Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MJLee Jag tänkte lite samma, det känns som du behöver hjälp mer än "bara" förändra maten.

Låter som att du skulle behöva hjälp av en läkare/psykolog och sen dietist när du börjat göra på det här viset. Låter så ohälsosamt att det känns farligt att ge råd.

Jag har varit hos jag vet inte hur hur många dietister. Och det har inte pågått särskilt länge så behöver väl bara lite funderingar på hur jag ska gå ner i vikt och leva sunt på samma gång. En hel del vanliga motionsformer går bort, Ingen simning (frysta skuldror så begränsad rörelseförmåga i axlarna), gå/springa, plattfot med underliga höfter, cykel, underliga korta vader och lår. Men crossfit i min egen takt brukar fungera. Att gymma med andra är det värsta jag vet. Det är bara så hopplöst att gå ner i vikt när man måste äta så regelbundet när det är svårt att få till lagom portioner.

Jaja, nu har jag tagit insulin ska ta lite mer senare och ska få ner bs och sedan marinerad kyckling och tsatsiki med lite orientaliskt bröd. Så, klapp på axeln :)
 
Jag menar att om jag är ute efter att gå ner i vikt så "sabbar" chips, vin och snabbmat det om jag äter det på helgen. Jag sitter exakt just nu med chips och vin, vilket innebär att jag inte kommer gå ner i vikt. Det sabbar alltså eventuell viktnedgång. Men jag har gjort ett medvetet val att äta/dricka det här idag. Och det är såklart helt okej! :) det har inget med skuldbeläggande/misslyckande att göra, utan det är ett rent konstaterande. Jag kan inte äta/dricka chips/vin och tro att jag kommer gå ner i vikt.

Håller på att läsa igenom tråden så ledsen om jag svarar på gamla inlägg, men vill bara flika in att de flesta absolut kan gå ner i vikt och äta chips och dricka vin samtidigt. Vi äter 21 måltider i veckan och dessutom en del mellis och snacks emellan. Om en äter ca 1700 kcal om dagen så är det 11 900 kcal på en vecka. Vad kan två glas vin och en halv påse chips vara, 600 kcal? Det är ingenting i det stora hela. Det är ungefär 5% av de kalorier du äter på en vecka. Vi har som sagt 21 tillfällen i veckan att välja vilken mat vi lägger på tallriken. Om 2 eller ens 5 av dessa måltider är kaloririka lär det inte påverka. Om vi äter godis, chips eller dricker vin i rimlig mängd på helgen lär det inte påverka. Det är vad vi äter de andra 90% av tiden som spelar roll. Lägg då till rörelse på detta, 600 kcal kan en förbränna på två promenader. Nu tycker inte jag man ska tänka så, att man måste kompensera med aktivitet när man ätit chips. Det känns inte hållbart. Med kasta in en överlag aktiv livsstil i ekvationen så förbränns de där chipsen som ett fnöskigt vedträ i en öppen spis.

Det finns individuella skillnader, givetvis, och andra faktorer som kan påverka vår vikt som genetik, sjukdom, mediciner mm. Jag brukar tänka 80% bra och inte allt för tung mat och 20% vad tusan jag får feeling för. Ofta vin, och glass. Det har aldrig varit något hinder för viktnedgång för min del eftersom jag ”do the work” med aktivitet och bra käk den allra största delen av tiden.
 
Håller på att läsa igenom tråden så ledsen om jag svarar på gamla inlägg, men vill bara flika in att de flesta absolut kan gå ner i vikt och äta chips och dricka vin samtidigt. Vi äter 21 måltider i veckan och dessutom en del mellis och snacks emellan. Om en äter ca 1700 kcal om dagen så är det 11 900 kcal på en vecka. Vad kan två glas vin och en halv påse chips vara, 600 kcal? Det är ingenting i det stora hela. Det är ungefär 5% av de kalorier du äter på en vecka. Vi har som sagt 21 tillfällen i veckan att välja vilken mat vi lägger på tallriken. Om 2 eller ens 5 av dessa måltider är kaloririka lär det inte påverka. Om vi äter godis, chips eller dricker vin i rimlig mängd på helgen lär det inte påverka. Det är vad vi äter de andra 90% av tiden som spelar roll. Lägg då till rörelse på detta, 600 kcal kan en förbränna på två promenader. Nu tycker inte jag man ska tänka så, att man måste kompensera med aktivitet när man ätit chips. Det känns inte hållbart. Med kasta in en överlag aktiv livsstil i ekvationen så förbränns de där chipsen som ett fnöskigt vedträ i en öppen spis.

Det finns individuella skillnader, givetvis, och andra faktorer som kan påverka vår vikt som genetik, sjukdom, mediciner mm. Jag brukar tänka 80% bra och inte allt för tung mat och 20% vad tusan jag får feeling för. Ofta vin, och glass. Det har aldrig varit något hinder för viktnedgång för min del eftersom jag ”do the work” med aktivitet och bra käk den allra största delen av tiden.
Jag håller med dig i sak! Men om jag ska äta (kommer faktiskt inte ihåg vad appen sa) 1900(?) kalorier istället för de 2500? dagligen så gör faktiskt chips och vin fredag + lördag hela skillnaden, i alla fall för mig. Då går det hela +/-0. Jag kan absolut dricka ett eller två glas vin och ta några chips, men en påse inklusive dipp + 4-6 glas vin på två dagar kommer innebära att jag INTE går ner i vikt. Så är det bara!

Sen är jag absolut för att man unnar sig. Men lagom? Jag är faktiskt för "duktig" på att unna mig, det är ett av mina problem.
 
Jag håller med dig i sak! Men om jag ska äta (kommer faktiskt inte ihåg vad appen sa) 1900(?) kalorier istället för de 2500? dagligen så gör faktiskt chips och vin fredag + lördag hela skillnaden, i alla fall för mig. Då går det hela +/-0. Jag kan absolut dricka ett eller två glas vin och ta några chips, men en påse inklusive dipp + 4-6 glas vin på två dagar kommer innebära att jag INTE går ner i vikt. Så är det bara!

Sen är jag absolut för att man unnar sig. Men lagom? Jag är faktiskt för "duktig" på att unna mig, det är ett av mina problem.

Lagom är ett bra ledord i sammanhanget 😊
 
Ja, det är definitivt ett svårt ord för mig, lagom!

Så är det nog för de allra flesta. Men som jag ser det så är det antingen att lära sig det, eller jojobanta resten av livet (om man nu är intresserad av viktnedgång). Det är förmodligen svårare i början att hitta den gyllene medelvägen, det är tufft för en som är van vid svart eller vitt att stappla sig runt i en gråzon. Men jag personligen tror att det är det enda hållbara och hälsosamma sättet. För ingen vill väl sitta nyår efter nyår med löften om nya quick fix?
 
Så är det nog för de allra flesta. Men som jag ser det så är det antingen att lära sig det, eller jojobanta resten av livet (om man nu är intresserad av viktnedgång). Det är förmodligen svårare i början att hitta den gyllene medelvägen, det är tufft för en som är van vid svart eller vitt att stappla sig runt i en gråzon. Men jag personligen tror att det är det enda hållbara och hälsosamma sättet. För ingen vill väl sitta nyår efter nyår med löften om nya quick fix?
Du har absolut rätt. Men jag tänker att de flesta(?) i den tråden har problem med just "lagom"?

Jag är en "all in" person. Men jag kan inte gå all in överallt, det blir orimligt. Jag prioriterar nog att gå all in på 1. Jobbet, 2. Vila, 3. Träning och 4 eller typ 14. Laga mat. Dvs jag vet exakt var det felar, men har inte riktigt tid/ork/energi att styra upp det. Så nej, jag lever kanske inte hållbart? Men jag har inte heller lust att jobba 75% så att jag orkar laga middag. 🤷
 
Du har absolut rätt. Men jag tänker att de flesta(?) i den tråden har problem med just "lagom"?

Jag är en "all in" person. Men jag kan inte gå all in överallt, det blir orimligt. Jag prioriterar nog att gå all in på 1. Jobbet, 2. Vila, 3. Träning och 4 eller typ 14. Laga mat. Dvs jag vet exakt var det felar, men har inte riktigt tid/ork/energi att styra upp det. Så nej, jag lever kanske inte hållbart? Men jag har inte heller lust att jobba 75% så att jag orkar laga middag. 🤷

Man får vara snäll mot sig själv också. Värderar man annat väldigt högt så får man ju kompromissa. Jag valde att skaffa barn, 100% värt en annorlunda kropp och mindre tid för träning.
 
Har rensat bort två kartonger med klänningar som är ack så snygga men omöjligt små. Får åka ner till förrådet i väntan på bättre tider. Insåg tyvärr att min fantastiska chanelkappa som satt som klippt och skuren förra hösten också är helt omöjlig. Flera DM fattas för att ens knäppa den. Lite sorgligt för den hade jag sett fram emot att ha även i höst. Får inse att det är kört. Får hoppas på att jag kan ha det till våren istället.
 
Har rensat bort två kartonger med klänningar som är ack så snygga men omöjligt små. Får åka ner till förrådet i väntan på bättre tider. Insåg tyvärr att min fantastiska chanelkappa som satt som klippt och skuren förra hösten också är helt omöjlig. Flera DM fattas för att ens knäppa den. Lite sorgligt för den hade jag sett fram emot att ha även i höst. Får inse att det är kört. Får hoppas på att jag kan ha det till våren istället.
Jag har tänkt göra samma, slippa se allt jag inte kan ha. Tänker att jag packar undan det, provar igen om ett halvår eller så och ser då om något ska tillbaka till garderoben eller lämnas till välgörenhet.
 
Jag har tänkt göra samma, slippa se allt jag inte kan ha. Tänker att jag packar undan det, provar igen om ett halvår eller så och ser då om något ska tillbaka till garderoben eller lämnas till välgörenhet.

Tänker samma! Onödigt att det tar plats också i garderoben. Blir mer översiktligt också så man ser de plagg man faktiskt kan ha!
 
Jag har kvar kläder i garderoben eftersom jag mäter vikt inte i vikt utan om jag kommer i/de sitter ok kläder. Mina favojeans är ett antal storlekar för små just nu, så mitt mål är att komma i dem igen.
 
Bra välplanerad dag idag på 1 300 kcal. Kanske lite väl kalorität middag men det var gott (åt precis). Ätit två måltider, brunch och middag. Och räknar in två glas vin i ekvationen ;)
Också släpat en pirra med tre paketerade tavlor ala 1 meter styck genom parken så fick röra mig iaf ngt.
 
Hoppar in här och delar med mig av lite tankar som kanske kan bidra med något. Jag har alltid tränat mycket, och som ni kanske vet så fick jag barn i januari. Det blev en riktig smäll både för kroppen och min livsstil. Jag har kämpat, utifrån de mindre optimala förutsättningar jag haft att hitta tillbaks till livet och hälsan jag hade innan men det har givetvis inte alls fungerat. Det har varit tufft. Allting är ju upp och ner.

Så innan sommaren så insåg jag att jag måste lära mig allting på nytt. Hur jag kan vara aktiv, vilken mat jag hinner och orkar laga, hur mina dagar kan se ut, hur min kropp kan må. Så i stället för att sätta upp träningsmål eller titta på vågen så vände jag på steken helt och ställde mig frågan - hur vill jag att mitt liv ska se ut? Vill jag piska mig själv trots att jag inte orkar? Nej, det vill jag inte. Vill jag spendera min tid på gymmet i stället för med min dotter? Nej, verkligen inte. Vill jag ligga på soffan och äta tråkig take-away hela dagarna? Nej, det vill jag inte heller. Så jag började tänka på vilket liv jag vill leva, vad jag vill uppleva, vilken förebild jag vill vara för min dotter och vad det innebar i vardagen. Ett litet axplock av vad jag kom fram till är:

- Jag vill vara utomhus mycket, i alla väder.
- Jag vill bada/simma oftare.
- Jag vill laga min egna mat, baka och testa nya spännande recept.
- Jag vill göra utflykter med dottern och inte bara vara hemma.
- Jag vill trötta ut kroppen, gärna utomhus, så det blir extra skönt att ta en långdusch på kvällen och extra gott att äta middag.
- Jag vill att den mat, mellis och snacks vi har hemma är tillräckligt bra så alla i familjen kan äta sig extra mätta och lite till bara för att det är gott, alla dagar i veckan. Att gå i skåpen på kvällen ska inte vara något dåligt. Är man aktiv blir man hungrig.
- Jag vill att min kropp ska orka med en aktiv livsstil. Springa, paddla, klättra i träd, leka med dottern.
- Jag vill att fredagar och lördagar blir extra speciella med vin och något riktigt vällagat.

Så jag skrotade allt jag kunde om hälsa och mitt förra liv och började leva det liv jag vill ha nu. Den här sommaren har varit fantastisk. Jag har kommit ut så mycket mer än vad jag gjorde innan, vilket har gjort att jag haft fantastiska månskenspromenader bara hunden och jag. Vi har åkt och tagit kvällsdopp när vi egentligen kunnat krypa upp i soffan, så har vi fått till ett dopp innan. Jag har lekt med dottern på golvet och slängt in någon enstaka styrkeövning nån gång, ytterst lite och fullkomligt kravlöst. Vi har hängt lite extra i parken, visat sig att dottern älskar att gunga. Tagit någon extra barnvagnspromenad och stannat och tittat på kossor eller blommor. Jag och maken har testat nya viner och nya lyxiga recept på helgerna. Testat nya smoothies och vardagsrecept från världens alla hörn.

Jag känner mig piggare, maten är godare, knäna börjar må bättre och anledningen till att jag kom och tänka på den här tråden var att jag ställde mig på vågen för första gången sen innan sommaren idag. Ja, det har gett resultat. Men plötsligt kändes det inte lika viktigt längre. Jag känner att jag har börjat forma vanor för att få uppleva väder och vind, smaker, svettas och duscha, hoppa och leka. Så jag ville bara dela med mig, för det är det bästa jag gjort för mig själv. Att fundera på varför jag vill vara stark och pigg och helt enkelt bara börja leva det livet utan krusiduller. Ser fram emot sjukt mycket pulka och snögubbar i vinter.

Jag vill bara säga att jag önskar att fler tar efter och funderar på vad som är viktigt i livet. Och framför allt våga stanna upp och njuta av nuet. Man mår så bra av det :heart
 
Jag vill bara säga att jag önskar att fler tar efter och funderar på vad som är viktigt i livet. Och framför allt våga stanna upp och njuta av nuet. Man mår så bra av det :heart

Jag har fått en smärre livskris sedan dottern föddes och tiden plötsligt börjar snabbspolas. Vi har så lite tid här på jorden, jag vill inte bli gammal och känna att jag bara lät livet passera. Vi har även haft några dödsfall i vår närhet (bland annat ett barn..) vilket bara har förstärkt den känslan.

Att få barn har också hjälpt mig att hitta just det där att göra saker på en lagom nivå. En måste liksom släppa sitt kontrollbehov när det finns någon annan i familjen som bestämmer. Jag vet aldrig om jag hinner träna, och om jag hinner är det inte säkert att jag får göra klart mitt träningspass, ibland får jag avsluta mitt i. Vissa dagar är jag glad om jag hinner äta lunch alls så då får man ta det som finns i kylen utan att tänka så mycket. I framtiden kommer vi kanske ha fler barn och koka makaroner och steka köttbullar varannan dag. Köpa lördagsgodis. Skjutsa till träningar på kvällarna. En sak jag vet säkert är att enklare kommer det i varje fall inte bli. Att ha ett kost- och träningsschema kommande år känns helt enkelt omöjligt. Det enda alternativet jag har just nu är att röra mig när jag är tillsammans med dottern, nöja mig med avbrutna träningspass ibland och att inte alltid hinna laga mat men ta nåt som duger just då. Jag får göra lite för min hälsa hela tiden i stället för mycket ibland och resultaten har talat för sig självt. Dessutom har det som sagt skapat sjukt många nya upplevelser och minnen när vi är out and about varje dag :heart
 
En sak jag vet säkert är att enklare kommer det i varje fall inte bli.

Mina barn är 8 och 5 och jag måste faktiskt säga att det har blivit enklare. De behöver inte min fulla uppmärksamhet exakt hela tiden, de löser saker själva, de kan tom. hjälpa till med vissa saker. Så jag tror faktiskt att det kan bli enklare, även om det tillkommer nya moment i livet som tar tid och energi så har iaf jag upplevt att jag haft som minst tid för mitt eget liv och välmående när barnen varit riktigt små. Så hav förtröstan, du kommer att få ett nytt typ av liv (inte ditt gamla, ett nytt) så småningom.
 
Mina barn är 8 och 5 och jag måste faktiskt säga att det har blivit enklare. De behöver inte min fulla uppmärksamhet exakt hela tiden, de löser saker själva, de kan tom. hjälpa till med vissa saker. Så jag tror faktiskt att det kan bli enklare, även om det tillkommer nya moment i livet som tar tid och energi så har iaf jag upplevt att jag haft som minst tid för mitt eget liv och välmående när barnen varit riktigt små. Så hav förtröstan, du kommer att få ett nytt typ av liv (inte ditt gamla, ett nytt) så småningom.

Brorsan har två kids, nu vid 3 resp 5 så leker de med varandra. Verkar kunna roa sig själv. Fördelen med 5-åringen är att hon snart också är fullfjädrad butler. Typ hämtar saker åt en 😅
 
Mina barn är 8 och 5 och jag måste faktiskt säga att det har blivit enklare. De behöver inte min fulla uppmärksamhet exakt hela tiden, de löser saker själva, de kan tom. hjälpa till med vissa saker. Så jag tror faktiskt att det kan bli enklare, även om det tillkommer nya moment i livet som tar tid och energi så har iaf jag upplevt att jag haft som minst tid för mitt eget liv och välmående när barnen varit riktigt små. Så hav förtröstan, du kommer att få ett nytt typ av liv (inte ditt gamla, ett nytt) så småningom.

Det tvivlar jag inte på! Men först har vi, förhoppningsvis, en till graviditet och fjärde trimeter att ta oss igenom. Sen småbarnsåren. Så det är mest det jag tänker på när jag tänker att jag måste hitta vad som funkar här och nu och inte lägga mig platt.
 
Jag har fått en smärre livskris sedan dottern föddes och tiden plötsligt börjar snabbspolas. Vi har så lite tid här på jorden, jag vill inte bli gammal och känna att jag bara lät livet passera. Vi har även haft några dödsfall i vår närhet (bland annat ett barn..) vilket bara har förstärkt den känslan.

Att få barn har också hjälpt mig att hitta just det där att göra saker på en lagom nivå. En måste liksom släppa sitt kontrollbehov när det finns någon annan i familjen som bestämmer. Jag vet aldrig om jag hinner träna, och om jag hinner är det inte säkert att jag får göra klart mitt träningspass, ibland får jag avsluta mitt i. Vissa dagar är jag glad om jag hinner äta lunch alls så då får man ta det som finns i kylen utan att tänka så mycket. I framtiden kommer vi kanske ha fler barn och koka makaroner och steka köttbullar varannan dag. Köpa lördagsgodis. Skjutsa till träningar på kvällarna. En sak jag vet säkert är att enklare kommer det i varje fall inte bli. Att ha ett kost- och träningsschema kommande år känns helt enkelt omöjligt. Det enda alternativet jag har just nu är att röra mig när jag är tillsammans med dottern, nöja mig med avbrutna träningspass ibland och att inte alltid hinna laga mat men ta nåt som duger just då. Jag får göra lite för min hälsa hela tiden i stället för mycket ibland och resultaten har talat för sig självt. Dessutom har det som sagt skapat sjukt många nya upplevelser och minnen när vi är out and about varje dag :heart

Jag har haft barn i snart 18 år och minns hur jobbigt jag tyckte det var att hinna med allt när han föddes. Jag fick även höra från vår dåvarande omgivning att jag skulle minsann hinna det och det då jag var hemma hela dagarna.

Idag har jag fyra barn, och min minste är 10 månader. Jag återupptog min träning när vi kom hem från neo då jag fick aktivitetsförbud i slutet av graviditeten. Träningen blir ibland med barn, ibland får jag sluta träna då barnen behöver tid och ibland kan jag träna ett helt pass. Så länge jag tränar hemma så är det så min träning ser ut, vilket jag accepterat eftersom jag inte hinner åka till gym. Jag går på kost- och träningsprogram där jag anpassar min mat mycket till familjen.

Vi lever även ett aktivt liv där vi är ute mycket både i närheten av vårt hem och på familjeutflykter. Nu menar jag inte att det är enkelt och självklart för alla, men för mig funkar det att ha en lagom nivå och jag har ett liv som jag mår bra av. Jag valde också att börja jobba heltid när dottern var 4,5 månad, då jag även var student då delade vi föräldraledigheten från start. Just för att jag mådde psykiskt dåligt av att vara hemma när jag var föräldraledig med tredje barnet.

För precis som du nämner: vi har ett liv som vi behöver ta vara på :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 879
Senast: zassoo
·
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 506
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
70 927
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp