Vilka böcker får man inte missa?

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Som en del redan vet är jag en ganska nyfrälst bokmal. Jag läste ganska motvilligt som barn och ungdom, och i vuxenlivet har det blivit någon enstaka pocket på semestern med ojämna mellanrum. Sedan fick jag barn och började lyssna på ljudböcker under föräldraledigheten. I början enbart facklitteratur, som sedan blev skönlitteratur, och tillslut en variation mellan ljudböcker och böcker. Nu undrar jag hur jag kunnat läsa så lite i mitt tidigare liv, och vad har jag missat?

Det finns ju en tråd om vad vi läser just nu, men vad har ni läst som ni tycker att andra absolut inte får missa? Det spelar ingen roll om det är barn, ungdoms- eller vuxenlitteratur. Det kan vara fakta, biografier, psykologi eller skönlitteratur. Jag gillar allt. Det kan vara gamla klassiker, men jag läser dem ogärna enbart för sakens skull utan då vill ha ha fått dem rekommenderade :D (Minns när jag skulle se Casablanca "för sakens skull" och höll på att ruttna av tristess.."

Tänkte bunkra upp med en lista att beta av!

Allt av Karl Ove Knausgård. Men den senaste serien av honom som börjar med boken "Morgonstjärnan" är en bra ingång. Väldigt bra böcker!

Men en av mina största läsupplevelser någonsin är hans Min Kamp-serie. Visst, det är ett otroligt manligt perspektiv i böckerna i och med att det är en självbiografi. Men den extrema ärligheten i böckerna gör att iaf jag tar till mig dom direkt ändå. Älskar dom.

Till att börja med: skippa ljudböckerna om du vill ha romaner som inte bara är handlingsdrivna. Krim funkar att lyssna på, där står handlingen i centrum, och reportage/faktaböcker. Men inte skönlitterära romaner som t ex Knausgårds Min Kamp, håller helt med @parellikusken om den. Fantastisk läsning.

Med det sagt: för lyssning passar Bea Uusmas Expeditionen - en kärlekshistoria och Vitön. Har bara hunnit med den första än men jäklar vad spännande och bra det är.

Till att börja med: skippa ljudböckerna om du vill ha romaner som inte bara är handlingsdrivna.

Det är ju det där med tiden bara.. ljudböcker är så bra eftersom jag kan göra annat samtidigt. Pendling, tvätta, städa, promenera (tyvärr blir jag åksjuk av att läsa på bussen). Tiden jag bara kan sitta ner är väldigt begränsad, men håller på att hanka mig igenom "The anxious generation" just nu som inte fanns på ljudbok och det går fasligt långsamt.

Men, jag håller med dig. En del måste läsas, ändå.

Kom på Lena Andersson också, Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar. Få huvudpersoner har nog varit mer omdebatterade i modern tid än Ester Nilsson och hennes försök att få kärlek. Roligt och upprörande på ett snillrikt språk. Hon sa nån gång efter Egenmäktigt att hon strävat efter att inte ha ett enda onödigt ord i berättelsen. Jag tror faktiskt att hon lyckades.

Det är ju det där med tiden bara.. ljudböcker är så bra eftersom jag kan göra annat samtidigt. Pendling, tvätta, städa, promenera (tyvärr blir jag åksjuk av att läsa på bussen). Tiden jag bara kan sitta ner är väldigt begränsad, men håller på att hanka mig igenom "The anxious generation" just nu som inte fanns på ljudbok och det går fasligt långsamt.

Men, jag håller med dig. En del måste läsas, ändå.
Ah vad synd. Ja en hel måste läsas. Men Lena Anderssons båda som jag nämnde, de kan nog funka i lurarna också.

Här är en lista av några av mina favoriter i olika genrer:

Fantasy:

Lord of the Rings. Nr 1 alla kategorier i min värld!

Harry Potter

Hunger Games (trilogin och de båda prequels är alla riktigt bra!)

Guild codex: Spellbound-serien av Annette Marie. Kvinna som har svårt att behålla jobbet pga temperament råkar få jobb som bartender i en magisk guild. Urban fantasy med touch av romance men det är inte huvudsaken.

The Spellshop av Sarah Beth Durst. Mysfantasy! Den absolut mysigaste boken jag någonsin läst! En av karaktärerna är en intelligent ampellilja som pratar och "går".

Sci fi:
Uppdrag Hail Mary av Andy Weir. En underbar bok om en man som vaknar på ett rymdskepp med minnesförlust och inte vet att han är jordens enda hopp om överlevnad. Helt underbar!!

To sleep in a sea of stars av Christopher Paolini. En riktigt klassisk sci fi. Ett rymdäventyr. En tegelsten!

A long way to a small angry planet av Becky Chambers. Lite mysigare sci fi. Flera olika arter av aliens och den utmanar den mänskliga synen på sexualitet och normer utan att skriva en på näsan.

 Mysdeckare

Julia Bird-serien av Katie Gayle. Pensionerad socialarbetare flyttar till en by i Cotwolds och råkar hitta ett lik i sin trädgård och kan inte låta bli att lägga sig i mordutredningen.

 Feelgood
The Unhoneymooners av Christina Lauren. En av de roligaste böckerna jag läst! En kvinna åker på sin systers smekmånadsresa med sin systers nya mans bror. De avskyr varandra. Hysteriskt rolig!! Jag har läst en bok till av samma författare: The Paradise Problem. Också riktigt bra!

30 dagar i Paris av Veronica Henry. Kvinna (med utflugna vuxna barn) åker tillbaka till Paris ensam. En stad hon älskar men av olika anledningar inte varit tillbaka i sen hon var ung och en period jobbade som au pair där. Så mysig! Jag ville bara packa väskan och hyra en liten lägenhet i Paris när jag läst den!

Romaner
Outlander-serien av Diana Gabaldon. Många och tjockare böcker. 4 och 5 är lite långsammare men sen tar det fart igen.

Kate Quinns historiska romaner om kvinnor i historiska händelser. T.ex. The Alice Network om kvinnliga spioner i första världskrigets Frankrike eller The Briar Club om en grupp kvinnor som bor i ett hyreshus för kvinnor i 50-talets Washington DC. Hon har skrivit The Phoenix Crown med Janie Chang som handlar om en grupp väldigt olika kvinnor och utspelar sig före, under och efter den stora jordbävningen i San Fransisco 1906. Alla är mycket bra!

Alla finns på Storytel.

Senast ändrad:
Till att börja med: skippa ljudböckerna om du vill ha romaner som inte bara är handlingsdrivna. Krim funkar att lyssna på, där står handlingen i centrum, och reportage/faktaböcker. Men inte skönlitterära romaner som t ex Knausgårds Min Kamp, håller helt med @parellikusken om den. Fantastisk läsning.

Med det sagt: för lyssning passar Bea Uusmas Expeditionen - en kärlekshistoria och Vitön. Har bara hunnit med den första än men jäklar vad spännande och bra det är.

Om ljudböcker passar eller inte är nog rätt individuellt. För min del hade nog A Song of Ice and Fire varit jobbiga att lyssna på första gången jag läste dem då det är då många namn och många som låter ganska lika och jag behövde nog läsa vissa stycken flera gånger. Men när jag läst dem en gång funkar det att lyssna sen.

Allt med Rainbow Rowell och Jane Austen. Håkan Nesser och Leif GW Persson är andra favoriter då de har sånt otroligt språk.

Jag läser helst (lyssnar på för många poddar) så vet inte hur de är upplästa dock.

Just ja! En sannolik historia av Karin Alvtegen är en bok jag kommer tillbaka till om och om igen. Kanske lite långsam/seg början, men verkligen tänkvärd!

Önskar du sköna varma härlig måbra böcker som passar utmärkt till Pendling, tvätta, städa och promenader, så rekommenderar jag varmt De fenomenala fruntimren på Grand Hotel och uppföljaren Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Serien om Betty med första boken Räkna hjärtslag av Katarina Widholm är också gudomliga . Underbara storys om hur det var att vara ung kvinna vid sekelskiftet 1800 och 1900talet. Det är inte fattig och elände böcker -utan unga kvinnor som arbetar (hårt) inget glamour liv.

Chic Lit har oförtjänt dåligt rykte. Jag är svag för Marion Keyes.
Andra favoriter jag läst om flera gånger:
Sara Stridsbergs Beckomberga
Ormen i Sussex (kommer ej ihåg författare)
De galnas hus (Karin Fossum)
Humlehonung (Torgny Lindgren)
Stjärnor utan svindel (Louise Boije af Gännäs)
Maken (Gunbritt Sundström)
Aprilhäxan (Majgull Axelsson)

Chic Lit har oförtjänt dåligt rykte. Jag är svag för Marion Keyes.
Andra favoriter jag läst om flera gånger:
Sara Stridsbergs Beckomberga
Ormen i Sussex (kommer ej ihåg författare)
De galnas hus (Karin Fossum)
Humlehonung (Torgny Lindgren)
Stjärnor utan svindel (Louise Boije af Gännäs)
Maken (Gunbritt Sundström)
Aprilhäxan (Majgull Axelsson)

Anar en trend här😁

Liknande trådar

• Vad får man inte missa?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat