Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, dags för mig att ta tag i mitt liv för 130:e gången typ.

Har gått upp och ner hela mitt liv, vägt allt mellan 75-120 kg som vuxen. Helst vill jag ner 18 kg, men vore nöjd med 10 också.

Tränar tabata/HIIT tre dagar i veckan, så jag vet ju med mig att kosten är det stora problemet. Ett enormt sötsug, känsloätande och sen lite sköldkörtelstrul på det.

Tänkte köra 16:8, inte äta middag vid 19-20 på kvällen som vi brukar. Dra ner på godis och kakor men inte förbjuda nåt. Har haft stor hjälp av Lifesum innan, så kan bli det igen.

Lets go!:up:

Jag vill ju gå ner 18 kg sammanlagt.

Mån 4/10 17,1 kg
Fre 9/10 14,7 kg

Det har gått rätt bra, veckorna brukar inte vara nåt problem, det är helgerna som är svåra med extra god mat, frukost extra allt, fredagsmys och diverse fika.

Inleder iaf helgen med ett riktigt svettigt intervallpass! 👍🏻
 
Nu har jag gått ner 48 procent av det jag satt som mål 😊 10,9 kilo! Det är nästan lika mycket som min dotter väger. Och med tanke på hur tungt det är att bära runt på henne så märker jag att det är en del!
Det känns väldigt skönt 😊

En fördel med att ha tappat lukt och en del smak är att jag inte är sugen på godis osv och kan dessutom äta sånt jag tycker är äckligt annars men som är bra för kroppen så jag får i mig bra saker!
Jag är ju 0,1 kg från att jag ett BMI på 25!
 
Jag hoppar in här också.
Jag har i hela mitt liv vägt för mycket. Några få undantag finns men viktnedgång då har berott på att livet varit kaos och jag har gått upp igen när saker och ting ordnat till sig. Jag tröstäter alltså inte : )

Jag har bestämt mej för att nu ska det ner till en acceptabel nivå. Inspirerad av en kollega började jag 200621 att logga allt jag äter och dricker i Lifesum. Då vägde jag in på 92.2 kg och det är det mesta jag nånsin vägt. Målet är att komma ner till runt 60 kg och sen stanna där.

Under tiden nu har det hoppat lite upp och ner men samtidigt stadigt gått neråt. Jag har inte varit över mitt bestämda dagliga kaloriintag mer än några få gånger. Då räknar jag dagsintag-träning.

Träningen är väldigt enkel. Jag ska promenera en halvtimme varje dag och komma upp i minst 5000 steg. Ett väldigt lågt mål alltså. Det har jag satt för att jag ska klara det varje dag och inte känna att jag inte lyckas. Dessutom blir det ju oftast mer saker man gör så då blir det bonus och man får känna sig lite duktig.

Idag väger jag 81.1 kg och känner mej väldigt nöjd med att klara detta utan att försaka någon mat och inte behöva springa på gymmet flera gånger i veckan. Jag äter vad jag vill men styr mängden efter hur mycket kalorier det innehåller. Jag hoppar över godis och glass men kan ta en bulle eller en kaka till kaffet. Om det ryms i dagsintaget.

Jag håller tummarna för att alla som skriver här lyckas med sina mål och uppdaterar både plus och minus så vi kan peppa varandra!
 
Jag hoppar in här också.
Jag har i hela mitt liv vägt för mycket. Några få undantag finns men viktnedgång då har berott på att livet varit kaos och jag har gått upp igen när saker och ting ordnat till sig. Jag tröstäter alltså inte : )

Jag har bestämt mej för att nu ska det ner till en acceptabel nivå. Inspirerad av en kollega började jag 200621 att logga allt jag äter och dricker i Lifesum. Då vägde jag in på 92.2 kg och det är det mesta jag nånsin vägt. Målet är att komma ner till runt 60 kg och sen stanna där.

Under tiden nu har det hoppat lite upp och ner men samtidigt stadigt gått neråt. Jag har inte varit över mitt bestämda dagliga kaloriintag mer än några få gånger. Då räknar jag dagsintag-träning.

Träningen är väldigt enkel. Jag ska promenera en halvtimme varje dag och komma upp i minst 5000 steg. Ett väldigt lågt mål alltså. Det har jag satt för att jag ska klara det varje dag och inte känna att jag inte lyckas. Dessutom blir det ju oftast mer saker man gör så då blir det bonus och man får känna sig lite duktig.

Idag väger jag 81.1 kg och känner mej väldigt nöjd med att klara detta utan att försaka någon mat och inte behöva springa på gymmet flera gånger i veckan. Jag äter vad jag vill men styr mängden efter hur mycket kalorier det innehåller. Jag hoppar över godis och glass men kan ta en bulle eller en kaka till kaffet. Om det ryms i dagsintaget.

Jag håller tummarna för att alla som skriver här lyckas med sina mål och uppdaterar både plus och minus så vi kan peppa varandra!
Då kan jag uppdatera med lite minus! Jag kommer inte riktigt igång och står stilla och stampar. Det är dock bara att "ta tag i det", men motivationen kommer inte gratis. Har dock börjat träna en gång i veckan, har dock lite ryggskott så det tar emot lite... Men det stora målet för dagen är att INTE fortsätta gå upp och det verkar jag hålla. Jag måste sluta äta på kvällarna och minska portionerna. Och äta bättre frukost. Jag hoppas att jag orkar börja om snart!
 
För min del har det aldrig funkat. Inte förrän jag började logga vad jag äter. Man ser vad man får i sig. Jag är en google-människa. Jag kollar allt. Enligt vad de flesta säger så lyckas man bättre om man loggar det man äter så man faktiskt ser vad som är bra och vad som inte är bra. Jag har haft flera OJ och AHA upplevelser. Jag har aldrig någonsin lyckats med att gå ner i vikt bara sådär.

Min dotter är tillsammans med en kille som gått något med hälsa och mat på universitetsnivå. Maten är det viktiga. Inte motionen, även om den givetvis är jättebra också. Förhållandet mat-motion ligger på 80-20 för att gå ner i vikt. Något jag inte hade en aning om innan han sa det.

Det är klart du kan starta om @Unafraid. Vi alla går lite bakåt ibland men det är bara att fortsätta. Jag är helt förundrad över att jag klarar att gå ner. Det har aldrig hänt förut på det här viset.
 
För min del har det aldrig funkat. Inte förrän jag började logga vad jag äter. Man ser vad man får i sig. Jag är en google-människa. Jag kollar allt. Enligt vad de flesta säger så lyckas man bättre om man loggar det man äter så man faktiskt ser vad som är bra och vad som inte är bra. Jag har haft flera OJ och AHA upplevelser. Jag har aldrig någonsin lyckats med att gå ner i vikt bara sådär.

Min dotter är tillsammans med en kille som gått något med hälsa och mat på universitetsnivå. Maten är det viktiga. Inte motionen, även om den givetvis är jättebra också. Förhållandet mat-motion ligger på 80-20 för att gå ner i vikt. Något jag inte hade en aning om innan han sa det.

Det är klart du kan starta om @Unafraid. Vi alla går lite bakåt ibland men det är bara att fortsätta. Jag är helt förundrad över att jag klarar att gå ner. Det har aldrig hänt förut på det här viset.

Jag har gjort precis samma upptäckt som dig 😊
Kör också Lifesum och loggar allt.
Tidigare, för tio år sen gick jag ner 10 kilo och höll det hyfsat. Då med hjälp av lchf. Det jag märker nu när jag loggar allt, men att allt är tillåtet i rimlig mängd är att jag mår så mycket bättre. Inga tankar om farlig mat och det är mycket bättre för min mentala hälsa 😊
Jag blir så mycket gladare om jag får äta frukt och smörgås till kaffet. Och det har bevisligen funkat och känns inte ens jobbigt!
 
Precis så är det. Att känna att det är lätt är en fantastisk upptäckt helt enkelt. Givetvis måste man vara motiverad också annars funkar ju ingenting.

Nu äter jag allt men i rimliga mängder. Jag har testat mej själv några gånger genom att skriva in t ex min middag med de mått jag tror jag använder. Resultatet visar att det är åt helsike för mycket mat. Så då minskar man ner det man loggat innan och inser att man inte alls behöver äta så mycket. Det är en av AHA-upplevelserna. Innan hade man lagat allt det där och förmodligen ätit upp allt också.

Om man gillar att skriva in och se vad det blir för resultat mm så är en kaloriräknarapp jättebra som hjälpmedel.

Det är ju lite pill med att väga och så men det kommer man snabbt in i tycker jag.
 
Jag har gett upp att logga. Det blev bara en stress för mig, som inte gav någonting. Jag loggade i några år utan effekt. Laborerade med mer/mindre kalorier men ingenting funkade.

Jag har gått upp sammanlagt 15 kg. Verkar som min kropp "vill ha" den här vikten, för jag går varken upp eller ner längre (+/- 2 kg). Det är skitjobbigt. Kläder passar inte längre, jag är inte nöjd med min kropp. Jag vet inte vad jag ska göra.
 
Det låter ju konstigt för om man äter mindre kalorier än vad kroppen gör av mej så går man ju ner. Sen beror det väl lite på vad man stoppar i sig också. Har du kollat så det inte är något med hormoner som gör att det inte vill sig? Det påverkar mer än man tror.
 
Det låter ju konstigt för om man äter mindre kalorier än vad kroppen gör av mej så går man ju ner. Sen beror det väl lite på vad man stoppar i sig också. Har du kollat så det inte är något med hormoner som gör att det inte vill sig? Det påverkar mer än man tror.
Har du sett biggest looser?

Där tävlar man i viktnedgång och det är långt ifrån alltid den som tränar mest och äter bäst som går ner mest i vikt. Någon kan leva näst intill identiskt i två veckor och gå ner mycket olika mycket osv.

Kaloriintaget är viktigt, men det är inte det enda som påverkar, hade det varit så hade man kunnat göra upp ett schema med vad man skulle äta och göra under låt säga 2 månader och om man följt det så hade man också slutat på ungefär den uträknade vikten. Många som försökt gå ner i vikt kan vittna om att det inte är så enkelt.
 
Det låter ju konstigt för om man äter mindre kalorier än vad kroppen gör av mej så går man ju ner. Sen beror det väl lite på vad man stoppar i sig också. Har du kollat så det inte är något med hormoner som gör att det inte vill sig? Det påverkar mer än man tror.

Det är väldigt konstigt. Jag har till och med provat såna där drycker, pulverdiet, i en månad utan att gå ner mer än ett halvkilo. Försökt med vården men de har bara sagt som du, ät mindre så blir det bra.
 
Det är väldigt konstigt. Jag har till och med provat såna där drycker, pulverdiet, i en månad utan att gå ner mer än ett halvkilo. Försökt med vården men de har bara sagt som du, ät mindre så blir det bra.

Jag har inte stenkoll på hur det påverkar, men jag vet att jag i mitt landsting kan boka blodprov på eget bevåg för att kolla sköldkörteln. Kanske kan vara en idé?

Visst är det underproduktion som kan göra det svårt att gå ner?
 
Jag har inte stenkoll på hur det påverkar, men jag vet att jag i mitt landsting kan boka blodprov på eget bevåg för att kolla sköldkörteln. Kanske kan vara en idé?

Visst är det underproduktion som kan göra det svårt att gå ner?

Har ingen koll på om man kan boka själv. Hittar ingen info om det på 1177..
 
Det är många faktorer som spelar in och bestämmer hur bra det går när man försöker gå ner i vikt. Eller upp också för den delen.

Att äta mindre är inte det bästa alternativet om jag har förstått det hela rätt. Att logga funkar för mej och jag är väldigt glad för det. Det hjälper mej att ändra mina matvanor så det passar min kropp bättre. Jag tror det är väldigt individuellt vad som passar bäst för var och en. Det gäller att hitta grejen och det är inte det lättaste alltid.
 
Har ingen koll på om man kan boka själv. Hittar ingen info om det på 1177..

Det kan säkert vara olika mellan olika landsting som sagt.
Men där jag bor, i södra Sverige, loggar jag bara in på 1177. Sen har jag lagt till den mottagningen som sköter just provtagning bland mina mottagningar.
När jag vill boka klickar jag på den och så gör jag bokning online.
Men går inte det hos dig så ring din vårdcentral och säg att du behöver lämna prov för sköldkörteln för att du upplever att nåt inte stämmer.
Nu vet ju inte jag om så är fallet för dig. Men kika på symptomen nedan och fundera kanske. Om jag fattat det rätt är det ganska vanligt för kvinnor att ha problem med sköldkörteln.

"I början kan du få ett eller flera av följande symtom:

Du blir mer och mer trött.
Du känner dig kraftlös och orkar mindre än tidigare.
Du fryser lätt.
Du har svårt att koncentrera dig.
Du blir nedstämd.
Symtomen blir fler efter ett tag. Du kan då få ett eller flera av de här symtomen:

Du får torr hud och torrt hår, du kan också tappa håret.
Du får förstoppning.
Du ökar i vikt.
Du får svårt att minnas saker.
Du får låg puls.
Du får ont i leder och i muskler.
Du kan bli svullen i ansiktet.

"
 
Problemet är att jag äter mediciner som kan ge samma symtom som biverkningar. Dessutom har jag mer eller mindre konstant B12 brist.
Jag kollade min journal nu och sist de tog prov kollade de tsh och t4. Det var normalt.
 
Nu är det dags att ge sig in i den här tråden igen. Jag har gått upp 6-7 kilo sedan mitt senaste inlägg.

Jag behöver tips och hjälp. Senast gick jag ner i vikt med hjälp av ADHD-medicin. Då kunde jag med lätthet strunta i att äta hela dagarna fram tills en sen och väldigt lätt middag. Detta gjorde jag ca 4 dagar/vecka.

Nu äter jag ingen sådan medicin längre och funderar på hur tusan jag ska orka med det. För mig hjälper det inte att äta lite mindre. Jag måste i princip svälta om jag ska ner i vikt. Jag går upp i vikt från att mensen är slut fram tills ägglossning ungefär, för att sedan plana ut fram till mensen. Tvärtom mot vanliga kvinnor alltså. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Jag vill helst inte äta så lite att jag inte orkar ta mig ur sängen, men det är enda sättet att gå ner i vikt som det verkar.

Jag funderar på att försöka ge mig på fastande och göra det 2-3 veckor och se vad som händer. Men jag tror inte att jag har rätt mentalitet för det. Jag kommer bli sugen på något och helt enkelt inte klara av att säga nej.

Gud jag är så trött på min kropp. Hade det varit för 10 år sedan så hade jag bara slutat med läsk och godis en månad eller två och njutit av livet medans kilona rasar av. Men nu dricker jag aldrig läsk. Äter väldigt lite godis, dock en del chips. Dessa tar jag bort nu såklart.

Jag äter mina portioner på assietter, jag funderar på att köpa såndär kaffekoppsfat och äta på dem. De är ju ännu mindre, jag borde ju få ner portionerna lite till då. Jag äter med smååååå gafflar för att förlänga ättiden och kunna känna mätthet så tidigt som möjligt.

Har ni några fler tips här? Jag vet att det låter extremt, men vad ska man göra när kroppen helt enkelt inte samarbetar?
 
Nu är det dags att ge sig in i den här tråden igen. Jag har gått upp 6-7 kilo sedan mitt senaste inlägg.

Jag behöver tips och hjälp. Senast gick jag ner i vikt med hjälp av ADHD-medicin. Då kunde jag med lätthet strunta i att äta hela dagarna fram tills en sen och väldigt lätt middag. Detta gjorde jag ca 4 dagar/vecka.

Nu äter jag ingen sådan medicin längre och funderar på hur tusan jag ska orka med det. För mig hjälper det inte att äta lite mindre. Jag måste i princip svälta om jag ska ner i vikt. Jag går upp i vikt från att mensen är slut fram tills ägglossning ungefär, för att sedan plana ut fram till mensen. Tvärtom mot vanliga kvinnor alltså. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Jag vill helst inte äta så lite att jag inte orkar ta mig ur sängen, men det är enda sättet att gå ner i vikt som det verkar.

Jag funderar på att försöka ge mig på fastande och göra det 2-3 veckor och se vad som händer. Men jag tror inte att jag har rätt mentalitet för det. Jag kommer bli sugen på något och helt enkelt inte klara av att säga nej.

Gud jag är så trött på min kropp. Hade det varit för 10 år sedan så hade jag bara slutat med läsk och godis en månad eller två och njutit av livet medans kilona rasar av. Men nu dricker jag aldrig läsk. Äter väldigt lite godis, dock en del chips. Dessa tar jag bort nu såklart.

Jag äter mina portioner på assietter, jag funderar på att köpa såndär kaffekoppsfat och äta på dem. De är ju ännu mindre, jag borde ju få ner portionerna lite till då. Jag äter med smååååå gafflar för att förlänga ättiden och kunna känna mätthet så tidigt som möjligt.

Har ni några fler tips här? Jag vet att det låter extremt, men vad ska man göra när kroppen helt enkelt inte samarbetar?

Det är verkligen jättejobbigt när man känner att ingenting hjälper. Jag har nog varit i din situation hela livet.
Som du nog har läst så hjälper det mej att logga vad jag äter och försöka hålla det antal kalorier som appen tycker är lagom för mej. Att äta mindre hjälper oftast inte. Kroppen ställer inte om sig till svält som det sägs här och där men den är bra på att ställa om sig till vad den får. Om man äter för lite ställer den om sig till det. Att äta lagom är nog det svåraste som finns.

Har du testat att logga det du äter? Gärna med en app som hjälper dig att räkna så man slipper göra allt jobbet själv. Det ska ju vara så enkelt som möjligt för annars är det lätt att ge upp. Att röra på sig är jättebra men det behöver inte vara gym tre dagar i veckan osv. Vanliga promenader eller en cykeltur är toppen.

Jag har börjat baka igen och det är evigheter sen jag gjorde det. Blir sötsuget för stort tar jag en kaka. Då vet jag vad jag får i mej och jag går inte till affären och köper ett kg lösgodis utan jag tar min kaka och väntar till sötsuget lägger sig.

Det finns många olika sätt att gå ner i vikt och alla sätt passar inte alla människor så man måste hitta det som funkar för en själv.
 
Det är verkligen jättejobbigt när man känner att ingenting hjälper. Jag har nog varit i din situation hela livet.
Som du nog har läst så hjälper det mej att logga vad jag äter och försöka hålla det antal kalorier som appen tycker är lagom för mej. Att äta mindre hjälper oftast inte. Kroppen ställer inte om sig till svält som det sägs här och där men den är bra på att ställa om sig till vad den får. Om man äter för lite ställer den om sig till det. Att äta lagom är nog det svåraste som finns.

Har du testat att logga det du äter? Gärna med en app som hjälper dig att räkna så man slipper göra allt jobbet själv. Det ska ju vara så enkelt som möjligt för annars är det lätt att ge upp. Att röra på sig är jättebra men det behöver inte vara gym tre dagar i veckan osv. Vanliga promenader eller en cykeltur är toppen.

Jag har börjat baka igen och det är evigheter sen jag gjorde det. Blir sötsuget för stort tar jag en kaka. Då vet jag vad jag får i mej och jag går inte till affären och köper ett kg lösgodis utan jag tar min kaka och väntar till sötsuget lägger sig.

Det finns många olika sätt att gå ner i vikt och alla sätt passar inte alla människor så man måste hitta det som funkar för en själv.
Med de programmen som finns så skulle jag gå upp i vikt. Jag måste ligga under 1000 kcal/dag för att inte gå upp. Men visst skulle det kunna vara en hjälp att hålla reda på exakt hur mycket jag äter. Men i just mitt fall så är frågan om det inte skulle ge mig mer huvudbry, men det är ju helt klart värt att testa.


Men kanske svårt när man äter grytor, pasta och sånt, eftersom det räknas efter torr vikt, och det är ju svårt att veta exakt hur mkt man tar då :/

Har du tips på någon app som är bra?
 
Normalt för en kvinna är ca 2200 kalorier om dagen. Man behöver runt 1300 kalorier bara för att kroppen ska hållas igång. Sen rör man ju lite på sig och kanske jobbar mm och då behövs mer bränsle. Jag använder Lifesum och tycker den är bra. Jag provade några andra innan jag hittade den men trivdes inte med dem. Enligt den appen ska jag äta 1468 kalorier om dagen. Då har jag ett underskott på kalorier och bör gå ner ca ett halvt kg i veckan. Man får fylla i sina personliga uppgifter om vad man äter och hur mycket man rör sig när man startar upp.

Det är en del jobb med att väga och mäta det man äter. Om det är saker jag äter ofta lägger jag in det som ett recept och kan sen bara ta en portion när jag lagar den rätten. Jag är inte supernoga att det ska vara på grammet rätt varje gång men försöker få det på ett ungefär. De flesta saker som t ex pasta finns som både torr vikt och kokt så man kan välja vad man vill lägga in. Du förstår hur du ska göra allt eftersom när du börjar.

Jag lagar ju bara mat till mej och det gör det ju betydligt enklare än om man lagar till en hel familj. Det går säkert att få till knep för det också. Jag går ner på det här sättet och jag har aldrig lyckats innan så jag är väldigt fascinerad av det här : )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp