Vikttråden 2015

Okey, här kör vi all-in, två dagar med bara pulver för att testa om det kan kickstarta viktnedgången.
Dragit i mig den första redan
Tänkte att eftersom det inte kostade något utan ingick testpaket i programmet så varför inte?

Är ju redan i lätt ketos så det borde inte bli några större problem med övergångsbesvär.
Tyvärr hade hon bara jordgubbs-smak kvar, synd för choklad brukar vara lättare få i sig. Har lite svårt för den där artificella jordgubbssmaken :p
Nu gäller det komma ihåg dricka vatten också

Okey, här kör vi all-in, två dagar med bara pulver för att testa om det kan kickstarta viktnedgången.
Dragit i mig den första redan
Tänkte att eftersom det inte kostade något utan ingick testpaket i programmet så varför inte?

Är ju redan i lätt ketos så det borde inte bli några större problem med övergångsbesvär.
Tyvärr hade hon bara jordgubbs-smak kvar, synd för choklad brukar vara lättare få i sig. Har lite svårt för den där artificella jordgubbssmaken :p
Nu gäller det komma ihåg dricka vatten också

Hua, jag är impad över dom som klarar dom där pulvren, det där med choklad- och jordgubbssmak känns inte som en höjdare, blir lite för sött för att ersätta mat. Jag tror det kan vara en bra idé att få en kickstart som du säger, kan vara skönt att vila kroppen lite med, eller iaf jag tycker det är skönt när mage och tarmar får vila någon dag när man äter lite mindre eller mer flytande grejer.

I lördags precis efter missfallet vägde jag över 64 kg. I måndags var det nere på 62,5 och alltså min startvikt i lifesum. Igår var det nere på 62,3 och idag...... 61,9 kg! Blev jätteglad :) Jag tror det mesta fortfarande har med att hormonerna går ur kroppen, tarmarna som varit väldigt uppsvällde känns som dom drar ihop sig hela tiden, skönt. I vilket fall är jag väldigt glad att det går neråt oavsett orsak :).

@Kanintant
Det var faktiskt inte så himla sött (och jag är hemskt känsligt för sött), mest pulvrigt.

Sen håller jag tummarna för att mitt BCAA-tillskott kommer idag för jag lär behöva det till träningen ikväll :D

Har kissat floder idag, tror jag band vätska i början av veckan av någon anledning, blev ju plus ett kilo på vågen över natten bara :eek:

Lindahls ska släppa massa nya smaker på sina små kvargburkar, då blir det lite mer variation :d Äter många sådana på en vecka. Lätt att ha i väskan och lätt att äta i bussen.

@lil-sis jag släpper också vätska om jag druckit alkohol, det tar oftast två dagar sedan behöver jag springa på toa stup i ett.

knapp

Gick och la mig hungrig igår, vaknade hungrig. Bestämde mig för att äta en ordentlig frukost, tre knäckemackor med ost och ett litet glas med vaniljkvarg, några mandlar och vindruvor. Blev väldigt mätt.
Så har bara ätit en liten sallad nu med edammebönor och suger snaps. Har två knäckemackor med ost som jag ska äta upp (är tanken).

Blir öl på kvällen imorgon igen, är ingen stor öldrickare, än så länge är det fortfarande undantag när det dricks. Så imorgon kommer jag dricka som jag vill (fortfarande hyfsat begränsat), men blir det oftare med alkohol får jag fundera hur jag ska förhålla mig till det.

Är det någon annan som har särskilda tankar om alkohol?

@lil-sis jag släpper också vätska om jag druckit alkohol, det tar oftast två dagar sedan behöver jag springa på toa stup i ett.

knapp

Gick och la mig hungrig igår, vaknade hungrig. Bestämde mig för att äta en ordentlig frukost, tre knäckemackor med ost och ett litet glas med vaniljkvarg, några mandlar och vindruvor. Blev väldigt mätt.
Så har bara ätit en liten sallad nu med edammebönor och suger snaps. Har två knäckemackor med ost som jag ska äta upp (är tanken).

Blir öl på kvällen imorgon igen, är ingen stor öldrickare, än så länge är det fortfarande undantag när det dricks. Så imorgon kommer jag dricka som jag vill (fortfarande hyfsat begränsat), men blir det oftare med alkohol får jag fundera hur jag ska förhålla mig till det.

Ta mer pålägg och mindre bröd så får du i dig vettigare näring :) Typ två rejäla skivor ost och minst lika mycket skinka.

knapp

Jag kör ju viktväktarna, där är allt med alkohol ganska så många poäng och äter upp min budget ganska så fort. :P

Brukar försöka tänka att jag kompenserar med att äta kalorisnålare dagen innan. Har druckit otroligt lite de senaste åren, men känner att de är en sådan socialgrej som jag vill vara med på. Ska se om jag kan komma på en "back up" plan för att dricka. Det är ju en del onödiga kalorier :p

Edit: Efter lite googlande så finner jag att "en stor stark" innehåller 235 kcl, dricker man t.ex. fyra stycken så är det överkomligt. Man får tänka två gånger extra dagen innan och efter på vad man äter och kanske ta en PW. :)

Senast ändrad:
Brukar försöka tänka att jag kompenserar med att äta kalorisnålare dagen innan. Har druckit otroligt lite de senaste åren, men känner att de är en sådan socialgrej som jag vill vara med på. Ska se om jag kan komma på en "back up" plan för att dricka. Det är ju en del onödiga kalorier :p

Edit: Efter lite googlande så finner jag att "en stor stark" innehåller 235 kcl, dricker man t.ex. fyra stycken så är det överkomligt. Man får tänka två gånger extra dagen innan och efter på vad man äter och kanske ta en PW. :)

Allt är väl egentligen ok i måttliga mängder. Mer jag som blir lite snål med mina poäng och hellre äter dem än dricker dem. :)

Jag dricker knappt ingen alkohol heller. Har ju varit mer eller mindre gravid sedan i juli så nu har det verkligen inte blivit något. Kommer troligtvis inte dricka något fram till jag blir gravid igen, oavsett hur lång tid det tar, möjligtvis ett glas vin till maten.

Min sambo var smart igår och kokade ett helt gäng med ägg som ligger klara i kylen. Perfekt mellanmål eller när man behöver dryga ut kalorierna med något mättande. De brukar ju hålla några dagar så nu har jag så det räcker. Fick ta ett idag bara någon timme efter lunch, blir alltid hungrig när jag ätit potatis (rårakor idag med keso) så det var perfekt med ett ägg sen, höll mig mätt väldigt länge.

Jag har förresten gått 5 km idag och yogat ett ganska jobbigt pass 1,5 h (fast sista halvtimmen är vila/meditation). Känner mig nöjd. Kroppen kändes helt ok idag, inget flimmer ens på de jobbigaste övningarna så om jag inte har alltför mycket träningsvärk så blir det löpbandet på gymmet imorgon.

Angående kaloriräkning så räknade jag aldrig grönsaker under tiden jag gick ner i vikt (35 kg). Jag resonerade som så att dels är det i princip inga kalorier i den mängd grönsaker man har i en normal måltid och dels tänkte jag att om jag inte går ner i vikt trots räknandet så är det hur som helst inte grönsakerna jag ska skära ner på så vad 15 gram tomat eller några matskedar majs gav i kalorier var helt ointressant.

Så jag skulle vilja tipsa om att, ifall man tycker att det är lite väl pilligt att väga allting, faktiskt strunta i att väga grönsaker man har i och till maten. Man kan välja sina strider även när man räknar kalorier. :)

Angående kaloriräkning så räknade jag aldrig grönsaker under tiden jag gick ner i vikt (35 kg). Jag resonerade som så att dels är det i princip inga kalorier i den mängd grönsaker man har i en normal måltid och dels tänkte jag att om jag inte går ner i vikt trots räknandet så är det hur som helst inte grönsakerna jag ska skära ner på så vad 15 gram tomat eller några matskedar majs gav i kalorier var helt ointressant.

Så jag skulle vilja tipsa om att, ifall man tycker att det är lite väl pilligt att väga allting, faktiskt strunta i att väga grönsaker man har i och till maten. Man kan välja sina strider även när man räknar kalorier. :)

Exakt så har jag gjort, jag tänker att för att överäta kalorier på frukt och grönt så måste man äta sjuka mängder :p! Så i min livsstilsändring är ex frukt och grönt helt fritt, för att inte överarbeta det och sen tappa sugen :up:

Så gör ju faktiskt viktväktarna, där är det fritt fram med grönsaker och frukt. Det enda man räknar poäng för är avokado typ. Potatis såklart, men i övrigt är det 0. (Gäller dock ej om man pressar frukten till juice, då blir det poäng. ;))
Har viktväktarkassen och den uppmanar en hela tiden att fylla på med grönsaker i rätterna. :)

Om någon vill adda mig på runkeeper (för peppande osv) så skicka pm. Jag fattar det som att man kan söka på användarnamnet och att man därför inte måste vara vän på fb.

Exakt så har jag gjort, jag tänker att för att överäta kalorier på frukt och grönt så måste man äta sjuka mängder :p! Så i min livsstilsändring är ex frukt och grönt helt fritt, för att inte överarbeta det och sen tappa sugen :up:

Låter klokt, känns som att grönsaker aldrig är fel, är ju så mycket nyttigt i dom. Sen jag blev vegetarian gick jag ner en del i vikt utan att jag tänkte på det och då äter jag ändå oftast minst lika mycket som sambon (men är ganska aktiv).

Så gör ju faktiskt viktväktarna, där är det fritt fram med grönsaker och frukt. Det enda man räknar poäng för är avokado typ. Potatis såklart, men i övrigt är det 0. (Gäller dock ej om man pressar frukten till juice, då blir det poäng. ;))
Har viktväktarkassen och den uppmanar en hela tiden att fylla på med grönsaker i rätterna. :)
Hur kommer det sig att frukt/grönsaker som pressas till juice räknas men inte "vanlig" frukt? Förstår om du inte kan svara på det, jag är bara nyfiken :)

Hur kommer det sig att frukt/grönsaker som pressas till juice räknas men inte "vanlig" frukt? Förstår om du inte kan svara på det, jag är bara nyfiken :)
Jag googlade, och hittade någon tråd där någon skrev att gamla program för Viktväktarna så kostade mixad frukt men inte hel, men att det inte ska vara så i de nya programmen.

Har nog det senaste året eller så skenat iväg litegrann i mitt vindrickande känns det som, så ja, det är något jag tänkt på. Vill liksom inte hamna i ett riskbeteende (även om det känns som att det är långt bort så känns det lika bra att hålla igen lite för den sakens skull också, inte bara pga vikten)

Till att börja med har jag sagt att jag inte ska köpa någon alkohol under januari (det gör dessutom gott för min något smala budget just nu! :up:) men att blir det något litet glas av det vi har hemma eller när vi är borta så må det vara hänt (nu när jag räknar kalorier blir det ju under förutsättning att det går in under dagsintaget också). Sen är väl tanken att jag ska börja med att inte ska ställa fram en vinflaska på bordet, utan vill jag ha ett glas vin tänker jag mig att jag häller upp just ett glas, så att jag får möjlighet att tänka till en gång extra innan jag reser mig upp och går och fyller på. Dessutom har jag tänkt mig att sätta upp någon slags regel om att aldrig ställa fram bara ett glas vin, utan alltid ställa fram ett glas vatten också, så att jag inte blir att dricka vin för att släcka törsten.

Just rödvin är väl ganska kalorisnålt och någon annan alkohol blir det väldigt sällan, så i längden tänker jag mig nog att jag gott kan dricka några glas under helgen men att jag minskar mängden av alla onyttigheter som tillkommer på helgerna så att det liksom bara blir lite av varje. Inte varken en hel vinflaska eller en hel påse chips men inte heller "förbjuda" något utan bara försöka få till rimliga mängder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 520
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka