Vikttråden 2015

Angående kaloriräkning så räknade jag aldrig grönsaker under tiden jag gick ner i vikt (35 kg). Jag resonerade som så att dels är det i princip inga kalorier i den mängd grönsaker man har i en normal måltid och dels tänkte jag att om jag inte går ner i vikt trots räknandet så är det hur som helst inte grönsakerna jag ska skära ner på så vad 15 gram tomat eller några matskedar majs gav i kalorier var helt ointressant.

Så jag skulle vilja tipsa om att, ifall man tycker att det är lite väl pilligt att väga allting, faktiskt strunta i att väga grönsaker man har i och till maten. Man kan välja sina strider även när man räknar kalorier. :)

Åh, det låter ju hur vettigt som helst! :D Har nog tänkt något liknande framöver, typ bara logga 100 g blandade grönsaker t.ex. istället för att hålla på och väga allt. Men att bara skippa det har jag inte ens tänkt på :o Just nu får det dock bli pill med varenda liten smågrej tror jag, i någon vecka till, så att jag får in svart på vitt precis vad jag äter.

Min mage är som ett svart hål, kan äta vad som helst och hur mycket som helst och lägger inte på mig (några i min omgivning som är avundsjuka på det :/ ). Har försökt lägga på mig, men det går inte, mina höfter sticker ut som två hårda benknotor och det är inte alls kul att känna dom.
Har även problem inom ridningen och det känns som om jag sitter direkt på mina ben, skulle önska att jag kunde flytta det överflödiga fett jag har på magen (som jag fick en gång i tiden när jag vägde 75kg och inte försvunnit) och sätta det på rumpan och höfterna istället.
Idag ligger jag och pendlar runt 62kg vilket enligt BMI skalan för mig är på gränsen till underviktig..

Brukar försöka tänka att jag kompenserar med att äta kalorisnålare dagen innan. Har druckit otroligt lite de senaste åren, men känner att de är en sådan socialgrej som jag vill vara med på. Ska se om jag kan komma på en "back up" plan för att dricka. Det är ju en del onödiga kalorier :p

Edit: Efter lite googlande så finner jag att "en stor stark" innehåller 235 kcl, dricker man t.ex. fyra stycken så är det överkomligt. Man får tänka två gånger extra dagen innan och efter på vad man äter och kanske ta en PW. :)
Jag tycker faktiskt inte det är överkomligt med över 1000 kcal på öl en dag när man försöker gå ner i vikt. Det är nästan lika mycket som en 200-grams chokladkaka. Och när man bara har 1200-1500 kcal att äta per dag blir det väldigt lite utrymme för att förse kroppen med näring. Ölen ger ju ingenting kroppem behöver. Jag resonerar som så att viktnedgångsperioden är förhoppningsvis en begränsad tid och under den tiden finns det inte plats för sånt slöseri med kalorierna. Två öl hade kanske varit okej men absolut inte fyra.

Jag tycker faktiskt inte det är överkomligt med över 1000 kcal på öl en dag när man försöker gå ner i vikt. Det är nästan lika mycket som en 200-grams chokladkaka. Och när man bara har 1200-1500 kcal att äta per dag blir det väldigt lite utrymme för att förse kroppen med näring. Ölen ger ju ingenting kroppem behöver. Jag resonerar som så att viktnedgångsperioden är förhoppningsvis en begränsad tid och under den tiden finns det inte plats för sånt slöseri med kalorierna. Två öl hade kanske varit okej men absolut inte fyra.

Hur lång viktnedgångsperioden är beror ju på hur mycket man har att gå ner. Jag hade en del 3000-kcaldagsar under min 19 månader långa viktminskning, en del dagar då rätt mycket energi kom från skräp och alla andra möjliga varianter. De flesta dagar åt jag dock helt okej och därför gick jag ju ner och hade inga brister eller andra problem. Jag hade aldrig orkat ligga på underskott med perfekt näringsinnehåll varje dag i 19 månader...

Hur lång viktnedgångsperioden är beror ju på hur mycket man har att gå ner. Jag hade en del 3000-kcaldagsar under min 19 månader långa viktminskning, en del dagar då rätt mycket energi kom från skräp och alla andra möjliga varianter. De flesta dagar åt jag dock helt okej och därför gick jag ju ner och hade inga brister eller andra problem. Jag hade aldrig orkat ligga på underskott med perfekt näringsinnehåll varje dag i 19 månader...
Absolut är det så. Men nu handlar det om 6 kg som ska bort på knappt 3 månader och dieten påbörjades för bara en vecka sedan och är inte befäst. Jag personligen hade inte gått ut och druckit fyra stora starka då.

Absolut är det så. Men nu handlar det om 6 kg som ska bort på knappt 3 månader och dieten påbörjades för bara en vecka sedan och är inte befäst. Jag personligen hade inte gått ut och druckit fyra stora starka då.

Ah, i det specifika fallet håller jag absolut med!

Funderar lite på det där med hur mycket man kan lägga på "godis" (och just det här råkade bara vara ett bra exempel!)

De senaste dagarna har jag ätit runt 750-1100 kcal, "min" app tycker att jag ska äta under 1290 för att gå ned, så 750 är för lite, absolut. Men jag har ändå fått i mig bra, näringsrik mat på de kalorierna tycker jag även om jag ska försöka få in lite mellanmål. Samma app har räknat ut mitt dagsbehov till 1900 för att hålla nuvarande vikt. Så om jag hade druckit de där ölen (nu dricker jag inte just öl, men ändå) och sen ätit som jag gjort en av de dagarna när jag ätit som minst (och sen kanske tränat lite på det och "tjänat in" säg 150 extra kcal) hade jag ju ändå hamnat en bit under min "hålla vikten"-gräns och så går jag kanske inte ned något just den dagen, men jag sabbar inte heller min viktnedgång, utan bara skjuter upp den en dag? Eller tänker jag helt fel då?

MVH // Hon som försöker planera sin helg :o:p

Tack för input! Jag får kanske tänka om.
Jag får fundera på det, jag har av olika orsaker knappt druckit eller haft möjlighet att vara social på helgerna de sista åren. Vilket gör att det betyder väldigt mycket nu.

Min mage är som ett svart hål, kan äta vad som helst och hur mycket som helst och lägger inte på mig (några i min omgivning som är avundsjuka på det :/ ). Har försökt lägga på mig, men det går inte, mina höfter sticker ut som två hårda benknotor och det är inte alls kul att känna dom.
Har även problem inom ridningen och det känns som om jag sitter direkt på mina ben, skulle önska att jag kunde flytta det överflödiga fett jag har på magen (som jag fick en gång i tiden när jag vägde 75kg och inte försvunnit) och sätta det på rumpan och höfterna istället.
Idag ligger jag och pendlar runt 62kg vilket enligt BMI skalan för mig är på gränsen till underviktig..

Har ingen input angående att lägga på sig mer rumpa, men har du provat cykelbyxor? De brukar ofta vara stoppade mot sadeln, och finns t.ex. i modeller som korta tights som säkert skulle kunna funka bra under ridbyxor.

Sen vill jag lägga till att jag försöker tänka på kalorierna nu. Men jag äter inte jättemycket skräpmat eller snask normalt sett. Även om det blev lite mycket under jul. (Vilket inte betyder att jag frossade..)
Men ja, samtidigt vill jag gå ner de nedrans kilona!

Vill få med sista måltiden här också.. :p
Sallad med en bit vegetarisk lasagne och nån bröd bit till.

Inser att jag både skrivet och tänkt fel innan, har skrivit "stor stark" men det handlar om 4 st 33cl. Men just nu lutar det mot att jag håller mig till kaffe. :)

Nu är jag tillbaka på banan igen :) Föll tillbaka i mitt dåliga ätbeteende när jag mådde dåligt vilket såklart gav ganska rejält plus på vågen, dock mycket vätska tror jag eftersom det ramlade av illa kvickt så fort jag gick tillbaka till bra kosthållning.

Så idag vägde jag in mig igen på samma vikt som för två veckor sen :up: 2,3 kg kvar till nästa mål. På söndag, första februari, tänkte jag också väga mig för att få månadens resultat. Bara för att jag gillar att föra statistik över sånt :angel:

Funderar lite på det där med hur mycket man kan lägga på "godis" (och just det här råkade bara vara ett bra exempel!)

De senaste dagarna har jag ätit runt 750-1100 kcal, "min" app tycker att jag ska äta under 1290 för att gå ned, så 750 är för lite, absolut. Men jag har ändå fått i mig bra, näringsrik mat på de kalorierna tycker jag även om jag ska försöka få in lite mellanmål. Samma app har räknat ut mitt dagsbehov till 1900 för att hålla nuvarande vikt. Så om jag hade druckit de där ölen (nu dricker jag inte just öl, men ändå) och sen ätit som jag gjort en av de dagarna när jag ätit som minst (och sen kanske tränat lite på det och "tjänat in" säg 150 extra kcal) hade jag ju ändå hamnat en bit under min "hålla vikten"-gräns och så går jag kanske inte ned något just den dagen, men jag sabbar inte heller min viktnedgång, utan bara skjuter upp den en dag? Eller tänker jag helt fel då?

MVH // Hon som försöker planera sin helg :o:p
Problemet med att underäta är att man sällan orkar i längden. Det kan gå bra ett tag, men så säger kroppen ifrån efter säg en vecka och man får jordens sug efter något jätteonyttigt eller så blir man helt matt för att kroppen skriker efter energi. Därför bör man försöka äta i alla fall 1200 kcal/dag. Att underäta medvetet för att kunna trycka in onyttigheter är bara dumt mot kroppen. Kroppen behöver vitaminer, mineraler, massor med protein, fett och lite kolhydrater.

Problemet med att underäta är att man sällan orkar i längden. Det kan gå bra ett tag, men så säger kroppen ifrån efter säg en vecka och man får jordens sug efter något jätteonyttigt eller så blir man helt matt för att kroppen skriker efter energi. Därför bör man försöka äta i alla fall 1200 kcal/dag. Att underäta medvetet för att kunna trycka in onyttigheter är bara dumt mot kroppen. Kroppen behöver vitaminer, mineraler, massor med protein, fett och lite kolhydrater.

Nej underätandet är väl ett separat problem egentligen, och det ska jag försöka komma till rätta med! Hoppas att det blir lättare när jag börjar få klart för mig ungefär hur många kalorier det är i en normal kvällsmat så att jag redan under eftermiddagen kan stoppa i mig ett mellanmål om jag ser att jag ligger för lågt.

Men att en kväll trycka i sig 1200 kcal, säg pizza och rödvin som ändå mättar lite, och sedan äta ytterligare 600 kcal av något nyttigt och i optimalfallet även träna lite, sabbar man viktminskningen då om det är en engångshändelse? Eller tänker jag rätt när jag tycker att jag ändå hamnar under mitt "hålla vikten"-intag? Allt det där kroppen behöver tänker jag mig att den ju ändå får resterande dagar?

Är liksom världens novis på detta, så jag försöker klura ut hur allt funkar :o

Nej underätandet är väl ett separat problem egentligen, och det ska jag försöka komma till rätta med! Hoppas att det blir lättare när jag börjar få klart för mig ungefär hur många kalorier det är i en normal kvällsmat så att jag redan under eftermiddagen kan stoppa i mig ett mellanmål om jag ser att jag ligger för lågt.

Men att en kväll trycka i sig 1200 kcal, säg pizza och rödvin som ändå mättar lite, och sedan äta ytterligare 600 kcal av något nyttigt och i optimalfallet även träna lite, sabbar man viktminskningen då om det är en engångshändelse? Eller tänker jag rätt när jag tycker att jag ändå hamnar under mitt "hålla vikten"-intag? Allt det där kroppen behöver tänker jag mig att den ju ändå får resterande dagar?

Är liksom världens novis på detta, så jag försöker klura ut hur allt funkar :o

Engångshändelser är inget problem så länge de inte upprepas alltför ofta ;)

Här visade vågen 61,3 kg idag (61,9 kg igår) och magen känns som den drar ihop sig varje dag. Tarmarna är definitivt inte lika svullna längre när jag trycker på magen.

Träningsvärken i höfterna känns överkomlig så strax åker jag till gymmet och springer lite på löpbandet, har laddat bra ljudbok i mobilen så jag har något att lyssna på. Fler som ska träna idag?

Minus 2,5 kg på 24 timmar,
jag förstår varför man rekommenderar kunderna GO-kuren när man startar
För även om jag är mycket medveten om att det bara är vätska så är det ändå grym motiverande :D
Men så mycket kan jag säga att jag kommer inte vilja äta något med "jordgubbs"smak på länge :yuck:

Hur kommer det sig att frukt/grönsaker som pressas till juice räknas men inte "vanlig" frukt? Förstår om du inte kan svara på det, jag är bara nyfiken :)

För pressad(inte mixad) så försvinner fibrerna och man blir inte lika mätt. Så förklarar dem det iallafall. Jag frågade hur det var med mixad frukt i exempelvis smoothies, och där berodde det på mängd. Det är väl så att det helt enkelt är bättre att äta frukten som den är. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Eurovision 2025
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur