Vikttråden 2021

Jag tycker det låter som att du pressar dig hårt. Livslång periodisk fasta, träning 7 dagar i veckan, arbete, bindvävssjukdom, barn. Personligen har jag blivit som starkast på ungefär 3 pass i veckan, eftersom jag haft energi att utmana mig själv ordentligt då, och sedan återhämtat mig emellan.

Alla är väldigt olika, så du hittar vad som passar dig. Tittar man på mina 12 senaste månader så har jag tränat i snitt 2,5 gånger i veckan. Då har det ibland varit mer och ibland mindre, men det är i snitt vad jag orkar med. Sedan tillkommer mycket promenader och annan fysisk aktivitet. Jag tycker att din planering låter lite som att den hamnar i "allt" kategorin av allt eller inget :) En lite reflektion bara, och då är min utgångspunkt inte att folk ska släppa alla sina mål och chilla, utan snarare att jag tror att medelvägen ger de allra bästa resultaten.
Jag tränade 5 dagar i veckan i somras med översyn av smärtrehab så det skiljer inte så mycket mot nu. 1-2ggr i veckan är det fokuspromenad dvs där jag fokuserar på att använda musklerna och inte hänga i lederna i ffa höfter och nacke. Det var ingenting jag klarade av i somras så det är det som tillkommit. Och det räknar de flesta inte ens som träning men för mig kan det vara minst lika tufft som ett tungt styrkepass just för att jag normalt sett låter lederna ta smällen istället för att lära musklerna att göra bindvävens jobb.

Jag har fått att jag måste träna minst 3ggr i veckan för att inte bli sämre i kroppen och jag vill ju bli bättre så då är det som det är. Nu när vi jobbar hemifrån är det lättare för då tränar jag på lunchen eftersom jag ändå äter framför datorn. Jag kommer nog dock inte fixa lika mycket när det blir som vanligt igen tyvärr. 😔

Alltså 5:2 är inte ens jobbigt för mig, det jag ffa får ut av det är att jag får lättare för att inte tröstäta/ stressäta. För jag kan ju inte göra det 2ggr i veckan och på något sätt så tvingar det mig att hitta andra sätt att handskas med mina känslor 👍
För mig är det nämligen inte mat som är problemet utan det är choklad och chips som tröst som har ställt till det utöver de 40kg jag gick upp med första barnet :cautious:
 
Jag tänker att träna varje dag kanske inte är rimligt med tanke på att du har barn och kanske ett arbete med? 3 dagar i veckan känns som mer rimligt.
Tidsmässigt håller jag med. Problemet är att min kropp behöver mycket mer för att bygga upp sig så att jag slipper få inflammationer i leder bara av att existera 😔

I somras kunde jag inte gå 500m utan att få inflammation i höfterna, springa var dock inget problem utöver kondisen då, nu klarar jag 30 min men det kräver att jag hela tiden gör lite mer än vad kroppen tål för annars blir det inte bättre. Vet inte om det makes sence? 🤔

Och för ett år sedan hade jag så mycket inflammationer i höfterna av att inte träna alls att jag inte gick på toaletten (10m bort) när jag behövde på jobb utan hellre väntade tills vi ändå skulle på lunch för då gick vi förbi för det var så vidrigt att röra sig. Det är iofs ganska jobbiga magsmärtor om man håller sig länge också men det går inte ens att jämföra.
 
Tidsmässigt håller jag med. Problemet är att min kropp behöver mycket mer för att bygga upp sig så att jag slipper få inflammationer i leder bara av att existera 😔

I somras kunde jag inte gå 500m utan att få inflammation i höfterna, springa var dock inget problem utöver kondisen då, nu klarar jag 30 min men det kräver att jag hela tiden gör lite mer än vad kroppen tål för annars blir det inte bättre. Vet inte om det makes sence? 🤔

Och för ett år sedan hade jag så mycket inflammationer i höfterna av att inte träna alls att jag inte gick på toaletten (10m bort) när jag behövde på jobb utan hellre väntade tills vi ändå skulle på lunch för då gick vi förbi för det var så vidrigt att röra sig. Det är iofs ganska jobbiga magsmärtor om man håller sig länge också men det går inte ens att jämföra.
Men om det är så allvarliga problem kanske du kan få det föreskrivet som sjukgymnastik som du får göra på arbetstid? Då får man ju loss både tid och det blir schemalagt.
 
Men om det är så allvarliga problem kanske du kan få det föreskrivet som sjukgymnastik som du får göra på arbetstid? Då får man ju loss både tid och det blir schemalagt.
Jag gick multimodal smärtbehandling 6 veckor på deltid typ i maj förra året vilket hjälpt mig hitta tillbaka samt tagit fram en träningsplan tillsammans med dem ☺️

Nu är det mycket bättre även om jag kanske äter antiinflammatoriska lite oftare än jag skulle önska för tillfället men så är det i uppbyggnadsfasen.

Tid är inget problem just nu men vi får helt klart se hur det blir sedan. Just nu ska vi jobba hemifrån åtminstone till maj.
 
Jag börjar få ordning på mina eftermiddagsmellanmål (nötblandning och clementiner) och springer hem från jobbet och äter en mindre middag före stallet i stället för att ta det på vägen. Det verkar vara en bra rutin för att fördela maten över dygnet så att jag orkar det jag ska.
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg 🤩

Tot: - 2kg


15/1
Biceps vä: +0,3cm frågan är dock hur mycket som är svullnad
Biceps hö: - 0,4cm
Bröst: - 1,5cm
Midja: -0,5cm
Höft: - 1cm
Lår vä: 0cm
Lår hö: - 0,6cm
Vad vä: - 1cm
Vad hö: 0cm

Tot
Biceps vä: - 1,2cm
Biceps hö: - 0,4cm
Bröst: - 4,3cm
Midja: - 0,5cm
Höft: - 2,5cm
Lår vä: - 1,5cm
Lår hö: -0,6cm
Vad vä: - 1cm
Vad hö: -0,5cm

Nu har jag minskat lite överallt 😁
Blir 3 dagars promenad nu. På måndag drar jag och svägerskan igång ett annat 2-veckors program av Chloe Ting.
 
Hormonell vecka resulterade i -0,1 kg denna vecka. :laugh: jag hoppas att jag kan skylla på det! I och för sig har jag inte gjort jättestora förändringar i kosten, jag har dragit ner på chips och mackor bara. Tycker att kosten jag har nu är hållbar i det långa loppet, så fortsätter jag såhär kommer jag mest troligt gå ner i vikt i vår, då jag är ute och rör mig mycket mer. :) jag har börjat köpa 30g- chipspåsar. Då får jag mina chips och blir rätt nöjd ändå!

Totalt -1,1 kg.
Ca 5-6 kg kvar.
 
Hormonell vecka resulterade i -0,1 kg denna vecka. :laugh: jag hoppas att jag kan skylla på det! I och för sig har jag inte gjort jättestora förändringar i kosten, jag har dragit ner på chips och mackor bara. Tycker att kosten jag har nu är hållbar i det långa loppet, så fortsätter jag såhär kommer jag mest troligt gå ner i vikt i vår, då jag är ute och rör mig mycket mer. :) jag har börjat köpa 30g- chipspåsar. Då får jag mina chips och blir rätt nöjd ändå!

Totalt -1,1 kg.
Ca 5-6 kg kvar.
Jag har gjort något liknande när jag verkligen velat ha chips nu. Har vägt upp 30gr i en skål istället för att ta med mig påsen. ☺️
 
Jag har gjort något liknande när jag verkligen velat ha chips nu. Har vägt upp 30gr i en skål istället för att ta med mig påsen. ☺️
Kan inte hantera öppnade chipspåsar i hemmet. :angel:
Tillägg: jag funderar helt seriöst på att be sambon låsa in en öppnad chipspåse i kassaskåpet, men är dock ganska säker på att vi skulle bli osams bör jag kräver mer chips och han vägrar. :laugh:
 
Appropå träning och barn. Det är klart att det går att träna varje dag fast man har barn. Man kan träna tillsammans med barnen, när de sover eller när de är med den andra föräldern. Men eftersom musklerna bryts ner av träning och byggs upp i vilan mellan träningspassen så bör man inte träna allt för ofta om man ska få resultat.

......
Jag skulle vägt mig i morse men det var inga batterier i vågen 🙈
 
Appropå träning och barn. Det är klart att det går att träna varje dag fast man har barn. Man kan träna tillsammans med barnen, när de sover eller när de är med den andra föräldern. Men eftersom musklerna bryts ner av träning och byggs upp i vilan mellan träningspassen så bör man inte träna allt för ofta om man ska få resultat.

......
Jag skulle vägt mig i morse men det var inga batterier i vågen 🙈
Precis ☺️
Man kan ju variera sin träning så att det inte är samma muskler flera dagar i rad
 
Nu kom jag precis in från ett lättare joggingpass. Det var totalt 7km där jag sprang 5km och gick två, men delade upp Det i etapper och sprang 1.5-2km åt gånger och gick 500m där i mellan. Jag försöker mjukstarta joggandet lite för kroppen och luftvägarna som jag ibland får lite problem med. Det kändes bra i kroppen idag så jag kan nog fortsätta öka lite lätt och lagom i den här takten. Och så väldigt skönt att kunna vara ute i solskenet, även om jag är en fryslort som inte uppskattar -4 grader.

Jag övervägde att väga mig idag, men har bestämt mig för att vänta tills måndag så att det har gått en hel vecka. Förhoppningsvis har måtten ändrats något så jag blir peppad att fortsätta. Oavsett känns energinivån och kroppen bra.
 
Kan inte hantera öppnade chipspåsar i hemmet. :angel:
Tillägg: jag funderar helt seriöst på att be sambon låsa in en öppnad chipspåse i kassaskåpet, men är dock ganska säker på att vi skulle bli osams bör jag kräver mer chips och han vägrar. :laugh:

Haha! Jag kan inte heller ha en öppnad chipspåse hemma. Men jag tror inte heller att 30g påsar är något för mig nu i början, jag måste sluta med godis helt och ha en detox men om 2 veckor så kanske jag kan hantera att äta något litet när suget faller på.
 
Alltså, jag tänkte precis att jag borde passa på och ta en bit choklad innan jag hämtar barnen. Alltså inte för att jag är sugen utan just för att passa på.

Hur fel är inte mitt tänk när det är så jag resonerar? Kom på mig själv och tog ingen. När jag tänker efter så är just "bäst att passa på resonemanget" ganska vanligt hos mig. Skulle tippa på att det står bakom ungefär hälften av de gånger jag tar choklad eller chips och det helt utan att jag egentligen vill ha. :cautious:

Här finns helt klart förbättringspitential.
 
Jag har hört att det ska vara möjligt men för mig verkar det vara omöjligt att träna utan att träna ben eller säte. Det känns inte som ”på riktigt” då 😄
Det programmet jag körde nu hade samma basövningar varje dag, lite mer åt kondition och sedan varierade det mellan överdel och nederdel.

Jag har för första gången på flera år haft träningsvärk i skinkorna 🤣 tappade bort de musklerna lite när jag var gravid och har inte lyckats aktivera dem trots tung benpress på gymmet. Men nu så 👍
 
Alltså, jag tänkte precis att jag borde passa på och ta en bit choklad innan jag hämtar barnen. Alltså inte för att jag är sugen utan just för att passa på.

Hur fel är inte mitt tänk när det är så jag resonerar? Kom på mig själv och tog ingen. När jag tänker efter så är just "bäst att passa på resonemanget" ganska vanligt hos mig. Skulle tippa på att det står bakom ungefär hälften av de gånger jag tar choklad eller chips och det helt utan att jag egentligen vill ha. :cautious:

Här finns helt klart förbättringspitential.

jag tänker nog också ofta på det sättet. Att jag ska passa på, unna mig, eller ”det är ju fredag” etc. Jag vill helt klart bli bättre på att inte äta då, utan hellre ta en bit eller två när jag verkligen är sugen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
736
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp