• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 161
  • Visningar Visningar 9 804

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag önskar att jag kunde få vila någon gång. Som det är nu så är hjärnan igång non-stop all vaken tid. Planerar. Löser problem.

En hel del av det kan skyllas på samhället som drivs av girighet och egoism.

Det här samhället är väl generellt inte till för människor. Folk slits ut på löpande band och så kastas de på tippen. Jag tänker t.ex. på de som utförsäkras. Antalet människor som utförsäkras ökar.

Och idag måste jag åka ända till byn, bara för att hämta lite medicin. Sånt tar orimligt mycket energi för mig.

Jag längtar efter att få vila.

Det enda som går att göra i en lägenhet är att stirra in i väggen. Jag har frågat folk vad man gör i en lägenhet. Har då fått svar som "samma som i hus". Jaha, så man skottar snö, fixar med veden och rensar ogräs? "Nej, nej, nej" får jag till svar. Men vad GÖR man då? Det är det ingen som kunnat svara på. Gissar kanske de syftar på disk, städ och tvätt. Men dessa sysslor ger inte mitt liv någon mening. Ska det stå på min gravsten att jag diskade, städade och tvättade?

Du har fått massor av svar på den frågan i tidigare trådar. Massor. Jag tror ingen har svarat städ och tvätt.

Jag har min plan klar, men alla här inne verkar både fyrkantiga och negativa. Framförallt fyrkantiga som inte vågar gå utanför ramen.

Behöver inte negativa personer. Hejdå.

Anklagar du oss för att vilja se dig död?

Nu går du på tok för långt.

Tror alla här vill se dig lyckas och må bra, men det lägger jag ned helt nu.
Ja faktiskt eftersom ni tjatar om sånt som kommer ta livet av mig. Svårt att se det på annat sätt.

Jag överlever inte i en lägenhet men ni fattar inte allvaret.
Du har fått massor av svar på den frågan i tidigare trådar. Massor. Jag tror ingen har svarat städ och tvätt.
Nej det har jag inte. Kan inte minnas något av det. Antagligen för att precis exakt inget var av intresse för mig. Det var inte i samklang med mina livsmål eller värderingar eller behov.

Senast ändrad:
Det är ju färre halvtidsjobb än det är heltidsjobb och det påverkar givetvis möjligheterna att få jobb.

Men jag tycker du ska sluta påstå ingen arbetsgivare vill ha en ”funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar heltid”

För det är inte sant. Och det är varken bra gentemot dig själv att föda den tanken, eller är särskilt sjysst mot andra funktionsnedsatta 50+ som inte orkar heltid. Och det finns en hel drös ”funktionsnedsatta 50+ som inte kan jobba heltid” som har jobb!

Sen om du hellre vill vara din egen, enbart jobba inom vissa yrkesområden, visst avstånd hemifrån, vissa tider eller något annat så är ju det helt okej. Men det känns som du helt fastnat i att det inte finns något alternativ.

Men VAD ska jag leva för i en lägenhet? Det finns INGET! Jag kommer bara att må skit där och jag kan heller inte ångestreglera i en lägenhet.

Nej. Jag sätter mig verkligen inte i en lägenhet. Förmodligen blir jag ändå vräkt för jag kommer inte stå ut med grannarna. Det finns heller inget sätt att bli självförsörjande om jag fängslas i en lägenhet. Jag kommer aldrig att kunna gå ut längre för det finns inget att gå ut till.

Nej, jag vill inte leva om jag hamnar i den miljön och bara ska förvaras där tills jag dör. JAG VILL INTE!!!!
Fundera på att leva ett lyxigare vanlife? Det lär du ha råd med om du säljer huset. Då får du bo var du vill när du vill och du kommer ner i kostnader. Stör du dig på någon är det bara att köra därifrån och ställa dig någon annanstans. Dessutom kan du köra och bo där det finns tillfälliga säsongsjobb du tycker om eller som passar som du kan försörja dig på för att dra runt livet.

Vet inte hur mycket du får över om du säljer huset men du kommer förmodligen ha råd med något bekvämt att bo i och köra i med gott om plats. Dessutom hela naturen i sverige att ha som ditt mer eller mindre eftersom vi har det så bra med våran allemansrätt.

Fundera på att leva ett lyxigare vanlife? Det lär du ha råd med om du säljer huset. Då får du bo var du vill när du vill och du kommer ner i kostnader. Stör du dig på någon är det bara att köra därifrån och ställa dig någon annanstans. Dessutom kan du köra och bo där det finns tillfälliga säsongsjobb du tycker om eller som passar som du kan försörja dig på för att dra runt livet.

Vet inte hur mycket du får över om du säljer huset men du kommer förmodligen ha råd med något bekvämt att bo i och köra i med gott om plats. Dessutom hela naturen i sverige att ha som ditt mer eller mindre eftersom vi har det så bra med våran allemansrätt.
Funkar inte, hon får ångest av att åka mer än x mil och det går inte odla o leva på, vi har hört detta till leda o kan det utantill nu.

Nej, jag tänker mig mer att det på min gravsten ska stå att jag fick leva mitt liv levande, nära naturen där jag fått använda min kropp, kreativitet och skaparlust i samklang med moder jord och där min skapelse kommer att leva vidare till gagn för efterkommande generationer. (Fast jag ska kremeras och spridas i minneslund.)

Stackars satar som fått lida med hörselskydd och aldrig fått ro ens i sitt hem. Hörselskydd är ju asjobbiga att ha på sig.
På min gravsten skulle det också kunna stå att jag levde mitt liv levande, nära naturen där jag fått använda min kropp. Och jag bor i lägenhet. Jag efterlämnar inget som kommer till gagn för efterkommande generationer men jag tror det är få av oss som gör det? Jag försöker vara en schyst medmänniska så länge jag lever, det duger.

Man får vanligtvis oftast ro i sitt eget hem. Vid vissa tillfällen har jag behövt öronproppar.
Varför sitter alla i den här tråden och tjafsar om att jag bör ge upp det som får mig att orka leva? Vill ni att jag ska ta snabbspåret till den eviga vilan?
Nej men sluta tramsa. Jag tror du kommer kunna behålla ditt hus. Men jag tycker inte du ska låsa dig vid tanken att enda sättet som är värt att leva är i hus. Det är bra att veta vad man mår bra av, det är dock inte bra att låsa sig totalt.

@Wille Jag tycker att det låter som att du hamnat i en dipp just nu och det är du inte ensam om. Vintern är jobbig och trälig och mörk, men jag hoppas att du kan hålla fast vid dina planer och hitta tillbaka till läget du var i tidigare förra året, då lät det hoppfullt!

Funkar inte, hon får ångest av att åka mer än x mil och det går inte odla o leva på, vi har hört detta till leda o kan det utantill nu.
Jag hade för mig att jag läst någon gång att hon tagit bilen och sovit i den på någon resa, så tänkte att det kanske kunde fungera. Det är ju skillnad också att åka från en fast plats långt och att inte ha någon utgångspunkt direkt.

Och känner man inte för att inte åka någon dag så måste man ju faktiskt inte. Tycker ändå det låter som ett bra alternativ.

Senast ändrad:
Det är ju färre halvtidsjobb än det är heltidsjobb och det påverkar givetvis möjligheterna att få jobb.

Men jag tycker du ska sluta påstå ingen arbetsgivare vill ha en ”funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar heltid”

För det är inte sant. Och det är varken bra gentemot dig själv att föda den tanken, eller är särskilt sjysst mot andra funktionsnedsatta 50+ som inte orkar heltid. Och det finns en hel drös ”funktionsnedsatta 50+ som inte kan jobba heltid” som har jobb!

Sen om du hellre vill vara din egen, enbart jobba inom vissa yrkesområden, visst avstånd hemifrån, vissa tider eller något annat så är ju det helt okej. Men det känns som du helt fastnat i att det inte finns något alternativ.
Jag har sökt jobb rätt många år nu och det enda jag lyckats få är timmar här och där. Inget jag kan försörja mig på. Och när då samhället tycker det är mitt fel genom att sänka aktivitetsstödet till 4-6tusen i månaden för att jag ska få "incitament" att ta ett jobb. (Hur TAR man ett jobb? Tvingar man någon att anställa en eller hur funkar det?)

Det är ett faktum att funktionsnedsatta har svårare att få jobb. Arbetslösheten är dubbelt så hög bland funktionsnedsatta än hos normalfungerande.

Det är också ett faktum att äldre har svårare att få jobb.

Om man då är både och så är det nästan omöjligt. Och jag har gett upp.

När jag nu inte lyckats hitta ett jobb på flera år och har cirka 2-3 månader kvar på nuvarande inkomst innan den sjunker till obefintlighet, så inte fan sitter jag och hoppas på ett jobb. Nä, jag kollar mina andra alternativ så klart, som är mer genomförbara än att få ett jobb.
Kolonilott är ju ett alternativ om man vill odla och pyssla med trädgård fast man bor i lägenhet
Aldrig. Jag kan inte odla en skogsträdgård på en kolonilott. Det är helt ointressant och uppfyller inte mina behov. Det är inte själva odlingen som är intressant utan syftet med odlingen.

Det enda som går att odla på en kolonilott är en årsförbrukning potatis. Det blir dyr potatis om man dessutom ska betala för kolonilotten. Och var ska jag ens lagra den om jag inte har en jordkällare?

@Wille menninte har du varit arbetslös konstant i flera år? Jag förstår det är tufft, och jag förstår du kikar på alternativ. Men jag vidhåller att jag tycker du ska sluta föra fram att det generellt är omöjligt då det så lätt blir självuppfyllande. Och om inte annat sluta eftersom det är ganska nedsättande mot andra medelålders funktionsnedsatta personer som inte kan arbeta heltid.

@Wille menninte har du varit arbetslös konstant i flera år? Jag förstår det är tufft, och jag förstår du kikar på alternativ. Men jag vidhåller att jag tycker du ska sluta föra fram att det generellt är omöjligt då det så lätt blir självuppfyllande. Och om inte annat sluta eftersom det är ganska nedsättande mot andra medelålders funktionsnedsatta personer som inte kan arbeta heltid.
Jag har inte kunnat försörja mig själv på flera år. Jag har bara fått jobba timmar här och där. Jag är utförsäkrad från a-kassan sedan länge.

Och varför skulle det vara nedsättande att säga som det är? Jag kan bara beklaga att andra sitter i samma båt som jag.

Jag har inte kunnat försörja mig själv på flera år. Jag har bara fått jobba timmar här och där. Jag är utförsäkrad från a-kassan sedan länge.

Och varför skulle det vara nedsättande att säga som det är? Jag kan bara beklaga att andra sitter i samma båt som jag.
För att det inte är sant. Som jag skrev så finns det gott om medelålders funktionsnedsatta som inte kan arbeta heltid som har arbete. Det finns de som inte har det med. Men att säga att det för den gruppen i stort är omöjligt är inte sant.

Sen som jag också skrev så om man hellre vill vara egen eller om man vill jobba enbart inom ett visst yrkesområde eller ett visst geografiskt område så är det okej. Men då är det snarare de aspekterna man ska klandra än sin ålder eller dylikt.

På min gravsten skulle det också kunna stå att jag levde mitt liv levande, nära naturen där jag fått använda min kropp. Och jag bor i lägenhet. Jag efterlämnar inget som kommer till gagn för efterkommande generationer men jag tror det är få av oss som gör det? Jag försöker vara en schyst medmänniska så länge jag lever, det duger.

Man får vanligtvis oftast ro i sitt eget hem. Vid vissa tillfällen har jag behövt öronproppar.

Nej men sluta tramsa. Jag tror du kommer kunna behålla ditt hus. Men jag tycker inte du ska låsa dig vid tanken att enda sättet som är värt att leva är i hus. Det är bra att veta vad man mår bra av, det är dock inte bra att låsa sig totalt.
Så du är som jag? Skulle inte tro det.

Jag vet mina värderingar, mina mål, vad jag vill göra, mina intressen o.s.v. Jag kan inte få utlopp för detta i en lägenhet. Det är omöjligt. Jag vet som sagt inte alls vad man gör inomhus. Jag kan inte ens ångestreglera inomhus. Det gör jag ute.

Tala om för mig hur jag ska klara mig på 4-6 tusen kronor, så att jag kan slappna av då och sluta tramsa som du säger.

Så du är som jag? Skulle inte tro det.
Lånar/snor citat. Att du tror en massa är ju liksom halva ditt problem!

Jag har ett par år (bokstavligen) kvar till 50. Men jag kan inte ens vara vaken på heltid. Än mindre arbeta heltid. Jag klarar halvtid med enorma anpassningar. Jag behöver anpassningar för att ens kunna handla eller besöka en butik. Mina läkare anser också att jag bör ha 50% sjukersättning. Jag kommer aldrig kunna arbeta heltid. Din ork/energi är något jag bara kan drömma om

Så nej jag är inte som dig, för jag har en annan funktionsnedsättning som orsak, jag ser på världen och mina medmänniskor på ett annat vis osv osv. Men JA jag tillhör samma grupp som dig på arbetsmarknaden och JA jag tillhör gruppen du säger aldrig kan få jobb. Och ja, jag har jobb.

och ja jag har sagt det här åt dig förr men du har även då viftat bort det med att din situation är helt unik och ingen förstår.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur