Vikttråden 2015

Detta har jag noterat att @Pilot skrivit att hon ätit (och jag vet att jag missat saker så det är inte allt):
Knäckemackor med ost
Sallad med halloumi
Edamamebönor
(Fet) Yoghurt med honung

Vilka näringsämnen menar du att hon inte får i sig? :confused:
Det enda jag själv önskar jag var bättre på att äta är ägg (men jag har som sagt förätit mig på omelett) och jag förstår att det möjligen låter ensidigt (tråkigt).

Knapp

Efter diskussionen idag vägde jag mig ikväll, kan ju säga att jag har inte rasat i vikt. Fick dessutom mens idag, så det gör ju inte direkt under för ens självförtroende. :cautious: Av den anledningen så tänkte jag väga mig nästa torsdag igen för att se vad/ om det blir nån skillnad (men det hoppas jag!).

Blev två knäckemackor med ost till mellanmål (nähe?!).
Till kvällsmat bestämde jag mig för att spejsa till det med sojaburgar och med smältost på. Inte jättegott men helt okej, sallad såklart bredvid och light hamburgerdressing och Heinz Chilisås. :)

Ännu en gång så uppfattade jag det som för lite näring totalt.
Och ännu en gång undrar jag vilka näringsämnen du anser att @Pilot får för lite av och hur hon istället borde disponera sina kalorier för att få mer av dessa. Vad jag kan utläsa kanske det är en lite väl proteinfattig diet och att yoghurten skulle kunna bytas ut mot kvarg av den anledningen, men i övrigt tycker jag hon äter med bra variation i det lilla hon tycks äta och slösar inte kalorier på socker och alkohol (förlåt Pilot att jag skriver om dig!). Jag äter själv knäckebröd med smör och ost till frukost varje dag och ser inget fel med det.

Att handla mat när man fortfarande är mätt efter middagen är bra, det blev bara nyttiga saker i korgen! Morötter, äpplen, päron, apelsiner, ägg och mjölk. Dock impulshandlade jag 3 Nora Roberts böcker men va sjutton :p Bättre det än 3 chokladkakor haha

En stor fallgrop jag ofta hade tidigare var att handla hungrig, det var då ingen ovanlighet att det "råkade" hamna typ 3 munkar i korgen, varav 1-2 två hann jag äta upp innan jag ens var hemma. Jag är stolt att jag inte har ätit fikabröd alls under de här veckorna jag sen jag påbörjade min bantning (förutom då ett par dammsugare i början). Tidigare kunde jag svänga inom å köpa en stor dammsugare på väg till tåget hem från skolan ett par tre gånger i veckan, och som sagt de nämnda munkarna som gärna följde med hem ibland. Nu har jag tillomed två paket chokladkakor hemma, som är helt oöppnade och har inte ens känt mig sugen under de tre veckor dom legat i skåpet tillsammans med en del annat onyttigt jag heller inte har känt mig sugen på alls.

Det är så jävla skönt! :bump:

Ny Lifesumfråga: ni som använder Lifesum, vad har ni valt för aktivitetsnivå? Jag har valt den lägsta, stillasittande, och lägger till träning vid sidan om men funderar på om det kan vara för lite.

Att handla mat när man fortfarande är mätt efter middagen är bra, det blev bara nyttiga saker i korgen! Morötter, äpplen, päron, apelsiner, ägg och mjölk. Dock impulshandlade jag 3 Nora Roberts böcker men va sjutton :p Bättre det än 3 chokladkakor haha

En stor fallgrop jag ofta hade tidigare var att handla hungrig, det var då ingen ovanlighet att det "råkade" hamna typ 3 munkar i korgen, varav 1-2 två hann jag äta upp innan jag ens var hemma. Jag är stolt att jag inte har ätit fikabröd alls under de här veckorna jag sen jag påbörjade min bantning (förutom då ett par dammsugare i början). Tidigare kunde jag svänga inom å köpa en stor dammsugare på väg till tåget hem från skolan ett par tre gånger i veckan, och som sagt de nämnda munkarna som gärna följde med hem ibland. Nu har jag tillomed två paket chokladkakor hemma, som är helt oöppnade och har inte ens känt mig sugen under de tre veckor dom legat i skåpet tillsammans med en del annat onyttigt jag heller inte har känt mig sugen på alls.

Det är så jävla skönt! :bump:
Härligt! Bra jobbat! :)

@Philosophia jag har satt normal, även om det egentligen kanske borde vara på låg (jag pluggar), men jag känner att det hade blivit alldeles för lite kcal för min del, då hade jag bara fått äta runt 900 om dagen jämfört med ca 1200 nu.

Ny Lifesumfråga: ni som använder Lifesum, vad har ni valt för aktivitetsnivå? Jag har valt den lägsta, stillasittande, och lägger till träning vid sidan om men funderar på om det kan vara för lite.
Jag har valt lägsta också.. mest för att jag tror det är den som stämmer in mest. Visst rider jag vissa dagar och jag tränar i bland, men övrig tid så är jag väldigt still. Sitter still på jobbet och sitter många timmar framför datorn hemma.

@Philosophia jag har satt normal, även om det egentligen kanske borde vara på låg (jag pluggar), men jag känner att det hade blivit alldeles för lite kcal för min del, då hade jag bara fått äta runt 900 om dagen jämfört med ca 1200 nu.

Oj, äter jag under 1000 så skäller min app på mig för att jag ligger för lågt och säger att det är skadligt för mig. Och jag har också en låg aktivitetsnivå som inställning.

Jag är helgmissbrukare ätmässigt och kämpar med lagom. På lördag får det bli grönsaker med dipp och inget mer. Går lite bättre om jag bestämmer i förväg.

Jag drog ner ganska hårt först sen har jag trappat ner mer och mer, nu blir det lite mer denna helg men men är som det är. Alla hjärtans dag + partnern ska in på operation på måndag. Det får bli lite special denna helg. men inte alls som förut.

Min budget ligger på 821 kcal exklusive träning för -0,5 kg per vecka. Idag har jag inte tränar så då blev det ruskigt lite mat. Jag har dock medvetet överskridit budgeten idag.

Jap
Oj, äter jag under 1000 så skäller min app på mig för att jag ligger för lågt och säger att det är skadligt för mig. Och jag har också en låg aktivitetsnivå som inställning.
Japp min app skäller på mig om jag vill ändra till låg och säger att det är skadligt med för lite kcal, men har ju dock satt -1 kg i veckan som viktnedgång, vet inte om det är det som gör att det skulle bli så lågt. Jag tycker det fungerar bra att äta ca 1200 (nu efter jag gått ner ca 4 kg ska jag äta 1185 typ istället) och de flesta dagar blir det mindre än det ändå och jag går ju ner och det är inte allt för kämpigt att hålla sig inom gränsen :) hade jag fått kämpa mer hade jag nog gett upp, det ska ju kännas att man klarar av det.

Oj varför kör ni så oerhört lågt? runt 800 kcal är ju alldeles för lite minst 1200 skulle jag säga är mer hälsosamt

Med 1200 kcal skulle det ta mig fem veckor att tappa 0,5 kg. Det känns lite segt. Med 1300 skulle jag enligt appen stå still i vikten och med 1400 gå upp i vikt. Jag är i och för sig tveksam om jag verkligen förbränner så lite netto, men jag tänkte testa att följa appen i två veckor för att få en bild av det.

Mjo men alltså viktnedgång på flera kg är ju inget som ska hända över en natt, någonstans måste man ju ändå välja om man vill offra sin hälsa på vägen att snabbt gå ner i vikt. Men det är ju min åsikt :)

Mjo men alltså viktnedgång på flera kg är ju inget som ska hända över en natt, någonstans måste man ju ändå välja om man vill offra sin hälsa på vägen att snabbt gå ner i vikt. Men det är ju min åsikt :)

Min åsikt är att man inte bör stirra sig blind på antalet kcal och dra parallell till sig själv och vad man själv behöver/bör få i sig, för det finns småväxta människor som alltså inte behöver lika mycket kcal in per dag som de som är mer "normalstora"..

Är man 150-160 cm och mer petite i kroppen så behöver man naturligtvis inte stoppa i sig lika mycket kcal som en människa som är 165-175 cm med "normal" kroppsbyggnad. Basförbränningen är avsevärt lägre om man är småväxt liksom.

Jag är 159cm lång och spenderar större delen av min vakna tid bakom ratten på något fordon.

Det ger inte utrymme för några större mängder kcal om jag ska tappa vikt (ändå anser dietisterna att jag ska äta samma mängd som en opererad man på 185, det är ruskigt konstigt).

Fast vadå över en natt? Jag har det inställt på att tappa 0,5 kg per vecka, alltså 5 kg på 10 veckor eller 7 kg på 14 veckor. Lägger jag mig på 1200 kcal netto, dvs drar ner lite grann, vilket är det jag tidigare har gjort så räcker det med att jag hoppar över ett av veckans träningspass för att jag inte ska gå ner alls. Marginalen blir obefintlig, vilket jag tror är skälet till att jag inte går ner alls i vikt. Jag har absolut inte lust att detaljstyra mitt liv med en kaloriapp det närmsta året eller mer för att tappa 5-7 kg i vikt, vilket är skälet till att jag testar ett kaloriunderskott på 3500 kcal/vecka.

Och ännu en gång undrar jag vilka näringsämnen du anser att @Pilot får för lite av och hur hon istället borde disponera sina kalorier för att få mer av dessa. Vad jag kan utläsa kanske det är en lite väl proteinfattig diet och att yoghurten skulle kunna bytas ut mot kvarg av den anledningen, men i övrigt tycker jag hon äter med bra variation i det lilla hon tycks äta och slösar inte kalorier på socker och alkohol (förlåt Pilot att jag skriver om dig!). Jag äter själv knäckebröd med smör och ost till frukost varje dag och ser inget fel med det.
Än en gång.... Total näring...

Fast vadå över en natt? Jag har det inställt på att tappa 0,5 kg per vecka, alltså 5 kg på 10 veckor eller 7 kg på 14 veckor. Lägger jag mig på 1200 kcal netto, dvs drar ner lite grann, vilket är det jag tidigare har gjort så räcker det med att jag hoppar över ett av veckans träningspass för att jag inte ska gå ner alls. Marginalen blir obefintlig, vilket jag tror är skälet till att jag inte går ner alls i vikt. Jag har absolut inte lust att detaljstyra mitt liv med en kaloriapp det närmsta året eller mer för att tappa 5-7 kg i vikt, vilket är skälet till att jag testar ett kaloriunderskott på 3500 kcal/vecka.

Sedan kan jag tillägga att det inte är så att jag minimerar intaget till 821 kcal eftersom jag lägger till träning.

Den här veckan har jag legat på mellan 1250-1850 kcal brutto. Undantaget var igår när jag åt 1100 kcal brutto eftersom jag inte tränade utan bara promenerade med hundarna. Då klagade jag över att det kändes för lite. 1100 var dessutom egentligen 100 kcal för mycket (eller egentligen 300 kcal för mycket då jag normalt inte fyller i promenader).

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka