Vikttråden 2021

Samma här! Jag har varit sjuk i fem veckor (inte Corona) och orkar ingen motion alls. Knappt promenader. Vilket är sjukt tråkigt då jag tränat med PT 1-2 gånger i veckan och äntligen kommit igång med träningen! Jag hoppas att jag blir frisk snart, jag är verkligen motiverad just nu!
Jag kan inte skylla på sjukdom :D

Men krya på dig!
 
I fredags påbörjade jag testosteronbehandling! WOOHOO!
Jag är så exalterad och hoppas verkligen att det ska göra skillnad för min ämnesomsättning.

Tydligen så kan det ta tre månader innan man märker någon skillnad, så tyvärr kommer jag inte uppdatera med några större förändringar nästa vecka ;) Men en sak som jag redan har märkt är att min aptit har gått ner. Det hade jag inte väntat mig. Kanske är det bara den delen i cykeln eller nåt, för jag tänkte att aptiten om något skulle öka.

Intressant att se vart detta leder mig, och vad det gör för mitt mående. Livet blir ju genast lite lättare när man har en läkare som lyssnar på en, som frågar vilken medicin man själv föredrar och hur man vill sköta administreringen av det. Det finns nämligen inga testosteronpreparat för kvinnor, så man får ta för män och sedan anpassa doseringen, vilket är lite halvknepigt.
 
I fredags påbörjade jag testosteronbehandling! WOOHOO!
Jag är så exalterad och hoppas verkligen att det ska göra skillnad för min ämnesomsättning.

Tydligen så kan det ta tre månader innan man märker någon skillnad, så tyvärr kommer jag inte uppdatera med några större förändringar nästa vecka ;) Men en sak som jag redan har märkt är att min aptit har gått ner. Det hade jag inte väntat mig. Kanske är det bara den delen i cykeln eller nåt, för jag tänkte att aptiten om något skulle öka.

Intressant att se vart detta leder mig, och vad det gör för mitt mående. Livet blir ju genast lite lättare när man har en läkare som lyssnar på en, som frågar vilken medicin man själv föredrar och hur man vill sköta administreringen av det. Det finns nämligen inga testosteronpreparat för kvinnor, så man får ta för män och sedan anpassa doseringen, vilket är lite halvknepigt.
Visade proverna på någon obalans med hormonerna? Skönt att du får hjälp!
 
Visade proverna på någon obalans med hormonerna? Skönt att du får hjälp!
Bortsett från mitt testosteron, nej.
Så skönt att ha hittat en läkare som är påläst om testosteron hos kvinnor. Har varit hos 3 andra läkare som inte tycker att testosteron i botten hos kvinnor är något problem... Tvärtemot modern forskning. Sånt är så frustrerande.
 
Har länge läst och följt den här tråden och är grympt impad av er alla! Applåder till er!!

Efter ett pissår med skador på mig och hästen, urbota dåligt jobbschema och allmänt dåligt psykisktmående, visade vågen idag 100,6 kg.
Känns så förnedrande och skamset att ens skriva ut det och istället för att bli peppad vill jag bara gräva ner mig och och tröstäta ihjäl mig.
Allt känns så svårt och långt ifrån och dömt att misslyckas men jag måste ju göra något för som det är nu kan jag inte med gott samvete rida, får inte plats i kläder och orkar inget.

Gick för några år sedan ner 16kg med hjälp av att räkna kalorier och motion så jag vet att jag kan. Problemet var att jag blev helt dum i huvudet av det och började minska och minska på kalorierna tills jag fick ångest om jag åt över 800kcal och berömde mig om jag åt runt 500kcal. Rasade självklart i vikt men exploderade ju också rakt upp så fort jag tittade åt mat.

Så den här gången behöver jag hitta balans.

Någon som har bra tips på någon sida med matschema? Finns för många att välja på. Gärna som är sammanhängande så inköpen inte blir så spretiga. 😊
 
Har länge läst och följt den här tråden och är grympt impad av er alla! Applåder till er!!

Efter ett pissår med skador på mig och hästen, urbota dåligt jobbschema och allmänt dåligt psykisktmående, visade vågen idag 100,6 kg.
Känns så förnedrande och skamset att ens skriva ut det och istället för att bli peppad vill jag bara gräva ner mig och och tröstäta ihjäl mig.
Allt känns så svårt och långt ifrån och dömt att misslyckas men jag måste ju göra något för som det är nu kan jag inte med gott samvete rida, får inte plats i kläder och orkar inget.

Gick för några år sedan ner 16kg med hjälp av att räkna kalorier och motion så jag vet att jag kan. Problemet var att jag blev helt dum i huvudet av det och började minska och minska på kalorierna tills jag fick ångest om jag åt över 800kcal och berömde mig om jag åt runt 500kcal. Rasade självklart i vikt men exploderade ju också rakt upp så fort jag tittade åt mat.

Så den här gången behöver jag hitta balans.

Någon som har bra tips på någon sida med matschema? Finns för många att välja på. Gärna som är sammanhängande så inköpen inte blir så spretiga. 😊

Jag, som lagt på mig stadigt i hull sen april 2019 och nu nyss kände att det är nog med att beklaga sig och dags att ta tag i det, har nyss börjat med viktväktarna. Att jag valde dem är just för de räknar poäng och inte kalorier. Och de visar inte hur många kalorier deras recept är.

Jag hade svår anorexi i sena tonåren/tidiga tjugoårsåldern och är rädd att hamna där igen helt eller delvis. Att börja räkna kalorier och sen dra ner dem in absurdum och så vidare.

Vet inte om det skulle funka för dig med, men för mig känns det helt okej än och inte spårat ur än. Går in på tredje veckan bara och den första bara registrerade jag och åt som vanligt (vilket tydligt visade problemet och anledningen jag går upp) så den här veckan som varit är första jag kört på riktigt.
 
Tillät mig att äta ett par hg lösgodis i lördags. Njöt men fortsatte inte med annat när påsen var slut. Det är bra gjort för att vara jag som har svårt med lagom.
Vågen sa 56,0 i morse. Samma som i torsdags. Det trodde jag inte.
Är väl bara att vara tacksam så länge det flyter på.
15206515-4BC2-4507-A890-889D94974DCD.jpeg
 
Ligger fortsatt stabilt, runt 75kg, vilket jag är hyfsat nöjd med.
Med tanke på hur jag äter, och att det är rätt mycket just nu mentalt och ja...
Excuses excuses, men ändå. Blir helt enkelt inga stora omställningar just nu, utan väldigt marginellt.
Ska ta tag i yogandet igen nu också, bra för kropp och knopp även om jag inte direkt tappar i vikt av det.

Lite i taget :)
 
Så det kan bli när man lägger till nya mediciner :o

Fastedag idag. Jag glömde ta varma koppen till lunch. Och nu kände jag att hm, jag är nog liiite hungrig. Ehe, druckit en kopp te till frukost, och jag har ju inte ens grädde i längre så det är inte många kalorier där.

Får väl gå o göra en varma koppen antar jag. Hoppas att jag inte blir snorhungrig ikväll nu bara, det är så jobbigt!
 
Gårdagens fasta gick bra trots den konstiga starten. Jag tog lite soppa och ett kokt ägg på kvällen. Ingen aning över det exakta kaloriantalet, men det var inte över 500 iaf.

Och så har jag såklart gått upp lite igen :rage:
 
Har länge läst och följt den här tråden och är grympt impad av er alla! Applåder till er!!

Efter ett pissår med skador på mig och hästen, urbota dåligt jobbschema och allmänt dåligt psykisktmående, visade vågen idag 100,6 kg.
Känns så förnedrande och skamset att ens skriva ut det och istället för att bli peppad vill jag bara gräva ner mig och och tröstäta ihjäl mig.
Allt känns så svårt och långt ifrån och dömt att misslyckas men jag måste ju göra något för som det är nu kan jag inte med gott samvete rida, får inte plats i kläder och orkar inget.

Gick för några år sedan ner 16kg med hjälp av att räkna kalorier och motion så jag vet att jag kan. Problemet var att jag blev helt dum i huvudet av det och började minska och minska på kalorierna tills jag fick ångest om jag åt över 800kcal och berömde mig om jag åt runt 500kcal. Rasade självklart i vikt men exploderade ju också rakt upp så fort jag tittade åt mat.

Så den här gången behöver jag hitta balans.

Någon som har bra tips på någon sida med matschema? Finns för många att välja på. Gärna som är sammanhängande så inköpen inte blir så spretiga. 😊

https://www.matmedsofie.se/

Det finns kostschema där men jag minns inte under vilken rubrik.
 
Gårdagens fasta gick bra trots den konstiga starten. Jag tog lite soppa och ett kokt ägg på kvällen. Ingen aning över det exakta kaloriantalet, men det var inte över 500 iaf.

Och så har jag såklart gått upp lite igen :rage:
Jag tror inte du ska fastna vid vikten nu när du får hormonbehandling. Hormoner påverkar vätskebalans osv ganska mycket så det är säkert förväntat med lite svaj.
 
Jag tror inte du ska fastna vid vikten nu när du får hormonbehandling. Hormoner påverkar vätskebalans osv ganska mycket så det är säkert förväntat med lite svaj.
Jo, men jag borde släppa på vätska med denna behandling. Vi får väl se vad som händer. Det är bara så störande att det verkligen inte händer något neråt. Jag vill ju egentligen gå ner 17 kilo, men jag lyckas inte ens gå ner ett kilo. Iofs så har jag inte gått upp så jag får väl vara glad för det. Men samtidigt, ska jag behöva gå på 5/2 hela livet för att inte gå upp i vikt? Känns inte som att jag kommer orka det riktigt.
 
Smällde ryggen ordentligt i fredags. Tydligen är luxurerande revben ytterligare ngt jag kan lägga till listan över saker min kropp hittar på :cautious:

Blev av förklarliga skäl ingen träning i helgen. Fortsatte med Chloe Tings program igår men hoppade över HIIT-filmen då snabba rörelser där man dessutom byter riktning inte känns helt optimalt just nu. Övriga filmer gick dock bra 👍

Idag är det arm och rygg på programmet. Lite osäker på hur mycket av ryggövningarna jag kan göra även om ryggen känns helt ok. Ska inleda med en promenad och, om ryggen vill, lägga in 3*1 min löpning. Jag vill ju komma igång med löpningen nu.

Fastade igår, gick jättebra. Var även hungrig i morse så det är ju bra. Jag och kroppen jobbar för fullt med kommunikationen 😁

Det känns som att fluffet på magen (precis över kejsarsnittsärret) minskat. Nu mäter jag iofs inte där så är inte säker men jag gillar känslan. ✌️
 
Smällde ryggen ordentligt i fredags. Tydligen är luxurerande revben ytterligare ngt jag kan lägga till listan över saker min kropp hittar på :cautious:

Blev av förklarliga skäl ingen träning i helgen. Fortsatte med Chloe Tings program igår men hoppade över HIIT-filmen då snabba rörelser där man dessutom byter riktning inte känns helt optimalt just nu. Övriga filmer gick dock bra 👍

Idag är det arm och rygg på programmet. Lite osäker på hur mycket av ryggövningarna jag kan göra även om ryggen känns helt ok. Ska inleda med en promenad och, om ryggen vill, lägga in 3*1 min löpning. Jag vill ju komma igång med löpningen nu.

Fastade igår, gick jättebra. Var även hungrig i morse så det är ju bra. Jag och kroppen jobbar för fullt med kommunikationen 😁

Det känns som att fluffet på magen (precis över kejsarsnittsärret) minskat. Nu mäter jag iofs inte där så är inte säker men jag gillar känslan. ✌️
Tråkigt med ryggen och revbenen, men kul med fluffet!
Var lite försiktig med ryggen kanske, fast inte överförsiktig liksom? Prova övningarna, känns det bra så hade jag kört :)
 
Tråkigt med ryggen och revbenen, men kul med fluffet!
Var lite försiktig med ryggen kanske, fast inte överförsiktig liksom? Prova övningarna, känns det bra så hade jag kört :)
Tack ☺️
Det känns som att vridningar av ryggen och snabba vändningar är det som just nu gör att den reagerar lite. Så försöker hålla sådant till ett minimum.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
731
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp