Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gnist Ja det har varit slitsamma år det senaste. Tar bara längre och längre tid att återhämta sig :crazy:
Jag upplever att knäet är ostabilt och har flera gånger trillat i trappor för att det benet bara viker sig, som kramp kring knäet ungefär. Simma är så svårt att veta med. Oftast har man lättare att röra sig där i, men sen är det ju en annan femma när man kommer upp på land och kroppen slår bakut :confused:

Visade sig att operation är längre bort än vad jag trodde så jag är riktigt låg nu. Dessutom blev jag inte gravid den här månaden heller (ingen överraskning) och igår vurpade hästens vagn efter att han blivit skrämd (hästen) och jag har fula skrapsår på vänster ben.

Målet är att inte tröstäta mig igenom det här.

På fredag börjar jag jobba igen och tänkte köra pulver under jobbdagar och mat på lediga dagar.

Simning är nog den skonsammaste träningsform som finns, men nån form av knästöd kanske vore bra, få hjälp att stabilisera knät före och efter simningen liksom.

Efter allt "klater" som varit när jag egentligen hade tänkt mig en helt annan utveckling så är jag nu nere på 60 kg igen. Som att börja om på nytt liksom.. :cautious:

Har ändrat målen lite och ger mig all in och satsar nu på att komma i riktigt bra form. Sen om jag har förutsättningarna för det med tanke på rygg och allt sånt är en annan sak, men det visar sig nog!

Har ju stått och stampat på runt 60 senaste 2½ åren och före det så gick jag ner 24 kg i rätt rask takt och nu ska det sista av överflödshullet bort :up: Stör mig inte egentligen på de där kilona, men jag vill se om jag klarar det och hur det påverkar ryggen, om något.

Borde ha nått målet till senast slutet av september, så nu jäklar :D

Det har faktiskt gått ganska bra den inledande veckan (räknar ons-ti). Jag har försökt att dra ner på antalet smörgåsar och pasta och på mängden fett i maten. Det senare är ju egentligen väldigt enkelt. Det gäller bara att tänka sig för innan man lägger fett i stekpannan och breder smörgåsar, osv. De första dagarna var det däremot svårt med de mindre portionerna. Jag är nämligen van att äta rätt mycket. Jag äter i princip lika mycket som min sambo som är 189 cm lång och väger strax över 90 kg. Är man som jag 151 cm lång - ja, vem som helst räkna ut att det är lätt att lägga på sig då. :angel:

Nåja, det gick bättre och bättre ju längre veckan gick och igår kände jag att det lossnade och att jag var nöjd med det som låg på tallriken. :) Mitt knep för att lyckas med de mindre portionerna är att laga riktigt god och smakrik mat, så att jag blir nöjd ändå. Lördagen blev dock en högkaloridag på närmare 2800 kcal, men eftersom jag skulle springa långpass direkt på söndag morgon så var jag inte särskilt bekymrad över det.

Träningsmässigt har det varit en okej vecka med drygt 63 km löpning (i makligt tempo eftersom jag fortfarande är påverkad av bronkiten) och ett pass styrka. Jag brukar träna mer styrka än så, men befann mig på resande fot och hade inget gym att tillgå. Hoppas även på att komma igång och springa lite mer.

Dags för en uppdatering igen. Förrförra veckan så blev det rätt dåligt med träning (43 km löpning, ingen styrka) då min ena hund blev sjuk och det blev också lite si och så med mathållningen. Förra veckan (må-sö) blev bättre med 67 km löpning och två pass styrketräning. Hyfsad mathållning, men kanske några för många glas vin för viktnedgång och prestation. Resultatet sedan den förra uppdateringen (14 dagar) är 0,6 kg, så det går med myrsteg.

Även här önskar ansluta sig.
Man 30, Överviktig.
Kämpar med att bryta beteenden och träna.
Träningen i dagsläget består av att gå till jobbet.
Och gymma 3ggr veckan. Nu på paus dock pga att min ena armbåge börja knasa sig. Men försöker motionera extra i stället.
Har fått remiss till övervikts op och väntar på samtal med kirurg. För bra värden för att vara ett prioriterat fall.

Knät börjar kännas hyfsat okej, så lite utfall och squats har smugit sig in lite i tränandet igen men jag tar det lugnt ett tag till med sånt och löpningen.

Senaste dagarna så har det blivit simning i älven istället för promenader eftersom jag varit borta. Überskönt i värmen :love::up:

Jag är semestervälmående :)
Här är en till som är semestervälmående.

En kombo av löpning och ok (för att vara sommar) kosthållning gör att jag i alla fall håller vikten. Men gå ner, det gör jag inte. Vågen vägrar visa under 64 kg.

Jag håller på med världshistorien långsammaste viktminskning. Totalt har jag gått ner 4,5 kg under vår o sommar. Det är ju INGENTING, men jag tröstar mig med att om det går så långsamt så kommer jag troligen inte gå upp dem igen så snabbt. Dessutom la en kompis jag inte träffat på ett tag märke till att jag blivit smalare runt höfterna. Jippie på den!

Men jag fattar inte hur ni som gått ner 10, 15 kg eller mer har gjort. Jag är SÅ imponerad. Vilken viljekraft och karaktär ni måste ligga inne med. Well done!

Ni kämpar på så bra!
Själv har jag varit på en veckas semester och ätit så mycket onyttigt att jag inte vågar tänka på det :nailbiting:
Chokladpannkakor är ju jättegott har jag lärt mig...
Frukost som man doppar bullar och annat onyttigt i choklad....
Ja och mycket annat har jag stoppat i mig :o
Vågar inte ställa mig på vågen på ett tag! Hade 1 kg kvar till min sista målvikt jag satte upp :wtf:
Jag hade tagit med mig mina joggingkläder och gick upp varje morgon och joggade runt 6 km innan frukost. Men hjälpte knappast med det kcal intaget :cry: I slutet av veckan så kändes kläderna som kasslertrådar över kroppen och jag kände hur det började skaka på ryggen igen...

Jaja! Ny tag igen och bara fortsätta att jogga på och hoppas det går fortare att tappa dom här kg nu än förra gången!
Någon gång måste jag ju komma i mål när jag varit så närma.
Som tur är så gillar jag värmen och har inga problem med att jogga en sväng i den :)
Så vi kämpar vidare ett tag till.

Jag levde på glass och chips på semestern, gick inte upp ett gram. Kroppen är konstig ibland.

Jobbat en vecka nu snart och det är ju så varmt att jag mest dricker vatten...

Kul med uppdateringar, och roligt att det går bra för er! (Att hålla vikten är lika svårt som att gå ner, i mitt tycke!)

Här går det trögt... Jag har äntligen hamnat på en välkänd platå. Jag lyckades nå 30 kg-gränsen, och "mindre än 10 kg kvar-gränsen", men nu rör det sig inte för fem öre. Lyckligtvis så njuter jag av att kunna ha en stor del av mina gamla kläder, och bara det här att kunna gå in i en vanlig butik, och veta att jag kan hitta kläder där. Jag måste inte till en plus size-avdelning/butik, för att kunna hitta ett simpelt plagg. Så det är mkt trevligt!

En del av anledningen till varför viktnedgången har stannat av är också att jag fått bli tvungen att äta lite mer. Jag blev yr när jag reste mig upp och när jag tränade, men det är svårt att äta mer de dagar man inte är hungrig, så det får jag jobba med just nu. Särskilt i värmen..

Jag samlar på mig vätska i kroppen när det är såhär varmt och det är något att ta i beaktande. Märks mest på händer och fötter, men hela kroppen sväller ju upp en del så jag skippar vägning tills det blivit svalare. Vattenvikten försvinner när värmen försvinner :up: Fast jag älskar solen och värmen så den får ändå gärna stanna kvar ett tag till :D

Men jag fattar inte hur ni som gått ner 10, 15 kg eller mer har gjort. Jag är SÅ imponerad. Vilken viljekraft och karaktär ni måste ligga inne med. Well done!

Om man är kraftigt överviktig från början så går det ju också fortare!

Jag började på 118 kg och har nu gått ner 33 kg, helt utan platåer förutom ett par uppehållsveckor då jag åt onyttigt :angel:
Har snittat på mellan 6 -8 kg i månaden, förmodligen lite väl snabbt då jag förmodligen har tappat muskelmassa, för senaste gången jag vägde 84 så hade jag flera klädstorlekar mindre än vad jag har nu. Har ju inte tränat någonting nästan.

Men jag tänker inte ljuga. Jag har varit väldigt sträng med kosten, och fastar tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag sällan över 800 kcal. Med den dieten är det inte konstigt att jag tappar muskelmassa och går ner fort, men min motivation sporras så mycket av snabb viktnedgång, så det får vara så tills jag kommit till normalvikt. Tidigare försök med att gå ner i den berömda takten 0,5 - 1 kg per vecka har misslyckats för mig, då jag tänkt att det ändå inte är lönt, jag går ju knappt ner något.. Osv. Äntligen har jag gått ner massor, och om siffrorna på vågen sporrar mig vidare till normalvikt, så kör jag vidare för att inte tappa motivationen. Den här gången bara ska jag ner till normalvikt!

Så det är bara bra att gå ner långsamt!

De senaste veckorna har det dock gått väldigt långsamt, så nu börjar jag nog närma mig en platå. 10 kg kvar till normalvikt, ju närmare normalvikt man kommer, desto långsammare tenderar det att gå. Och nu binder jag vätska i värmen också, så nu i augusti lär det bli ganska klena resultat.

Senast ändrad:
Om man är kraftigt överviktig från början så går det ju också fortare!

Jag började på 118 kg och har nu gått ner 33 kg, helt utan platåer förutom ett par uppehållsveckor då jag åt onyttigt :angel:
Har snittat på mellan 6 -8 kg i månaden, förmodligen lite väl snabbt då jag förmodligen har tappat muskelmassa, för senaste gången jag vägde 84 så hade jag flera klädstorlekar mindre än vad jag har nu. Har ju inte tränat någonting nästan.

Men jag tänker inte ljuga. Jag har varit väldigt sträng med kosten, och fastar tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag sällan över 800 kcal. Med den dieten är det inte konstigt att jag tappar muskelmassa och går ner fort, men min motivation sporras så mycket av snabb viktnedgång, så det får vara så tills jag kommit till normalvikt. Tidigare försök med att gå ner i den berömda takten 0,5 - 1 kg per vecka har misslyckats för mig, då jag tänkt att det ändå inte är lönt, jag går ju knappt ner något.. Osv. Äntligen har jag gått ner massor, och om siffrorna på vågen sporrar mig vidare till normalvikt, så kör jag vidare för att inte tappa motivationen. Den här gången bara ska jag ner till normalvikt!

Så det är bara bra att gå ner långsamt!

De senaste veckorna har det dock gått väldigt långsamt, så nu börjar jag nog närma mig en platå. 10 kg kvar till normalvikt, ju närmare normalvikt man kommer, desto långsammare tenderar det att gå. Och nu binder jag vätska i värmen också, så nu i augusti lär det bli ganska klena resultat.
Hur länge har du lyckats hålla det? Imponerande om än på gränsen till väldigt ohälsa. Nästa stora svåra grej är ju att hitta balansen där du kan hålla vikten.
Men kämpa på!

Ingen löpning här, det är för mycket pollen i luften och för varmt. Men jag ledde hästen till och från ridhuset härom dagen = ca 8 km och har varit ute en del och plockat svamp. Kör fjärde veckan 5:2 och har äntligen vågat ställa mig på vågen. Vet inte hur mycket jag gått ner på 5:2, förmodligen ingenting eftersom vi har haft semestermatvanor. Men jag väger fortfarande 0,7 kilo mindre än vid årets första vägning.

Hur länge har du lyckats hålla det? Imponerande om än på gränsen till väldigt ohälsa. Nästa stora svåra grej är ju att hitta balansen där du kan hålla vikten.
Men kämpa på!

Jag började i oktober förra året, gick ner 10 kg, sen noll motivation = uppehåll december-mars, sen motivation tillbaka, och sedan mars 23 kg. Jag håller mig uppe bra, får i mig allt jag behöver även om jag dock kompletterar med multivitamin för säkerhets skull. Mina värden är bra, jag är pigg och glad, och tänker inte riktigt på det längre, detta är min vardag nu, så det är ju inte som att jag kämpar emot hunger eller sug varje dag, min magsäck har ju krympt. Sen äter jag strikt LCHF också och dödar därmed sötsug. Har fuskdagar ibland, dock :p

Jag är däremot tämligen säker på att min ämnesomsättning har gått ner av så lite träning och så lågt kaloriintag, så när jag når målvikt och arbetet med att hålla vikten börjar, så kommer jag väldigt sakta öka på kalorierna igen kombinerat med träning. Ungefär öka på kalorierna med 100-200 i månaden, och gå ner till 6:1 istället för 4:3 som jag kör nu.

Jag började i oktober förra året, gick ner 10 kg, sen noll motivation = uppehåll december-mars, sen motivation tillbaka, och sedan mars 23 kg. Jag håller mig uppe bra, får i mig allt jag behöver även om jag dock kompletterar med multivitamin för säkerhets skull. Mina värden är bra, jag är pigg och glad, och tänker inte riktigt på det längre, detta är min vardag nu, så det är ju inte som att jag kämpar emot hunger eller sug varje dag, min magsäck har ju krympt. Sen äter jag strikt LCHF också och dödar därmed sötsug. Har fuskdagar ibland, dock :p

Jag är däremot tämligen säker på att min ämnesomsättning har gått ner av så lite träning och så lågt kaloriintag, så när jag når målvikt och arbetet med att hålla vikten börjar, så kommer jag väldigt sakta öka på kalorierna igen kombinerat med träning. Ungefär öka på kalorierna med 100-200 i månaden, och gå ner till 6:1 istället för 4:3 som jag kör nu.
Riktigt starkt jobbat. Har ofta också problem med motivation pga att inget händer. Menar jag kan skifta upp och ner 2-3 kg per dag pga bara vätska. Så att se en förbättring på 1kg. känns ju inte i ryggen direkt. =/

Riktigt starkt jobbat. Har ofta också problem med motivation pga att inget händer. Menar jag kan skifta upp och ner 2-3 kg per dag pga bara vätska. Så att se en förbättring på 1kg. känns ju inte i ryggen direkt. =/

Det är därför jag bara väger mig på morgonen nykissad och naken :) Jag skiftar också 2-3 kg under dagen pga vätska och maginnehåll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022