Vikttråden 2014:2

Nästan pepp och redo att sätta igång! :D

Hur har ni tänkt runt val av vägningsfrekvens och -dag? En gång i månaden, en gång i veckan, varje dag? Ni kanske kollar oftare men bara skriver upp resultatet vid bestämda tidpunkter? Om ni kör en gång i månaden eller en gång i veckan, vad är det som har gjort att ni har valt just det datumet eller den veckodagen? Alla tankar och infallsvinklar är välkomna. :)

Nu har det blivit lite si och så men jag har haft torsdag morgon som vägdag.
Eftersom jag äter mer liberalt över helger så får kroppen några dagar på sig "rätta till" ev vätskeöverskott som kan uppstå och vikten blir mer rättvisande.

(Idag försov jag mig så då får jag ta vägdagen i morgon istället)

Ibland när testar saker kan jag väga mig varje dag ett kortare tag, för att se kortsikta förändringar, men det viktigaste är ändå trenden på viktkurvan över en längre tid (matar in i Lifesum)

Nästan pepp och redo att sätta igång! :D

Hur har ni tänkt runt val av vägningsfrekvens och -dag? En gång i månaden, en gång i veckan, varje dag? Ni kanske kollar oftare men bara skriver upp resultatet vid bestämda tidpunkter? Om ni kör en gång i månaden eller en gång i veckan, vad är det som har gjort att ni har valt just det datumet eller den veckodagen? Alla tankar och infallsvinklar är välkomna. :)

Jag väger mig varje dag.

Jag tycker nämligen det är gräsligt roligt att se variationerna och sen för jag matdagbok, så småningom kanske det framträder ett mönster.

Huvudsaken är att trenden är nedåt även om det går upp ibland när man väger dagligen. Idag visar t ex vågen ett kilo mer än igår. Ett rejält toabesök skulle lösa det :rofl:

Jag kommer ju vägas hos sjukvården i minst ett år till och där är det typ var tredje månad.

Nu har det blivit lite si och så men jag har haft torsdag morgon som vägdag.
Eftersom jag äter mer liberalt över helger så får kroppen några dagar på sig "rätta till" ev vätskeöverskott som kan uppstå och vikten blir mer rättvisande.

(Idag försov jag mig så då får jag ta vägdagen i morgon istället)

Ibland när testar saker kan jag väga mig varje dag ett kortare tag, för att se kortsikta förändringar, men det viktigaste är ändå trenden på viktkurvan över en längre tid (matar in i Lifesum)

Smart! :) Det är något liknande som jag har funderat på, t ex att väga mig "på riktigt" på fredagar för att få ett lite mer peppande resultat. Å andra sidan är det ju intressant att fundera på vilken vikt som egentligen är mest "rätt". Kanske den med maximalt kolhydrat-/saltfluff är överdriven, men någonstans mittemellan kanske egentligen är bäst? Om än inte roligast. :angel:

Jag väger mig varje dag.

Jag tycker nämligen det är gräsligt roligt att se variationerna och sen för jag matdagbok, så småningom kanske det framträder ett mönster.

Huvudsaken är att trenden är nedåt även om det går upp ibland när man väger dagligen. Idag visar t ex vågen ett kilo mer än igår. Ett rejält toabesök skulle lösa det :rofl:

Jag kommer ju vägas hos sjukvården i minst ett år till och där är det typ var tredje månad.

Matdagbok som kollas och kopplas till varje dag-vägning låter jätteintressant! Det hade jag gärna också kört med om jag hade haft energi till det. :D Måste vara extra spännande när det händer så mycket som det gör för dig. :)

Jag väger mig nästan aldrig och det pga att jag inte hittar min våg efter flytten. Kanske bra det:p Men jag har mätt mig istället. Ska försöka komma ihåg att skriva upp det bara.
Hittar jag vågen så försöker jag att väga mig en gång i veckan för att ha lite koll :)

Matdagbok som kollas och kopplas till varje dag-vägning låter jätteintressant! Det hade jag gärna också kört med om jag hade haft energi till det. :D Måste vara extra spännande när det händer så mycket som det gör för dig. :)

Just nu händer det inte så mycket längre men det är visst vanligt tredje veckan efter operationen.

Däremot så kan jag dricka nästan normala klunkar och lite annat sådant som jag har saknat. Är sällan hungrig (men det var jag inte förut heller) och mängden sug är pytteliten. DET är underbart :D

Du klarar väl att dricka såpass mycket nu att du har vätskat upp dig, kan man tänka. Måste vara en kick att ha kommit ner under 90, dock! Och räknat från början av viktnedgången måste det kännas en hel del skillnad när du rör på dig?

Du klarar väl att dricka såpass mycket nu att du har vätskat upp dig, kan man tänka. Måste vara en kick att ha kommit ner under 90, dock! Och räknat från början av viktnedgången måste det kännas en hel del skillnad när du rör på dig?

Nope, ingen skillnad. Man hade väl kanske önskat det.

Jag hoppas dock att jag kommer märka skillnad när jag kliver i uniformen nästa lördag.

Jag väger mig nästan aldrig och det pga att jag inte hittar min våg efter flytten. Kanske bra det:p Men jag har mätt mig istället. Ska försöka komma ihåg att skriva upp det bara.
Hittar jag vågen så försöker jag att väga mig en gång i veckan för att ha lite koll :)

Haha! Så länge måttbandet inte försvinner så verkar det som ett bra alternativ. :)

Skitdag gjort bort mig på jobbet och mår så dåligt över det. Är bara sugen på att äta för att döva ångesten. Men jag tror jag byter om och tränar istället när jag hämtat barnen.

Träna är en bra ide! Lite endorfiner kan få vem som helst att må bättre. Vet inte hur många gånger jag varit asförbannad innan träningen, efteråt är allt som bortblåst :p

Missade väga mig idag igen (mitt undermedvetna som försöker säga något eller bara extremt sen varje morgon?)
Hoppade dock upp på vågen fullt påklädd, och ja om jag drar av ett kg för kläder (jeans och tröja) ser det ok ut

Det går inte så bra med min 5:2 diet.... Har bara blivit en fastedag i veckan de två senaste veckorna och denna vecka blir det ingen. Anledning? För att jag har alldeles för mycket fritid + att jag älska att äta. Det är liksom dagarnas höjdpunkter. Ja, jag borde verkligen skaffa mig ett mer innehållsrikt liv.

Men allt är inte negativt, motionen funkar väldigt bra! Minst en timme om dan rör jag på mig, oftast mer :) Men motion är ju så mycket roligare än att fasta...

Väger mig inte för tillfället utan försöker få en relation till lagom. Jag vet ändå oftast hur jag ligger i vikt. ( Lagom eller ngr kilo för mkt)
Känner att jag mår bättre utan sifferhets och därmed lättare att vara mer lagom. ( I mitt tycke)

weight.png

Nu är vikten på rätt sida 90-strecket igen och jag har gått ner 1/3 av det jag önskar gå ner totalt sett.

Igår klantade jag mig och klev på två rostiga spikar, så nu är jag gräsligt orörlig igen. Det verkar dock inte vara någon större fara för det gör mindre ont hela tiden, är förstås svullen och sådär.

Maten är väl ungefär som i början av veckan, det är inte så mycket totalt sett men ibland är jag faktiskt hungrig och jag får i mig ungefär 180-200g barnmat två gånger om dagen. Sen lite köttsoppebuljong och äggröra har gått bra. Idag tänkte jag slå på stort med köttbullar i tomatsås :d

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 103
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 396
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 514
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka