Vikttråden 2015

Igår på Bion så köpte jag en liten varma chips och en Cola zero. :)

vägde mig innan frukost

Start: 26 Jan

Startvikt: 66,7 kg
Målvikt: 60 kg

Vägning 1 Vecka 1: 66,1 kg

Vägning 2 vecka 1: 65,6 kg

Vägning 1 Vecka 2: 65,7 kg

Vägning 2 Vecka 2: 65,4 Kg

Vägning 1 vecka 3 : 65,7 Kg

Vägning 2 Vecka 3 : 64,2 Kg

Vägning 1 Vecka 4 : 64,7 Kg

Vägning 2 Vecka 4 : 64,2 Kg

Var den där siffran "64,2" kom ifrån förra veckan kan man ju verkligen undra. Är ju lite konstigt att hoppa från 65,7 till 64,2 på 4 dagar, men jag måste ju haft vätskebrist eller varit extremt tom i magen. Jag väljer att bortse från den siffran, och om jag tittar på allt annat så ser det ju jätte bra ut. Fortsätter på samma spår för det verkar fungera än så länge :)

Tycker inte att det är så konstigt att hoppa sådär. Jag kan hoppa flera kg upp och ner. :)

Jag börja fundera lite Hur jag ska göra med den här kaloriräkningen. Det finns en önskan för mig att gå ner ett par kg för jag vet att min kropp skulle se bättre ut några kg mindre.Men samtidigt så vet jag att detta inte är bra för mitt psyke. Har nämligen tvångssyndrom gällande just mat och näring. Och jag lyckades bli nästan helt frisk med kbt terapi. Tyvärr så när behandlingen avslutades 2 år senare, då gick jag sakta men säkert tillbaka till gamla vanor. Och jag står i kö till behandling igen. Men jag känner att det är ju mindre kontroll över maten jag behöver, inte mer...behöver tänka mindre på mat, inte mer..

@Philosophia
Jag kan mycket väl förstå att du tycker det blir kämpig med maten när du "måste" äta lite de dagar du inte tränar och kan äta mer när du väl gör det.
Det är inte så att du kan skapa dig nått hum om hur mycket du brukar träna per vecka och månad och göra ett form av genomsnitt på kalorierna?

Säg att du bestämmer dig för att du brukar träna så mycket under en två veckors period och äter som om du gör precis det.
De kommande två veckorna reglerar du intaget av kalorier för hur du kommer träna och hur du höll dig kalorimässigt den förra perioden? Om du dessutom har en app att ta hjälp av så borde det vara fullt möjligt att hålla koll på tidigare kalori- och träningsnivå.
Just för att få en så jämn nivå av matintaget.

Jag lär nog stå still denna invägning. Matlusten är enorm nu när jag tillfrisknat! Tur att jag kom i en storlek mindre i byxor i onsdags och de sitter bra idag också :)

@Philosophia
Jag kan mycket väl förstå att du tycker det blir kämpig med maten när du "måste" äta lite de dagar du inte tränar och kan äta mer när du väl gör det.
Det är inte så att du kan skapa dig nått hum om hur mycket du brukar träna per vecka och månad och göra ett form av genomsnitt på kalorierna?

Säg att du bestämmer dig för att du brukar träna så mycket under en två veckors period och äter som om du gör precis det.
De kommande två veckorna reglerar du intaget av kalorier för hur du kommer träna och hur du höll dig kalorimässigt den förra perioden? Om du dessutom har en app att ta hjälp av så borde det vara fullt möjligt att hålla koll på tidigare kalori- och träningsnivå.
Just för att få en så jämn nivå av matintaget.

Tack för rådet! Jag får testa, det skadar ju inte. 1500 kcal blir intaget i snitt per dag. Men jag tror att det kommer kännas för lite på helgerna när jag tränar längre pass. Men jag ska prova! :)

Jag börja fundera lite Hur jag ska göra med den här kaloriräkningen. Det finns en önskan för mig att gå ner ett par kg för jag vet att min kropp skulle se bättre ut några kg mindre.Men samtidigt så vet jag att detta inte är bra för mitt psyke. Har nämligen tvångssyndrom gällande just mat och näring. Och jag lyckades bli nästan helt frisk med kbt terapi. Tyvärr så när behandlingen avslutades 2 år senare, då gick jag sakta men säkert tillbaka till gamla vanor. Och jag står i kö till behandling igen. Men jag känner att det är ju mindre kontroll över maten jag behöver, inte mer...behöver tänka mindre på mat, inte mer..

Tycker att det låter sunt att kanske skippa det där med kaloriräkning ett tag! Under de få veckor jag verkligen räknade varenda gram jag stoppade i mig blev jag nästan fånigt besatt av kaloriintaget och då har jag ingen grundproblematik alls. Nu räknar jag vissa dagar, lite mindre noga, mest för att få koll/bekräftelse på att jag tänker rätt med mitt matintag.

Det kanske finns någon specifik ovana du kan fokusera på att sluta med eller vana du kan jobba på att lägga dig till med istället för att räkna kalorier? Typ dricka vatten till maten istället för läsk om du gör det, börja gå till affären/jobbet/kompisen istället för att ta bil/buss om det är nära eller vad det nu kan vara?

Tycker att det låter sunt att kanske skippa det där med kaloriräkning ett tag! Under de få veckor jag verkligen räknade varenda gram jag stoppade i mig blev jag nästan fånigt besatt av kaloriintaget och då har jag ingen grundproblematik alls. Nu räknar jag vissa dagar, lite mindre noga, mest för att få koll/bekräftelse på att jag tänker rätt med mitt matintag.

Det kanske finns någon specifik ovana du kan fokusera på att sluta med eller vana du kan jobba på att lägga dig till med istället för att räkna kalorier? Typ dricka vatten till maten istället för läsk om du gör det, börja gå till affären/jobbet/kompisen istället för att ta bil/buss om det är nära eller vad det nu kan vara?

Ja jag lägger allt på is just nu.. jag dricker redan alltid vatten i princip annars var det ju en bra ide. Jag har ju börjat träna hos sjukgymnast nu och är väl tanken att jag ska fortsätta med det, så då får jag ju motion i alla fall.

Bra träning,, hyfsad mat helg (om man bortser från nachips-frossan i lördags) har nog tappat något/nägra kg till, förhoppningsvis inte bara vätska.

Idag blir ingen bra matdag, för jag glömde handla lunch igår. Så det blir inte LCHF idag utan två portioner Prenet Bas + kvarg med blåbär och kokosflingor. En lågkaloridag med andra ord.
Kan vara bra det med ibland, lär ju tömma lite glykogen på träningen ikväll om inte annat.

Lite sur att minitävlingen slutar på tisdag, eftersom jag inte hinner få in något träningspass då pga ridlektionen. Verkar som bara passen på gymmet räknas :down: Vill så hemska gärna vinna träningsväskan (tävlingsmänniska? jag? näääää :D)

Ingen viktnedgång här inte, men det känns helt okej!
Har precis börjat med en ny träningsform som jag hittills verkligen gillar. Ska försöka få ordning på det och gå minst tre gånger i veckan där, samt springa. Så då måste jag börja sköta käket för att palla! Det löser sig, helt enkelt :)

Vadå för nån!? :)

Hade storslagna planer på att komma ut och röra på mig idag, slutade tidigt och allt! Men nu sitter jag hemma i soffan och tittar ut genom fönstret lite såhär: :wtf::eek::yuck::rage::arghh::mad::cry: Det regnar snöslask och blåser något så förjäkligt och inte fan att jag tänker utsätta mig för det :cautious:

Planen för idag blev reviderad till: Sitta i soffan och dricka te (men strunta i chokladasken som står på bordet!). Funderar dock på om jag kanske borde åka ut till stallet nu på en gång och "rädda" pållarna från busvädret (de är gjorda av sockervadd hela bunten! :angel:). Vi har nog ungefär samma syn på det här med snöslask (=:yuck:) och det innebär ju i alla fall att inte rumpan växer fast i soffan :p

@nejlica mina hästar är inte gjorda av sockervadd men jag bestämde mig för att rädda dem ändå. Här blåser på tvären från båda håll och både regnar och snöar. :crazy: Fy fabian!

Igår blev det fyra knäckemackor till frukost med 1 uppdelad avokado mer örtsalt på.
Lite mandlar till mellanmål.
Till kvällsmat blev det äggröra på två ägg, grönsallad med tomater och mozzarella, och stekta champinjoner. :d
1/2 påse popcorn på kvällen.

Till frukost idag blev det samma frukost som igår! :d Så himla gott!

Har sovit riktigt dåligt de senaste nätterna och det märks både på orken och maten. Kommer försöka få in två riktiga måltider och ett mellanmål, har vart lite snålt på sistone.

Hamnat i en grav matsvacka... blir tokig på mig själv.
Åt första målet 9.30:
Havregrynsgröt med sylt och havremjölk
2 stekta ägg

Sen åkte jag till affären efter jobbet och gjorde dåliga val:
1 värmpizza med aioli
Lösviktsgodis
En kanelbulle med vaniljkräm
Ett wienerbröd
Cola light

Bra där.... nu sitter jag och vill bara spy upp allt.
Måste bli bättre på att fixa mig mellanmål på jobbet så jag inte åker och handlar på tom mage... men det får bli på onsdag när lönen trillar in igen.

Funderar också på att köpa en såndär mixer också som man bara mixar i och sen kan ta med sig en shake så jag får mig lite frukost...

Svacka här hos mig. Igår inte hungrig alls, men dåliga "matval" ändå. "Frukost" vid 12.30 bjuden på hemmagjorda kärleksmums. "lunch" vid femtiden 1 liten burk kvarg, "middag" 21.30 med två knäckemackor en med ägg å kaviar och en med ost och kaviar. 4 "pinnar" twix som mellanmål under dagen...
Idag är det dåligt åt andra hållet, hungrig hela tiden typ :( Men bättre matval/tider iaf, en liten burk kvarg till frukost vid 9, en liten burk kvarg till lunch vid 12, tidig middag vid 16.30 bestående av ett halvt paket knaperstekt bacon, ca 1,5 dl kokt pasta och ca 1 dl beasås (blåband).

Vikten har dessutom stått stilla en hel vecka. Inget har hänt. Trots att jag har ätit som tidigare veckor. Vilket gör att jag blir deppig och känner "varför ska jag ens försöka räkna kcal när det ändå inte händer något?!" :(

Helt ok helg. 45 min på crosstrainern hemma på lördag. Grönsaker och dipp på kvällen.
Söndag blev det 20 min på crosstrainern hemma och 3 km rask promenad.
På kvällen blev det lösgodis men det var första godiset på 14 dgr och jag åt lugnt och njöt så det är helt ok.

Idag.
Foten gjorde ont vid belastning på crosstrainern.
Blev dock 22 min på den i och 38 min på cykel=1h
Fralla och kaffe 10:00
2 kycklingkorvar, 2 små potatisar, wokgrönsaker och 2 skivor ost i stekpanna ca 13:30
Kaffe.
Blev rastlös så på eftermiddagen åkte jag tillbaka till gymmet och körde 45 min på cykel. Inte så bra för foten men knoppen behövde det och jag körde på i bra tempo.
2 knäckebröd, 2 ägg och en skiva ost ca 17. Kaffe.
Ägg mättar så jag får tyvärr inte i mig ngt lite senare men jag tycker inte att det gör så mycket.

Åhh så avis! Varit så sugen på att testa.. tyvärr är kort dyrare att lösa där än på dom "vanliga" gymmen :(

Det är det här med. Kostar 850 i månaden, och tvåveckorskursen jag går nu kostar 599 för 6 pass. Och då är det nog en av de billigare boxarna....
Men - kul är det! Och jag får träna sånt jag inte skulle ha en tanke på att testa själv :D

Idag har jag ätit världens största frukost i Bryssel. I princip alla dagens kalorier gick åt. På grund av mina allergier så passar jag alltid på att äta så mycket jag kan när jag är på resande fot. När det finns sådant som jag kan äta alltså. Man vet aldrig när man får mat nästa gång. Igår fick jag ingen lunch t.ex.

Som grädde på moset så glömde jag mina löparskor på jobbet innan jag skulle åka hit så den planerade sightseeingen nu på morgonen gick om intet.

Nåja, detta får väl räknas som en engångsföreteelse eller force majeure eller något.

Här står vikten still på 60,8 kg. Nu vill jag snart ha ett ordentligt hopp ner. Annars har maten funkat bra och jag har tränat ganska mycket så det borde ge resultat tids nog.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025