Vikttråden 2021

Jag hakar på årets tråd igen. Hösten blev riktigt dålig ur tränings- och hälsosynpunkt. Varje vecka så tänkte jag ”jag ska bara beta av X, sedan ska livet bli som vanligt igen”, men tiden efter X infann sig aldrig. Det resulterade i +2 av de -3 kg som jag gick ner under våren och sommaren med resultatet att jag än en gång inte får på mig mina kläder.

Målsättning är -1,5-2 kg per månad och åtminstone -8 kg totalt sett. Jag började redan före jul med rågflingegröt till frukost istället för smörgås och jag tror att det gjorde att jag åtminstone inte har gått upp över julledigheten. Horribla skavsår på fötterna som resulterade i onda och svullna lymfangitfötter, feber och frossa gjorde att jag inte kunde träna något från annandagen och framåt, men nu är jag igång igen med korta joggingpass sedan i måndags.

Lika viktigt som kost och träning är nog att inte jobba så mycket, stressa mindre och sova bättre.
 
Det är ju helt sjukt att det bara gått en vecka på 2021 och redan åker semlorna fram! Det är min akilleshäl och min enda räddning är nog att jag just nu bara handlar en gång i veckan. Bor dock granne med ett konditori så vi får väl se hur det går framöver... Hatten av för dig som stod emot!

Hädelse, säger jag bara! :arghh: När jag jobbade på konditori var det banne mig inte dags för semlor förrän i februari!
 
Jag har gått upp två kilo sen mitt senaste inlägg i onsdags. Två kilo! Visst, förmodligen vätska. Men ändå två kilo..

Vad ska jag göra? Känns som att jag testat allt nu.. Vården säger bara att jag äter för mycket.

Nu vet jag ju egentligen ingenting om din situation men för mig kan det skilja flera kg från dag till dag när jag väger mig. Jag tror det beror mycket på hur mycket salt och vätska jag fått i mig. Därför försöker jag att bara väga mig 2 gånger I veckan.
 
Nu vet jag ju egentligen ingenting om din situation men för mig kan det skilja flera kg från dag till dag när jag väger mig. Jag tror det beror mycket på hur mycket salt och vätska jag fått i mig. Därför försöker jag att bara väga mig 2 gånger I veckan.

Jag brukar inte väga mig alls, men har gjort det "på skoj" dagligen i en vecka. Stadigt uppåt...
Jag märker det ju på kläderna också. Det är mycket som inte passar längre..
 
Tillbaka på samma vikt som innan julhelgen trots att framförallt mellandagarna och nyår bjöd på mycket god mat. Dock inte alls ballat ur och ätit ohämmat och jag har ätit mycket begränsat med socker vilket verkar vara lyckosamt. Förutom 1,5v vila från styrketräningen över jul så har jag varit igång och tränat samt promenerat lite grann.

Målet med våren är att fortsätta min långsamma viktnedgång genom att i första hand äta bra mat i rimliga mängder, mycket vegetariskt och proteinrikt. Ska även fortsätta träna på gymmet, målet är 100 pass under 2021 men träningen är mer för välmående än viktnedgång. Förhoppningsvis kan jag byta förstasiffra någon gång i vår (delmål 1) men tror inte att jag kommer nå delmål 2 (-11kg från utgång, BMI sub25) förrän framåt hösten. Långsiktiga målet är -16kg från utgång, BMI 22,5 men det målet är flytande och beror på hur allt går och hur kroppen känns, kanske blir jag nöjd tidigare?
 
Jag har gått upp två kilo sen mitt senaste inlägg i onsdags. Två kilo! Visst, förmodligen vätska. Men ändå två kilo..

Vad ska jag göra? Känns som att jag testat allt nu.. Vården säger bara att jag äter för mycket.
Har du provat att skriva ner precis allt du äter under 2 veckor? Jag tänker ffa för att ha ett underlag till vården när de påstår att du äter för mycket. Det blir ju svårare för dem att påstå det om du har papper som visar motsatsen.
 
Har fått inflammation i vänster knä trots att jag redan äter antiinflammatoriska pga inflammation i höfterna 😔 förbaskade skitkropp 🤬

Dagens träningspass lär ju bli superroligt, eller inte :cautious:

Nästa "vilodag" är på söndag så jag får helt enkelt fokusera på det och bita ihop. 2 dagar kvar.
 
Jag hade med mig lifesum och visade tre månaders registreringar. Fick till svar att jag inte kan ha skrivit ner allt 🙄
Blir så arg när jag läser de där, kunde lika bra varit jag. Min vc läkare var så elak under flera år tills jag fick nog och slutade gå dit. Hen sa att jag var lat, åt för mycket och borde skärpa till mig. Har hypoteroes sedan 6 års åldern men de bröt inte ut ordentligt för ens jag hade fyllt 18. Idag har jag världens bästa läkare som stöttat mig i med och motgång.
 
Har fått inflammation i vänster knä trots att jag redan äter antiinflammatoriska pga inflammation i höfterna 😔 förbaskade skitkropp 🤬

Dagens träningspass lär ju bli superroligt, eller inte :cautious:

Nästa "vilodag" är på söndag så jag får helt enkelt fokusera på det och bita ihop. 2 dagar kvar.
Fick tränat idag 💪
Vänster knä går nu på fel håll hela tiden och vänster axel är inflammerad :banghead:
Jag misstänker att jag behöver modifiera morgondagens pass
 
Jag har bestämt att jag ska få belöna mig varje vid -3, 5, 6 och 7 kg. Jag kommer nog skärpa mig om jag får en belöning. :laugh:

Vid -5 kg ska jag få köpa nya träningsskor i alla fall! Kanske träningskläder på -3 och -6 kg?
-7 är "drömmålet" som jag egentligen inte tror att jag kommer nå, jag kommer nog vara nöjd på -5,5 kg. Men för klura ut något riktigt bra så att jag är motiverad att kämpa på ända in i mål.
9/1 -1,1 kg.

Kvar att gå ner: ca 5-6 kg.

Jag har kommit på en belöning på -7kg. Jag har velat ha ett par brusreducerande hörlurar i flera år, det skulle kunna bli en bra morot! Eller kanske en spaweekend om det är lämpligt.
 
Lider med dig! Jag får begränsa min träning till promenader och yoga under vintern. Får så mycket inflammationer annars. Har också EDS (hEDS).
Mitt största problem är att om jag inte är tillräckligt stark i musklerna så får jag mer inflammationer och annat skit. Men för att träna upp musklerna så krävs det sådan träning som ger mig just inflammationer och skit 🙄
Det blir ju bättre desto starkare jag är men vägen dit är inte rolig.
Inflammationen i vänster höft verkar iaf ha gått ner 👍

Jag kommer köra dagens träningspass ikväll för att på så sätt ha så lång tid som möjligt mellan dagens och gårdagens pass. I morgon är det aktiv vila på schemat ☺️
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg 😁

Tot: - 1,1kg

På det träningsprogram jag följer så rekommenderas det att man mäter sig då vågen kan bli lite missvisande iom att man bygger muskler. Jag mätte mig alltså på morgonen innan första passet och idag när 7 pass gjorts. Tänkte fortsätta detta efter var 7e pass som komplement till vägning.

9/1
Biceps vä: - 1,5cm
Biceps hö: 0cm
Bröst: - 2,8cm med reservation för annan BH
Midja: 0cm
Höft: - 1,5cm
Lår vä: - 1,5cm
Lår hö: 0cm
Vad vä: 0cm
Vad hö: -0,5cm
 
Gör ett nytt försök att nå min drömvikt har ca 10 kg dit :) Nu ska jag inte överdriva utan försöka äta lagom mycket, eller lagom lite rättare sagt. Använder Lifesum för att hålla lite koll.

Hoppas verkligen jag ska komma till något hållbart denna gång.

Kör inte efter någon metod utan försöker att dra ner lite på det mesta, utom frukt o keso det får jag äta hur mycket jag vill. Dra ner på mackor, kex o godis. Klarar jag det så bör det gå.
 
Mitt största problem är att om jag inte är tillräckligt stark i musklerna så får jag mer inflammationer och annat skit. Men för att träna upp musklerna så krävs det sådan träning som ger mig just inflammationer och skit 🙄
Det blir ju bättre desto starkare jag är men vägen dit är inte rolig.
Inflammationen i vänster höft verkar iaf ha gått ner 👍

Jag kommer köra dagens träningspass ikväll för att på så sätt ha så lång tid som möjligt mellan dagens och gårdagens pass. I morgon är det aktiv vila på schemat ☺️

Jag har samma problem så förstår dig precis men det är där yogan funkar så bra för mig. Bygga statisk styrka först liksom. Men jag vet ju det att alla EDS-kroppar funkar olika. Tex för min mamma är yoga totalt värdelöst, hon får bara ännu ondare.
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg 😁

Tot: - 1,1kg

På det träningsprogram jag följer så rekommenderas det att man mäter sig då vågen kan bli lite missvisande iom att man bygger muskler. Jag mätte mig alltså på morgonen innan första passet och idag när 7 pass gjorts. Tänkte fortsätta detta efter var 7e pass som komplement till vägning.

9/1
Biceps vä: - 1,5cm
Biceps hö: 0cm
Bröst: - 2,8cm med reservation för annan BH
Midja: 0cm
Höft: - 1,5cm
Lår vä: - 1,5cm
Lår hö: 0cm
Vad vä: 0cm
Vad hö: -0,5cm
Jag tog mått innan, men tänkte inte mäta före jag har gått ner 3 kg. Då borde det hänt en del tänker jag! Jag tog även en bild med ett par byxor jag inte lyckades knäppa :laugh: jag tror att jag nästan behövde skärp på dom i somras, så ska prova dom efter -3 kg också. Första "stora" delmålet!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
725
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 931
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp