Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
7/8 73.7
4/9 72.6
2/10 72.6
9/10 73.2
16/10 73.6
23/10 73.7

Jag känner mig som en stoppad korv och magen ser nästan gravid ut. Har varit väldigt trött och inte orkat promenera så mycket så jag gissar att det är boven.
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
7/8 73.7
4/9 72.6
2/10 72.6
9/10 73.2
16/10 73.6
23/10 73.7

Jag känner mig som en stoppad korv och magen ser nästan gravid ut. Har varit väldigt trött och inte orkat promenera så mycket så jag gissar att det är boven.
Får jag fråga vad ditt mål är? :)
 
Vägde mig nyss. Det var dumt. Jag visste att jag gått upp en hel del, kläderna passar inte längre, men att det var så mycket!
Visst har jag slarvat en del med maten det sista. Men jag har tränat mycket också. SÅ illa trodde jag inte det var.. Suck.. Funderar på att köra en VLCD ett tag, bara för att komma ner lite grann. Bara för att känna att jag är på banan igen.
Nu kan jag dessutom inte träna, får inte ens gå promenader på minst en vecka. Jag är rastlös, och när jag blir rastlös tristess-äter jag. Tips på hur man kommer tillrätta med det?
Finns ju träningsvideos på youtube där man sitter ner, kan det kanske vara något som går att genomföra? Vet tex att en som heter Lucy Wyndham-Read har en del, sök på "Lucy Wyndham-Read sitting" på youtube så hittar du. Jag har kört några av hennes vanliga träningspass och gillar hennes videos, har dock inte testat dem där man sitter ner. För rastlöshetens skull menar jag.
Tristess-ätande är ju lurigt, jag hamnar själv lätt där. Finns väl ingen "lätt" lösning där utan det är bara alla de där klassiska råden som hjälper. Köp nyttiga snacks, ha inget onyttigt hemma, drick mycket vatten osv. Tugga på is kan vara ett alternativ, om man inte har problem med ilningar i tänderna :D Att se till att måltiderna går långsamt att äta tycker jag kan hjälpa också, att måltiden tar längre tid helt enkelt.
 
Har inte skrivit här sen i augusti om jag minns rätt. Jag höll mig ju viktstabil hela sommaren men gick inte ner något, tränade väldigt lite och åt onyttigt. Med gott samvete ska kanske tilläggas :D Höll dock strikt på mitt "ätfönster" (kör 16:8-metoden).
Men sen dess har jag kommit in i vardagsrutinerna igen och blivit lite mer aktiv. Äter fortfarande mycket socker pga är en riktig sockerråtta men vågen har börjat röra sig neråt igen. Har gått ner ca 2 kg sen slutet av augusti/början av september vilket gör att jag nu gått ner strax över 12 kg sen början av året. Räknas snaaart som normalviktig enligt BMI-skalan och även om jag vet om att den är lite sisådär att gå efter så känns det ändå bra.

Kan inte hylla periodisk fasta tillräckligt mycket känner jag 🥳
 
Finns ju träningsvideos på youtube där man sitter ner, kan det kanske vara något som går att genomföra? Vet tex att en som heter Lucy Wyndham-Read har en del, sök på "Lucy Wyndham-Read sitting" på youtube så hittar du. Jag har kört några av hennes vanliga träningspass och gillar hennes videos, har dock inte testat dem där man sitter ner. För rastlöshetens skull menar jag.
Tristess-ätande är ju lurigt, jag hamnar själv lätt där. Finns väl ingen "lätt" lösning där utan det är bara alla de där klassiska råden som hjälper. Köp nyttiga snacks, ha inget onyttigt hemma, drick mycket vatten osv. Tugga på is kan vara ett alternativ, om man inte har problem med ilningar i tänderna :D Att se till att måltiderna går långsamt att äta tycker jag kan hjälpa också, att måltiden tar längre tid helt enkelt.

Jag har inget onyttigt hemma, men jag går och småäter knäckebröd och morötter och annat jag hittar i skåpen. Är ju inte hungrig utan bara uttråkad.. Is kan jag inte äta, får ont i magen av kalla grejer.

Ska kolla in träningen. Alltid ger det nåt!
 
Jag har nu legat på ungefär 1200 kalorier/dygn och promenerat i genomsnitt 45 min-1,5 h/dag. Resultatet är att jag har gått upp 0,5 kilo. Ett kilo är väl ungefär 7500 kalorier, det betyder att jag behöver kapa ytterligare 3250 kalorier/vecka för att hålla vikten, mer om jag vill gå ner. Då hamnar jag ungefär på att jag får äta 740 kalorier/dygn. Och det verkar ganska rimligt med tanke på hur jag har ätit innan när jag faktiskt har lyckats att gå ner i vikt. Jag väger och loggar all mat nu, ibland verkar inte appen registrera det på totalen dock, lite konstigt.

Jag brukar skoja om att om forskarna löser hur min ämnesomsättning fungerar så har vi löst världens energiproblem. För det är tydligt att jag får ut mer energi av maten än vad jag stoppar i mig :rofl: Verkningsgraden är alltså mer än 100% :rofl:

Jag är osäker på om jag orkar äta så lite igen och funderar fram och tillbaks på hur jag vill göra.
 
Jag har nu legat på ungefär 1200 kalorier/dygn och promenerat i genomsnitt 45 min-1,5 h/dag. Resultatet är att jag har gått upp 0,5 kilo. Ett kilo är väl ungefär 7500 kalorier, det betyder att jag behöver kapa ytterligare 3250 kalorier/vecka för att hålla vikten, mer om jag vill gå ner. Då hamnar jag ungefär på att jag får äta 740 kalorier/dygn. Och det verkar ganska rimligt med tanke på hur jag har ätit innan när jag faktiskt har lyckats att gå ner i vikt. Jag väger och loggar all mat nu, ibland verkar inte appen registrera det på totalen dock, lite konstigt.

Jag brukar skoja om att om forskarna löser hur min ämnesomsättning fungerar så har vi löst världens energiproblem. För det är tydligt att jag får ut mer energi av maten än vad jag stoppar i mig :rofl: Verkningsgraden är alltså mer än 100% :rofl:

Jag är osäker på om jag orkar äta så lite igen och funderar fram och tillbaks på hur jag vill göra.

Jag är också dessvärre sån. Eller ja, konstig ämnesomsättning på nåt vis, men tror en del hör ihop med sköldkörtelproblem. Har du kollat den?

Jag går lätt upp 2 kg på en dag om det vill sig illa. För ett tag sen lyckades jag med konststycket att gå upp i vikt över natten. Vägde mig precis innan läggdags, sen på morgonen, upp 0,2 kg. Vad kom det ifrån liksom?
Mycket tråkigt är det!
 
Jag är också dessvärre sån. Eller ja, konstig ämnesomsättning på nåt vis, men tror en del hör ihop med sköldkörtelproblem. Har du kollat den?

Jag går lätt upp 2 kg på en dag om det vill sig illa. För ett tag sen lyckades jag med konststycket att gå upp i vikt över natten. Vägde mig precis innan läggdags, sen på morgonen, upp 0,2 kg. Vad kom det ifrån liksom?
Mycket tråkigt är det!
Jag kan inte äta levaxin så om det är sköldkörteln eller inte spelar nog inte så stor roll tyvärr. Jag kan ju ändå inte behandla det.
 
Jag har haft ett eländigt år med mina onda leder och ont i själva skelettet, så att röra sig så mycket som jag skulle vilja har inte gått :down: Jag har visserligen legat stabil med en liten rörelse nedåt i vikten, det är bra och jag är glad för det lilla.
Nu har jag fått en ny läkare på reumatologen och h*n var inne på en ny linje och en till diagnos, och för första gången så är det en som hörsammar just det att skelettet är påverkat och inte "bara" lederna.
Så nästa vecka har jag fått ny röntgentid och viktigast är att kolla lungorna, om det är ok med dom så ska jag få prova en ny medicin!
OM h*n har rätt, lungorna är bra och jag får börja med medicinen, så kan den minska smärtan med 50-100% - och om DET händer så kan jag ju börja röra mig mer!!
Snälla håll tummar och tår för att det går vägen 🙏
 
Idag har jag en såndär dag där jag bara är konstant hungrig. Hur löser ni sådana dagar? Äter ni något som ni vet att ni blir extra mätta av? vad isf?

Eller genomlider ni bara den konstanta tanken på mat, godis, snacks, ja, vad som helst som går att äta. Jag har senaste dagarna ätit en hel del frukt pga detta sug, och igår blev det tillomed popcorn. Men nu har jag precis ätit upp lunchen och jag är MER hungrig efteråt än vad jag var innan... På nivån att jag har svårt att fokusera...
 
Idag har jag en såndär dag där jag bara är konstant hungrig. Hur löser ni sådana dagar? Äter ni något som ni vet att ni blir extra mätta av? vad isf?

Eller genomlider ni bara den konstanta tanken på mat, godis, snacks, ja, vad som helst som går att äta. Jag har senaste dagarna ätit en hel del frukt pga detta sug, och igår blev det tillomed popcorn. Men nu har jag precis ätit upp lunchen och jag är MER hungrig efteråt än vad jag var innan... På nivån att jag har svårt att fokusera...

Jag dricker vatten och tuggar tuggummi sådana dagar :p Frukt blir det någon extra också.
 
Idag har jag en såndär dag där jag bara är konstant hungrig. Hur löser ni sådana dagar? Äter ni något som ni vet att ni blir extra mätta av? vad isf?

Eller genomlider ni bara den konstanta tanken på mat, godis, snacks, ja, vad som helst som går att äta. Jag har senaste dagarna ätit en hel del frukt pga detta sug, och igår blev det tillomed popcorn. Men nu har jag precis ätit upp lunchen och jag är MER hungrig efteråt än vad jag var innan... På nivån att jag har svårt att fokusera...
Jag dricker också vatten, tråkigt men funkar :p
 
Idag har jag en såndär dag där jag bara är konstant hungrig. Hur löser ni sådana dagar? Äter ni något som ni vet att ni blir extra mätta av? vad isf?

Eller genomlider ni bara den konstanta tanken på mat, godis, snacks, ja, vad som helst som går att äta. Jag har senaste dagarna ätit en hel del frukt pga detta sug, och igår blev det tillomed popcorn. Men nu har jag precis ätit upp lunchen och jag är MER hungrig efteråt än vad jag var innan... På nivån att jag har svårt att fokusera...
Jag äter mängder av (kokt) broccoli, brysselkål och blomkål då till lunchen+ mkt vatten. Efter det är jag proppmätt igen.
 
Mitt senaste inlägg var lite gnälligt och deppigt. Men jag försöker tänka att det är okej att hamna där också ibland 😉

Idag mätte jag mig och hittills har jag tappat 55 cm på hela min kropp. Det är ju jättemycket 😬😁
Mitt BMI är nu 24,6. Från början var det 29,2. Så det är en minskning med 4,6. Bra jobbat tycker jag, så jag är stolt över mig själv!
Totalt har jag gått ner 12,1 kilo så nu är det mindre än tio kvar!

Min senaste besatthet (nåja, väldigt gott i alla fall 😉) är smörgåsrån med philadelphiaost! Perfekt mellanmål! Kör fullkorn men jag tror det kvittar vilket. Få kalorier och är väldigt gott till en kopp te.
 
Suck. Provade lite kläder i garderoben. De passar inte längre.. Så nu är frågan, låter jag den hänga tills de passar igen eller ska jag uppgradera garderoben? Det ligger ganska mycket tid bakom en del av plaggen, sydda efter mina mått (som jag hade då vill säga). Men det var nästan 20 kg sen..

Jeans jag köpte i våras har blivit för små. Det känns inte så kul.. Jag vet inte vad jag ska göra.
 
Suck. Provade lite kläder i garderoben. De passar inte längre.. Så nu är frågan, låter jag den hänga tills de passar igen eller ska jag uppgradera garderoben? Det ligger ganska mycket tid bakom en del av plaggen, sydda efter mina mått (som jag hade då vill säga). Men det var nästan 20 kg sen..

Jeans jag köpte i våras har blivit för små. Det känns inte så kul.. Jag vet inte vad jag ska göra.
Är det rimligt med -20 kg? Eller kanske 10-15 är ditt mål? Jag har sparat sommarkläder i så många år att jag till slut insett att jag nog inte kommer väga typ 62 kg igen. Att 65 kg är rimligare för mig. Då har de plaggen åkt ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp