Vikttråden 2015

Ah, ett kilo i veckan förklarar saken. :)

(Vad jag gör i den här tråden överhuvudtaget är för övrigt en gåta eftersom min vikt kommer bara ticka uppåt fram till april, men sen jävlar kommer jag och jagar er. :devil: )

Man kan ju sträva efter en sund livsstil ändå.

Precis tillbakakommen efter en timmes promenad känner jag mig rätt nöjd!
Det var fint väder ute - så jag gick ut, jag kom på ett ställe jag ville testa att gå till - så jag gick dit. :up:
Precis sånt jag måste bli bättre på. Dessutom fick jag ju en hel massa frisk luft, solljus(:love::bow:) och kan faktiskt säga att jag gjort något idag ( jag vet inte om "totalförneka att jag borde tentaplugga" räknas som aktivitet annars liksom?). Förutom en långpromenad på nyårsafton var det himla länge sedan jag bara var ute och tog en promenad, så det känns skönt, även om jag missbedömde broddbehovet (nu när jag fått nya dubbskor och allt!) och dessutom drog på mig skavsår.

Det är trist nu på vintern annars, för jag har egentligen ganska bra promenad-/cykelavstånd (5 km enkel väg) till stallet som jag brukar försöka att i alla fall cykla några dagar i veckan (på sommarn finns det ju knappt någon anledning att inte göra det). Men det är längs landsväg och jag vill inte vara på den vägen när det är mörkt, så det blir att jag tar bilen ut förjämnan nu. Och inte ersätter jag det med någon annan aktivitet heller, för det är ju så mycket enklare att komma ut när man faktiskt ska någonstans.

• Gilla
Reactions: oxo
Försöker dricka proteinpulver i mjölk men det är så galet sött :crazy:

Motion är inte min grej men det blir ju lite grann ändå med hästarna och sådär.

Maten är minst 95% av min viktminskning.

Fredag och vägdag! Resultatet blev -1,5 kg sen 1 januari O_o Men de första kilona gissade jag skulle vara lätta att tappa, nu är jag tillbaka på den vikt jag har legat stadigt på efter förra viktminskningen 2013 (med undantag då för några månader hit och dit). -2,9 kg sen 1 december totalt sett.

0,3 kg kvar till första delmålet. Men sen blir det svårare. Jag räknar absolut inte med att det kommer gå lika fort i fortsättningen, det vill jag inte heller att det ska göra. Men jag fortsätter på den inslagna vägen, kör på så länge jag är peppad. För svackor kommer att komma och då ska jag försöka hantera dem på ett bra sätt så att de inte blir allt för långa.

Tycker jag fick till en bra matdag i går
Kaffe och salami/ost-rulle till frukost
Lax, broccoli och kryddsmör till lunch
LCHF-tagliatelle (ägg,färskost&fiberhusk) lite stekt bacon, resten av färskosten och riven lagrad ost, ett fröknäcke med smör till middag

Mätt hela dagen, inget sug.
Ska nästa vecka göra ett BIA-test så jag struntar i att kolla vikten på min våg ett tag

Hoppar in här med en liten fråga:

Ni som gått ned mkt i vikt, hur har huden hängt med då?
Jag har på ganska kort tid (5 månader) tappat 26kg och jag tycker att ALLT hänger nu. Rumpan (det som är kvar av den) har flyttat ned sig en dm, det är sladdrig hud på magen och till och med bröstkorgen har hud som man kan nypa tag i med fingrarna :cry:

Går det att komma tillrätta med sånt utan att ta till kirurgi (helt uteslutet alternativ)?
Jag känner mig väldigt obekväm med min kropp nu :(

Jag har på ganska kort tid (5 månader) tappat 26kg och jag tycker att ALLT hänger nu. Rumpan (det som är kvar av den) har flyttat ned sig en dm, det är sladdrig hud på magen och till och med bröstkorgen har hud som man kan nypa tag i med fingrarna :cry:

Går det att komma tillrätta med sånt utan att ta till kirurgi (helt uteslutet alternativ)?

Jag tycker det hänger med över förväntan.

Och nog bör man ge det ett år minst som viktstabil innan man funderar på kniven!

Hur mycket huden drar ihop sig hänger ihop med många saker; hur mycket man gått ner, tur i genlotteriet, hur huden mådde innan, ålder etc. När jag pratade med en plastikkirurg om att fixa till huden efter min viktnedgång så sa han att man gärna ska ge kroppen åtminstone två år innan man opererar sig, för så lång tid kan det ta innan huden dragit ihop sig maximalt, så din hud har ju nästan bara börjat dra ihop sig.

Så känn lugnet, njut av din prestation och låt kroppen jobba vidare. :)

Tack för bra och snabba svar! :)

Jag har varit relativt stabil i min vikt i några månader nu. Mitt problem är egentligen det omvända, jag går ned i vikt ofrivilligt (biverkning av medicinering, därav den snabba viktförlusten) så jag kämpar för att hålla mig på normalvikt.
Jag tror att jag hittat ett sätt att leva nu som gör att jag kan slippa tappa mer vikt och nu hoppas jag att kroppen skall återhämta sig.

Två år alltså...jag får ladda med tålamod med andra ord. Kan man skynda på det med träning eller är det lönlöst? Träning är självklart aldrig lönlöst, men nu tänkte jag mer på den biten med huden :)

Kirurgi vill jag absolut inte genomgå, det är inte ens ett tänkbart alternativ av många orsaker som jag inte behöver rabbla upp här.

Tack för bra och snabba svar! :)

Jag har varit relativt stabil i min vikt i några månader nu. Mitt problem är egentligen det omvända, jag går ned i vikt ofrivilligt (biverkning av medicinering, därav den snabba viktförlusten) så jag kämpar för att hålla mig på normalvikt.
Jag tror att jag hittat ett sätt att leva nu som gör att jag kan slippa tappa mer vikt och nu hoppas jag att kroppen skall återhämta sig.

Två år alltså...jag får ladda med tålamod med andra ord. Kan man skynda på det med träning eller är det lönlöst? Träning är självklart aldrig lönlöst, men nu tänkte jag mer på den biten med huden :)

Kirurgi vill jag absolut inte genomgå, det är inte ens ett tänkbart alternativ av många orsaker som jag inte behöver rabbla upp här.

Nope, det finns inget man kan göra. Vissa menar att tighta kläder (gördlar och sånt) hjälper men jag tror inte det finns något vetenskapligt stöd för det.

Jag var länge inställd på operation efter att jag fått barn och varit viktstabil ett tag och allt det där, men för mig är det numer kanske uteslutet pga att jag högst troligt har en ärftlig förhöjd propprisk. Riskerna som en operation då medför kombinerat med alla sprutor det skulle innebära gör att det nog riskerar att kosta mer än det smakar.

Nope, det finns inget man kan göra. Vissa menar att tighta kläder (gördlar och sånt) hjälper men jag tror inte det finns något vetenskapligt stöd för det.

Jag var länge inställd på operation efter att jag fått barn och varit viktstabil ett tag och allt det där, men för mig är det numer kanske uteslutet pga att jag högst troligt har en ärftlig förhöjd propprisk. Riskerna som en operation då medför kombinerat med alla sprutor det skulle innebära gör att det nog riskerar att kosta mer än det smakar.

Ok, det var väl det jag anade, att det inte gick att skynda på. Gördlar tror jag inte heller på, och jag skulle för den delen aldrig stå ut med att bära ngt sådant, tycker ju till och med att mitt BoT-bälte för ryggen är obekvämt :crazy:

Ja hu, man skall inte ta risker i onödan, heller lite slapp här & där än att ställa till så att man stryker med på operationsbordet!

Naturligtvis behöver du inte rabbla upp orsaker, men du verkar låst i att det aldrig kommer att vara ett alternativ och om din hud inte alls drar ihop sig då? OM den i framtiden hänger, skaver, ger fuktsår/svamp i hudvecken med diverse infektioner och illaluktande besvär som kräver behandling och mediciner för att hålla bukt, är det fortfarande helt komplett otänkbart att på kirurgisk väg ta bort överflödshuden för att få ett besvärsfritt liv?

Träning är som sagt alltid bra, men det påverkar inte hudens förmåga att dra ihop sig.

Naturligtvis behöver du inte rabbla upp orsaker, men du verkar låst i att det aldrig kommer att vara ett alternativ och om din hud inte alls drar ihop sig då? OM den i framtiden hänger, skaver, ger fuktsår/svamp i hudvecken med diverse infektioner och illaluktande besvär som kräver behandling och mediciner för att hålla bukt, är det fortfarande helt komplett otänkbart att på kirurgisk väg ta bort överflödshuden för att få ett besvärsfritt liv?

Träning är som sagt alltid bra, men det påverkar inte hudens förmåga att dra ihop sig.

Mina besvär är inte så omfattande att jag har fysiskt obehag av dem. Det är mer psykiskt, jag tycker helt enkelt att det är fult (skäms nästan bara av att skriva det), jag tycker inte om det jag ser i spegeln....hur ytligt det än kan låta :o

Hade det varit så illa som du tar upp som exempel, ja då hade kirurgi varit ett alternativ. Men nu tycker jag inte att det är berättigat, inte när det bara är frågan om ett "skönhetsfel".

Jag känner mig som den ytligaste personen i världen nu....ångrar lite att jag ens tog upp frågan :o

Jag känner mig som den ytligaste personen i världen nu....ångrar lite att jag ens tog upp frågan :o

Inte ska du ånga det heller :)

Även om inte dina besvär är stora så att de stör fysiskt så kan ju andra ha problem, men inte våga ta upp det liksom och olika alternativ är ju alltid bra att kunna fundera lite på

Mina besvär är inte så omfattande att jag har fysiskt obehag av dem. Det är mer psykiskt, jag tycker helt enkelt att det är fult (skäms nästan bara av att skriva det), jag tycker inte om det jag ser i spegeln....hur ytligt det än kan låta :o

Hade det varit så illa som du tar upp som exempel, ja då hade kirurgi varit ett alternativ. Men nu tycker jag inte att det är berättigat, inte när det bara är frågan om ett "skönhetsfel".

Du behöver inte alls skämmas. Tror inte att det hade funnits en sån här tråd om inte folk hade varit lite ytliga. :)

satsa på styrketräning??? Kolla in mamma fitness sweden på facebook tex och bli inspirerad av före och efterbilder på tjejer där... Sen får du ha tålamod också, det kan se helt annorlunda ut om ett år...

Finns olika typer av plastikkirurgi. Min ena kompis gjorde ngn form av laserfettsugning på armarnas gäddhäng och huden drog ihop sig fantastiskt. Det var inget skärande av huden alltså. (Strandkliniken sthlm). Finns säkert milda metoder för att stimulera överskott på magen. Själv gjorde jag full bukplastik men det var liksom enda alternativet och ffa pga medicinska orsaker.

Tid, tålamod och träning (styrka) tror jag kan hjälpa dig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka