Vikttråden 2015

Ställde mig också på vågen idag och det var inte så illa som jag befarat, jag hade gått upp 1 kg ca. Men det ska bort nu och gärna två kg till. Då håller jag mig på 67-68 kg vilket är helt ok för mig.

Jag gick upp två kilo sista 1,5 månaden före min disputation pga stress, dåliga matvanor och träningsvila.

Så nu skulle jag (för att skriva samma sak som jag skrev i träningstråden) behöva tappa minst 4 kg till Stockholm marathon och gärna ytterligare 2 kg till Berlin i september. Men jag tycker som jag antydde tidigare i tråden att det är svårt att dra ned på maten när man tränar. Dessutom är jag paniskt rädd för att bli skadad om jag äter mindre. En start är i alla fall att min sambos brorsbarn kommer hit idag för att hjälpa oss länsa frysen på de sista julkakorna. :)
Fast handlar det inte mera om vad du äter än om mängden? Jag menar ägg i stället för kakor typ? Eller vad äter du för att palla din träningsmängd?

Blir snart tokig. Vågen står totalt stilla på 86 kg. Midjan har dock minskat 8 cm. Märks dock ej på byxorna pga att jag har så hög midja så har aldrig byxorna där.

Positiva är att jag orkar mera på gymmet så hoppas att det är musklerna som väger

Skall till läkaren på fredag och tänker ta upp fundering på min köldkörtel. Har på senaste tiden fått ett tryck över luftstrupen när jag ligger ner, plus att jag har börjat snarka. Kämpat i tre år med att någon skall ta mig på allvar, mitt Tsh har under den tiden pendlat mellan 4,6-2.3. Upp och ner, aldrig samma, eller liknande värden två gånger på raden

Fast handlar det inte mera om vad du äter än om mängden? Jag menar ägg i stället för kakor typ? Eller vad äter du för att palla din träningsmängd?

Det handlar framförallt om mängden mat. Kakor, godis och efterrätter går det ofta månader mellan. Sedan hade jag kanske kunnat göra bättre matval men tyvärr är jag lite begränsad pga allergier. Annars hade jag valt att byta ut såväl en del kolhydrater spm protein mot baljväxter. Men det är nog värt att se över.

+/-0 hg idag. Riktigt irriterande då jag hade en dålig dag igår men ändå skötte mig + gick till gymmet.
Förväntar mig ett stort hopp till imorrn ist. Om jag inte tar mitt cheatmeal idag. Har tänkt att jag får ha ett i veckan :love:

+/-0 hg idag. Riktigt irriterande då jag hade en dålig dag igår men ändå skötte mig + gick till gymmet.
Förväntar mig ett stort hopp till imorrn ist. Om jag inte tar mitt cheatmeal idag. Har tänkt att jag får ha ett i veckan :love:

Jag väger mig visserligen varje dag men vad vågen säger från en dag till en annan betyder inte så mycket. Knappar in det i mobilen och kurvan ser ut som en berg- och dalbana. Men trenden är nedåt sett över veckor och månader.

Är nyligen hemkommen från en promenad på drygt 9 km i snålblåst och någon minusgrad. Känns rätt bra att jag fick med mig sambon ut också. Nu försöker jag värma upp mig igen för att sedan ta sig iväg till stallet. Ridning av en häst och nickningar av två boxar står på schemat :).

Det handlar framförallt om mängden mat. Kakor, godis och efterrätter går det ofta månader mellan. Sedan hade jag kanske kunnat göra bättre matval men tyvärr är jag lite begränsad pga allergier. Annars hade jag valt att byta ut såväl en del kolhydrater spm protein mot baljväxter. Men det är nog värt att se över.
Fast jag får inte det att gå ihop riktigt, hur mycket springer du i veckan? Varför kan du inte skära ner på matintaget för att du är rädd att skada dig då?

Alltså de jag känner som tränar på elitnivå äter ju väldigt många småmål utspridda över dygnet för att inte få dippar, men det är väl iofs beroende på vad man tränar.

Jag hoppar väl in här med. Dags att ta tag i det här med vikten igen. Jag har bara så svårt med motivationen. Och med vad jag ska äta :/ Eller, jag vet vad jag borde äta, men allt nyttigt är typ äckligt (nyttiga grönsaker, rotfrukter, fisk) :meh:

Jag och min far har väl mer eller mindre slagit vad om att vi ska gå ner 10 kg till semesterresa i Aug, vilket inte borde vara några problem, det är ju långt tills dess.

Jag har startvikt på 88 kg (vägde mig nyss) till mina 164 cm, jag vill helst gå ner till 75-78 kg, sen får vi se om det blir mer efter det. Men måste ju ta mig dit först.

Har inte tid för träning annat än ridning ca 5 dagar i veckan, och ev något hemma-pass så att säga.

Har ni något tips på bra/nyttiga/goda smoothies/juicer att göra? Jag har en råsaftscentrifug men då jag är kräsen har jag bara kört mest frukt och morot i den. Behöver ha lite mer gröna drinkar men är rädd att allt ska smaka selleri vilket jag tyckte var vedervärdigt :yuck:

Alltså de jag känner som tränar på elitnivå äter ju väldigt många småmål utspridda över dygnet för att inte få dippar, men det är väl iofs beroende på vad man tränar.

Nu tränar jag långt, långt från elitnivå, men det handlar inte om energidippar, utan om att jag vill få i mig tillräckligt med energi för att få en god återhämtning. Underskott av kalorier är ju inte toppen vare sig för att prestera bra eller för att hålla sig frisk och hel. Och skador har jag tyvärr haft gått om.

Jag väger redan rätt lite så spannet mellan vad jag ska äta för att vara viktstabil och vad som är för lite är rätt litet. Det gör att det går långsamt att gå ner om jag inte väljer att äta för lite. Springer jag mycket, över 70-80 km/vecka, så brukar jag kunna äta nästan vad som helst utan att vikten blir ett bekymmer, men det är inte realistiskt att göra det just nu.

Idag blev det 6 km promenad ute i skogen. Det känns så jävla skönt rent ut sagt den motionen jag har fått nu under ledigheten som varit. Både fysiskt och psykiskt. Tyvärr funkar det inte lika bra när jag arbetar. Det blir mörkt tidigt och jag bor mitt ute i skogen. Får se om jag vågar mig på pannlampa. Vågade förr, men då hade jag ju hunden som sällskap!

Nu tränar jag långt, långt från elitnivå, men det handlar inte om energidippar, utan om att jag vill få i mig tillräckligt med energi för att få en god återhämtning. Underskott av kalorier är ju inte toppen vare sig för att prestera bra eller för att hålla sig frisk och hel. Och skador har jag tyvärr haft gått om.

Jag väger redan rätt lite så spannet mellan vad jag ska äta för att vara viktstabil och vad som är för lite är rätt litet. Det gör att det går långsamt att gå ner om jag inte väljer att äta för lite. Springer jag mycket, över 70-80 km/vecka, så brukar jag kunna äta nästan vad som helst utan att vikten blir ett bekymmer, men det är inte realistiskt att göra det just nu.

Ja men då förstår jag bättre. Hm det var knepigt. Intressant problem dock som många idrottare verkar ha. Nuförtiden har jag tyvärr inte de problemen eftersom jag inte kan träna så mycket pga att jag är sjuk jämt. Berätta gärna hur du gör för att gå ner i vikt, vore intressant att se vad du äter.

Jag hakar på tråden! Jag är alldeles för dålig på att ta hand om mig själv, vilket såklart resulterar i att jag väger mer än jag vill göra.
Om 1,5 vecka flyttar jag och jag planerar att göra det till min nystart. Innan dess hinner jag knappt tänka tanken på motion, men jag antar att flyttpackning och flyttstädning bränner någon kalori. :)

Nu väger jag runt 73-74 kg och första målet är under 70 kg. Därefter är nästa mål att hamna runt 65 kg. Då skulle jag vara nöjd.

Planen är att börja springa igen, 2-3 gånger/vecka + gå promenader. Kanske simma nångång. Vi får se om det även blir gym så småningom, jag tycker det är så himla tråkigt! Vad gäller maten ska jag i möjligast mån försöka undvika onödiga kalorier som kakor, snacks etc.

Har ni något tips på bra/nyttiga/goda smoothies/juicer att göra? Jag har en råsaftscentrifug men då jag är kräsen har jag bara kört mest frukt och morot i den. Behöver ha lite mer gröna drinkar men är rädd att allt ska smaka selleri vilket jag tyckte var vedervärdigt :yuck:

Färsk spenat är bra smakar eg inte särskilt mycket men är nyttigt innehåller mkt järn bland annat.

Annars är min favorit: hallon, en halv banan, kvarg och lite vaniljpulver alt lättyoghurt 0,5 med vaniljsmak. Kör med mixer och det blir supergott. Kvargen tycker jag mättar mera.

Jahajaja.... 2015 var det visst ;).

Förra året slutade faktiskt på en summa av minus 4 kg - sett över hela året. Det är jag mycket nöjd med :up:.
Om detta år blir lika (eller mer... :angel:) så är det helt i plan med min lååååånga viktnedgångsresa. Dvs om det tar 4-5 år att gå upp 15 kg, så tänker jag mig samma resa nedåt.. i stora drag. Jag vill ju hela tiden göra små förändringar som jag kan leva med resten av livet, jag vägrar att "svälta mig" :p.
Träna ska jag göra i den mån kroppen "vill" och hänger med, ridning i första hand.

Så nu kan jag inte ducka längre - NU är jag också med igen!! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka