Vikttråden 2014:2

Ni vet att hemmavågar kan visa helt olika vikter bara av att man kliver upp och ner på dem några gånger efter varandra eller om de blivit lite rubbade ut läge?

Inte världens pålitligaste prylar direkt :D
Hehe har sån avancerad sak från bosch, som mäter bmi, % i vatten och % i fett, förutom vikten, så jag hoppas den är som den ska :p man ska även tänka på vart man ställer vågen, i badrummet får jag olika om jag väger mig flera gånger, även på matta så kan den bli koko. :)

Bara det att den ger olika vikt beroende på om den flyttas borde ge en fingervisning om hur pålitlig den är ;)

Bara för sakens skull, i rent studiesyfte givetvis så vägde jag mig i morse igen och från i går morse så har jag "gått ner" 2 kg.. Det har jag givetvis inte och det finns en anledning till att jag oftast mäter mig istället för väger mig, men visst väger jag mig ibland ändå jag med, samt passar på att väga mig på sjukhusvågen när jag är inne och tar prover :up: So far så har den aldrig visat samma vikt som hemmavågen trots att det går max 20 minuter mellan vägning hemma och vägning i provtagningsrummet, diffar alltid :D

Dags för mig att starta om lite igen, några dagar kvar på semestern, men det känns i kroppen att jag har fuskat en del.

Har en ganska stor viktnedgång bakom mig (2013)
Slog i taket någon gång under 2011 då det stod 99 kg på vågen, slutade då att väga mig, men ignorerade behovet av en livsstilsförändring.
Gjorde ett försök under 2012 och gick ner 5 kg och stod sedan still där fram till vintern 2012/2013 när både jag och sambon fick totalt nog.
Jag mådde dåligt varje dag, ont i huvudet, illamående och trött - jag ville inte leva så längre.

Började läsa på om vad som kunde fungera för mig och då jag inte tror på att utesluta något, utan att allt i lagom mängder kombinerat med motion - så blev det en version av periodisk fasta.
Jag fastar 16h/dygn och har ett ätfönster på 8h där jag äter som normalt.
Jag har alltid hatat att äta frukost, så mitt ätfönster ligger från ca kl 12-20.

Mitt första mål var att börja äta rätt och efter lite drygt ett halvår lade jag till att försöka öka på min träning, jag började springa till och från jobbet 2 dagar i veckan (5km enkel väg)
Det har varit helt underbart! har aldrig mått så bra som när jag lyckats hålla träningen igång.

Nu har jag dock stått still i vikt sedan i januari, jag stannade strax innan mitt första stora mål, 80,3 kg (under 80 var målet)
Där har jag stått still fram till de sista veckorna, jag går alltid upp 1-2 kg en gång i månaden, men de försvinner alltid veckan efter - dock inte denna gång.

Några positiva saker har dock skett under sommaren :)
Jag har kommit i lite nya storlekar... 38 i klänningar, tillbaka till 75 i bh-storlek och en storlek mindre i byxor.:D
Dessutom har jag lyckats med mitt stora träningsmål = springa en slinga på 13 km som finns i närheten, detta på 94 minuter.:banana::bump:

Så nu till nystarten:
82,3 kg till 75 kg
Öka träningen till 2 korta löppass i veckan + friskispass (springa till friskis)
1 Styrkepass i veckan
Minska löptiden på långpasset till 60 min

Det finns inga tidsgränser på något av målen utan allt gå ut på att jag ska ta mig dit .

Klyschigt :o men mitt nya ledmotiv, You = min kropp

Tack för denna! Den kommer nu att ligga på min playlist och jag kommer aldrig att kunna höra den utan referensen till min egen kropp!

Har blivit riktigt imponerad av alla era framgångar och insprirerad!

Lycka till

Idag har varit en ganska kass dag. Mest pga barn som sovit dåligt men även för att jag ätit dåligt idag.
Frukosten blev helt ok med en jättegrov rågsmörgås med grillad kyckling och avokado och en kopp te. Lunchen är dock obefintlig. Åt en twix under tentan jag skrev i morse. Sen dess ingenting.
Men snart blir det köttbullar och mos :)

Och jag har gått en skogspromenad och plockat svamp. Efter middagen blir det ridning!

Yes, yes, yes äntligen nere på ny entalsiffra. Visserligen med vara ett hg tillgodo men ändå. Jäklar vad svårt det varit.
Hade på känn att det hänt något för ridbyxorna jag köpte förra veckan kändes större när jag tog på dom i går än vad de gjorde när jag provade.
Målet till nästa vecka är att hålla denna entalsiffra (eller lägre :angel: )

Lite tråkigt dock att jag har ont i halsen idag, vet inte om äldsta sonen smittat mig eller om det är kompisen 1,5 åring jag träffa i söndags.
Tror jag får köpa ingefära, kanelstång och citron och bälga i mig "förkylningste"

So far så har den aldrig visat samma vikt som hemmavågen trots att det går max 20 minuter mellan vägning hemma och vägning i provtagningsrummet, diffar alltid :D

Min våg hemma visar faktiskt samma resultat även om jag flyttar omkring den. (Antar att det betyder att badrumsgolvet är ganska plant.) Om den stämmer med andra vågar, vet jag ju inte, men jag tycker inte att det spelar någon roll. Väger man sig på samma våg, och den vågen är någorlunda konsekvent, så ser man ju tendensen. Någon vetenskapligt exakthe behövs ju inte.

Jag har även testat och sett att jag lätt kan variera i vikt med ett kilo ungefär under samma dag, alltså på samma våg. Även det betyder ju helt enkelt att man inte har en exakt vikt, utan det varierar lite.

Jag mäter inte, just för att jag inte vill invagga mig i tron på några exakta mått. Dessutom är jag rätt säker på att även mitt midjemått varierar med någon/några centimeter över dagen.

Nu är jag godkänd för gastric bypass och jag har ett viktmål att uppnå innan op men 5% av dagens (icke fastande) vikt med hjälp av strikt pulver i 4 veckor borde inte vara något problem. Och inget hindrar att jag stryper intaget redan nu och "tjuvstartar".

Ahhhh. Jag har ätit massa skit den här veckan. Jag ammar än och vill därför inte dra ner på ätandet, man behöver ju mer energi! Men det blir så lätt att jag tillåter mig att äta onyttigt, vilket så klart inte är försvarbart. Planen har hela tiden varit att inte dra ner något på maten utan bara öka motionen men jag är verkligen skitdålig på att äta rätt. Sockerberoende deluxe.
Nåja, eventuellt får jag ta mig ut och springa i eftermiddag, 7,5 km borde rätta till denna dagens syndande i alla fall.

@Rumpnissen men att ge sig ut och springa 7,5 km är ju jättebra. Jag orkar knappt springa 2,5 :p

Kl
Idag är en helt ok dag. Rört mig en hel del iom trädgårdsarbete och rensning i garage samt en tripp till tippen. Har även ridit ett pass.
Maten har varit ganska bra.
Frukost: fiberhavregrynsgröt och en kopp te.
Mellis: 2 köttbullar 1 glas mjölk
Mellis 2: dagens snedsteg 1/2 twix
Lunch: thaimat ute på en lunchrestaurang. Sådär bra kanske.
Middag: 2 köttbullar och lite mos.
Kvällsmat: en rågsmörgås med skinka, avokado och tomat på och ett knäckebröd med samma på. Te att dricka.

KL

Har en fastedag idag, har ätit lite för mycket idag, men tänker att det gör nog inte så mycket. Det var behövligt med en fika nämligen ;)

Idag har jag vägt in mig på vikten jag satt som slutpunkt!
Vägde den 27 januari 88 kg och idag 62 kg.
Vet att det är mycket med 62 för min längd här i tråden, men känner att det är nog där jag ska vara om jag ska ligga kvar i vikt.
Har gått från str 44-46 på byxor till 34-36 och tröjor xxl till small. Känns väldigt skumt då jag köper kläder då jag ser mig själv som förut i spegeln och tycker fortfarande att jag är riktigt stor.... Skäms när jag handlar kläder och väntar mig att dom ska ifråga sätta om jag verkligen ska ha den str?

Jag äter sen ca en månad som vanligt och även godis. Men har nog fått igång förbränningen ordentligt för första gången i mitt liv.
Joggar runt sju km sex dagar i veckan och mår jätte bra av det.
Tyvärr så sitter nog rädslan av att vakna och jag ska vara som förr kvar och jag kan då helt galet börja prova mina kläder för att se om jag fortfarande kan ha dom och tittar flera ggr på vågen så jag inte har läst fel.

Men vad glad jag är att jag har klarat det och har inte mått så bra i kroppen på väldigt länge :banana:
Så häng i och kämpa på :) Har jag kommit i mål så gör ni det också :bump::bump::bump:

Grattis till att ha nått målvikten, men ligger du på 34-36 i byxor och small i tröjor så har jag väldigt svårt att tro att 62 kg är "för mycket" till din längd.

Idag har jag vägt in mig på vikten jag satt som slutpunkt!
Vägde den 27 januari 88 kg och idag 62 kg.
Vet att det är mycket med 62 för min längd här i tråden, men känner att det är nog där jag ska vara om jag ska ligga kvar i vikt.
Har gått från str 44-46 på byxor till 34-36 och tröjor xxl till small. Känns väldigt skumt då jag köper kläder då jag ser mig själv som förut i spegeln och tycker fortfarande att jag är riktigt stor.... Skäms när jag handlar kläder och väntar mig att dom ska ifråga sätta om jag verkligen ska ha den str?

Jag äter sen ca en månad som vanligt och även godis. Men har nog fått igång förbränningen ordentligt för första gången i mitt liv.
Joggar runt sju km sex dagar i veckan och mår jätte bra av det.
Tyvärr så sitter nog rädslan av att vakna och jag ska vara som förr kvar och jag kan då helt galet börja prova mina kläder för att se om jag fortfarande kan ha dom och tittar flera ggr på vågen så jag inte har läst fel.

Men vad glad jag är att jag har klarat det och har inte mått så bra i kroppen på väldigt länge :banana:
Så häng i och kämpa på :) Har jag kommit i mål så gör ni det också :bump::bump::bump:

Är du typ 140cm lång?

Dags för mig att starta om lite igen, några dagar kvar på semestern, men det känns i kroppen att jag har fuskat en del.

Har en ganska stor viktnedgång bakom mig (2013)
Slog i taket någon gång under 2011 då det stod 99 kg på vågen, slutade då att väga mig, men ignorerade behovet av en livsstilsförändring.
Gjorde ett försök under 2012 och gick ner 5 kg och stod sedan still där fram till vintern 2012/2013 när både jag och sambon fick totalt nog.
Jag mådde dåligt varje dag, ont i huvudet, illamående och trött - jag ville inte leva så längre.

Började läsa på om vad som kunde fungera för mig och då jag inte tror på att utesluta något, utan att allt i lagom mängder kombinerat med motion - så blev det en version av periodisk fasta.
Jag fastar 16h/dygn och har ett ätfönster på 8h där jag äter som normalt.
Jag har alltid hatat att äta frukost, så mitt ätfönster ligger från ca kl 12-20.

Mitt första mål var att börja äta rätt och efter lite drygt ett halvår lade jag till att försöka öka på min träning, jag började springa till och från jobbet 2 dagar i veckan (5km enkel väg)
Det har varit helt underbart! har aldrig mått så bra som när jag lyckats hålla träningen igång.

Nu har jag dock stått still i vikt sedan i januari, jag stannade strax innan mitt första stora mål, 80,3 kg (under 80 var målet)
Där har jag stått still fram till de sista veckorna, jag går alltid upp 1-2 kg en gång i månaden, men de försvinner alltid veckan efter - dock inte denna gång.

Några positiva saker har dock skett under sommaren :)
Jag har kommit i lite nya storlekar... 38 i klänningar, tillbaka till 75 i bh-storlek och en storlek mindre i byxor.:D
Dessutom har jag lyckats med mitt stora träningsmål = springa en slinga på 13 km som finns i närheten, detta på 94 minuter.:banana::bump:

Så nu till nystarten:
82,3 kg till 75 kg
Öka träningen till 2 korta löppass i veckan + friskispass (springa till friskis)
1 Styrkepass i veckan
Minska löptiden på långpasset till 60 min

Det finns inga tidsgränser på något av målen utan allt gå ut på att jag ska ta mig dit .

Tack för denna! Den kommer nu att ligga på min playlist och jag kommer aldrig att kunna höra den utan referensen till min egen kropp!

Har blivit riktigt imponerad av alla era framgångar och insprirerad!

Lycka till

Och jag som har följt viktresan och sett hur snygg du har blivit och hur stolt du är och hur du trivs säger GRATTIS!

Ahhhh. Jag har ätit massa skit den här veckan. Jag ammar än och vill därför inte dra ner på ätandet, man behöver ju mer energi! Men det blir så lätt att jag tillåter mig att äta onyttigt, vilket så klart inte är försvarbart. Planen har hela tiden varit att inte dra ner något på maten utan bara öka motionen men jag är verkligen skitdålig på att äta rätt. Sockerberoende deluxe.
Nåja, eventuellt får jag ta mig ut och springa i eftermiddag, 7,5 km borde rätta till denna dagens syndande i alla fall.
Åh vilket minne - att amma :love:
Jag önskade att jag hade samma hormonella balans i kroppen som när jag ammade!
Då åt jag som en häst men "tålde" inte för sött eller fet mat, vilket resulterade i -10 kg på mig... jag saknade inget i mat eller godisväg - jag hade inget sug efter något annat än MAT :D. Det var tider det... :p.

Nu försöker jag med motion istället, men det går trögt :(. Men jag ger inte upp... ;) än...

Inte riktigt ;) Men 167!
Har läst om några här som är strax över 170 och har som målvikt under 60 och några i min längd som vill till 55...
Men för min del så är jag nöjd som det är och stolt att ha klarat målet äntligen efter så många års misslyckande.
Så nu ska jag försöka behålla det här och inte börja frossa pga att jag är "värd" det. Har ett problem med att använda godis till belöning och tycka synd om mig själv....
Måste hitta något bättre system om jag vill hålla kvar det här.

Shit va olika det kan va, jag är lika lång som du och väger nåt kg mindre, jag skulle aldrig få på mig brallor i storlek 36 och veeeerkligen inte 34 :meh:

Inte riktigt ;) Men 167!
Har läst om några här som är strax över 170 och har som målvikt under 60 och några i min längd som vill till 55...
Men för min del så är jag nöjd som det är och stolt att ha klarat målet äntligen efter så många års misslyckande.
Så nu ska jag försöka behålla det här och inte börja frossa pga att jag är "värd" det. Har ett problem med att använda godis till belöning och tycka synd om mig själv....
Måste hitta något bättre system om jag vill hålla kvar det här.

Man ska ju helst inte jämföra med andra ;)

Köp snygga kläder istf godis?!

Det är lite lurigt med att jämföra sig med andra förstår man ju när man läser här. Lätt att man vill ner mer när man ser vad andra har som målvikt.
Gäller nog att hitta en bra vikt för sig själv och sin egen byggnad.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 095
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 379
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 511
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka