Vikttråden 2014:2

lyckades låta bli godiset igår men köpte en macka på subway som jag åt igår tillsammans med en cola zero. Köpte dessutom juice till frukost, som visserligen bara innehåller 9 gram kolhydrater/100 ml.

Idag är det en månad sen jag började med 5:2. Vägde 62,9 den 27/8, idag stod vågen på 60,9. Ingen fantastisk viktnedgång kanske, men vågen har faktiskt varit nere på 59,8kg! Det var visserligen efter en fastedag och jag hade inte ätit min väldigt sena frukost än ;)

Idag är det en månad sen jag började med 5:2. Vägde 62,9 den 27/8, idag stod vågen på 60,9. Ingen fantastisk viktnedgång kanske, men vågen har faktiskt varit nere på 59,8kg! Det var visserligen efter en fastedag och jag hade inte ätit min väldigt sena frukost än ;)

Det är väl jättebra! Jag tror att knappt ett halvt kilo per vecka är vad man normalt sett kan förvänta sig på 5:2. Om man normalt sett äter lite drygt 2000 kcal/dygn och tar bort 1500 kcal/fastedag så blir det 3000 kcal, vilket motsvarar knappt ett halvt kilo fett. Ett halvt kilo per vecka verkar också vara vad de flesta forskare är eniga om är en ganska idealisk takt att gå ner i vikt.

Det är väl jättebra! Jag tror att knappt ett halvt kilo per vecka är vad man normalt sett kan förvänta sig på 5:2. Om man normalt sett äter lite drygt 2000 kcal/dygn och tar bort 1500 kcal/fastedag så blir det 3000 kcal, vilket motsvarar knappt ett halvt kilo fett. Ett halvt kilo per vecka verkar också vara vad de flesta forskare är eniga om är en ganska idealisk takt att gå ner i vikt.

Jag är alltså inte det minsta missnöjd, men eftersom det inte är speciellt ovanligt att se att folk går ner ett-två kilo i veckan så låter två kilo på en månad inte speciellt mycket. Och i en sån jämförelse är ju två kilo på en månad inte ens hälften. Fast för mig är två kilo ett bra resultat, speciellt med tanke på att jag knappast kämpat sådär jätte hårt egentligen.

Fast man måste väl också titta på vikten? En tyngre kropp (som min) kräver ju mer energi att bara finnas så mitt underskott blir ju större än vad ditt blir om vi båda äter 500 kcal på våra fastedagar. Jag har under min nedgång gått ner i snitt lite mer än 2 kilo/månad (vilket inte är riktigt sant då jag stod still på 122 kilo hela sommaren) och detta trots min stora övervikt, medan om jag kollar på andra medlemmar i en grupp på fb jag är med i verkar gå ner mellan 9 kilo på ett år till 30 kilo på 6 månader.

Men huvudsaken är ju att du är nöjd! :)

Är det någon här som kör på stenålderskost/paleo? Hur har ni isf reagerat hälsomässigt när ni bytt till den livsstilen? :)

Jag äter enligt det tänket till vardags men äter vissa mjölkprodukter (ost/fetaost/kvarg/keso) samt bönor o havregryn. Dock ingen mjölk/grädde/cremefraiche samt glutenfritt och raffinerat socker undviks.

Har haft en svacka när jag varit sjuk men är tillbaka på banan enligt tänket att jag vill hjälpa kroppen att bli frisk genom att ge den bra mat! Och rent hälsomässigt så är det jag framförallt märker är att min svullna mage är borta precis som vid LCHF som jag ätit mer strikt i flera år, men att jag sålänga jag håller på socker o mjöl-"förbudet" lyckas motstå cravings o känner mig mätt. Blir ju automatiskt GI-tänk för mig men utan inflammatoriska livsmedel som en bonus.

Jag är alltså inte det minsta missnöjd, men eftersom det inte är speciellt ovanligt att se att folk går ner ett-två kilo i veckan så låter två kilo på en månad inte speciellt mycket. Och i en sån jämförelse är ju två kilo på en månad inte ens hälften. Fast för mig är två kilo ett bra resultat, speciellt med tanke på att jag knappast kämpat sådär jätte hårt egentligen.

Det är ju det. De som går ner 1-2 kilo i veckan har antingen kämpat väldigt hårt, eller så är en stor del av viktnedgången vätska, eller så är de väldigt stora.

Jag har 40-45kg att gå mer och kommer säkert tappa mycket i början men ju närmre målvikt desto långsammare kommer det ju att gå.

Startade på
1/9 2013 108 kg
6/6 2014 104 kg 120 cm
25/8 2014 97 kg 110 cm
22/9 2014 94.3 kg, 103 cm
29/9 2014 94.3 kg, 103 cm, Plattå pågrund av slarvande med maten den här veckan. Jag blev bjuden på tårta, som triggade igång sötsuget och bröd suget och åt både hamburgare med bröd Torsdag, lördag och Söndag för att det var enkelt och bekvämt. Samt eftersom jag glömde beställa vatten åt mig så drack jag ungarnas cola... Fy mig Tack och lov skenade inte sockret. Nu tar vi nya tag och skärper till oss sedan igår kväll. I morse blev det kvarg med grädde och hallon och lite mango.

Allt går så mycket lättare nu när magen mår bra. Det är så mycket enklare att äta vettigt när inte magen skriker efter nomnoms varje vaken timme. Eftersom jag inte har fått håriga handflator eller någon annan biverkning tror jag att jag fortsätter med magmedicinen ett tag till.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 383
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur