Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det rimligt med -20 kg? Eller kanske 10-15 är ditt mål? Jag har sparat sommarkläder i så många år att jag till slut insett att jag nog inte kommer väga typ 62 kg igen. Att 65 kg är rimligare för mig. Då har de plaggen åkt ut.

Alltså, som min kropp verkar funka just nu och har gjort det senaste året är minus på vågen helt orimligt. Det går bara upp, vad jag än gör.
 
Jag hade 40 kilos övervikt, vägde ca 104 kilo och jag tyckte att jag gjorde allt. Tränade, åt "lite", sökte alla fel och trodde att även jag hade problem med sköldkörteln då alla kvinnor i min familj har det. Men jag hade normala värden.

Tröttnade på allt bantande efter 34 år. Gick bara upp mer och mer. Kostade på mig en gastric sleeve för ett år sedan och nu väger jag 65kg.

Med facit i hand, så tränade jag för lite och åt för mycket. Inget konstigt egentligen då man oftast inte klarar att gå hungrig alltför länge. Man äter lite, tränar, blir hungrig och till slut så överäter man för att stilla mättnaden. Med gastric sleeven så tar man bort den delen av magen som producerar hungerhormonerna plus att man kan äta max 2dl per måltid och magsäcken töjs inte. Det som är svårt är att få i sig tillräckligt med näring vilket har andra otrevliga följder. Jag måste kontrollera vad jag stoppar i magen då jag ju inte har så mycket utrymme. Protein är fokus liksom mineraler och vitaminer.

Ångrar det inte en sekund, jag hade nog varit fast i samma hjul. Inser nu hur lite jag hade varit tvungen att äta för att gå ner, men jag hade aldrig klarat av den hungern det skulle innebära. All heder till de som klarar detta på egen hand. Med det sagt, har inte alla samma förutsättningar och det finns inte ett sätt som funkar för alla.

Något annat som slår mig är att trots 40kilos tapp så känner jag mig överviktig. Det finns mycket psykiskt att jobba med för min del. Passar M i butikerna men ändå ser jag en heffaklump i spegeln...
 
Om man har fel på sköldkörteln är det vanligt då att gå upp i vikt ?

Det beror på om man har hypotyreos eller hypertyreos vilket antingen betyder att man producerar för lite hormon eller för mycket. Den ena kan ge viktökning och den andra viktminskning som symptom.
 
Har bett om prov men inte fått nåt. Bara fått tips i stil med "ät mindre, motionera mer"..

Du bör kunna boka själv om du loggar in via 1177 :) Sen finns också andra privata företag som man kan testa sig via. Exempelvis werlabs. Då beställer man via dom och går till sin lokala vårdcentral. Om jag inte minns fel :)
 
Du bör kunna boka själv om du loggar in via 1177 :) Sen finns också andra privata företag som man kan testa sig via. Exempelvis werlabs. Då beställer man via dom och går till sin lokala vårdcentral. Om jag inte minns fel :)

Hittar ingenstans man kan boka själv. Och werlabs här väl bara avtal med vissa vårdcentraler här jag för mig.

@Scata fattar inte heller. Får inte ens ta B12 trots att jag haft lågt förr och har genetiska grejer i släkten som gör att jag har svårt att ta upp just B12..
 
Hittar ingenstans man kan boka själv. Och werlabs här väl bara avtal med vissa vårdcentraler här jag för mig.

@Scata fattar inte heller. Får inte ens ta B12 trots att jag haft lågt förr och har genetiska grejer i släkten som gör att jag har svårt att ta upp just B12..

Hmm, konstigt, har fått för mig att det ska vara standard.. Men jag håller med @SiZo , byt vårdcentral! Självklart ska dom ta test!
Kan du ringa 1177 och be dom hjälpa dig boka?
Det är i alla fall väldigt lätt att byta vårdcentral, det vet jag går att göra på 1177 i alla fall :)
Hur det är med vilka vårdcentraler som werlabs är anslutna till vet jag inte. Men jag gissar att du bara går till en som dom föreslår i närheten även om det inte råkar vara din? Ring och kolla :)
Du måste ju få må bra!
 
Byt VC! Något av det bästa jag har gjort i mitt liv!

Har för långt till de andra, som dessutom har sämre omdöme än min.
Min vc är jättebra på det mesta. Min läkare, b för jag har alltid samma, har hjälpt mig massor med problem som andra ignorerat. Nu är han tjänstledig och stafettläkarna är inget vidare..
 
Hmm, konstigt, har fått för mig att det ska vara standard.. Men jag håller med @SiZo , byt vårdcentral! Självklart ska dom ta test!
Kan du ringa 1177 och be dom hjälpa dig boka?
Det är i alla fall väldigt lätt att byta vårdcentral, det vet jag går att göra på 1177 i alla fall :)
Hur det är med vilka vårdcentraler som werlabs är anslutna till vet jag inte. Men jag gissar att du bara går till en som dom föreslår i närheten även om det inte råkar vara din? Ring och kolla :)
Du måste ju få må bra!

Min närmsta werlabs anslutna central ligger tio mil bort, enkel väg.
 
Min närmsta werlabs anslutna central ligger tio mil bort, enkel väg.

Vet att det kan kännas långt, men det bör inte vara mer än max två timmar i bil (om du har det, det vet ju inte jag såklart). Och jag tänker att det borde vara värt det. Tänk nyttan OM du har brist och kan få hjälp med det :)
 
Men dom ville ju inte hjälpa dig? Det var väl det som var problemet?

Den läkaren jag hade sist jag sökte ville inget göra nej. Nu är det en annan jag ska prata med. Hon kanske inte är lika avigt inställd, det vet jag inte. Hur som tycker jag inte det är värt fyra timmar i bil och över tusen kronor att ta prov privat när jag ändå kommer vara tvungen att ta kontakt med min läkare efteråt för uppföljning. Jag har dessutom ingen anledning att tro att det är sköldkörteln, mer än att jag inte går ner i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 217
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 482
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp