Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får i mig näring tack så mycket. Jag kan laga mat, även om det verkar som ingen tror det.

Jag tycker du verkar duktigare på matlagning än jag! Det som känns svårt med ditt upplägg är den extremt låga kalorinivån, hade du haft en högre målnivå hade i alla fall jag inte alls sett på ev chips/godis/fikabröd osv på samma sätt. Finns mer utrymme för det i en högre kaloribudget helt enkelt, så ingen värdering i det.

Jag skulle aldrig klara av din nivå heller, så är det någon som ska känna sig dum så är det väl jag...

Så varför får jag massa kommentarer om det? Det kan jag inte ta på så många andra sätt än att jag gör fel som äter annat än vad "schemat" säger.

Jag skrev att jag ville äta nötter idag. Jag till och med köpte nötter. Men de ligger i papperskorgen nu, lika bra det.
 
Av vad jag har sett är det ingen som inte tror att du kan laga mat. Men om du äter 100g krossade tomater och 0.75dl linser (inte ens per dag, utan det räcker till matlåda, om jag inte minns helt fel, hittar inte inlägget nu) har jag faktiskt svårt att se att du får i dig TILLRÄCKLIGT med näring. Det samma med vad du skrev nyss "Idag har jag ätit 274 kcal. Jag tänker inte äta mer, blotta tanken gör mig illamående." Är väldigt tveksam på att det är TILLRÄCKLIGT med näring.
Jag äter mineral- och vitamintillskott. Jag kan inte träna så proteinbehovet är lågt.
 
Jag tycker du verkar duktigare på matlagning än jag! Det som känns svårt med ditt upplägg är den extremt låga kalorinivån, hade du haft en högre målnivå hade i alla fall jag inte alls sett på ev chips/godis/fikabröd osv på samma sätt. Finns mer utrymme för det i en högre kaloribudget helt enkelt, så ingen värdering i det.

Jag skulle aldrig klara av din nivå heller, så är det någon som ska känna sig dum så är det väl jag...
Jag har fått kommentarer tidigare i tråden att jag äter för mycket. Så jag drog ner ännu mer. Det är inte lätt men var har jag för val.
 
Så varför får jag massa kommentarer om det? Det kan jag inte ta på så många andra sätt än att jag gör fel som äter annat än vad "schemat" säger.

Jag skrev att jag ville äta nötter idag. Jag till och med köpte nötter. Men de ligger i papperskorgen nu, lika bra det.
Jag har fått kommentarer tidigare i tråden att jag äter för mycket. Så jag drog ner ännu mer. Det är inte lätt men var har jag för val.
Det här kan en dietist hjälpa dig med. Vi på buke bara SPEKULERAR.

Sen, vill jag gå ner i vikt kan jag inte äta chips på helgen. Jag sabbar hela veckans "ätande enligt plan". Det är nog så för väldigt många, vin, öl, snabbmat och chips stoppar eventuell nedgång.
 
Jag har fått kommentarer tidigare i tråden att jag äter för mycket. Så jag drog ner ännu mer. Det är inte lätt men var har jag för val.

På din ångest i tråden låter det som att det inte är bra för dig att agera efter vad som skrivs i tråden. Som någon annan skrev, vi spekulerar - utifrån det som skrivs och våra egna erfarenheter. Du måste dock hitta det som funkar för dig, och det enda som är relevant då är din verklighet.
 
Det här kan en dietist hjälpa dig med. Vi på buke bara SPEKULERAR.

Sen, vill jag gå ner i vikt kan jag inte äta chips på helgen. Jag sabbar hela veckans "ätande enligt plan". Det är nog så för väldigt många, vin, öl, snabbmat och chips stoppar eventuell nedgång.
Som jag skrev, jag ska inte äta sånt mer.
 
Jag är mycket sällan hungrig så det är inget problem. Jag äter för att jag måste.

Ok, redan där har du nog en förklaring till att du får så mycket kommentarer på ditt matupplägg, som känns fel för dig. De flesta av oss behöver kämpa med hunger och sug, och därmed svårt att hålla nere kalorierna pga det - när någon då inte alls har samma utmaning så blir det fel när vi svarar efter våra erfarenheter.
 
Ok, redan där har du nog en förklaring till att du får så mycket kommentarer på ditt matupplägg, som känns fel för dig. De flesta av oss behöver kämpa med hunger och sug, och därmed svårt att hålla nere kalorierna pga det - när någon då inte alls har samma utmaning så blir det fel när vi svarar efter våra erfarenheter.
Fast jag får ju kommentarer att jag äter för mycket och fel. Jag har vant mig vid att inte äta.
Men visst, jag blir sugen på mat eller snacks jag med. Jag får börja stå emot helt enkelt.
 
Fast jag får ju kommentarer att jag äter för mycket och fel. Jag har vant mig vid att inte äta.
Men visst, jag blir sugen på mat eller snacks jag med. Jag får börja stå emot helt enkelt.

För mig blir suget större om jag äter för dåligt. Då är risken större för snacks/småätning. Har du ätit väldigt lite idag är det inte konstigt att du blev sugen på tex nötter
 
Fast jag får ju kommentarer att jag äter för mycket och fel. Jag har vant mig vid att inte äta.
Men visst, jag blir sugen på mat eller snacks jag med. Jag får börja stå emot helt enkelt.

Nja, de flesta här har väl mest kommenterat att du verkar äta för lite? 275 kcal är ju liksom extremt extremt lite på en dag. Jag själv hade inte ens orkar vara igång (om jag inte har ångest, då kan jag "leva" på den men blir dubbelt energilös dagen efter).

Sen är det väl mest blandade ffrågor och reflektioner om de chips och nötter som nämnts, om det är så klokt när du ska få i dig all behövlig näring på så få kalorier som du har som målsättning. Men det är ingen som tyckt att du äter för MYCKET, det är produkten i förhållande till ditt uppsatta kalorimål som har diskuterats. Om du ska avstå nötter och chips, så bör du ju ersätta det med något mer näring per kalori. Inte att ersätta det med ingenting, då dör du till slut.
 
Men visst, jag blir sugen på mat eller snacks jag med. Jag får börja stå emot helt enkelt.

Och igen, som @tornblomma skrev så blir suget större för många av oss när vi äter väldigt lite under en dag. Det färgar nog många av svaren. För egen del funkar det dock sämre att äta ofta än sällan, att äta ofta triggar mitt sug mer än att äta stora portioner sällan. Medan t ex @Enya har skrivit att det funkar tvärtom för henne.

Så vi är olika, och du får reflektera över vad som funkar bäst för dig för att stå emot suget. Du är inte dum i huvudet, det är ingen av oss. Vi är mänskliga bara, och behöver hitta vad som funkar för var och en.
 
Tidigare i tråden har jag fått kommentarer att jag äter för mycket. Jag gör något åt det och får kommentarer att jag gör fel.
Jag vill en (1!) gång äta lite nötter och blir mer eller mindre påhoppad. Det är inget hungersug eller nånting, jag ville bara unna mig något extra gott.

Jag ska tänka mig för bälte nästa gång jag blir sugen på något.
 
Tidigare i tråden har jag fått kommentarer att jag äter för mycket. Jag gör något åt det och får kommentarer att jag gör fel.
Jag vill en (1!) gång äta lite nötter och blir mer eller mindre påhoppad. Det är inget hungersug eller nånting, jag ville bara unna mig något extra gott.

Jag ska tänka mig för bälte nästa gång jag blir sugen på något.

Det är inget fel att unna sig. Det jag tror blev fel var att du frågade ”ska jag unna mig?” och så började folk svara på frågan. Det bästa hade nog varit om du helt enkelt bara unnade dig utan att fråga ngn först :)
 
Det är inget fel att unna sig. Det jag tror blev fel var att du frågade ”ska jag unna mig” och så började folk svara på frågan. Det bästa hade nog varit om du helt enkelt bara unnade dig utan att fråga ngn först :)
Det var lite det jag menade med att jag ska tänka mig för. Jag ska hålla käften om det.

Men nu vet jag att det är bättre att jag skiter i att unna mig överhuvudtaget.
 
Det var lite det jag menade med att jag ska tänka mig för. Jag ska hålla käften om det.

Men nu vet jag att det är bättre att jag skiter i att unna mig överhuvudtaget.

Nej jag tror det blir bättre för dig om du inte frågar på ett forum om du ska äta snacks utan att du bara väljer själv.
Jag svarade inte för jag tänkte helt enkelt att det var en retorisk fråga 😆 men du kan inte räkna med att folk förstår vad du vill ha för svar eller kanske inga svar alls
 
Nja, de flesta här har väl mest kommenterat att du verkar äta för lite? 275 kcal är ju liksom extremt extremt lite på en dag. Jag själv hade inte ens orkar vara igång (om jag inte har ångest, då kan jag "leva" på den men blir dubbelt energilös dagen efter).

Sen är det väl mest blandade ffrågor och reflektioner om de chips och nötter som nämnts, om det är så klokt när du ska få i dig all behövlig näring på så få kalorier som du har som målsättning. Men det är ingen som tyckt att du äter för MYCKET, det är produkten i förhållande till ditt uppsatta kalorimål som har diskuterats. Om du ska avstå nötter och chips, så bör du ju ersätta det med något mer näring per kalori. Inte att ersätta det med ingenting, då dör du till slut.
En dag förra veckan mådde jag dåligt, matt och svag. Efter lite efterforskande och hjälp av en annan bukefalist insåg jag att tre veckors knäckebrödsätande faktiskt inte är speciellt näringsfullt, och det var nog så att kroppen inte riktigt orkade med längre. Jag började äta ordentligt igen och piggnade till, det kändes en stor skillnad i kroppen.

Det var ju inte min mening att det skulle bli så, det var ju så sablars varmt och matlusten försvann kvickt, men jag åt ju trots allt, men knäckebröd och en och annan sallad, 4-6 gånger per dag åt jag ändå. När jag räknade ihop blev det inte många kalorier alls och inget jag kunde klara mig en längre tid på, men det var alltså inget jag tänkte på då, det var vad jag fick förstå efteråt.
Så 275 kcal är väldigt lite faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 186
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 922
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 802
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 377
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp