Vikttråden 2015

Men du, när du är nere på din ideala vikt - hur ska du kunna klara dig på så lite mat? Du kan ju inte överäta ju, men du måste ju kunna äta så kroppen får nog med näring.
Hur funkar det?
*nyfiken*

Det är nästan 20kg kvar dit.
Jag är rätt så nyopererad.
Jag tror inte att risken för undernäring om något år är särskilt stor.

Väg och mätdag idag och jag är liiiite nervös. Såg ok ut på min våg hemma, men jeans på. Men min vikt flukturerar något helt otroligt just nu.
Fast viktigast är att jag minskat något i fettvikt samt behållit muskelmassan.
Äter ju något mer kolhydrater även om det hamnar inom intervallet för Lowcarb, men funderar på att köra väldigt strikt två veckor med avbrott för helgerna samt kanske lägga in lite periodisk fasta igen. Något måste jag göra.

Så konstigt är det inte att du fluktuerar i vikt när du lägger till kolhydrater. För att ta ett exempel: En man som väger 70 kg och består av 15% kroppsfett har "normalt" inlagrat 20 gram blodglukos, 80 g leverglykogen och 350 g muskelglykogen. Varje gram glykogen binder 2,7 g vätska, vilket genast ger kring 1,2 kg extra. Det går även att lagra in ännu mer glykogen - och därmed mer vätska - om man aktivt kolhydratladdar). Kontentan är i varje fall att när du lägger till kolhydrater så sparas det som muskelglykogen och vips så kommer du att bli lite tyngre, vilket inte på något sätt är farligt.

Så om du inte i övrigt verkar annorlunda i kroppen så tycker jag att du ska ha is i magen och avvakta. :)

Så konstigt är det inte att du fluktuerar i vikt när du lägger till kolhydrater. För att ta ett exempel: En man som väger 70 kg och består av 15% kroppsfett har "normalt" inlagrat 20 gram blodglukos, 80 g leverglykogen och 350 g muskelglykogen. Varje gram glykogen binder 2,7 g vätska, vilket genast ger kring 1,2 kg extra. Det går även att lagra in ännu mer glykogen - och därmed mer vätska - om man aktivt kolhydratladdar). Kontentan är i varje fall att när du lägger till kolhydrater så sparas det som muskelglykogen och vips så kommer du att bli lite tyngre, vilket inte på något sätt är farligt.

Så om du inte i övrigt verkar annorlunda i kroppen så tycker jag att du ska ha is i magen och avvakta. :)

Jo tack, känner väl av hur uppumpade musklerna blir dagen efter ett hårt träningspass när muskelglykogenet fyllts på ordentligt :D
Finns ju en anledning till att man inte ska träna hårt minst 12 timmar innan en BIA-mätning.

Men finn lite andra anledningar till att jag behöver strikta upp mig kostmässigt. Börjar få sug på saker jag inte bör äta. Det försvinner ganska snart om jag drar ner till 10-20 g/kh per dag.
Sen ryms inte så mycket mer än lagom med grönsaker på de nivåerna, då får mejerier och annat lyx stryka på foten. Win-win liksom :D

Jo tack, känner väl av hur uppumpade musklerna blir dagen efter ett hårt träningspass när muskelglykogenet fyllts på ordentligt :D

Mina glykogendepåer töms av träning. :D
Men jag är snabb att fylla på med nya kolhydrater, så för mig brukar vätskenivån i den bemärkelsen vara rätt konstant.

Har bara bläddrat igenom tråden lite.
Får man va med?
Hur har ni lagt upp mat och träning?
Jag har lovat mig själv att gå ner 8 kg innan hösten = ca 1,5 kg i månaden. Det är väl ändå rimligt?
Men hur??? Hur börjar man?
Jag dras med en jäkla hälsporre som gör att jag inte kan springa, och jag är tom riktigt sugen på att komma igång med löpning igen!!! Vad gör man istället?
Hästen ger ju lite motion iaf, tack och lov. Sitter stilla på kontoret hela dagarna annars :meh:.

Det låter helt rimligt! Har nog rasat ca 8-10 kg sen jul, efter att ha lagt på mig dem under hösten och det har gått mycket lättare än förväntat :o Nu är jag nere på vad jag "brukar" ligga på och jag gissar att härifrån lär det inte "rasa" några fler kilon, men kan det bli runt -1 kg i månaden framöver är jag nöjd med det.

Jag började med att räkna kalorier petnoga i ett par veckor, för att få en överblick över vad jag egentligen stoppar i mig. Nu räknar jag vissa dagar för att hålla koll på att jag fortfarande äter bra, men inte alls lika noga. Annars är min strategi att bestämma mig för ett par saker jag ska bli bättre på och sedan jobba på dem. Just nu är det att ta lite mindre portioner och mer sallad på tallriken, att äta och dricka något riktigt gott på helgerna istället för jättemånga olika saker som man minsann ska ha bara för att det är helg och så försöker jag tänka efter innan jag stoppar en onyttighet i munnen/korgen om jag verkligen är sugen på det och det är värt det (samtidigt som jag "tillåter" mig själv att unna mig något om svaret på den frågan faktiskt är "ja").

Tycker att det underlättar att ha ett par klara saker att jobba på istället för massor av saker att tänka på hela tiden, för ett tag sedan var det t.ex. att sluta med (den lilla mängd jag faktiskt drack) läsk till maten och nu går det på rutin att dricka vatten till maten på vardagarna. Kan man lokalisera ett par sådana vanor och ändra på dem tror jag att det ger ett bättre resultat långsiktigt.

Motionen däremot är det väl sådär med, är i stallet varje dag och rör ju lite på mig där, men annars blir det mycket stillasittande. Det har jag nog tänkt ta upp som punkt att jobba med framöver någon gång.

Belönade mig själv med nya träningskläder och en massa annat idag för att min kropp varit så duktig på sista tiden! Ingen ond mage trots att jag ätit mycket mat. :up:

Skillnaden på min mage när den är arg och har ont jämfört med när den är glad och inte gör ont. Så himla galet att den kan gå från platt till gravid liknande på några timmar.

ebf17d53-40ff-47c6-9649-efa9a6be9f57_zpsgyevl53i.jpg

60f2dbd3-cc56-407f-9650-ee9ebad9b9fd_zpsl06hpx2l.jpg

Sen så har jag börjat få en bättre bakdel! Träning gör susen. :D

Har bara bläddrat igenom tråden lite.
Får man va med?
Hur har ni lagt upp mat och träning?
Jag har lovat mig själv att gå ner 8 kg innan hösten = ca 1,5 kg i månaden. Det är väl ändå rimligt?
Men hur??? Hur börjar man?
Jag dras med en jäkla hälsporre som gör att jag inte kan springa, och jag är tom riktigt sugen på att komma igång med löpning igen!!! Vad gör man istället?
Hästen ger ju lite motion iaf, tack och lov. Sitter stilla på kontoret hela dagarna annars :meh:.

Träningen är en ganska liten del av viktminskning. :) Så det ska nog gå fint även om du inte kan träna så mycket.

Ny BIA-mätning igår och ja tur att det inte är vikten på vågen som räknas i tävlingen :cool:
Kul när den visar -0,3 från förra mätningen
MEN så får man lägga sig på britsen och sätta på elektroderna och TADAA -1,4 kg i ren fettvikt :bow:
Så sen 27/1 har jag minskat -1,3 kg i vikt men -2,7 kg i fett.
Hade tyvärr alldeles för mycket vätska i kroppen för att muskelmassan skulle redovisas korrekt.
Har två mål de här två veckorna innan nästa mätning 1. få ner vätskehalten i kroppen 2. gå ner 2 kg fettvikt
Så det blir strikt LCHF och som tidigare veckor mer cardio än styrketräning.

Ny BIA-mätning igår och ja tur att det inte är vikten på vågen som räknas i tävlingen :cool:
Kul när den visar -0,3 från förra mätningen
MEN så får man lägga sig på britsen och sätta på elektroderna och TADAA -1,4 kg i ren fettvikt :bow:
Så sen 27/1 har jag minskat -1,3 kg i vikt men -2,7 kg i fett.
Hade tyvärr alldeles för mycket vätska i kroppen för att muskelmassan skulle redovisas korrekt.
Har två mål de här två veckorna innan nästa mätning 1. få ner vätskehalten i kroppen 2. gå ner 2 kg fettvikt
Så det blir strikt LCHF och som tidigare veckor mer cardio än styrketräning.

Vilken vätskehalt bör man ha i kroppen? Eller är det olika för olika personer? :)

Vilken vätskehalt bör man ha i kroppen? Eller är det olika för olika personer? :)
Enligt diagramet ska jag ligga på ca 22-23 kg (vätska utanför cellerna som det står) och igår låg jag på 27,7
Det är säker olika från person till person beroende på längd och ålder

Enligt diagramet ska jag ligga på ca 22-23 kg (vätska utanför cellerna som det står) och igår låg jag på 27,7
Det är säker olika från person till person beroende på längd och ålder
Okej :) Har en sån avancerad våg som visar vatten i procent så därför lite nyfiken :)

Hur får man ner vätskenivåerna om man ligger för högt?

För mig brukar det hjälpa gå in i ketos , kan tappa 2-3 kg på ett par dagar (ett jäkla springande på toa bara). Har bara inte tänkt på det, trodde träningen skulle räcka men tydligen inte.
Så det är det jag ska testa här närmsta två veckorna. Strikt LCHF och träning.
Det man måste tänka på är att dricka massor och ta extra salt.

Här går det sådär. Vågen står på 62,8 men jag är rätt okej med det.
Ska försöka få igång träning och kost ordentligt när jag blivit frisk från den förkylning som just nu plågar mig...

Idag när jag klädde på mig kändes det så här :D:D:D
Var på väg att spänna in ett håll på bältet till av rena farten, men det var lite för tajt. Men skön känsla gav det!
:bump:

För mig brukar det hjälpa gå in i ketos , kan tappa 2-3 kg på ett par dagar (ett jäkla springande på toa bara). Har bara inte tänkt på det, trodde träningen skulle räcka men tydligen inte.
Så det är det jag ska testa här närmsta två veckorna. Strikt LCHF och träning.
Det man måste tänka på är att dricka massor och ta extra salt.

Ketos?

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?