Ställde mig också på vågen idag och det var inte så illa som jag befarat, jag hade gått upp 1 kg ca. Men det ska bort nu och gärna två kg till. Då håller jag mig på 67-68 kg vilket är helt ok för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast handlar det inte mera om vad du äter än om mängden? Jag menar ägg i stället för kakor typ? Eller vad äter du för att palla din träningsmängd?Jag gick upp två kilo sista 1,5 månaden före min disputation pga stress, dåliga matvanor och träningsvila.
Så nu skulle jag (för att skriva samma sak som jag skrev i träningstråden) behöva tappa minst 4 kg till Stockholm marathon och gärna ytterligare 2 kg till Berlin i september. Men jag tycker som jag antydde tidigare i tråden att det är svårt att dra ned på maten när man tränar. Dessutom är jag paniskt rädd för att bli skadad om jag äter mindre. En start är i alla fall att min sambos brorsbarn kommer hit idag för att hjälpa oss länsa frysen på de sista julkakorna.![]()
Fast handlar det inte mera om vad du äter än om mängden? Jag menar ägg i stället för kakor typ? Eller vad äter du för att palla din träningsmängd?
+/-0 hg idag. Riktigt irriterande då jag hade en dålig dag igår men ändå skötte mig + gick till gymmet.
Förväntar mig ett stort hopp till imorrn ist. Om jag inte tar mitt cheatmeal idag. Har tänkt att jag får ha ett i veckan![]()
Fast jag får inte det att gå ihop riktigt, hur mycket springer du i veckan? Varför kan du inte skära ner på matintaget för att du är rädd att skada dig då?Det handlar framförallt om mängden mat. Kakor, godis och efterrätter går det ofta månader mellan. Sedan hade jag kanske kunnat göra bättre matval men tyvärr är jag lite begränsad pga allergier. Annars hade jag valt att byta ut såväl en del kolhydrater spm protein mot baljväxter. Men det är nog värt att se över.
Alltså de jag känner som tränar på elitnivå äter ju väldigt många småmål utspridda över dygnet för att inte få dippar, men det är väl iofs beroende på vad man tränar.
Nu tränar jag långt, långt från elitnivå, men det handlar inte om energidippar, utan om att jag vill få i mig tillräckligt med energi för att få en god återhämtning. Underskott av kalorier är ju inte toppen vare sig för att prestera bra eller för att hålla sig frisk och hel. Och skador har jag tyvärr haft gått om.
Jag väger redan rätt lite så spannet mellan vad jag ska äta för att vara viktstabil och vad som är för lite är rätt litet. Det gör att det går långsamt att gå ner om jag inte väljer att äta för lite. Springer jag mycket, över 70-80 km/vecka, så brukar jag kunna äta nästan vad som helst utan att vikten blir ett bekymmer, men det är inte realistiskt att göra det just nu.
Och skador har jag tyvärr haft gått om.
Herregud! Jag får göra minst 150 Ave Maria i rad för detta!
Har ni något tips på bra/nyttiga/goda smoothies/juicer att göra? Jag har en råsaftscentrifug men då jag är kräsen har jag bara kört mest frukt och morot i den. Behöver ha lite mer gröna drinkar men är rädd att allt ska smaka selleri vilket jag tyckte var vedervärdigt![]()