Vikttråden 2015

@MarieJ frågan är om det inte är så att det är skadligare att inte göra något alls i deras fall?
Tror f.ö. att de är noga övervakade av läkare och PT just för att de går åt de så hårt.

@MarieJ frågan är om det inte är så att det är skadligare att inte göra något alls i deras fall?
Tror f.ö. att de är noga övervakade av läkare och PT just för att de går åt de så hårt.

Jo övervakade är dom säkert men vem som helst som börjar träna ökar ju (rimligtvis) belastningen lite i taget. Bara av att rätta till maten och gå på löpbandet eller cykla lugnt borde göra stor skillnad.
Dom ska ju helst fortsätta efter programmet och inte va helt brända.

Invägning idag och jag var faktiskt lite nervös, men det hade jag inte behövt vara. -0,9 kg sen förra onsdagen och totalt -5,3 kg sedan start 2/1 :) Knappt 4 kg till mitt första viktmål, och hela två månaders tidsfrist (har sagt att jag vill nå matchvikt till dotterns 6-månadersdag, hon blir 4 idag).

Jag har börjat kika igenom min garderob och hittar både plagg som börjat passa nu och plagg som snart kommer passa. Fram till nu har jag bara haft ett par jeans och ett par friluftsbyxor som gått på så det är välkommet och väldigt peppande!

På lördag har jag planerat in en unn-dag. Jag ska gå på massage och förhoppningsvis klippa mig, och på kvällen ska jag äta lite mörk choklad och dricka ett glas rödvin. Jag har inte druckit någon alkohol och i princip inte ätit något socker alls (en ruta choklad och två minikakor) den här månaden så förutom att det ska bli gott blir det också ett test att se hur kroppen svarar.

Åh, denna vecka har startat jobbigt på träningsfronten. Inte kommit iväg sedan i torsdags, så snart en vecka. Känns galet irriterande! Men trots att jag vet att jag mår så mycket bättre när jag väl har tränat så är det en enormt stor mental spärr. SUCK. :mad::banghead:

Så nu har jag varit på invägning inför viktkampen (smart lägga på sig lite extra vätska innan så man startar på en högre ingångsvikt ;) )
Jag har muskler tydligen, tom mer muskler än genomsnittet för en kvinna i min ålder och med min längd, bara att de döljer sig ganska väl under fettlagret (som då givetvis också är högre än det bör)
Hade även som sagt ganska mycket vätska i kroppen.
Det ingick även ett provpaket måltidsersättning så jag tänkte ja va 17. Vi provar 2 dagars kuren och så kan jag variera chia-puddingen med måltidsersättning till frukost (14 portioner)

Så nu gäller järnet i de 12 veckor som programmet håller på. Lyckades jag gå ner 10 kg på lika många veckor i våras utan träning ska jag klara minst lika många nu med bra kostplan och träning.
Här ska vinnas :D

Så nu har jag varit på invägning inför viktkampen (smart lägga på sig lite extra vätska innan så man startar på en högre ingångsvikt ;) )
Jag har muskler tydligen, tom mer muskler än genomsnittet för en kvinna i min ålder och med min längd, bara att de döljer sig ganska väl under fettlagret (som då givetvis också är högre än det bör)
Hade även som sagt ganska mycket vätska i kroppen.
Det ingick även ett provpaket måltidsersättning så jag tänkte ja va 17. Vi provar 2 dagars kuren och så kan jag variera chia-puddingen med måltidsersättning till frukost (14 portioner)

Så nu gäller järnet i de 12 veckor som programmet håller på. Lyckades jag gå ner 10 kg på lika många veckor i våras utan träning ska jag klara minst lika många nu med bra kostplan och träning.
Här ska vinnas :D

Vad bra med ett program! Lycka till kommer säkert gå superbra!!

Vägde mig i morse, 2 hg ner, skönt att det rör sig på rätt håll även om jag vet att det är dumt att väga sig varje dag. Ska försöka väga mig en gång i veckan istället som jag gjort innan, annars blir jag smått knäpp.

Vad bra med ett program! Lycka till kommer säkert gå superbra!!

Vägde mig i morse, 2 hg ner, skönt att det rör sig på rätt håll även om jag vet att det är dumt att väga sig varje dag. Ska försöka väga mig en gång i veckan istället som jag gjort innan, annars blir jag smått knäpp.

Om du väger dig varje dag så se till föra in siffrorna i ett diagram (excel är jättebra om man kan det) men det går göra på papper eller i någon viktapp i telefonen.
Sen gör du en avstämning typ varannan vecka och tittar hur prognosen är.

Såg en föreläsning på nätet, hon väger sig och registrerar det varje dag men tittar bara på hur det ser ut typ en gång i månaden.
Nu har hon en våg som automatiskt för över vikten i ett diagram via Wi-Fi , så hon behöver aldrig kolla vad som står på vågen :D

Om du väger dig varje dag så se till föra in siffrorna i ett diagram (excel är jättebra om man kan det) men det går göra på papper eller i någon viktapp i telefonen.
Sen gör du en avstämning typ varannan vecka och tittar hur prognosen är.

Såg en föreläsning på nätet, hon väger sig och registrerar det varje dag men tittar bara på hur det ser ut typ en gång i månaden.
Nu har hon en våg som automatiskt för över vikten i ett diagram via Wi-Fi , så hon behöver aldrig kolla vad som står på vågen :D

Jag har ju fixat lifesum igår så jag lägger in det där så då får jag som ett diagram sen. Jag får se hur jag gör, just nu känns det som en klen tröst i allt elände att se att vågen går åt rätt håll iaf. Fast går den åt fel blir det ju ännu jobbigare så det är lite chansning det där.

Nu när jag började logga allt jag äter och räkna kalorier sen i måndags så kommer jag på mig själv med att vilja vara så jäkla duktig och petig med varenda kalori, fast jag vet att det bara blir missriktat :banghead: Med träningen jag lagt in hade jag tydligen kunnat äta dubbelt så mycket både igår och i måndags och fortfarande hamna under den gräns jag satt (för att gå ned 0,5 kg i veckan). Så idag tänkte jag att jag skulle unna mig något gott, för att se hur det påverkar dagsintaget. Tänkte mig någon slags fikabröd till eftermiddagskaffet, men det blev en äggmacka (såg en kaviarreklam på TV-n... lättpåverkad, jag? nej, nej :angel:)! Blev väl ungefär samma kalorimängd kan jag tänka mig, men betydligt mer mättande :up:

Nu när jag började logga allt jag äter och räkna kalorier sen i måndags så kommer jag på mig själv med att vilja vara så jäkla duktig och petig med varenda kalori, fast jag vet att det bara blir missriktat :banghead: Med träningen jag lagt in hade jag tydligen kunnat äta dubbelt så mycket både igår och i måndags och fortfarande hamna under den gräns jag satt (för att gå ned 0,5 kg i veckan). Så idag tänkte jag att jag skulle unna mig något gott, för att se hur det påverkar dagsintaget. Tänkte mig någon slags fikabröd till eftermiddagskaffet, men det blev en äggmacka (såg en kaviarreklam på TV-n... lättpåverkad, jag? nej, nej :angel:)! Blev väl ungefär samma kalorimängd kan jag tänka mig, men betydligt mer mättande :up:

Ja det är klurigt med kalorier, jag är lite rädd att bli för petig men samtidigt vill jag verkligen gå ner i vikt just nu. Men även om jag hakar upp mig så kommer jag nog släppa det kontrollbehovet när/om jag blir gravid igen för då vet jag att man inte ska banta osv så det känns inte som någon risk att det blir för mycket då.
Jag ska också äta äggmacka till kaffet om en stund ;) Hade kvar ett sedan i förgår och känner att tomatsoppan är ganska fattig på kalorier och att jag behövde lite mer kalorier enligt appen.

Om inte annat är det ju skönt att slippa sockersug, jag har knappt haft något sista året och när jag blev gravid så mådde jag illa i början av allt sött, fett och kaffe (praktiskt nog) så sedan dess har sockersuget minskat ännu mer och det är skönt att slippa det så jag ska försöka att inte få tillbaka det.

Har invigt runkeeper idag också :) Och storytel. Så jag gick en promenad på en timme i ganska bra tempo och lyssnade på bok samtidigt. Blev väldigt trött men kände mig ok i kroppen, var nog bra att jag inte åkte till gymmet idag.

Blir promenad imorgon med på förmiddagen…kan man förresten inte dela runkeeper med vänner? Tänkte om man vill promenera samtidigt via appen för att sporra varandra?

Har invigt runkeeper idag också :) Och storytel. Så jag gick en promenad på en timme i ganska bra tempo och lyssnade på bok samtidigt. Blev väldigt trött men kände mig ok i kroppen, var nog bra att jag inte åkte till gymmet idag.

Blir promenad imorgon med på förmiddagen…kan man förresten inte dela runkeeper med vänner? Tänkte om man vill promenera samtidigt via appen för att sporra varandra?

Du kan lägga till vänner klicka på ikonen Friends :-)

Idag blev det stekt quorn & svamp med sallad till lunch.
Till kvällsmat blev det spenatpaj gjord i urgröpt paprika i stället för med pajdeg med en liten sallad till. Rekommenderas varmt! Var gott :d
Äter tre knäckemackor som ett sista mål.

(Är så sugen på popcorn, men ska försöka hålla mig!)

spenatpaj gjord i urgröpt paprika
Åh vad gott det låter! :d

Själv fick jag lite småpanik efter mitt äggmacke-mellanmål och började fundera på om jag kalorimässigt skulle få plats med kvällsmaten när min sambo omvandlade min kycklingsallad till kycklingtortillas ("Men titta, det här ser ju precis ut som allt vi brukar ha i tacos, jag tror vi har några bröd i frysen :D" :cautious::p) Men med ett halvt bröd bara så hade jag inte behövt oroa mig alls tydligen. Det är precis sånt jag tänker att räknandet ska vara bra för, att jag ska få lite koll på vad som är för mycket och inte.

Och alltså... de senaste dagarna när jag försökt laga nyttig mat - jäklar vad gott vi har ätit! Salladen nu blev extremlyxig :d och när jag handlar till nästa vecka tänkte jag köpa ett nät avokado att ha till maten (jag brukar vara för snål annars :angel:) :love:

@nejlica hur räknar du kalorier? Väger du allt innan det hamnar på tallriken och var får du värdena i från?
Jag brukar försöka kolla upp värdet på det jag äter, men allt slutar på en uppskattning då jag aldrig väger maten.

knapp

Ett tips om man är sötsugen, en kopp chaite från Olof&Victors med lite honung i gör susen!

@nejlica hur räknar du kalorier? Väger du allt innan det hamnar på tallriken och var får du värdena i från?
Jag brukar försöka kolla upp värdet på det jag äter, men allt slutar på en uppskattning då jag aldrig väger maten.

Just nu så sitter jag och väger Allt (Var sådär lagom kul att föra in 15 g lök, 13 g paprika, osv. osv. osv för salladen :p) för in det i MyFitnessPal och så beräknar programmet kalorimängden. Eller inte allt förresten, är det ett ägg, ett bröd, en hel förpackning något eller så så går det ofta att föra in antalet istället. Men det är väl inte direkt något jag tänkt göra sådär jättelänge. Ett par veckor eller kanske en månad bara för att få koll.

Ja det låter lite puligt, samtidigt tänker jag att när man sedan väl står där och ska fixa nått att äta så är det lättare att välja "rätt" när man tidigare räknat på det.
Får se om jag tar mig i kragen och provar att göra det jag med.
Tack för svar. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 520
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka