Vikttråden 2023

Jag har ca 20kg som jag behöver bli av med. Alldeles för mycket gofika i kombination med alldeles för lite rörelse. Mycket migrän de senaste månaderna har inte precis gjort det bättre, det blev några kg upp i slutet på året.. Lifesum för att hålla koll på kalorierna och ett nytt månadskort på gymmet för lite mer effektiv rörelse än lugna promenader.

84,5kg.
 
Och jag kämpar på, om än lite mindre desperat nuförtiden. Målet är -19 kg.

Tränar på gym 5 dagar i veckan, är i stallet 4. Har sedan några veckor tillbaka startat ett kostschema jag fått av min coach där vi är i det för mig läskiga stadiet att gå från 1200-1300 kcal om dagen till 1600-1750 kcal för att gå ner i vikt.

Kunde konstatera under mitt och coachens samtal att jag definitivt har många ätstörda tankar och beteenden. Så det är en mental resa också.
 
Jag är med också 🙂 . Känns som om jag är med varje år - i januari och sen ger upp. 😅

Startade den 1/1 och har 12 kg att bli av med.

Metoden blir att dra ner på det onyttiga men inga förbud. Samt göra något aktivt varje dag. Har ju hästarna och ridningen men vissa dagar blir det kanske inte någon ridning - då får det bli promenader istället.
 
Dos 4 imorgon, sen blir det troligen doshöjning.

Inte varit så illamående i veckan men inte heller direkt hungrig. Ätit lite mer än föregående vecka plus mens vilken dag som helst, så gissningsvis inte så mkt minus på vågen imorgon.

Nope, kör samma dos i två veckor till. Ska bli intressant att se om mättnaden avtar eller om det är ”stabilt”.
 
Mitt största problem är att jag tycker att livet är värdelöst utan godis och liknande. Tråkigt.
Sen tycker jag att det är svårt att hålla i sär hunger och sug. Och svårt att veta när kroppen har fått tillräckligt även när den säger att den vill ha mer. 6 dgr med vad jag tycker bra kost iaf.
 
Aha. Har du diabetes?

Nope men långtidsblodsockret har börjat stiga i takt med vikten (och blodtrycket). Så läkaren skrev ut det på försök. Har haft bökigt med dippande blodsocker emellanåt (sällan med föregående topp) och än så länge verkar den dämpande effekten fungera åt båda hållen (har för mig att en del har fått Victoza för samma bekymmer).

Eftersom jag inte har diabetes som diagnos omfattas inte ozempic av högkostnadsskyddet så det blir ju en tusenlapp i månaden.
 
Nope men långtidsblodsockret har börjat stiga i takt med vikten (och blodtrycket). Så läkaren skrev ut det på försök. Har haft bökigt med dippande blodsocker emellanåt (sällan med föregående topp) och än så länge verkar den dämpande effekten fungera åt båda hållen (har för mig att en del har fått Victoza för samma bekymmer).

Eftersom jag inte har diabetes som diagnos omfattas inte ozempic av högkostnadsskyddet så det blir ju en tusenlapp i månaden.
Aha! Tack för att du orkade förklara.
 
Har tänkt på en sak. När jag vägde som mest, ca 143 kg om jag minns rätt, så hade jag varken högt fasteglukos eller höga blodfetter men efter att ha gått ner ca 10-20 kg fick jag prediabetes och vid nån provtagning förhöjda blodfetter.
Är såklart så att jag fortfarande är för stor för min hälsa men tycker ändå det är lite konstigt att värdena var ok under många år när jag vägde som mest.
 
Har tänkt på en sak. När jag vägde som mest, ca 143 kg om jag minns rätt, så hade jag varken högt fasteglukos eller höga blodfetter men efter att ha gått ner ca 10-20 kg fick jag prediabetes och vid nån provtagning förhöjda blodfetter.
Är såklart så att jag fortfarande är för stor för min hälsa men tycker ändå det är lite konstigt att värdena var ok under många år när jag vägde som mest.

Långtidseffekter.
 
Jag har som mål att gå ner 8 kg i år. Det borde vara genomförbart. Så fort jag är frisk från covid ska jag gå med i vv och ta tag i min kost. Vet inte hur jag ska lägga upp det när jag jobbar natt men det löser sig nog.
 
Hundarna räddade mig när jag slutade med hästar, men det är ju inte något för alla. :p
Jag kanske får köpa en till hund. En stor en som vill (och kan) gå ut i alla väder... Ena skulle nog glatt följa med på alla möjliga äventyr, men hon har sämsta tänkbara päls någonsin. Den är som en magnet för vatten och isolerar noll. Lägg till att hon inte gillar täcken riktigt...
 
Jag vill vara med här. Exakt hur många kg jag vill bli av med vet jag inte då jag inte vet vad jag väger, men skulle tro runt 8 kg. Behöver få bättre koll på hur mkt mat etc jag får i mig, samt komma igång och tränna regelbundet. Tränade regelbundet i höstas men sen blev det hysteriskt på jobbet och jag tappade träningen. Händer tyvärr ofta för min del.

Gick med i vv idag för att få koll över maten :) .
 
Jag har som mål att gå ner 8 kg i år. Det borde vara genomförbart. Så fort jag är frisk från covid ska jag gå med i vv och ta tag i min kost. Vet inte hur jag ska lägga upp det när jag jobbar natt men det löser sig nog.
Jag skyller mycket av mina svårigheter med planerad kost på nattjobbet! 😆
Jag är en rutinmänniska och mina rutiner ändras jämt beroende på hur jag jobbar. Framförallt tror jag den oregelbundna sömnen och ibland bristen påverkar hela kroppen negativt.
Men med lite disciplin och vilja så ska det gå alldeles utmärkt 😄
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 889
Senast: BernT
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 732
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp