Vikttråden 2023

Nope men långtidsblodsockret har börjat stiga i takt med vikten (och blodtrycket). Så läkaren skrev ut det på försök. Har haft bökigt med dippande blodsocker emellanåt (sällan med föregående topp) och än så länge verkar den dämpande effekten fungera åt båda hållen (har för mig att en del har fått Victoza för samma bekymmer).

Eftersom jag inte har diabetes som diagnos omfattas inte ozempic av högkostnadsskyddet så det blir ju en tusenlapp i månaden.
Lät billigt
Jag skulle betala 1500.
Jag har ju victoza då ozempic inte fanns att få tag i.
Men jag har det för att få bort insulinet i första hand och i andra hand för viktnedgång.
Jag har då 40 kilo att bli av med.
Har gjorts ändringar i andra mediciner med
 
Jag skyller mycket av mina svårigheter med planerad kost på nattjobbet! 😆
Jag är en rutinmänniska och mina rutiner ändras jämt beroende på hur jag jobbar. Framförallt tror jag den oregelbundna sömnen och ibland bristen påverkar hela kroppen negativt.
Men med lite disciplin och vilja så ska det gå alldeles utmärkt 😄
Haha ja men det är ju nattpassens fel! Som du skriver, påverkad sömn ställer till det en hel del. Fryser som fan och blir extra hungrig hela natten. Det gör det inte lätt att låta bli att äta godsaker. Vet inte hur du äter under dagen men för min del blir det ett mål middag och två frukostar. Men jag håller med, det ska gå!
 
Är så himla nöjd. Hittade flera påsar med ätsnart grönsaker på affären för 50 kronor fick jag två avokados(frukost imorgon) tomater som jag ugnsbakade och stjälpte ner i en köttfärssås för lasagne. Med färsk basilika från förra raiden. Morötter, chili och lime som blev morotsjuice. Massor med paprika som nog blir stekt imorgon. Brysselkål som blev stekt idag och står som plockgodis samt pimento paprika som står likadant.
Är otroligt produktiv och njuter av att stå och laga mat igen. Mannen hävdar grönsakseffekten.
 
Haha ja men det är ju nattpassens fel! Som du skriver, påverkad sömn ställer till det en hel del. Fryser som fan och blir extra hungrig hela natten. Det gör det inte lätt att låta bli att äta godsaker. Vet inte hur du äter under dagen men för min del blir det ett mål middag och två frukostar. Men jag håller med, det ska gå!
Ja lika här. Ett mål mat/dag och resten frukost 😂
Måste äta på jobbet också. Endel äter mat vid 22/23 men jag äter smörgås. Alldeles för mycket smörgås 😅
 
Lät billigt
Jag skulle betala 1500.
Jag har ju victoza då ozempic inte fanns att få tag i.
Men jag har det för att få bort insulinet i första hand och i andra hand för viktnedgång.
Jag har då 40 kilo att bli av med.
Har gjorts ändringar i andra mediciner med

Ozempic kostar 1043kr för fyra doser.

0.25 och 0.5 är restat men 1mg levereras lite då och då och det går att klicka fram 0.25 resp 0.5 från 1mg spruta också (läkarens ordination). Blir mindre dyrt också då sprutan räcker längre (samma pris för alla doser).
 
Ozempic kostar 1043kr för fyra doser.

0.25 och 0.5 är restat men 1mg levereras lite då och då och det går att klicka fram 0.25 resp 0.5 från 1mg spruta också (läkarens ordination). Blir mindre dyrt också då sprutan räcker längre (samma pris för alla doser).
Jag får den med förmån pga diabetesen
Men fick inte tag på den så blev victoza istället
 
Hur gör ni med tuggbehov? Jag kan få dagar när jag inte blir mätt hur jag än gör. Vill tugga… Hur 17 gör man? Försöker dessa dagar köra med Huel men pga ändrade förhållanden och ett barn går inte det längre alltid och jag vägrar äta huel istället för mat med barnet.
 
Hur gör ni med tuggbehov? Jag kan få dagar när jag inte blir mätt hur jag än gör. Vill tugga… Hur 17 gör man? Försöker dessa dagar köra med Huel men pga ändrade förhållanden och ett barn går inte det längre alltid och jag vägrar äta huel istället för mat med barnet.
Känner igen. Fast för mig funkar det ok att dricka kaffe och suga på fisherman friends.
Och så äter jag råa morötter.
 
Hur gör ni med tuggbehov? Jag kan få dagar när jag inte blir mätt hur jag än gör. Vill tugga… Hur 17 gör man? Försöker dessa dagar köra med Huel men pga ändrade förhållanden och ett barn går inte det längre alltid och jag vägrar äta huel istället för mat med barnet.
Jag äter Majskakor.. men det har gått överstyr också. Samt tuc tuc. 😂 försvarar det med att jag har ersatt choklad😱
Funderade faktiskt på just dehär idag. Dels är det dyrt och helt tomma kalorier, så jag ska försöka börja äta mer frukt. Är så himla dålig på det.
 
Skulle ta tag i träningen efter ha varit sjuk till och från i två månader - nackdelen med att arbeta med barn 🫣 Men se på tusan har börjat hosta igen för någon vecka sedan 😂👍 Går bra nu, Snark. Men är ju aktiv i vardagen så just nu får jag nöja mig med det och hålla koll på vad jag stoppar i mig vilket jag i för sig alltid gör.
 
Hur gör ni med tuggbehov? Jag kan få dagar när jag inte blir mätt hur jag än gör. Vill tugga… Hur 17 gör man? Försöker dessa dagar köra med Huel men pga ändrade förhållanden och ett barn går inte det längre alltid och jag vägrar äta huel istället för mat med barnet.
Jag har de dagarna innan men men framför allt vid ägglossning. Tillåter mig själv att äta hur mycket jag vill - men lågkalori mat. Dvs typ riskakor, morötter osv.
 
Tack för tips! Måste hitta något som är tungt för käkarna samtidigt få kalorier, helst inte för mycket kolhydrater eftersom det triggar mig ännu mer… Det är därför jag gillar huel, det är inte sött alls för jag kör med hot n savoury.

Kommer att tänka på det, har lite samma problem med soppa. Blir inte mätt oftast även om jag äter mycket (aka för mycket med marginal).
 
Om vågförbud...
Jag kämpar med att hålla mig kvar på samma förstasiffra.
Efter en transplantation har jag varit till läkare varje vecka och då fått uppge vikt. Nu är det glesat till varannan vecka. Har bestämt att jag inte ska väga mig annat än inför de där läkarbesöken.
Skönt att kunna hänga upp det på en enkel regel.
 
Jag påbörjade 14 veckors periodisk fasta genom Peppkampen igår och än så länge går det bra. Idag jobbar jag hemifrån och saknar min frukost men det ska nog gå. Har tagit före-bilder som känns väldigt jobbiga att se så jag hoppas på fint resultat av fastan. Träningen har jag hållit i under de senaste åren så gäller bara att få in lite mer vardagsmotion. Startade på 74,9 och första målet är sub 70, där har jag inte varit mer än högst kortvarigt de senaste 10-15 åren.
 
Om vågförbud...
Jag kämpar med att hålla mig kvar på samma förstasiffra.
Efter en transplantation har jag varit till läkare varje vecka och då fått uppge vikt. Nu är det glesat till varannan vecka. Har bestämt att jag inte ska väga mig annat än inför de där läkarbesöken.
Skönt att kunna hänga upp det på en enkel regel.
Jag gör tvärtom. Jag väger mig ofta. För min vikt är så himla konstig. Jag kan "utan anledning" ha gått upp 1,5 kilo i vätska och visste jag då inte att jag dagen innan vägde 1,5 kilo mindre så skulle det där 1,5 kilot ge mig lite panik.

Som idag tex. Jag vägde mig igårkväll. Och sedan på morgonen. Har inte druckit eller ätit något emellan. Trots det så vägde jag 300 gram mer på morgonen än på kvällen. Något som är fysiskt omöjligt. Men jaja. Min kropp är ju special. Jag kanske utför fotosyntes under nätterna eller nåt som gör att jag ökar i massa....

Vågen gör inte såhär mot min sambo - så det borde inte vara fel på vågen.
 
Jag vil vara med här!
Jag påbörjade viktnedgång 2 augusti och har kommit en liten bit på väg, men vill göra fler hälsoförbättringar under 2023.

Vid jul hade jag gått ner från 92 till 85 kg. Min målvikt är 75 kg, men är nöjd bara jag kommer under 80 till att börja med.
Jag äter LCHF och det fungerar väldigt bra för mig - jag mår bättre rent generellt.

Sedan i oktober tränar jag på gym 1-2 ggr/vecka, ca 1,5 timme blandat styrka och kondition.

Det jag utöver ovan behöver förbättra är vardagsmotionen. Vissa dagar kommer jag knappt över 2000 steg. Klar nackdel med att inte längre ha hund.
Jag skulle vilja få pannben nog att at mig ut på en promenad varje dag, även när det är "dåligt väder" eller när jag bara inte orkar. Jag vet ju att det är skönt bara jag tar mig ut!
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 900
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 776
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp