Vikttråden 2021

Gårdagens fasta blev kanske inte helt som planerat. 🙄 Jag fastade i vanlig ordning (100,100,300kcal) men pga yttre omständigheter blev det ingen middag förrän halv nio på kvällen. Det är inte att rekommendera. På det så var gårdagens träning ganska tuff 🙈

Vaknade i morse, inte hungrig men kroppen skrek efter energi. Idag blir det fokus på att stoppa i kroppen bra grejer som, förhoppningsvis, kan hjälpa till att reda upp gårdagens röra.

Tuff träning även idag så jag har lite att bita i (pun intended)
 
Mars har varit en tuff månad och jag har inte lyckats hålla de intentioner jag hade i början av månaden. Igår var en känslomässigt tuff dag och på kvällen hittade jag en påse kinapuffar som slank ner innan jag ens hann fundera över vad jag gjorde. Det är en av få gånger det senaste halvåret som jag hetsätit på det sättet som jag ofta gjorde förr och det kändes såklart inget vidare men gjort är gjort. Nu kommer påsken med välbehövlig ledighet men också många frestelser så jag jobbar med min inställning redan nu inför. Trots allmän oreda så har jag i mars varit ner på årslägsta och jag har en (mycket) svagt nedåtgående trend på vikten efter att ha stått helt stilla och stampat länge.
 
I förrgår var det fastedag, och det var en otroligt tuff dag. Jag var hungrig och grinig hela dagen. Men jag löste det till slut. Nästa fastedag är imorgon, känns lite jobbigt att det är en "fredag" (dag innan helgdag). Eftersom att mat/gottigheter tydligen är det enda jag kan belöna mig själv med...

Vägde mig idag och blev positivt överraskad!
74,4 kilo
Kommer nog gå upp igen eftersom jag snart ska ha mens, men jag lägger inte på mig 2,5 kilo/månad längre utan verkar ligga stabilt på 74-78. Idag är planen att jag ska springa en kort sväng. Jag tror att jag ofta gör lite för mycket när jag börjar träna, dels eftersom jag förr har varit väldigt vältränad förr. Ge sig ut o springa en sväng på 5 km är ju inget... Men har man suttit på röven i ett år så är det ju det. Jag tror att sträckan jag har tänkt ut är 1,5-2 km som mest, det känns som en bra början. Då kan jag hålla lite högre takt med = roligare.
 
Fastedag idag och jag har varit inne på hemmakväll och handlat påskgodis 🙈
Trodde det skulle kännas jobbigt då det dessutom var precis innan middagen men det var inga problem alls. På något sätt är det lättare när jag fastar för då är hjärnan inställd på att det inte går. 😁
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg
19/2: - 1,4kg
26/2: +0,5kg
5/3: - 0,6kg
12/3: - 1,6kg
19/3: +2,2kg
26/3: - 2,2kg
2/4: +0,1kg

Tot: - 7,6kg


2/4
Biceps vä: + 0,2cm
Biceps hö: - 0,9cm
Bröst: +1cm
Midja: +1cm
Höft: - 0,2cm
Lår vä: - 0,9cm
Lår hö: - 1cm
Vad vä: - 0,5cm
Vad hö: 0cm

Tot
Biceps vä: - 2,2cm
Biceps hö: - 3,4cm
Bröst: - 4,8cm
Midja: - 5,1cm
Höft: - 7,5cm
Lår vä: - 6,1cm
Lår hö: - 5,2cm
Vad vä: - 0,5cm
Vad hö: 0cm

Känns som att jag viktmässigt har nått en liten platå. Lite surt för det känns som att jag gjort det även träningsmässigt. 🙄 Bara att bita ihop och inte tröstäta över påsken 😱

Jag vet ju att platåer är vanliga men det hjälper inte när man själv är där.
 
Patientgrupper? Jag är ju ingen Fb:are men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra avsteg bara för att på ett enkelt sätt kunna få ta del av vanliga människors berättelser, upplevelser och kunskaper. Eftersom jag är 51 och känner av naturliga förändringar som sker i kroppen har hormoner blivit högintressant för mig. Är sexuellt aktiv men har till min besvikelse känt mindre lust de senaste två åren :cry: har inte problem med torrt underliv. Jag som alltid varit fysiskt stark känner att trots regelbunden träning så har muskelstyrkan avtagit rejält. Jag äter inte kortison eller någon annan medicin och är för övrigt fullt frisk. Jag tar hormoner (progesteron) med stor framgång för kända klimakteriebesvär och det är ju inte alls säkert att mina nivåer av testosteron skulle vara särskilt låga. Men som sagt är ju väldigt spännande ämne tycker jag. har du någon bra artikel på lut så kan jag nog ta mig vidare och öka kunskapen.
M-magasin hade ett bra repotage i sitt senaste nummer om testosteronbehandling till kvinnor:)
 
M-magasin hade ett bra repotage i sitt senaste nummer om testosteronbehandling till kvinnor:)
OK, nästa gång jag går och handlar köper jag den :) . Har funnit lite matnyttigt redan. Har bestämt mig för att köpa 2-3 blodprover som jag tar vid olika tillfällen i min cykel. Helst skulle blodprov tas mellan 8-20 dagar efter mens....om jag förstod det rätt.
 
Blev inget träningspass i onsdags, men idag tog jag tag i det.

Gud vad jag hatar att vara otränad. Blodsmak i munnen, rosslar i hela luftvägarna efteråt och jag hostar en hel del slem nu. Tur att det ger med sig iaf. Jag kommer bara inte ihåg hur långt tid det tar innan konditionen kommer ifatt.

Sträckan är nog bara 1 km förresten. Lite synd, men fullt tillräckligt i dagsläget.
 
Fastedag idag.
Brukar fasta måndag och torsdag men det blir svårt att fasta i morgon. Tisdag och torsdag har jag testat tidigare och det blir inte alls bra för mig med bara en dag mellan. Återstår att se hur söndag och torsdag funkar 😁

Min frukostshake var slut så panikköpte en annan, blev naturdiets päron/vanilj. Så vedervärdig så det finns inte. Blir ju kul att dricka den 2ggr/veckan tills den är slut 🤢

Annars står det promenad med löpinslag på dagens schema. Hur går det för er andra?
 
Fastedag idag.
Brukar fasta måndag och torsdag men det blir svårt att fasta i morgon. Tisdag och torsdag har jag testat tidigare och det blir inte alls bra för mig med bara en dag mellan. Återstår att se hur söndag och torsdag funkar 😁

Min frukostshake var slut så panikköpte en annan, blev naturdiets päron/vanilj. Så vedervärdig så det finns inte. Blir ju kul att dricka den 2ggr/veckan tills den är slut 🤢

Annars står det promenad med löpinslag på dagens schema. Hur går det för er andra?
Dåligt! Jag har insett att fasta + statistikkurs är no go. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu faktiskt. Vad ska jag prioritera, kursen eller vikten? Jag behöver inte kursen egentligen.

Blir lite tokig på detta. Hjärnan funkar helt enkelt inte tillräckligt bra när jag fastar.
 
Dåligt! Jag har insett att fasta + statistikkurs är no go. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu faktiskt. Vad ska jag prioritera, kursen eller vikten? Jag behöver inte kursen egentligen.

Blir lite tokig på detta. Hjärnan funkar helt enkelt inte tillräckligt bra när jag fastar.
Jag kan inte fatta att det ens är ett alternativ att fasta när du märker kognitiv påverkan? Att ha en fungerande hjärna borde ju vara prioriterat före typ allt annat.
 
Jag kan inte fatta att det ens är ett alternativ att fasta när du märker kognitiv påverkan? Att ha en fungerande hjärna borde ju vara prioriterat före typ allt annat.
Ja vad är alternativet liksom? Bli en boll som rullar fram? Det är ju inte direkt hälsosamt.
 
Ja jag hade hellre gått upp i vikt (oavsett hur mycket) än att gå runt med svälthjärna och känna mig korkad.
Jag är nog rätt van. Provade ut adhd medicin under ett år. Gemensam biverkning för dem alla var minskad kognition med minst hälften. Riktigt så illa är det inte under fasta, men jag får svårare att fokusera.
 
Jag har varit sjuk i februari, inte kunnat träna, inte ens orkat promenera. Jag har inte heller orkar bry mig om vad jag har ätit, så jag tar nya tag från och med idag. :)
 
6/1 90 kg
14/1 89 kg
21/1 88 kg
28/1 87 kg
3/2 86 kg
9/2 85 kg
23/2 84 kg
4/3 83 kg
18/3 82 kg

26/3 81 kg

Jag kom aldrig riktigt i mål med det kortsiktiga, men vårdgrejen löste sig ändå! Tanken var att väga 78 kg idag, alltså ett BMI < 30.

Jag står fortfarande still på 81 kg, men nu känns det inte lika panik längre. Det långsiktiga målet är 65 kg nästa sommar. Så nu ska jag skippa fastedagar eftersom det har varit skitjobbigt och öka på lite med kcal per dag men ändå fortsätta hålla ordning på det samt fortsätta med träningen och även utöka den. Känns som att det ska bli skönt att slå av på takten men också himla motiverande att jag klarat det så bra ändå så att jag inte behöver falla tillbaka i gamla vanor. Jag firade med ostmacka med extra ostskivor :D
 
Jag kan inte fatta att det ens är ett alternativ att fasta när du märker kognitiv påverkan? Att ha en fungerande hjärna borde ju vara prioriterat före typ allt annat.
Jag har funderat lite på det här inlägget, och alla gilla till det.

Tidigare i tråden har det pratats om att man blir trött och mer lättirriterad de dagar man fastar, och det är tydligen helt ok att skriva utan att få den minsta reaktion. Men jag undrar då, hur kan man inte bli kognitivt påverkad om man är extra trött och lättirriterad? För mig går det liksom hand i hand. Även om lågt blodsocker generellt inte gör mig personligen mer lättirriterad.

Jag får lite känslan av att min önskan att gå ner i vikt är mindre viktig än andra personers här. Nu vet inte jag alls vad ni reagerar på i det jag skriver, så jag undrar därför helt ärligt och öppet, varför tycker ni här att jag borde bli mer överviktig än vad jag redan är medans andra som också mår dåligt och tycker att det är tufft med jämna mellanrum istället hejjas på och peppas?
Vad är skillnaden? Förutom då att jag måste äta väldigt mycket mindre för att det ska hända något eftersom min ämnesomsättning skulle kunna lösa världens energiproblem typ :angel:

Jag försöker liksom hålla motivationen uppe, jag försöker kämpa. Men det är inte så jäkla lätt alltid, och tyvärr så måste jag säga att jag blir mer påverkad av sådana inlägg än jag skulle önska. Så i måndags blev det ingen fasta, för jag orkade helt enkelt inte. Och inte är fokus bättre för det, så frågan är vad som är depression och vad som är lågt blodsocker.
 
Jag har funderat lite på det här inlägget, och alla gilla till det.

Tidigare i tråden har det pratats om att man blir trött och mer lättirriterad de dagar man fastar, och det är tydligen helt ok att skriva utan att få den minsta reaktion. Men jag undrar då, hur kan man inte bli kognitivt påverkad om man är extra trött och lättirriterad? För mig går det liksom hand i hand. Även om lågt blodsocker generellt inte gör mig personligen mer lättirriterad.

Jag får lite känslan av att min önskan att gå ner i vikt är mindre viktig än andra personers här. Nu vet inte jag alls vad ni reagerar på i det jag skriver, så jag undrar därför helt ärligt och öppet, varför tycker ni här att jag borde bli mer överviktig än vad jag redan är medans andra som också mår dåligt och tycker att det är tufft med jämna mellanrum istället hejjas på och peppas?
Vad är skillnaden? Förutom då att jag måste äta väldigt mycket mindre för att det ska hända något eftersom min ämnesomsättning skulle kunna lösa världens energiproblem typ :angel:

Jag försöker liksom hålla motivationen uppe, jag försöker kämpa. Men det är inte så jäkla lätt alltid, och tyvärr så måste jag säga att jag blir mer påverkad av sådana inlägg än jag skulle önska. Så i måndags blev det ingen fasta, för jag orkade helt enkelt inte. Och inte är fokus bättre för det, så frågan är vad som är depression och vad som är lågt blodsocker.
Nej jag fattar väl egentligen inte varför man fastar överhuvudtaget om man blir trött, irriterad osv. Det du skrev lät bara lite värre, men det kan ju vara jag som tolkat fel?

Jag tänker att svårigheter att tänka, koncentrera sig osv handlar om mer än bara blodsocker. Det är ju kroppen som inte får tillräcklig näring och därför ”stänger av” tillgång till hjärnkapacitet.
 
Jag får lite känslan av att min önskan att gå ner i vikt är mindre viktig än andra personers här. Nu vet inte jag alls vad ni reagerar på i det jag skriver, så jag undrar därför helt ärligt och öppet, varför tycker ni här att jag borde bli mer överviktig än vad jag redan är

Jag var ju då en av de som gillade inlägget och förstår inte riktigt reaktionen ovan. Jag gillade inlägget då det skrevs av en fackkunnig. Personligen köper jag inte konceptet med fasta annat än om det sker under mycket kort period, och tycker det gränsar till ohälsosam mathållning. Det betyder knappast att jag anser att du "borde bli mer överviktig"? Men att folk verkar prioritera smalhet framför kognitiv förmåga säger ju en del om normerna i samhället. Därtill sitter jag inte och "hejar på" andra när de fastar heller, så jag ser inte riktigt varför du gör den jämförelsen (men vad andra har "gillat" eller ej har jag ingen koll på).
 
Jag har funderat lite på det här inlägget, och alla gilla till det.

Tidigare i tråden har det pratats om att man blir trött och mer lättirriterad de dagar man fastar, och det är tydligen helt ok att skriva utan att få den minsta reaktion. Men jag undrar då, hur kan man inte bli kognitivt påverkad om man är extra trött och lättirriterad? För mig går det liksom hand i hand. Även om lågt blodsocker generellt inte gör mig personligen mer lättirriterad.

Jag får lite känslan av att min önskan att gå ner i vikt är mindre viktig än andra personers här. Nu vet inte jag alls vad ni reagerar på i det jag skriver, så jag undrar därför helt ärligt och öppet, varför tycker ni här att jag borde bli mer överviktig än vad jag redan är medans andra som också mår dåligt och tycker att det är tufft med jämna mellanrum istället hejjas på och peppas?
Vad är skillnaden? Förutom då att jag måste äta väldigt mycket mindre för att det ska hända något eftersom min ämnesomsättning skulle kunna lösa världens energiproblem typ :angel:

Jag försöker liksom hålla motivationen uppe, jag försöker kämpa. Men det är inte så jäkla lätt alltid, och tyvärr så måste jag säga att jag blir mer påverkad av sådana inlägg än jag skulle önska. Så i måndags blev det ingen fasta, för jag orkade helt enkelt inte. Och inte är fokus bättre för det, så frågan är vad som är depression och vad som är lågt blodsocker.
Jag vet inte hur andra upplever fasta. För min del märker jag inte av den alls i kroppen eller knoppen. Tränar helt som vanligt oavsett om jag har fastedag eller ej och märker ingen skillnad där heller.

Om fastan hade varit tuff för mig, om jag känt mig trött, orkeslös och lite trög i huvudet så hade jag inte fortsatt för det hade jag inte pallat.

Jag blir helt sänkt av att inte få i mig tillräckligt med vätska oavsett om jag fastar eller ej. Då försvinner orken helt, jag blir helt tom i huvudet och orkar ingenting. Eftersom det påverkar mig så mycket så har jag stort fokus just på mitt vätskeintag ffa vid träning. Tänker att det är lite samma sak. Om ngt påverkar en väldigt negativt så behöver man göra ngt annat.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
675
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp