Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina arbetsbyxor har hängt ut sig över semestern... O_o :up:
Så går det när dom inte hänger i garderoben tydligen, för där brukar allt krympa :meh:

Jag kan ha 1% av mins kläder atm men inte en chans att köper nytt. Fett ovärt. Folk får vänja sig med att jag har samma typ fem outfits på mig tills jag kan börja ha kläderna igen 😅
 
Vad äter ni till tex middag när ni lagar mat hemma? Hade behövt inspo till kalorisnåla men ändå goda måltider. När jag var smal åt jag väldigt märkligt och skulle hellre äta vettigt. Tips?

Jag äter påfallande ofta pasta arabbiata med lite parmesan, alltid lika gott. Pimpar ibland tomatsåsen med ett par sardeller och lite kapris. Eller så gör jag sallad på spenat, tomater, snackpaprika och squash med lite balsamvinäger som jag varierar med att tillsätta t ex kyckling och soltorkad tomat, eller blåmögelost och lufttorkad skinka, eller västerbottenost och ett par sillbitar, eller vad jag råkar ha hemma. Sen är en favorit att köpa en påse färska räkor.

Skulle kunna leva på pasta och det funkar att äta det jätteofta bara jag håller koll på portionsstorleken. Undviker också kombinationen pasta/mycket kött/fet sås. Vill jag göra en gräddig sås så gör jag den på svamp. Och ingen grädde i köttfärssåsen.

Åh, nu kom jag på att jag måste göra en favvo som mamma brukade laga. En soppa på köttfärs och potatis med mycket svartpeppar och paprika. Men det får bli lite ruggigare ute först.
 
Nu har jag gått ner 4,3 kilo, vilket är 18 % av vad jag behöver tappa.
Det är ytterligare 7,4 kilo innan jag är på under 25 i BMI.

Inser att jag fått en rivstart och antar att det snart kommer stanna av. Men ändå skönt med en början där det händer grejer. Lätt för mig att tappa motivation också 😉
Köpte även ett måttband. Tänker att det egentligen är mer relevant egentligen.
 
Jag kan ha 1% av mins kläder atm men inte en chans att köper nytt. Fett ovärt. Folk får vänja sig med att jag har samma typ fem outfits på mig tills jag kan börja ha kläderna igen 😅

Samma för mig 😂
Och jag kommer inte heller köpa nytt, känns tämligen onödigt att lägga pengar på nytt bara för att man lagt ännu mer pengar på att äta mer än kroppen behöver 😉
 
Testade bönfrallor idag (vita bönor, ägg, lite fiberhusk, bakpulver och äppelcidervinäger), de var riktigt goda!

Håller på att provlaga en massa recept från Viktväktarna, måste snart planera lunch (matlåda 🤓 ) och middag för 15 veckors VFU 🙀🤪 (kanske inte alla veckor på en gång iofs).
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
7/8 73.7
14/8 73.6
21/8 74.1
28/8 73.0

Tre dagar i husvagn med väldigt hälsosam mat på exakt bestämda tider var finfint för magen :D Resten av veckan har väl egentligen varit lite sådär men jag har iaf haft kontroll över mängderna. Håller på att fasa in familj och mig själv på ett ayrvediskt tänk med lätt middag tidigt. Tänkte börja testa fram ett antal soppor tror jag, har en stackars oanvänd soppmaskin som står och dammar i ett skåp. Vi kommer också vara utan kök en period, då passar det bra med soppmaskinen :p
 
Jag kan ha 1% av mins kläder atm men inte en chans att köper nytt. Fett ovärt. Folk får vänja sig med att jag har samma typ fem outfits på mig tills jag kan börja ha kläderna igen 😅

Jag har lite samma problem just nu, vilket är synd eftersom jag ändå lagt ganska mycket tid och pengar på att bygga upp en garderob som jag gillar och alla plagg var inte jättebilliga. Det drar verkligen i shoppingfingrarna just nu inför hösten men det känns dumt att köpa något som jag inte kan ha just nu eller är för stort om en tid. Blev en väska och örhängen 🤷‍♀️
 
Jag måste ner 2-3 kg igen. Så fort jag har styrt upp min kost, gått ner 2-3 kg så kör jag YOLO och går upp allt på 2 månader igen. 🤷 Jag har slutat med energidrycker efter flera år och ersatt det med vatten och äter mycket mindre bröd, så det är ett litet steg i rätt riktning mot en hälsosammare kost. Min stora last just nu är nog kvällsfika och snask. Men jag är upp den sista va mina svenskjävlar igår, så jag hoppas att jag låter bli att köpa hem något. Chips är livsfarligt, jag hetsäter alltid det. 😅
 
Jag gör comeback i tråden igen, för låt se.....- tredje gången i år kanske? Jag har satt upp ett mål som ska vara uppnått till jul. Annars måste jag köpa storhäst igen 🙂 .
 
En del långa kvinnor behöver kring 2500 kcal så det är inte alls konstigt 😊
Min app lifesum rekommenderar mig 1200/dag. Är knappa 160cm och är inte överviktig men vill gå ner fem kilo. Ställde in intervallet på längre period men appen rekommenderade 0,5kg/vecka. Vid 0,25/vecka får jag äta 1350 kcl.
 
Ett par hundra gram upp under tio dagars fjällsemester. Pga väder och att ena hunden var skendräktig och lite trött så blev det inga jättelånga sträckor vandrade och endast en springtur. Mindre motion än vanligt med andra ord. Dessutom har jag ätit mer ”normalt”, ca. 1700 kcal per dag, så viktuppgången var väntad. Lite nöjd ändå över att det inte var värre.

Lite deppig sur/förolämpad blev jag dock precis innan vi skulle åka. Jag var på åhléns för att köpa nya trosor och köpte modellen jag alltid brukar ha. Tidigare i våras köpte jag en storlek större än vanligt, men nu började de hänga lite, så jag köpte min vanliga storlek. Hur som helst så höll hon upp trosorna, tittade på mig och tittade på lappen med storleksangivelsen och säger ”ja, de där töjer sig väl efter hand”. Lite knepigt beteende tycker jag allt. O_o
7c9cdcb8d8f347356ea90df12f9df8f8851fb67e.gifv


En helt rimlig reaktion.
 
Har ätit lchf i ett år snart efter några års snedsteg på sockerstint leverne. Har gått ner ca 8 kilo, har stressad kropp så vill inte riktigt spä på med att försöka gå ner i vikt snabbt, men sakta tickar det neråt :)

Har inte läst hela tråden men har ett recept på lchf-bröd:

4 ägg
ca 4 msk (riktig) grädde (jag häller alltid utan att mäta men på ett ungefär)
1,5 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1/4 tsk kardemumma

Blanda ägg och grädde. Lägg i resten av ingredienserna och rör om ordentligt. Smeten ska bli rätt så tjock (typ som betong), är den för lös så lägg i mera pofiber. Låt svälla 5-10 minuter. Klicka ut 6 lika stora klickar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader (vanlig ugn) i 10-15 minuter. Bröden ska få lite färg. Jättegoda! Äter dem varje dag. Kan bli god fart på magen i början, men har aldrig problem med magen längre :) (Beror förstås på vad man äter annars)
 
Min app lifesum rekommenderar mig 1200/dag. Är knappa 160cm och är inte överviktig men vill gå ner fem kilo. Ställde in intervallet på längre period men appen rekommenderade 0,5kg/vecka. Vid 0,25/vecka får jag äta 1350 kcl.
Alltså det är ju en bantningsapp. Vad förväntar du dig?
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
7/8 73.7
4/9 72.6
11/9 72.6

Frustrerad! 71.8 i måndags (ww) och pga utmaning skulle jag behöva väga 71.5 på måndag. Men mens igår och slarv med kompression, får bli noggrann med kompression resten av veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp