Vikttråden 2021

Egentligen tänkte jag inte gå med i tråden men sen vafasen!! Det kanske pushar lite?
Har haft massa motivation att gå ner i vikt och ta tag i mina sista gravidkilon (som egentligen bara är helt vanliga kilon eftersom yngsta barnet är 2år:angel:)
Men trots motivationen så finns uppenbarligen inte karaktären utan snarare tvärtom och bara över julledigheten har jag gått upp 2kg.. Men nu får det va nog. Jag känner mej tung och klumpig, löptränar mkt och börjar få ont lite varstans och jag misstänker att det är pga vikten:cautious: Sen gillar jag inte det jag ser i spegeln heller för det matchar icke min självbild.
Så nu måste det hända nåt! Till en början ska 5kg bort och sen får jag ta en nu titt i spegeln och känna efter om det räcker för löpningen. Ska springa halvmaraton i höst och det fixar jag inte med dagens vikt utan att skada mej och det är en stor morot att kunna genomföra loppet under 2h på lätta fötter istället för 2h med kramp.

Tänkte köra nåt som fungerat förut (efter två första barnen) och det är en mix av lchf och ”pulverdiet” Två mål pulver och 1mål lchf.
Start idag och än har jag inte dött av att inte fått smocka i mej kakor till kaffet:)
 
Egentligen tänkte jag inte gå med i tråden men sen vafasen!! Det kanske pushar lite?
Har haft massa motivation att gå ner i vikt och ta tag i mina sista gravidkilon (som egentligen bara är helt vanliga kilon eftersom yngsta barnet är 2år:angel:)
Men trots motivationen så finns uppenbarligen inte karaktären utan snarare tvärtom och bara över julledigheten har jag gått upp 2kg.. Men nu får det va nog. Jag känner mej tung och klumpig, löptränar mkt och börjar få ont lite varstans och jag misstänker att det är pga vikten:cautious: Sen gillar jag inte det jag ser i spegeln heller för det matchar icke min självbild.
Så nu måste det hända nåt! Till en början ska 5kg bort och sen får jag ta en nu titt i spegeln och känna efter om det räcker för löpningen. Ska springa halvmaraton i höst och det fixar jag inte med dagens vikt utan att skada mej och det är en stor morot att kunna genomföra loppet under 2h på lätta fötter istället för 2h med kramp.

Tänkte köra nåt som fungerat förut (efter två första barnen) och det är en mix av lchf och ”pulverdiet” Två mål pulver och 1mål lchf.
Start idag och än har jag inte dött av att inte fått smocka i mej kakor till kaffet:)

Det där med viktens påverkan på löpningen är onekligen en morot. Jag sprang till jobbet med ca 7 kilo packning i fredags, och det kändes ju en del när man sprang. Det skulle vara rätt najs att bli av med två såna ryggsäckar. Men att löpträna och hålla igen kosten är inte så lätt, märkte jag i höstas. Blev så hungrig. Då ökade jag på träningen hela tiden. Nu blir det väl vinter, och kanske läge att ligga och rulla på samma nivå ett tag, så nu ska jag testa att få bort lite kilon.

Corona har stökat till det för mig också. Hade just börjat bli duktig på att välja mer grönsaker när alla salladsbufféer klappade igen. Och i affären hemma ligger grönsaksavdelningen precis där kassaköerna går.
 
Det där med viktens påverkan på löpningen är onekligen en morot. Jag sprang till jobbet med ca 7 kilo packning i fredags, och det kändes ju en del när man sprang. Det skulle vara rätt najs att bli av med två såna ryggsäckar. Men att löpträna och hålla igen kosten är inte så lätt, märkte jag i höstas. Blev så hungrig. Då ökade jag på träningen hela tiden. Nu blir det väl vinter, och kanske läge att ligga och rulla på samma nivå ett tag, så nu ska jag testa att få bort lite kilon.

Corona har stökat till det för mig också. Hade just börjat bli duktig på att välja mer grönsaker när alla salladsbufféer klappade igen. Och i affären hemma ligger grönsaksavdelningen precis där kassaköerna går.
Varje kilo gör rätt stor skillnad och det sliter ju såklart mindre på kroppen att vara lättare.
Jag blir inte speciellt hungrig av träning, mitt bekymmer är portionsstorleken och pastan och brödet.. Allt som är gjort på mjöl gör att jag äter för mkt.
 
Fasta idag och första gången som jag varit hungrig (typ mellan 15 och 18 så inte så länge iofs).

Jag TROR att jag kanske druckit lite lite idag så det ska jag ta med mig till övriga fastedagar.

I morgon är det hemmaträning igen och jag kommer troligtvis behöva modifiera vissa övningar då med men det är väl bara att acceptera antar jag. 🤷‍♀️
 
Blev en mandelmussla till frukost 🤦‍♀️ absolut inte det bästa valet men mjölken till min gröt var tydligen slut så i väntan på att mannen köper ny var jag bara tvungen att ha i mig något. Den var åtminstone inte fylld. 😉
 
Happ, efter kontakt med vården idag så vore det bra om jag blev av med 12 kg de kommande tre månaderna... Vill inte gå in på detaljer men eventuella konsekvenser om viktnedgången uteblir kommer vara värre för kroppen än att tappa vikt i snabb takt.

Planen var att inte ta några "genvägar" utan försöka öka på träningen försiktigt och vända matvanorna till det bättre lite allteftersom så att de inte skulle kännas så motigt men nu får jag nog tänka i lite radikalare banor.
 
Happ, efter kontakt med vården idag så vore det bra om jag blev av med 12 kg de kommande tre månaderna... Vill inte gå in på detaljer men eventuella konsekvenser om viktnedgången uteblir kommer vara värre för kroppen än att tappa vikt i snabb takt.

Planen var att inte ta några "genvägar" utan försöka öka på träningen försiktigt och vända matvanorna till det bättre lite allteftersom så att de inte skulle kännas så motigt men nu får jag nog tänka i lite radikalare banor.

1kg i veckan om man har mycket att ta av bör väl gå utan det behöver bli alltför extremt.

Erbjöd sjukvården någon hjälp?
 
Jaa, jag tycker ju det egentligen också men kilona har suttit som berget så vi får väl se.

Ingen hjälp med vikten var aktuell från det hållet.

Alltså jag blir så förbannad. Övervikt är ju ett samhällsproblem som skapar mycket "onödig" vård för sjukvården men att hjälpa till med det är helt uteslutet. Jag har varit hos vc/dietist flera gånger och bett om hjälp för min relation till mat. Och va får man? Ett papper på bra mat och vårdgivare som ser ner på en och tycker man ska "skärpa" sig. Det är bara om man vill göra en magoperation som man får någon som helst respons.


Jag hoppas att du hittar verktygen för att gå ner vikt. För mig funkar ww i kombination med en personlig hälsocoach.
 
Om man ens får det. Jag fick tips om att googla efter att läkaren kallat mig tjock när jag sökte för höftproblem första gången.. "Du kan ju googla efter nån diet som verkar bra". Då vägde jag runt 60 kg till 162 cm.
Men det är ju inte ens övervikt?
 
Vill bara förtydliga att vårdkontakten var i ett annat sammanhang än vikten men som med det mesta finns det ju samband.
 
I morgon är det fasta. Har världens huvudvärk just nu och funderar på om jag ska stoppa i mig något nu ikväll för att minska risken för huvudvärk även i morgon, frågan är bara vad isf 🤔

Har tagit tabletter men tänker om jag har missat något idag
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
674
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp