Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och ändå är folk så snabba på att kommentera och påpeka att det är fel att göra så eller så.

Och uppenbarligen gör jag fel med tanke på att jag inte går ner nånting.

På ett diskussionsforum så kommer folk att kommentera det som skrivs ja, det är väl poängen? Jag tycker dock att du övertolkar kritiken. Det var en fråga som tydligen inte var menat som en fråga, ja det var tråkigt att det blev så. Men om du vill ha nötter, så ät nötter! Det spelar väl ingen roll om jag eller någon annan inte gör det. Det är du som styr ditt liv, inte andra användare på Buke.

Oavsett vad som felar för att du ska gå ner i vikt så verkar denna tråd mer stjälpa än hjälpa.
 
Men du ökar inte maten när folk säger att du bör äta mer och oftare?
Jag spekulerar att du behöver hjälp på ett djupare plan än vad Buke kan hjälpa dig med.
Nej, för sist jag testade äta mer och oftare gick jag upp i vikt vilket är just precis vad jag försöker motverka.
 
Och ändå är folk så snabba på att kommentera och påpeka att det är fel att göra så eller så.

Och uppenbarligen gör jag fel med tanke på att jag inte går ner nånting.

Hur ofta väger du dig? Ett av de första råden man får är att sluta väga sig så ofta eftersom det kan diffa så mycket. Bättre att kolla på kroppsformen - som är det positiva vid träning eftersom du kan ändra din kroppsform till viss del även om du inte ändrar vikten särskilt mycket. Måttlig träning mer ofta ökar ju metabolismen även om du inte bränner så mycket kalorier.

Den enda som vägs regelbundet här hemma är katten eftersom hon absolut inte får gå upp i vikt och få diabetes.
 
Hur ofta väger du dig? Ett av de första råden man får är att sluta väga sig så ofta eftersom det kan diffa så mycket. Bättre att kolla på kroppsformen - som är det positiva vid träning eftersom du kan ändra din kroppsform till viss del även om du inte ändrar vikten särskilt mycket. Måttlig träning mer ofta ökar ju metabolismen även om du inte bränner så mycket kalorier.

Den enda som vägs regelbundet här hemma är katten eftersom hon absolut inte får gå upp i vikt och få diabetes.
Jag väger mig Max en gång i månaden. Men kläderna passar inte längre. Och i och med att jag syr så mäter jag mig ganska ofta både här och där.
 
Jag väger mig Max en gång i månaden. Men kläderna passar inte längre. Och i och med att jag syr så mäter jag mig ganska ofta både här och där.

Ökad bålträning och liknande gör ju att magen naturligt drar in sig en del. Man kan ju inte träna bort vissa fettdepåer (trots vad en del påstår) men man kan öka muskelmängde där så håller sig saker på plats bättre och inte hänger.
 
Ökad bålträning och liknande gör ju att magen naturligt drar in sig en del. Man kan ju inte träna bort vissa fettdepåer (trots vad en del påstår) men man kan öka muskelmängde där så håller sig saker på plats bättre och inte hänger.
Nu är inte magen mitt stora problem. Det mesta sätter sig på lår och rumpa..
 
Om för lite mat = viktuppgång, varför är folk i matfattiga länder extremt magra?

Ja det finns andra faktorer som spelar in i hur olika kroppar beter sig i fråga om metabolism, förbränning, hantering av kalorier etc, men grunden är ändå att ett överskott av (ffa överskott av näringstäta) kalorier = viktuppgång och ett underskott av kalorier = viktnedgång.
Dom rör sig mycket och har nä näringsbrist
 
(Samt vätskeersättning, trots att det i en buketråd nyligen skrivits att man minsann inte behöver det. Men jag mår mycket bättre varma dagar med det, så jag kör på det som funkar för mig 🙂)

Jag tror att det var i tråden om saltbrist. Vätskeersättning innehåller ju även socker, vilket är det som hjälper till att dra med sig vatten in i kroppen från tarmen och ökar rehydreringen. Jag tar själv vätskeersättning om det är väldigt varmt/bakfull etc men inte för saltets skull utan för sockrets. :)
 
Nu är inte magen mitt stora problem. Det mesta sätter sig på lår och rumpa..
Nu är jag förmodligen LÅNGT ute och cyklar, men du har inte funderat på lipödem? Med tanke på allt som du har berättat om svullnader och vätskeansamlingar, smärta, osv...... Som sagt, jag har förmodligen fel och det känns ju som om någon läkare borde ha uppmärksammat detta om det var fallet, men jag tänkte att det kanske inte skadade att nämna....
 
Nu är jag förmodligen LÅNGT ute och cyklar, men du har inte funderat på lipödem? Med tanke på allt som du har berättat om svullnader och vätskeansamlingar, smärta, osv...... Som sagt, jag har förmodligen fel och det känns ju som om någon läkare borde ha uppmärksammat detta om det var fallet, men jag tänkte att det kanske inte skadade att nämna....
Njaä jag tycker inte det stämmer in. Och vården borde ju fångat upp det vid det här laget
 
HEJ

Jag ska på en once in a lifetime resa i slutet av september och i början på oktober.
Jag ska till Bali och vill kunna ta snygga bilder för att titta tillbaka om 20 år och känna Damn i looked good!

Gillar egentligen inte att "banta" till en semester (längre) för tycker inte det är snällt mot kroppen eller själen.

Kommer ha ganska exakt tio veckor på mig (med ett par dagar i Frankrike nästa vecka) och har som mål att gå ner cirka 6 kg.
Vill gärna ha hjälp att vara "accountable" här.
Drar cirka 42 i kläder och vill ner till 40.

I första hand så vill jag öka mina promenader längdmässigt och minska mina portionsstorlekar.
Höll igång med yoga men kommit av mig sista två månaderna och vill strama till mig.
Har en yngre släkting på besök, annars är jag inte helt främmande för att köra pulver en vecka här eller där. Kanske kör någon vecka i augusti/ september ihop med proteinpudding/ kvarg.
 
Jag klappar mig själv på axeln för att jag hållit i motionsrutinen hela semestern. (Joggat 5 km eller mer varannan dag och få ihop 15 000 steg de dagarna och minst 10 000 steg de andra dagarna) Men kaloriintaget har varit katastrof och pluskilon i mängder.
Tänker inte banta men det kommer vara stopp på onyttigheter för en tid framöver from måndag.
Kommer nog ”knarka” morot.😊
 
Ok, inte bra idé. Jag tänkte driva upp BS för att gå ner i vikt. Sov i 11 timmar och är virrig och trött som fasiken.
 
Hur mycket följer ni tex hälsokonton på instagram? Hur mycket tar ni med er?
Jag känner att jag har bra koll på hur allt fungerar - rätt mat, mängd, allt men inte alltid, osv men alltså jag är så lat?!

Såg ett inlägg där man skrev om Bregott. Att ersätta det med färskost sänker kacl intaget väldigt mycket/vecka. Inser att största boven i min kost just nog är just Bregott eftersom jag har väldigt svårt att sluta äta smörgås pga lat 😅 och Majskakor. Med Bregott på. För att det är gott 🫣
Ska göra ett försök med färskost. Efter att ha gått ner över 20 kg så känns det så ironiskt att 5(!!) kg ner ska vara så omöjligt. Men jag vill heller inte gå på svält pga går upp allting igen. Måste ändra vanor och behålla dem. MEEEN så svårt.
 
Hur mycket följer ni tex hälsokonton på instagram? Hur mycket tar ni med er?
Jag känner att jag har bra koll på hur allt fungerar - rätt mat, mängd, allt men inte alltid, osv men alltså jag är så lat?!

Såg ett inlägg där man skrev om Bregott. Att ersätta det med färskost sänker kacl intaget väldigt mycket/vecka. Inser att största boven i min kost just nog är just Bregott eftersom jag har väldigt svårt att sluta äta smörgås pga lat 😅 och Majskakor. Med Bregott på. För att det är gott 🫣
Ska göra ett försök med färskost. Efter att ha gått ner över 20 kg så känns det så ironiskt att 5(!!) kg ner ska vara så omöjligt. Men jag vill heller inte gå på svält pga går upp allting igen. Måste ändra vanor och behålla dem. MEEEN så svårt.
Konton som skriver kcl avföljer jag (om det inte är så att det går att undvika), tycker det är alldeles för triggande. Har noll intresse av det, jag "vet" ju också hur man går ner, räknar osv. Det ger mig mer dåligt samvete.
Följer mer konton som jag tycker ger mig en positiv syn på mat och kropp, och som peppar istället för att trigga.
Är intresserad av vegansk mat, men många konton lägger en jäkla moral i både vilken mat och bra vs dålig och det vill jag gärna skippa.
 
Konton som skriver kcl avföljer jag (om det inte är så att det går att undvika), tycker det är alldeles för triggande. Har noll intresse av det, jag "vet" ju också hur man går ner, räknar osv. Det ger mig mer dåligt samvete.
Följer mer konton som jag tycker ger mig en positiv syn på mat och kropp, och som peppar istället för att trigga.
Är intresserad av vegansk mat, men många konton lägger en jäkla moral i både vilken mat och bra vs dålig och det vill jag gärna skippa.
För mig blir det konkret med kacl, men ja, de bästa kontona är såklart de som främjar helhetssynen samtidigt som jag behöver knuffas åt rätt håll och bryta kaloritäta ovanor.
Att det ska vara så sjukt svårt.
 
Hur mycket följer ni tex hälsokonton på instagram? Hur mycket tar ni med er?
Jag känner att jag har bra koll på hur allt fungerar - rätt mat, mängd, allt men inte alltid, osv men alltså jag är så lat?!

Såg ett inlägg där man skrev om Bregott. Att ersätta det med färskost sänker kacl intaget väldigt mycket/vecka. Inser att största boven i min kost just nog är just Bregott eftersom jag har väldigt svårt att sluta äta smörgås pga lat 😅 och Majskakor. Med Bregott på. För att det är gott 🫣
Ska göra ett försök med färskost. Efter att ha gått ner över 20 kg så känns det så ironiskt att 5(!!) kg ner ska vara så omöjligt. Men jag vill heller inte gå på svält pga går upp allting igen. Måste ändra vanor och behålla dem. MEEEN så svårt.
Följer mest konton som vill motverka vikthets.
Jag vet det mesta om hur det fungerar. Att jag har fått pluskilo beror inte på okunskap.😇
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 669
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 342
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 160
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp