Vikttråden 2021

Idag är jag glad över att jag har lyckats hålla samma vikt i ungefär ett halvår. För ett år sedan hade jag inte alls bra vanor, så jag började med att byta ut det jag åt till mer näringstät mat och började träna oftare. Men jag hade inga restriktioner på fun foods och jag vägde mig inte, jag försökte bara lägga till bra vanor. Efter några månader lade jag till restriktioner och filade på kosten så den blev ännu bättre. Så i höstas, när jag väl började väga mig blev det minus 9 kg totalt. Blev nöjd och har försökt hålla i vanorna sedan dess. Det är nytt för mig, att bara upprätta hålla någonting. Jag har gått ner i vikt tidigare livet och sedan upp igen, och sen ner igen, och sen upp. Hårda restriktioner och sedan inga alls. Att hitta balans har varit jättesvårt, men jag upplever att jag börjar göra det nu. Jag vägde mig i morse och det står kvar på samma som i höstas. För mig betyder det att jag börjar hitta en ny vardag, och vanor, som fungerar bra utan att jag ägnar så hemskt mycket tanke åt det. Jag har slutat väga mig, jag tänker inte på kosten hela tiden vilket innebär att det ibland blir mycket fun foods men tydligen inte för mycket i relation till hur mycket jag rör på mig. Vilket också börjar kännas väldigt naturligt. Ser fram emot att upprätthålla utmaningen "balans" även framåt.
 
Här har pilen på vågen snarare gått lite uppåt än neråt men det är inte ett helt kilo än. Kan nog tyvärr inte skylla det bara på utebliven träning utan även fuskat en del med kosten när godismonstret utan förvarning slog till. Kanske får försöka dra ner lite mer kommande veckorna för att gå i hamn. Mina närbutiker tjänar just nu pengar på all broccoli jag köper :laugh:
 
Idag är jag glad över att jag har lyckats hålla samma vikt i ungefär ett halvår. För ett år sedan hade jag inte alls bra vanor, så jag började med att byta ut det jag åt till mer näringstät mat och började träna oftare. Men jag hade inga restriktioner på fun foods och jag vägde mig inte, jag försökte bara lägga till bra vanor. Efter några månader lade jag till restriktioner och filade på kosten så den blev ännu bättre. Så i höstas, när jag väl började väga mig blev det minus 9 kg totalt. Blev nöjd och har försökt hålla i vanorna sedan dess. Det är nytt för mig, att bara upprätta hålla någonting. Jag har gått ner i vikt tidigare livet och sedan upp igen, och sen ner igen, och sen upp. Hårda restriktioner och sedan inga alls. Att hitta balans har varit jättesvårt, men jag upplever att jag börjar göra det nu. Jag vägde mig i morse och det står kvar på samma som i höstas. För mig betyder det att jag börjar hitta en ny vardag, och vanor, som fungerar bra utan att jag ägnar så hemskt mycket tanke åt det. Jag har slutat väga mig, jag tänker inte på kosten hela tiden vilket innebär att det ibland blir mycket fun foods men tydligen inte för mycket i relation till hur mycket jag rör på mig. Vilket också börjar kännas väldigt naturligt. Ser fram emot att upprätthålla utmaningen "balans" även framåt.
Starkt gjort! Och så go känsla! Heja!
 
Efter 9 veckor utan godis så har jag klarat två veckor med lite godis. I går blev det en choklad på 48 gram. Jag övervägde att ta lösgodiset jag hade köpt men tog lite frukt och var nöjd.
Det som motiverar mig är att jag är så nöjd med hur bra kroppen känns.
Lagom är det svåra för mig men ska försöka hålla detta fram till semestern iaf.
 
- 8,5 kg tot nu! Det som "stör" mig lite är att måttbandet inte visar särskilt stor förändring (på vare sig stuss eller midja så nu oroar jag mig för att jag tappar mest muskler :p Dock skulle nog "mage" eller höft vara ett mer rättvisande mått än midja så jag ska börja mäta där istället. Tror det kommer dröja innan det händer något särskilt på midjan. Jag märker av rejäl skillnad på kläder osv så jag tycker inte riktigt måtten stämmer :p

Eftersom jag lovade mig själv att börja springa igen när jag hade gått ner 10 kg får jag väl börja leta efter nya löparskor nu :D
 
2dag idag, har inte vägt mej på flera veckor men kan konstatera att alla byxor sitter mkt lösare och bekvämare i midjan och om baken. Köpte nya jeans och tog 1 storlek mindre i midjan än förut. Sen kommer jag troligtvis inte komma ner till storlek 27" igen men det har jag ingen större ambition om heller utan 29" kändes som att jag nått en bra bit på vägen mot att hitta tillbaks till min kropp och den bra känslan jag minns.
 
Fastedag idag och den biten har gått bra.
Påbörjade även en ny challenge och det märks att kroppen inte återhämtat sig helt men tog det efter förmåga, kändes gött i själen.

Tyvärr var jag tvungen att dela ut flygblad sedan och eftersom promenader sliter på mina höfter gick jag med på det under förutsättning att rundan var kort. Jag fixar 3km max.

5,5 km senare med höfter som inte ville vara med längre stapplade jag in genom ytterdörren 😭 mannen har hjälpt mig till soffan och gett mig mina mediciner. Ser inte fram emot inflammationen som lär komma nu 😔
 
Jag har en riktigt jobbig fastedag. Känner mig helt orkeslös, trött, svullen, matt.... Gissar att första dagen på mensen plus pollensäsongen spökar. Men jag vill inte ta ännu en medicin som har viktuppgång som biverkning så antihistaminet får fan vänta lite :rage:
 
Alltid lika roligt att känna sig som Agda 103 när man vaknar 🙄
Idag står det armar på challengen vilket mina höfter och ländrygg uppskattar.
Tyvärr ska min klubb träna med PT i kväll och jag har anmält mig sedan innan så att eh... Får bli vad jag klarar helt enkelt.
Kommer köra lite rulle under dagen för att se om jag kan hjälpa ryggen iaf. Höfterna är det värre med.

Nu blir det dessertgröt till frukost bara för att
 
Vågen har knappt tippat åt rätt håll. Nu hade jag behövt tappa 5 kg på tre veckor. Känns inte görbart. Får hoppas det blir så nära som möjligt.
 
Står fortfarande stilla och stampar med vikten så nu behöver jag en ny strategi. Har lättat upp lite på portionsstorlekarna det senaste så nu blir det åtstramning där. Även helgerna behöver en lite striktare hållning. Fortsätter träna på som tidigare med tre pass på gymmet per vecka och lunchpromenad så länge schemat tillåter. Mängden socker har under våren ökat något jämfört med i höstas så där skär jag också av lite.

Nån som vet på ett ungefär hur mycket muskelvikt man kan lägga på sig med konsekvent och ganska tung styrketräning. När jag började träna i augusti var jag helt otränad och nu syns det faktiskt att det finns muskler under "fluffet". Dom 5-6 kilo jag gått ner netto bör vara ytterligare några kilo i fettvikt brutto.
 
Tror att jag pausar mitt seriösa 5:2 i veckan och i stället försöker köra någon halvvariant. Kom på i söndags att jag ska åka Vasaloppet hemma (kortvasan)
Jag har fram till nästa helg på mig och förutsättningarna är
1. Hyfsat väder och före
2. Möjlighet att ta ledigt en halv dag från jobbet (hinner inte åka på helgen mellan barnens aktiviter)

Så när 1 och 2 sammanfaller på samma dag så tänker jag i praktiken kasta mig i väg. Därför behöver jag hålla mig tämligen normal i energimängd.

Kortvasan avklarad och därefter kom ett sportlov, sportlovet innehöll väldigt lite fysisk aktivitet i form av pulshöjande aktiviteter därmed mer av långsam ständig rörelse och målning av furupanel. Sportlovet innehöll också väldigt många varma mackor, goda middagar och vin (till och med lite champagne vi var "tvungna" att fira att vår husvagn överlevt takraset i sin vinterförvaring)

Så, nu tillbaka till vardagen igen med uppstramat frosseri.

Vi startar på +0,5 KG
Sedan start - 3 KG
Kvar till slutet av maj är 2 kg.
 
Står fortfarande stilla och stampar med vikten så nu behöver jag en ny strategi. Har lättat upp lite på portionsstorlekarna det senaste så nu blir det åtstramning där. Även helgerna behöver en lite striktare hållning. Fortsätter träna på som tidigare med tre pass på gymmet per vecka och lunchpromenad så länge schemat tillåter. Mängden socker har under våren ökat något jämfört med i höstas så där skär jag också av lite.

Nån som vet på ett ungefär hur mycket muskelvikt man kan lägga på sig med konsekvent och ganska tung styrketräning. När jag började träna i augusti var jag helt otränad och nu syns det faktiskt att det finns muskler under "fluffet". Dom 5-6 kilo jag gått ner netto bör vara ytterligare några kilo i fettvikt brutto.

Målet är att byta förstasiffra innan sommaren, dit är det 2,5-3 kilo. Slowly but (not so) steady...
 
Jag brukar fasta måndag och torsdag. Det passar mig bra och det flyter utan att jag tänker på det.
I morgon ska jag dock vara på kontoret hela dagen (annars jobbar vi allihop hemifrån sedan mer än 1år) och enheten ska då käka hämtat ihop, rimmar ganska dåligt med fasta 🙄

Det blev alltså till att fasta idag istället och jag påminns om hur värdefullt det är med 2 dagar mellan. Idag har jag fått arbeta lite med motivationen...

Dagens träning gick helt ok iaf så alltid ngt
 
Vägde in på 75.2kg idag, alltså 0.2kg upp sedan förra veckan. Inte förvånad, känsloätit mycket och inte haft några rutiner.

Försöker att inte tänka att det är skitsamma då, utan bara köra på igen. Bra frukost och lunch med mig idag, + 7-8h stalljobb. Ska bli skönt att vara aktiv!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
744
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp