Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2014

Jag tycker väl kanske att vi ska låta bli att ifrågasätta. Det blir onödigt tråkig ton och jag tror de allra flesta ved vad som är bra och inte. Vilket även risifrutti-ätaren hintar om i sitt inlägg ;)

Härligt med pepp! Och japp, jag är likadan, humöret blir minst sagt instabilt om jag inte får äta :angel: (varför 5:2 aldrig i livet skulle funka för mig ;))

Beror väl på hur mycket man äter mer? Jag har ätit godis när jag "bantat". Så länge man håller sig till ett visst antal kalorier går man ju ner även om man äter "dåligt".

Och enbart kaloriräkning har aldrig fungerat för mig. Tar jag bort socker och kolhydrater däremot, då händer det grejer! Men bara för det betyder inte det att jag inte håller koll på kalorierna, men om jag t ex enbart skulle äta hallonbåtar på max 1000 kcal om dagen så skulle jag ändå inte gå ner i vikt. Been there, done that. (Inte med hallonbåtar då :p)

Allas kroppar är olika, och så länge man äter näringsrikt och får i sig allt man behöver så gör det väl detsamma vilken kosthållning man följer, oavsett om det är lågfett, lågkalori, lågkolhydrat, periodisk fasta eller vad det nu blir.

Håller med lill-sis, det blir lätt tjafsigt om vi ska lägga oss i varandras dieter, såvida man inte ber uttryckligen om råd förstås :)

jag tror de allra flesta ved vad som är bra och inte.

Jag tror igen att väldigt många tror att de äter nyttigt och lite...men varför behöver då så många gå ner i vikt?

...och du såg väl att jag bad om ursäkt i inlägget?

Jag tror inte att jag har ätit nyttigt och liten mängd, jag vet att jag inte har skött maten som man ska. Sen är det ju så att vissa behöver vara strängare än andra, det är inte rättvist. Kroppen kan förändras över åren och plötsligt går man upp i vikt av att äta samma mat som man tidigare inte har gått upp i vikt av, och så vidare.

Jag tror igen att väldigt många tror att de äter nyttigt och lite...men varför behöver då så många gå ner i vikt?

...och du såg väl att jag bad om ursäkt i inlägget?

Jag håller med om att 4 smörgåsar låter mycket, men i vanliga fall kanske Teilani äter 7 smörgåsar och 2 risifrutti? vad vet vi, menar jag ;)

Själv äter jag en vanlig dag lätt 10 ostmackor fast jag vet att det inte är det nyttigaste :p Och sen godis på kvällen, så för min del vet jag varför jag lagt på mig, och jag tror de flesta vet det egentligen? Så himla svårt att bli av med ovanor bara.

Här går det ganska bra idag. Hann tyvärr inte med att rida för hästen skoddes idag och då vill jag gärna låta honom ta det lite lugnt samma dag. Men jag bar höpåsar och sånt så lite fick jag rört mig!

Ska smälta lunchen lite till och sen ut och gå en sväng. Till lunch blev det älgköttbullar med bulgur och tomatsalsa och lite yogurtsås till. Drack vatten till det. Känner mig duktig för jag är en mjölkoman men nu ska jag allt börja dricka vatten mer!

Middag blir en kyckling wok/gryta och då ska jag tänka på att inte ta för mycket nudlar till.

Jag är imponerad över hur duktiga alla är på att ut och gå och träna!!

Precis, men första steget till förändring är ju att inse att man behöver förändra :)

I vanliga fall äter jag inga smörgåsar alls, men idag var det den lunch jag orkade fixa, och hade ingredienser till. Att det blev fler än jag tänkt har jag redan skrivit i mitt inlägg.

Risifrutti eller yoghurt är min frukost, alternativet är 0 frukost och det blir jobbigt att gå på fastande mage fram till 12-13, tycker jag iaf. Ca 300 kalorier i en av tre måltider under en dag är inte överdrivet, eller hur stränga är ni andra med er själva?

Jag har inget specifikt kalorimål per dag, när jag räknar hamnar jag mellan 1500 och 1800 per dag. Det är lagom för att jag inte ska känna mig uthungrad och är betydligt mindre än de 2300-2500 kalorier jag kan äta annars.

I övrigt betackar jag mig analyser om vad jag äter eller inte äter. Om jag inte berättar att jag ätit tårta, kakor och bullar i drivor, då får ni skälla på mig ;)

Ja det är ytterst sällan kunskapen som brister.

Snarast dåliga vanor och en dos självbedrägeri.

Jag är också en kalv. Så mjölken räknas med som mat/mellanmål. Det innehåller ju det mesta man behöver.

300 kcal för en frukost är ju högst normalt, sen får man sprida ut kalorierna hur man vill. Jag skulle nog inte hålla mig mätt på en risifrutti men om det funkar för dig så kör på! :)

Brukar du äta mycket socker i vanliga fall så kan det mycket väl vara därför. Abstinensbesvär är väl inte helt ovanligt.

kl

Fördelen med att vara hemma hela dagarna (självstudier över jul och nyår) - går inte förbi affären och kan köpa något onödigt.
Nackdelen - lätt att smyga in i skafferiet.
Men än så länge har det gått bra! Försöker dricka mycket vatten. Märker att jag vant mig vid att äta mycket mer (större portioner ffa men också småätande) nu under nov/dec för jag blir hungrigare. Men det var samma sak förra våren, jag vande mig efter ett tag.

Äsh, jag tänker inte skälla på någon, vad den än sätter i sig varför skulle jag det. Och jag ville med mitt inlägg faktiskt försvara dig och inte analysera alls. :D

Jag åt till frukost 3 skivor wasaknäcke med skinka på, och ett äpple, kaffe

Fika runt 13 blev 3 skivor knäckebröd utan pålägg och en banan, vatten.

15.00 middag, blev det tacos och det är väl inte det nyttigaste precis, men jag åt mindre än vanligt och tog mindre köttfärs och mer grönsaker, vatten till. Är fortfarande hungrig efter det, men är väl bara att stå ut....

Senast ändrad:

3 dagar utan socker,är det anledningen till min migrän idag ??

Mycket möjligt! Jag fick hemsk huvudvärk första gången jag ströp sockret, blev trött, yr, deppig, nervös, kunde inte sova.. Som en knarkare med abstinens :crazy: Men redan efter en vecka blev det mycket bättre, det vände och jag mådde toppen :) Så håll ut, det är inte många dagar kvar! Drick mycket vatten och ät var 3:e timme.

Vet inte om det gäller alla, men jag vet med mig själv att jag är den typen som är sockerkänslig. Egentligen mår jag allra bäst av att nolla kolhydrater nästan helt och hållet, men tyvärr faller jag dit gång på gång.

KL Ska nog slänga mig in i den här tråden. Behöver göra omtag med mitt liv ;)

Gick ner hyfsat fram tills för ett år sedan. Under våren blev det skadad häst och jag har inte ridigt ordentligt sedan 27/3 -13 :( Hästen numera frisk, men dräktig. När jag inte har ridningen som motionsform tappar jag sugen direkt och har sakta men säkert ätit mig allt jag gått ner plus lite till. Jag har försökt få med särbon på en enad front mot övervikten eftersom han käkar extremt onyttig mat, är kraftigt överviktig och motionerar typ noll. Ingen bra kombination för en medelålders man (eller kvinna) ;)

Söndagen innan jul var mina pållar på rymmen, kunde slutat i katastrof då de drog iväg åt det hållet som det finns en hårt trafikerad väg. Nu fick vi tag på dem då jag satte efter dem på cykel och med havrehink i högsta hugg. Maken försökte springa efter, vände efter 300 m och sprang hem efter bilen. Han trodde att han skulle få hjärtinfarkt efter det motionspasset.... och insåg i vilket dålig skick han faktiskt befinner sig i...

Så igår skickade jag in årets friskvårdskuponger till GI-viktklubb. Så ska vi göra en gemensam ansträngning. Men jag MÅSTE ha tillgång till verktyg där jag får veckormatsedlar, snabbt kan hålla koll på hur mycket kaloriera jag får i mig eller förbrukar per dag.

För tillfället äter jag frukost, lunch, middag plus två mellanmål. Lagar mat utifrån Må Bra's recept. Så själva maten är inga problem - utan det är allt det där andra man stoppar i sig ;)

Mitt mål är att komma ner till 68 kg. Är 165 cm lång och vägde idag 104,5 kg :arghh:

Hoppas mitt medlemskap i GI-viktklubb kommer igång snabbt - det behövs! Sedan är det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba!

/Lizzie

Känner igen det där med en sambo som inte är på samma linje.. Här hemma har vi helt olika mat. Min sambo har också gått upp lite sedan vi träffades, men är inte i närheten av samma kraftiga övervikt som jag, så det är inte lika akut för honom så att säga. Men det är klart att det är jobbigt när han äter pasta och godis nästan varje dag. Helt skilda matkonton blir det.

Ridningen är för mig också den enda motionsform som jag trivs med, och där jag faktiskt pushar mig själv trots att jag får astmakänningar och blodsmak i munnen, typ. Det skulle aldrig hända med någon annan motionsform, helt enkelt för att jag tycker att det är för tråkigt. Har dock en crosstrainer hemma som, ehm, fått boxvila :D

Låter som att du har en bra plan och strategi :) Haka inte upp dig för mycket på målvikten, det kan lätt kännas hopplöst då. När jag gick på Viktväktarna fick vi en guldstjärna för var 3:e kilo vi gått ner. 3-kilosetapper håller jag mig fortfarande till, det är lättare att ha små mål. Jämför med när du kör bil. Du kan inte hålla dig fokuserad och köra rakt och säkert om du bara tittar på horisonten och inte på vägen :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025
Tillbaka