Vilka agilityhinder?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CCCorone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 163
C

CCCorone

Gör ett skolprojekt som innebär att planera ett ridhus som ska byggas. Det ska bl.a. vara för uthyrning och det ska fungera till massa olika saker.

Om man ska köpa in hinder så att de som hyr kan träna agility, vad behöver jag då? Vilka olika sorter, hur många? osv.

Nu menar jag för ganska grundläggande träning på egen hand men det kan bli så att det kommer att finnas en extern tränarepå plats som man kan träna för och då är det ju kul om man kan bygga en hyfsad bana.

Så ganska basic, men ändå så att man håller sina kunder nöjda :)

Sv: Vilka agilityhinder?

A-hinder, Balanshinder och gunga är ju de som är svårast att få till hemma och skulle kunna vara en andledning för mig att hyra in mig och träna agility.

Fast skulle jag hyra in mig på en anläggning så förväntar jag mig att alla hinder finns tillgängliga och lättåtkomliga, vi höll på en vinter och tränade i ett ridhus och släpade hinder fram och tillbaka och man drog sig till slut för att träna eftersom mesta tiden gick åt till att flytta hinder.

Jag kan tycka att om man ska hyra ut med tanken att det är till agility, så ska alla hinder finnas där.

Dvs ett exemplar (minst) av alla hinder:
Tunnel
Platt tunnel
Slalom
Balanshinder*3
Däcket
Längdhinder

Och lite fler vanliga hinder.

För att kunna träna ordentligt tycker jag man behöver

A-hinder
Balansbom
Gunga
Slalom
Långhopp
Däck
Platt tunnel
Minst 2 långa tunnlar ca 6 m
Minst 2 korta tunnlar ca 3 m
ca 10 hopphinder
ev. mur

Det känns inte så intressant att hyra in sig på ett ställe som inte har komplett hinderpark och som Snurrfian skriver är det viktigt att hinderna är lättåtkomliga, jag har med råkat ut för att vi fick ha hinderna bakom en massa andra prylar som man var tvungen att flytta på varje gång man skulle träna och det var rätt trist.

jo, tanken var ju att ha det komplett men eftersom jag inte är agility-intresserad så vet jag inte hur en komplett bana ser ut :)

sen huruvida de är lättillgängliga beror ju på hur man ser det. ridhuset kommer användas till annat också så hindrena kan inte stå framme så i så fall kommer de att finnas i ridhuset men ihopställda bakom sargen eller nåt sånt

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 711
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 165
Senast: Milosari
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 256
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur