Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat lite under dagen då det helt enkelt inte fungerar alls just nu. Vintern ÄR tuff för mig, jag har svårt för mörker och kyla och ligger helst i soffan. Men jag har kommit igång med träningen, ska även försöka lägga till några promenader i veckan, ganska lågt mål som jag borde klara utan problem.

Ett rimligt mål skulle kunna vara -2 kg till årsskiftet. Jag ska sikta på det och strunta i att det "riktiga" målet är minst 5-8 kg viktnedgång. Jag har lite för kort tålamod och ger upp om det är för lång väg att gå. När jag sen nått mitt -2 kg får jag sätta upp ett nytt mål och en ny, ganska generös tidsplan. :)
 
Jag har funderat lite under dagen då det helt enkelt inte fungerar alls just nu. Vintern ÄR tuff för mig, jag har svårt för mörker och kyla och ligger helst i soffan. Men jag har kommit igång med träningen, ska även försöka lägga till några promenader i veckan, ganska lågt mål som jag borde klara utan problem.

Ett rimligt mål skulle kunna vara -2 kg till årsskiftet. Jag ska sikta på det och strunta i att det "riktiga" målet är minst 5-8 kg viktnedgång. Jag har lite för kort tålamod och ger upp om det är för lång väg att gå. När jag sen nått mitt -2 kg får jag sätta upp ett nytt mål och en ny, ganska generös tidsplan. :)

Låter klokt!
Jag brukar tänka som så att det har tagit tid att gå upp alla kilon, då får det även ta tid att gå ner dom 😊
 
Jag är 166cm och vägde 60 en gång men såg så mager o eländig ut 😂 hade behövt byta säng för kunde inte ligga på sidan utan att få ont i höfterna.
Jag har tydligen hög andel muskler och 64 kg tycker jag är perfekt 🤪

Brukade väga runt 57 tidigare och det kändes bra 😊 är ju så olika hur det fördelar sig, alla mina kilon hamnar på magen och ryggen :D

Men vi får se, kommer inte låta nån viktnedgång gå ut över min träning. Den här veckan har jag liksom inte ens gjort nåt för att försöka gå ner, ätit godis osv :D känner att jag har en bra balans.
 
Brukade väga runt 57 tidigare och det kändes bra 😊 är ju så olika hur det fördelar sig, alla mina kilon hamnar på magen och ryggen :D

Men vi får se, kommer inte låta nån viktnedgång gå ut över min träning. Den här veckan har jag liksom inte ens gjort nåt för att försöka gå ner, ätit godis osv :D känner att jag har en bra balans.
Ja det är så skön känsla när man vet. Jag ville ju väga så lite som möjligt men insåg att det var inte den vikten som var lagom på kroppen.
Väger 68 nu och dedär 4-5 kg är verkligen hutlöst vad de tar plats. På magen 😂
 
Jag hakar på här. När jag för 6 år sen flyttade hemifrån så föll jag lite ur rutinerna med att träna och att inte äta godis så ofta, och det har resulterat i att jag är överviktig. Och det är inte bra för mig. Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en våg eller inte. Tror på ett sätt att det vore bra att se framsteg (just nu tror jag det skulle synas tydligare på vågen än på kläderna tex), men jag har inte vägt mig på minst ett år och på ett sätt vill jag inte veta. Men det är ju verkligen att blunda för verkligheten 🙈 Någon som haft liknande tänk?
 
Vad är anledningen till att ni vill ner i vikt?
Följer de som kämpar mot vikthetsen och undrar mer och mer vad det är jag själv jagar.
Jag har försökt gå ned i vikt under året och vill helt enkelt bara komma under viktgränsen (D)ponny på ridskolan. Den är dock inte direkt uttalad men tror att jag vid precis övre gräns normalvikt för mig kommer att vara mer lagom. Gillar att rida ponny ibland och kände att om jag gick vidare på den väg där jag var skulle jag förr eller senare få problem med gränserna för vissa storhästar. Det är dock en himla trevlig känsla att flytta in i sina gamla jeans och tänker att kanske vinna ngn halv minut per joggad km. (utseende har inte varit motivation nog för mig att faktiskt göra ngt.) (Det handlade om 10 kg så långt och 3 kvar, till 66 tänkte jag. I takten ca 1 kg i månaden så långt, lär bli segare.)
 
Senast ändrad:
Jag hakar på här. När jag för 6 år sen flyttade hemifrån så föll jag lite ur rutinerna med att träna och att inte äta godis så ofta, och det har resulterat i att jag är överviktig. Och det är inte bra för mig. Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en våg eller inte. Tror på ett sätt att det vore bra att se framsteg (just nu tror jag det skulle synas tydligare på vågen än på kläderna tex), men jag har inte vägt mig på minst ett år och på ett sätt vill jag inte veta. Men det är ju verkligen att blunda för verkligheten 🙈 Någon som haft liknande tänk?
Ja jag har alltid avskytt vågar och tänkt att jag inte håller på med det utan kör på kläder (tex när skidbyxorna ska på vid sportlovet). Tyvärr vägde jag mycket mer än jag trott när jag väl testade frivilligt, vilket iofs berodde på skidbyxorna inför sportlovet och hur osugen jag var på att köpa nya (vi pratar väga sig var 10 år om någon tvingade mig). Det var då jag insåg att ponny egentligen var 5 kg bort allra minst och hade det inte varit för det hade jag väl bara köpt nytt. Jag är ändå glad över att jag gjorde det eftersom jag liksom inte behöver ha ångest över vågengrejen när jag väl vet var det ligger. Lite som att det är nice att faktiskt lägga in räkningar istället för att ha lite grundångest över om de kommer bort innan betaldag (alltså från tiden då de landade i brevlådan.) Och slippa stå med skidbyxorna i juli liksom, ridbyxorna o jeansen visade sig ha haft oanade möjligheter för expansion.
 
Senast ändrad:
Ja jag har alltid avskytt vågar och tänkt att jag inte håller på med det utan kör på kläder (tex när skidbyxorna ska på vid sportlovet). Tyvärr vägde jag mycket mer än jag trott när jag väl testade frivilligt, vilket iofs berodde på skidbyxorna inför sportlovet och hur osugen jag var på att köpa nya (vi pratar väga sig var 10 år om någon tvingade mig). Det var då jag insåg att ponny egentligen var 5 kg bort allra minst och hade det inte varit för det hade jag väl bara köpt nytt. Jag är ändå glad över att jag gjorde det eftersom jag liksom inte behöver ha ångest över vågengrejen när jag väl vet var det ligger. Lite som att det är nice att faktiskt lägga in räkningar istället för att ha lite grundångest över om de kommer bort innan betaldag (alltså från tiden då de landade i brevlådan.) Och slippa stå med skidbyxorna i juli liksom, ridbyxorna o jeansen visade sig ha haft oanade möjligheter för expansion.
(ja jag är orimlig, mina skidbyxor är 20 år gamla (ridbyxorna 22), sorry :rofl: men de är fina och jag gillar dem.)
 
Jag har bestämt mig för att påbörja en period med periodisk fasta efter nyår genom konceptet Peppkampen via instagram. Målet är att gå ner i vikt. Tanken är att ha ätfönster kl12-20 och därmed hoppa över frukost. På veckodagar äter jag vanligtvis frukost på jobbet men tanken på att inte äta frukost tillsammans med barnen på helgen känns jobbig, jag vill absolut inte överföra mina (osunda) tankar kring vikt och mat till dom och har aldrig någonsin pratat om min egen vikt eller syn på min kropp inför dom.

Hur skulle ni göra? Är rädd att inte få effekt av fastan om jag äter 3 mål mat på helgerna tillsammans med familjen. Om jag ska fasta även på helgen, hur ska jag förklara detta för barnen? Jag har barn som är väldigt tunna i kroppen så dom behöver alla kalorier dom kan få i sig, så är inte fallet med mamman...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 538
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 000
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp