Vikttråden 2015

Uppdaterar min vikt och mått (målvikt runt 57-58 kg) :

27/1
vikt : 62,5 kg
Midja: 71 cm
Mage (tjockaste stället) : 81 cm
Stuss: 96 cm
Lår: 56 cm

2/2
vikt : 60,9 kg
Midja: 68 cm
Mage (tjockaste stället) : 77 cm
Stuss: 94 cm
Lår: 53 cm

Som sagt, säkert mycket vätska som försvunnit ur kroppen lite här och där men jag börjar trivas med mig själv och det känns jätteskönt att inte ha gravidmagen längre, frågan om jag är gravid nu hade varit väldigt knäckande. Jag är iaf nöjd denna veckan och nu ska jag köra till gymmet om 5 min (och borde således inte sitta här och häcka).

Hmm, kaloriförbrukning per dygn. Räknat ut att jag behöver 2300 ca för att hållas vid normalvikt så har dragit bort 500 från de för att gå ner

Testade igår att ha på mig pulsmätaren 10 timmar för att se hur mycket som går åt. Satt mest och skrev skolarbeten, sitter dock aldrig heeeeelt stilla.

Mätaren är korrekt inställd, fått proffshjälp. Gissa vad den landade på. 2900 kcal. Utöver det har jag förbränt 500 kcal på snöskottning så totalt 3400 på en dag

Kan de verkligen stämma. Har visserligen en ledsjuldom som gör att mina muskler jobbar 300 gånger mer än andras för att stabilisera upp mig då lederna inte gör det. (Har EDS)

Jag tror tyvärr att det är för optimistiskt. Pulsmätare är ganska dålig indikator på energiförbrukning. Det kan dock ge hyfsade uppskattningar om man lägger in vilopuls, maxpuls, samt om pulsmätaren vet om hur pass vältränad personen är (syreupptagningsförmåga), dvs. om man har gjort ett maxpulstest och syreupptagningstest.

Detta gäller dock endast under fysiskt arbete. Under stillasittande aktiviteter blir det missvisande. Pulsen kan ju stiga av andra orsaker än träning, t.ex. stress, kaffe, feber, sjukdom, etc.

Det är även välkänt att mätningarna ger upphov till rätt stora fel vid t.ex. styrketräning där man arbetar statiskt, och ofta mycket med armarna. Därför är det möjligt att din skottning nog heller inte förbrände så mycket som 500 kcal.

Jag måste skärpa mig. Jag äter fortfarande på tok för mycket, särskilt som jag har haft ont i foten och inte kunnat springa. Jag är 150 cm lång och äter som en skogshuggare på 100 kg. Det går ju inte, det förstår ju vem som helst. :down:

Min träning i veckorna är dessutom beroende av att jag kan springa eftersom jag veckopendlar och inte har gymkort på min jobbort. Jag kollade dock upp svindyra gymmet vid mitt jobb och det går faktiskt att köpa både klippkort och månadskort, så det ska jag slå till på under februari. När jag ändå inte kan springa som planerat så ska jag verkligen skärpa mig och äta mindre - mycket mindre, ungefär lika lite som den 150 cm korta kontorssittande akademiker som jag faktiskt är behöver.

Jag har 4 kg ner till trivselvikt och 7 kg till god form. Planen är -3 kg under februari och -2 kg under mars. Därefter ett kilo i månaden under april och maj.

Vad tråkigt med knäna. Yoga är ju snällt med knäna och ger bra styrka och stretch fast det kanske du redan testat. Jag tränar kundaliniyoga som är väldigt djup och mental och sen power yoga för lite mer styrka och framförallt mer stretch. Jag får alltid jättefina, fasta muskler de perioder jag yogar :).

Eftersom man stretchar så mycket i yogan brukar man se smalare ut eftersom musklerna blir mer mjuka och utdragna, särskilt i benen. Men det är min erfarenhet på mig själv, vet inte om det stämmer på andra.
Yoga verkar väldigt roligt, tyvärr så får jag inte ägna mig åt saker som strechar kroppen eftersom jag är överrörlig i alla leder och behöver således inte bli rörligare, utan snarare stelna till ;) hehe

Yoga verkar väldigt roligt, tyvärr så får jag inte ägna mig åt saker som strechar kroppen eftersom jag är överrörlig i alla leder och behöver således inte bli rörligare, utan snarare stelna till ;) hehe

Ajdå, nej då är stretching inte bra. Men kundaliniyoga kan du gott göra ändå, det är väldigt lite stretching i det, mer styrka. Och när det är stretching är det på en ganska normal nivå och det finns alltid enklare varianter om man vill växla ner.

Nu har jag varit på gymmet och sprungit. Blev 30 min idag igen och något snabbare än sist *mycket stolt*

Kom ut en sväng på skidor nu på förmiddagen :love: Kollade spårkartorna för stan igår och såg att det fanns ett 2,5 km spår precis vid skolan, så sagt och gjort, efter morgonens föreläsning drog jag på mig skidorna och tog en sväng! Blev visserligen bara 20 minuters åkning, men att överhuvudtaget få in det på väg hem från skolan kändes jättebra :D (dessutom kan man ju inte åka två varv i samma spår, hur skulle det se ut?? :cool: MVH // uppvuxen i milslånga spår )

Inser att det var jättelänge sedan jag verkligen tog ut mig såhär så att jag blir svettig och andfådd och får upp riktigt ordentlig puls, har liksom ingen aning om vad jag ska träna :confused: Flyttat ifrån stan så att få till det att gå på gym/pass blir så himla krångligt, springa tycker jag tyvärr är aptrist :o och sen har jag slut på idéer :banghead: Får helt enkelt hoppas att snön ligger kvar, lääänge :p

Hoppar väl in här jag också. Första passet med ptn på gymmet blir det i em, vi kommer dock inte fokusera på viktnedgång utan på att få igång de delar av min kropp som fortfarande vägrar fungera. Jag håller på och lägger om kosten (sakta men säkert) och viktväktarnas matkasse hämtas ut från affären efter träningen, så det är vad familjen och jag ska äta i fortsättningen, färdiga recept från vv känns enkelt också. Har redan gått ner ngt kg på att bara ändra vad jag äter och varit lite på gymmet själv. Målet ligger väl ändå någonstans mellan -20 och 25 kg.

Kom ut en sväng på skidor nu på förmiddagen :love: Kollade spårkartorna för stan igår och såg att det fanns ett 2,5 km spår precis vid skolan, så sagt och gjort, efter morgonens föreläsning drog jag på mig skidorna och tog en sväng! Blev visserligen bara 20 minuters åkning, men att överhuvudtaget få in det på väg hem från skolan kändes jättebra :D (dessutom kan man ju inte åka två varv i samma spår, hur skulle det se ut?? :cool: MVH // uppvuxen i milslånga spår )

Inser att det var jättelänge sedan jag verkligen tog ut mig såhär så att jag blir svettig och andfådd och får upp riktigt ordentlig puls, har liksom ingen aning om vad jag ska träna :confused: Flyttat ifrån stan så att få till det att gå på gym/pass blir så himla krångligt, springa tycker jag tyvärr är aptrist :o och sen har jag slut på idéer :banghead: Får helt enkelt hoppas att snön ligger kvar, lääänge :p

Rullskidor!

Ajdå, nej då är stretching inte bra. Men kundaliniyoga kan du gott göra ändå, det är väldigt lite stretching i det, mer styrka. Och när det är stretching är det på en ganska normal nivå och det finns alltid enklare varianter om man vill växla ner.

Nu har jag varit på gymmet och sprungit. Blev 30 min idag igen och något snabbare än sist *mycket stolt*
okej, vet dock inte vart dom kör sådana pass, har inte råd med gymkort :(

okej, vet dock inte vart dom kör sådana pass, har inte råd med gymkort :(

Jag betalar 99kr/mån på mitt gym då får jag träna mån-fre 06-16. Det är bra tider för mig och jag tyckte det var ok kostnad.

Jag har tränat kundaliniyoga live men nu kör jag via youtube så jag kör hemifrån istället, vill inte lägga mer pengar på träning och kan inte köra in ännu oftare till stan men det funkar bra för mig hemifrån. PM:a om du vill ha länk till bra pass.

Är det ngn som har koll på ett relativt enkelt vis att mäta kroppsfett som ger hyfsat korrekt bild?
Bmi tycker jag är ett svårt sätt att bedöma på tycker jag.

Är det ngn som har koll på ett relativt enkelt vis att mäta kroppsfett som ger hyfsat korrekt bild?
Bmi tycker jag är ett svårt sätt att bedöma på tycker jag.
Bmi stämmer väl på dom allra flesta människor och är ett utmärkt verktyg. Däremot stämmer det inte korrekt på väldigt tränade människor.

Det finns ju sån där stor pod" man sätter sig i som mäter fett, vet inte var man kan göra det. sen finns det vågar som mäter fettprocent, min mor har en sådan ser ut som en vanlig våg men man står barfota och den skannar på något vis

Okej tyvärr finns det inget sådan billigt gym här med passutbud. du får gärna länka youtube :)

Nej ås fort det är pass blir det ju så himla mkt dyrare. Jag hittade dessutom inte ett enda gym i de tre närliggande städerna som hade bra pass på förmiddagar, allt i princip låg på kvällarna och då passar det inte mig alls att träna.

Oki, jag PM:ar dig.

Jag tycker att bmi stämmer dåligt på mig. Utgår jag från det så skulle jag vara normalviktig, men tittar man på mig så är jag knotig och revbenen syns tydligt.
Kanske är det så att jag har en del muskler som väger (är och har alltid varit ganska stark) och därför som bmi blir lite missvisande.

Känner att det hade varit intressant att få en mer ingående mätning att luta mig mot.

Ngn podmätning finns inte att tillgå i ngn av de städer jag har närmast till, får kika över en sån våg som mäter om det kan vara ett alternativ.

I sammanhanget GBP är det inte det. Dietisten kommenterade inte ens nedgången på återbesöket.

Jag tänker att procentuell viktnedgång är mer relevant än faktiska kilon. Du är ju kort och vägde före operation betydligt mindre än vad de många GBP-patienter gör. Minus 30 kg på din kropp under fyra månader är ju mycket.

Jag tänker att procentuell viktnedgång är mer relevant än faktiska kilon. Du är ju kort och vägde före operation betydligt mindre än vad de många GBP-patienter gör. Minus 30 kg på din kropp under fyra månader är ju mycket.

Fem månader.

Jag är naturligtvis inte på något vis missnöjd, nedgången är ju ganska stabil också.

Det är eg mest de första sju veckorna på flyt jag hade velat se mer resultat på. Jag fastade (med dropp) nästan en hel vecka av de sju.

Idag har jag kokat rödbetor för hela slanten!
Blev två stycken klyftade till kvällens grönsallad med edamebönor (så gott), en halv avokado och så har jag gjort fetaostkräm.
Tidigare idag har jag ätit tre knäckemackor med ost och ett litet glas turkyoghurt med honung.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur