Vikttråden 2021

6/1 90 kg
14/1 89 kg
21/1 88 kg
28/1 87 kg
3/2 86 kg
9/2 85 kg
23/2 84 kg
4/3 83 kg

18/3 82 kg

Trots att jag trott att fasta skulle vara en plåga så provade jag i måndags i desperation. 550 kcal. Det var fruktansvärt, var trött hela dagen och kunde typ inte koncentrera mig utan bara tänkte på mat. Men äntligen hände det något på vågen igen i alla fall. Så jag får väl försöka göra det några gånger till kommande veckorna, annars vet jag inte hur jag ska komma i mål. En vanlig dag äter jag runt 1200-1400 kcal, promenerar varje dag och tränar någon form av rörlighet/styrka varje dag.
 
6/1 90 kg
14/1 89 kg
21/1 88 kg
28/1 87 kg
3/2 86 kg
9/2 85 kg
23/2 84 kg
4/3 83 kg

18/3 82 kg

Trots att jag trott att fasta skulle vara en plåga så provade jag i måndags i desperation. 550 kcal. Det var fruktansvärt, var trött hela dagen och kunde typ inte koncentrera mig utan bara tänkte på mat. Men äntligen hände det något på vågen igen i alla fall. Så jag får väl försöka göra det några gånger till kommande veckorna, annars vet jag inte hur jag ska komma i mål. En vanlig dag äter jag runt 1200-1400 kcal, promenerar varje dag och tränar någon form av rörlighet/styrka varje dag.
Du har gått ner 8 kg på kort tid! Det är kanonbra, behöver du verkligen fasta också?
 
Vågen har fortsatt neråt och jag behöver inte gå ner mer.
56,0 kg säger den och jag äter vanlig mat och gör egentligen inga uppoffringar mer än att jag har haft uppehåll med godis.
Jag har inte ätit så mycket godis efter uppehållet och jag funderar lite på hur jag ska fortsätta. Har inte varit särskilt sugen men ser det ändå som en guldkant.
I lördags åt jag 50 gram choklad och var nöjd med det. Det brukar inte hända.
Jag mår bra som jag har det nu egentligen men vill inte bli manisk.
 
Jag har fuskat. Jag har ätit choklad på mina icke fastedagar. Jag har varit lite deppig och såååå sugen. Men jag har iaf nöjt mig med att köpa 60 gram chokladkakor istället för 200 gram, så det är åtminstone en vinst! Och igår kände jag mig "nöjd" efter typ 2/3 av kakan. Så blir jag sugen igen så ska jag titta om det finns ännu mindre.
 
Jag har fuskat. Jag har ätit choklad på mina icke fastedagar. Jag har varit lite deppig och såååå sugen. Men jag har iaf nöjt mig med att köpa 60 gram chokladkakor istället för 200 gram, så det är åtminstone en vinst! Och igår kände jag mig "nöjd" efter typ 2/3 av kakan. Så blir jag sugen igen så ska jag titta om det finns ännu mindre.
Det är absolut en vinst. Jag har gått från att köpa en av Marabous värstingchokladkakor på 276 gram (som jag utan problem satt in mig på två dagar) till att köpa en liten, liten bit (typ kinder maxi på sin höjd) om jag verkligen vill ha något. Jag tänker att det är precis det som hållbara livsstilsförändringar handlar om, att hitta vägar som fungerar istället för att belägga sig med förbud och regler :)
 
Kan inte jag få lite klok input från bukefolket?

Jag har som sagt gått ned 8,5 kg, och detta på ungefär 7,5 vecka. Det är ju mer än ett kilo i veckan, ett ganska högt tempo. Jag gör ingenting extremt, jag äter mellan 1600-1800 kalorier om dagen (ibland går det ner mot 1400, ibland upp mot 2000) och är noga med att äta varierat och balanserat. Går långa promenader varje dag, sköter om häst och hund, men tränar inte mer pulshöjande än så än så länge.

Ser ni några risker med ett sådant tempo? Kan ju tilläggas att min startvikt var 103 kg (herregud) och att jag alltså ligger på ca 94,5 kg, och jag har ju hört om många som tappar mycket i början men att det planar ut sen. Min målvikt är normalviktig, vilket skulle vara ca 75-76 kg för mig, men det spelar mindre roll om det tar flera år att nå dit, jag vill gärna göra det hållbart.

Jag tycker egentligen inte kaloriintaget är några problem, jag var panikhungrig första veckorna men äter mig mätt numera. Men jag är exempelvis orolig för att huden inte ska hänga med riktigt eller att det skulle vara svårare att behålla om man går ner snabbt? Hade ni försökt plana ut kurvan lite eller fortsätta eftersom det uppenbarligen fungerar bra?
 
Har fått sortera ut flera par byxor ur garderoben pga. att dom blivit för stora, bla. ett par svarta favoriter. Hade egentligen tänkt att vänta lite med att köpa nya, har fortfarande relativt många kilo kvar att gå ner och använder ändå knappt annat än mjukisbyxor och träningskläder eftersom jag jobbar hemifrån, men kände att jag ändå behövde ett par svarta byxor. Köpte mina favoriter igen fast i en annan storlek och de satt som en smäck :D Har på nåt sätt inbillat mig att mina befintliga kläder töjt sig och därför blivit för stora, men så var det såklart inte utan jag är faktiskt mindre nu än tidigare. Har förhoppningen om att när viktnedgången är "klar" ska jag ha tappat ytterligare en storlek men det får ta sin tid.
 
Kan inte jag få lite klok input från bukefolket?

Jag har som sagt gått ned 8,5 kg, och detta på ungefär 7,5 vecka. Det är ju mer än ett kilo i veckan, ett ganska högt tempo. Jag gör ingenting extremt, jag äter mellan 1600-1800 kalorier om dagen (ibland går det ner mot 1400, ibland upp mot 2000) och är noga med att äta varierat och balanserat. Går långa promenader varje dag, sköter om häst och hund, men tränar inte mer pulshöjande än så än så länge.

Ser ni några risker med ett sådant tempo? Kan ju tilläggas att min startvikt var 103 kg (herregud) och att jag alltså ligger på ca 94,5 kg, och jag har ju hört om många som tappar mycket i början men att det planar ut sen. Min målvikt är normalviktig, vilket skulle vara ca 75-76 kg för mig, men det spelar mindre roll om det tar flera år att nå dit, jag vill gärna göra det hållbart.

Jag tycker egentligen inte kaloriintaget är några problem, jag var panikhungrig första veckorna men äter mig mätt numera. Men jag är exempelvis orolig för att huden inte ska hänga med riktigt eller att det skulle vara svårare att behålla om man går ner snabbt? Hade ni försökt plana ut kurvan lite eller fortsätta eftersom det uppenbarligen fungerar bra?
Jag hade varit mer orolig för somatisk påverkan av snabb viktnedgång än att huden inte ska hänga med. Snabb viktnedgång kan ge hjärtpåverkan, cirkulationssvikt osv oavsett bmi. Jag är inte läkare och har inga exakta siffror på när det blir för snabbt, men över 1 kg i veckan över lång tid är nog i riskzon. Jag tycker du ska bromsa lite.
 
Jag hade varit mer orolig för somatisk påverkan av snabb viktnedgång än att huden inte ska hänga med. Snabb viktnedgång kan ge hjärtpåverkan, cirkulationssvikt osv oavsett bmi. Jag är inte läkare och har inga exakta siffror på när det blir för snabbt, men över 1 kg i veckan över lång tid är nog i riskzon. Jag tycker du ska bromsa lite.
Tack för input, det här var ett perspektiv som jag har missat.
Jag får nog absolut fundera lite på att dra ner till ett mer rimligt tempo.

Följdfråga som du kanske inte kan svara på, vet du varför det kan ge hjärtpåverkan? Mitt förnuft säger att det borde vara tvärtom...
 
Tack för input, det här var ett perspektiv som jag har missat.
Jag får nog absolut fundera lite på att dra ner till ett mer rimligt tempo.

Följdfråga som du kanske inte kan svara på, vet du varför det kan ge hjärtpåverkan? Mitt förnuft säger att det borde vara tvärtom...
Jag tror att det är tex elektrolyter som kan bli obalanserade på något sätt vilket påverkar hjärtrytm osv. Går man ner i vikt väldigt snabbt innebär ju det i praktiken att man har försatt kroppen i ett svältläge (kroppen kan ha alla tecken på svälttillstånd oavsett vad man väger) vilket är jättefarligt och kan leda till organsvikt.

Att bära på alldeles för mycket kroppsvikt kan såklart bli tungt för hjärtat, men inte på ett akut sätt. Att försätta kroppen i svältläge kan bli farligt akut genom att hjärtat börjar slå oregelbundet mm. Hjärtat blir försvagat, det är ju en muskel och vid snabb viktnedgång påverkas muskelmassan rejält.
 
100 gram ner från vikten för en månad sedan! Hejja hejja! Visst är det surt att jag inte går ner mer, men jag går i varje fall inte upp. Och det är riktigt skönt! Och då har jag ändå levt i stort sett som vanligt i övrigt, ätit lite chips och godis på helgen. Jag jobbar på att få ner mängden där. Stör mig något enormt på att det inte finns något mellan 200 gram chips och typ 40 gram. Jag skulle kunna tänka mig 100 gram. Det skulle vara alldeles lagom!
 
100 gram ner från vikten för en månad sedan! Hejja hejja! Visst är det surt att jag inte går ner mer, men jag går i varje fall inte upp. Och det är riktigt skönt! Och då har jag ändå levt i stort sett som vanligt i övrigt, ätit lite chips och godis på helgen. Jag jobbar på att få ner mängden där. Stör mig något enormt på att det inte finns något mellan 200 gram chips och typ 40 gram. Jag skulle kunna tänka mig 100 gram. Det skulle vara alldeles lagom!
Jag är ganska säker på att det finns på vissa chipssorter. Kanske inte de du tycker om iofs :)
 
Jag är ganska säker på att det finns på vissa chipssorter. Kanske inte de du tycker om iofs :)
Nä, jag är lite grinig med vilka sorter det ska vara ;)

I nuläget är jag inte redo att ge upp chipsen. Anledningen är enkel, jag har ingenting som markerar att NU är det helg. Alla dagar ser ju likadana ut jämt eftersom man bara sitter hemma. Så jag behöver något som verkligen talar om att det är helg. Förslag på andra saker är såklart inte fel!

När (om?) livet återgår till det normala någon gång så kan jag tänka mig att ge upp dem.
 
Nä, jag är lite grinig med vilka sorter det ska vara ;)

I nuläget är jag inte redo att ge upp chipsen. Anledningen är enkel, jag har ingenting som markerar att NU är det helg. Alla dagar ser ju likadana ut jämt eftersom man bara sitter hemma. Så jag behöver något som verkligen talar om att det är helg. Förslag på andra saker är såklart inte fel!

När (om?) livet återgår till det normala någon gång så kan jag tänka mig att ge upp dem.
Jag älskar chips så jag förstår dig helt! Själv äter jag dock typ 2-3 stora påsar i veckan nu i pandemitider ;)
 
Jag älskar chips så jag förstår dig helt! Själv äter jag dock typ 2-3 stora påsar i veckan nu i pandemitider ;)
Haha, ja alltså, det vore ju drömmen! Vi får väl se vad som händer med min ämnesomsättning i framtiden. Samtal med läkare i em och jag är SÅ nervös. Specialprover så provsvaren syns inte på 1177. Jag är hypernervös verkligen. Hoppas verkligen inte att läkaren säger "allt ser bra ut". Jag hatar den meningen :rage:
 
Har haft en liten vinterdipp i min motivation och har accepterat det fullt ut. Blir så varje år så inget konstigt. Att tvinga mig själv ger bara motsatt effekt, så har väntat ut det hela bara. Men nu när våren börjat smyga igång har min motivation till rörelse följt efter. Så har kommit igång med lite längre promenader igen och idag fick jag plötsligt ett yogasug. Har inte vägt mig på ett tag och avvaktar åtminstone till nästa vecka innan jag plockar fram vågen igen pga mens och svullen. Känner noll stress men det är kul att äntligen få känna lite sug efter rörelse igen!
 
Har haft en liten vinterdipp i min motivation och har accepterat det fullt ut. Blir så varje år så inget konstigt. Att tvinga mig själv ger bara motsatt effekt, så har väntat ut det hela bara. Men nu när våren börjat smyga igång har min motivation till rörelse följt efter. Så har kommit igång med lite längre promenader igen och idag fick jag plötsligt ett yogasug. Har inte vägt mig på ett tag och avvaktar åtminstone till nästa vecka innan jag plockar fram vågen igen pga mens och svullen. Känner noll stress men det är kul att äntligen få känna lite sug efter rörelse igen!
Samma här! Jag har varit sjuk i fem veckor (inte Corona) och orkar ingen motion alls. Knappt promenader. Vilket är sjukt tråkigt då jag tränat med PT 1-2 gånger i veckan och äntligen kommit igång med träningen! Jag hoppas att jag blir frisk snart, jag är verkligen motiverad just nu!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
675
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp