Vikttråden 2015

Försöker att hålla mina cravings i schack här. Igår var en okej dag. Fiberhavregrynsgröt till frukost och sushi till lunch, middagen blev lite sämre med korv och mackaroner pga tidsbrist. Var godissugen hela dan men höll mig ifrån det!
Idag har jag börjat med gröten och nu ska jag sätta mig att skriva tenta så det blir ännu en stillasittande dag. Planen är att inte äta något godis idag heller :)

Försöker att hålla mina cravings i schack här. Igår var en okej dag. Fiberhavregrynsgröt till frukost och sushi till lunch, middagen blev lite sämre med korv och mackaroner pga tidsbrist. Var godissugen hela dan men höll mig ifrån det!
Idag har jag börjat med gröten och nu ska jag sätta mig att skriva tenta så det blir ännu en stillasittande dag. Planen är att inte äta något godis idag heller :)

Älskar Sushi men håller mig borta från det eftersom det ger mig ett godis och sockersug á la helvetet :(

Är det bara jag som är saltberoende? Översaltar alltid maten, så tänkte laga mat i två veckor utan att salta alls (och använda andra kryddor istället).
Gjorde egenkomponerat recept på äppelpannkakor, vilket blev helt ok. Riv ett helt äpple (bortsett från kärnhuset) ett ägg, 4 msk mjöl och lite mer än 1 dl mjölk. Nästa gång ska jag ha en tsk bakpulver i. Ätes med kanel.
Funderar på att göra egen sylt, typ köpa frysta bär, värma i kastrull och i med lite honung. Har ju inte alls samma hållbarhet, men tänkte att då får man förhoppningsvis ner sockerhalten (+godhetsfaktorn)?
Ska baka hyfsat nyttigt bröd ikväll är planen.

Är det bara jag som är saltberoende? Översaltar alltid maten, så tänkte laga mat i två veckor utan att salta alls (och använda andra kryddor istället).

Äter också på tok för mycket salt. Har ett kar med flingsalt på bordet. Och det är ju så gott. På allt. :banghead: Börjat med att inte ha i salt när jag lagar maten utan salta efteråt om jag tycker att det behövs.

Funderar på att göra egen sylt, typ köpa frysta bär, värma i kastrull och i med lite honung. Har ju inte alls samma hållbarhet, men tänkte att då får man förhoppningsvis ner sockerhalten (+godhetsfaktorn)?

Vi har frusna bär i frysen som vi tar fram och slänger in i micron med lite honung typ när vi gör pannkakor. Gör bara så att det räcker den dagen och då blir ju inte hållbarheten ett problem. Godhetsfaktorn tycker jag snarare ökar då :d

Gjorde egenkomponerat recept på äppelpannkakor, vilket blev helt ok. Riv ett helt äpple (bortsett från kärnhuset) ett ägg, 4 msk mjöl och lite mer än 1 dl mjölk. Nästa gång ska jag ha en tsk bakpulver i. Ätes med kanel.

Tips, sug efter salt kan vara zink-brist. Kan vara värt prova ta Zink-tillskott

Nu är jag färdig att ge upp!
Den här veckan tycker jag verkligen att jag har skött mig både matmässigt och träningsmässigt men ändå visade vågen upp!
Så om man ser till startvikt i slutet av augusti/början av september har jag gått ner 5kg. 5kg!!! Det är ingenting på så lång tid!
Jag hade lust att gå och lägga mig och grina istället för att gå till jobbet.

Den här veckan tycker jag verkligen att jag har skött mig både matmässigt och träningsmässigt men ändå visade vågen upp!
Så om man ser till startvikt i slutet av augusti/början av september har jag gått ner 5kg. 5kg!!! Det är ingenting på så lång tid!
Hur känns det på kläderna då? Har du ökat i muskelmassa?

Loggar du maten?
Det är skitdrygt men det ger ibland en och en annan aha-upplevelse!

Det är fortfarande lite struligt hemma på alla möjliga plan, så den här veckan har jag sovit 4h per natt och i princip levt på te och "skorpor" = torkade kanellängder etc från kondis.

Vågen går förstås nedåt ändå eftersom antalet kcal är lågt.

Men ni kan ju gissa hur pigg jag är nu...

Måste lära mig att hantera strul bättre, dvs inte äta det.

Springa kanske? (Hahahahaha).

@tigerflicka: Jag vet inte jag är så självkritisk att jag inte ser/känner förändringar.
Kollegan sa häromdagen att det syns men jag vet inte.

@lil-sis: På dagarna med fastedagarna göra jag det såklart. På övriga dagar har jag fortfarande viktväktartänket i portionsstorlekar och så så det borde inte vara nåt problem.

Lät godare än bananpannkaka, ska kanske prova det :)
det finns en bra "sylt" att köpa om man inte vill göra själv, "bara bär" heter den från finnerödja eller hur det stavas. Typ bara bär. Hållbar ca 1 vecka tror jag. Står vid sylten och finns i tre smaker , blåbär, hallon och mango någonting. :) blåbär innehåller det här :
Innehållsförteckning
Blåbär 66% Äppelpuré 34%

Näringsinnehåll
Kolhydrat 9,6 g varav sockerart 7,8 g Energi 49 kcal Fett 0,4 g Fiber 2,4 g Protein 0,4 g

Vägt in mig på vecka två. 87 kg. :/ förlorade 1 kg första veckan sen har det stått still vilket känns lite surt. Men hoppas det kommer igång igen.

Hej på er!
Jag har inte skrivit mycket på buke överhuvudtaget, men läst desto mer. Jag vill gå ner i vikt och tänkte att det är lättare med pepp, råd och inspiration från andra!
Jag väger i dagsläget 88 kg (tror jag, måste köpa batteri till vågen...), vill gå ner till 70, med delmål 80 kg till min syrras 18 årsfest som är i början av juni. Jag hoppas att det går, är det ens rimligt? 8 kilo på 4 månader blir ju en nedgång på 0,5 kilo/vecka, och det har jag läs ska funka :)
Den här veckan har jag börjat träna igen, dels på gymmet och börjat rida. Min plan är att rida 1 gång, simma 1 gång och gymmet 2 gånger/vecka. Jag har börjat räkna kalorier och försöker tänka aktivt på vad jag stoppar i mig. Min stora bov är socker...

@nejlica Då ska jag definitivt testa det. :)
Alltså jag märker att jag saltar för mycket bara jag lagar maten, så kör utan ett tag innan jag börjar med det igen. Brukar funka bra i de flesta fall med nymald svartpeppar.

@Trott Jag är inte alls förtjust i banan så jag rekommenderar verkligen äppelpannkakor istället! Ska kolla efter den sylten nästa gång jag är och handlar, annars är det kanske ett bra tips att ha i lite äppelpuré om jag gör hemma.

@cewe tack för input, det kan det kanske vara? :)

@Alfonso bra jobbat att gå ut så strongt. Jag själv hoppas med att gå ner 0,5 kg/ veckan, så får vi hålla tummarna att det går med lite svett.

Älskar Sushi men håller mig borta från det eftersom det ger mig ett godis och sockersug á la helvetet :(

Jag får inte värre sockersug än jag redan har. Vilket är tur för jag älskar sushi!

Kl
Idag har det gått helt okej! Eller förutom vid lunchtid då jag höll på och plugga och glömde bort att äta och fick världens blodsockerfall. Inte riktigt bra att bara hälla i sig kaffe:o jag mår så himla illa när det blir så. Men det släppte efter en banan och ett glas mjölk och lite vila i horisontalläge :)

Bio idag, vilket typ sabbade min kcal räkning. Ca 400 kcal över :/ jävligt gott med en mellan popcorn (hade fått sån värdekupong med mellan dryck och popcorn) , cola zero som jag tog till va inte riktigt lika gott men bättre den än vanlig. Tyvärr väntar två bio till, en redan imorgon och en på onsdag. Kommer köpa med loka, men kommer ha svårt att hålla mig från popcorn :( att gå på bio utan nått att tugga på är inge kul ju. Har någon nått tips på nått gott som kanske inte innehåller sp mycket kcal som popcorn (ca 600 kcal för en mellan)? Vill inte ha med nötter, och inget man blir kladdig av (typ frukt).

@Trott jag brukar köpa en sådan där liten barntablettask, så får man godis (i mindre mängd) och något att sitta och plocka med under bion. Har ingen koll på vad kalorieinnehållet är däremot.

Var sjuk största delen av veckan, vilket har inneburit honungste, glass (i stora mängder) och inte så mycket mat.
Tog tag i det på torsdagskvällen och gjorde äppelpannkakor. Idag blev en bra matdag: åt en halv portion, sallad med tillhörande vegetarisk lasagne.
På kvällen blev det lite mycket indisk mat på restaurant, men åt bara halva min portion, halvt naan och lite mer än ett papadam. Jag vill ju försöka låta bli att överäta och även om jag kunde bärgat mig mer, så har jag inte ätit frukost eller mellanmål. Dessutom stigit upp halv sju på morgonen och nu jobbat natt. Druckit en del kaffe med mjölk och under natten en energidryck.
Så helt ok.
Resten av salladen och lasagnen ska ätas till frukost är tanken. Blir dock en del öl imorgon kväll! :) (Hoppas jag kan hålla mig från nattamaten dock.)

78.7 27/12
78.5 4/1
77.0 10/1
76.4 17/1
74.9 24/1

Inte längre fet enligt BMI och det är ju trevligt, dessutom mindre än 20kg kvar till målvikt :p

Som synes så är inte viktnedgången jämn över veckorna.

Fortfarande mens också, så jävla drygt. Det är uppenbarligen hormonkaos i kroppen.

Ätit riktigt dåligt den här veckan, både för lite och fel. Ska försöka starta om med bättre mat nu i helgen = inte lämna gården.

För de som inte redan vet så brann min bil i måndags så det blev lite kaos och sen har kvällarna spenderats med att provköra bilar och liknande, vilket gett 4h sömn per natt. Igår somnade jag 19, vaknade vid 03, drack, tog en värktablett och somnade om till 09.

En sådan här vecka före operationen hade jag lätt smällt i mig en påse chips, ett paket glass och ett par hekto godis, varje dag. Plus lunch ute, visserligen sallad men...

Den här veckan har jag tuggat mig igenom 300g skorpor (med hjälp av hundarna), två lakritsstänger och tre bitar Remi Caramel (jäkla testagramlåda!) plus en ost- och skinkmacka, en halv kycklingwrap, ett ägg och typ 100g kyckling. På hela veckan. Och då känns det ändå som att jag inte gör något annat än äter.

Dricker naturligtvis te med mjölk i också, mycket,

Så ny helg, nya tag!

weight.png

Vägt in mig på vecka två. 87 kg. :/ förlorade 1 kg första veckan sen har det stått still vilket känns lite surt. Men hoppas det kommer igång igen.
Vad har du egentligen för strategi för att gå ner i vikt? Bara senaste veckan har du skrivit att du ätit chips, dammsugare, popcorn SAMT godiset i Testagramlådan. Visst kan man äta sånt om man har råd kalorimässigt, men jag skulle rekommendera att du istället använder de kalorier du har att förfoga över till att äta saker som är bra för dig. Riktig mat. Och att du börjar sätta ner foten och säger nej till dina cravings. Du måste inte äta popcorn, det är du själv som tillåter dig att göra det. Om du inte kan gå på bio utan att äta popcorn kanske du ska låta bli att gå på bio just nu. Om du vill gå ner i vikt vill säga. De flesta måste jobba för en viktnedgång, det är inget som bara råkar hända.

Vad har du egentligen för strategi för att gå ner i vikt? Bara senaste veckan har du skrivit att du ätit chips, dammsugare, popcorn SAMT godiset i Testagramlådan. Visst kan man äta sånt om man har råd kalorimässigt, men jag skulle rekommendera att du istället använder de kalorier du har att förfoga över till att äta saker som är bra för dig. Riktig mat. Och att du börjar sätta ner foten och säger nej till dina cravings. Du måste inte äta popcorn, det är du själv som tillåter dig att göra det. Om du inte kan gå på bio utan att äta popcorn kanske du ska låta bli att gå på bio just nu. Om du vill gå ner i vikt vill säga. De flesta måste jobba för en viktnedgång, det är inget som bara råkar hända.
Du vet väl inte hur mycket jag jobbar för det eller? Det är ju inte direkt så att jag skriver här precis varje dag eller äter det du rabblat upp varje dag heller. Jag räknar mina kilokalorier, och anser jag att jag då kan äta 1 dammsugare en dag när jag har sådär 8-900 kcal kvar på kvällen, ja men då får jag väl göra det, eller? Det är väl ett val varje person gör, hur dom vill hantera sin viktnedgång. Ja jag har också ätit en näve chips en lördag kväll, vilket innebär typ 5-6 chips. Är inte det något att vara stolt över, att det bara blev denna näve chips och inte en halv påse som det hade kunnat bli om det var för enbart 4 veckor sedan? Alla är olika och hanterar saker på olika sätt. Jag tycker jag gör ett bra jobb. Ibland funkar det inte att vara perfekt 24/7 365 dagar om året, speciellt inte när man (jag) inte har haft motivationen att försöka tillräckligt tidigare.

Att jag nu hittat nått som jag känner fungerar, och att jag känner mig motiverad, är inte det nått att sträva efter? Visst hade jag kunnat dricka 5 shakes om dagen i 3 veckor och förhoppningsvis tappat kg men inte ändrat mina matvanor, men det håller inte i längden, har provat det till och från och det funkar inte. Då slutar det med att man äter precis som vanligt efter dom veckorna, och sen har man gått upp allt igen. Att börja tracka maten, inse vad allt är och göra andra val, det är det som kommer fungera i längden för mig. För det är mina matvanor jag behöver ändra på. Senaste året har det inte gått en helg utan chips/dipp/godis/choklad/osv, iland flera gånger på en vecka. Att jag nu i tre helger inte har ätit NÅGOT sånt förutom den näven chips, tycker jag är jävligt starkt gjort! Att jag gör ett val att äta popcorn när jag går på bio, det är just ett val.
Och jag frågade då efter alternativ, då jag kommer gå på bio många gånger tätt inpå nu, hade det vart 1 gång varannan månad som jag kanske vanligen går på bio, då hade jag kanske inte behövt ha ett alternativ utan då tagit en liten popcorn istället. Jag vill alltså ha hjälp att hitta ett vettigare alternativ. Inte en jäkla moralpredikan att jag bantar på "fel" sätt... Hade det "råkat hända" hade jag knappast varit med i den här tråden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka