Vilka dårar har ni mött i trafiken?

Mirre

Trådstartare
Senast igår mötte jag en som tyckte att det var en bra ide att slänga sig om bilen framför, vid möte på 90sträcka :crazy: Hen trängde sig emellan mig och den bilen hen körde om, under en halvsekund eller så låg vi tre bilar i bredd, tur att vägen är bred! Men det var bara ren tur att inget hände och att den kom emellan utan att stöta i någon av oss.
Såg kort därefter en långtradare köra om också precis innan möte, var också ren tur att det gick bra. Trodde jag skulle få stanna vid en olycka när jag såg det.

För ett par veckor sedan körde jag ut ur en rondell här, hade en bil bakom mig som slänger sig om precis efter rondellen. Det är 30 där en bit, sedan blir det 50 men hen körde nog minst 70-80. Såg den köra om och sedan bara försvinna bort, jag låg i tillåten hastighet. Är inte alls lämpligt att köra om där, är alldeles för smalt och trångt för det.
 
Senast igår mötte jag en som tyckte att det var en bra ide att slänga sig om bilen framför, vid möte på 90sträcka :crazy: Hen trängde sig emellan mig och den bilen hen körde om, under en halvsekund eller så låg vi tre bilar i bredd, tur att vägen är bred! Men det var bara ren tur att inget hände och att den kom emellan utan att stöta i någon av oss.
Såg kort därefter en långtradare köra om också precis innan möte, var också ren tur att det gick bra. Trodde jag skulle få stanna vid en olycka när jag såg det.

För ett par veckor sedan körde jag ut ur en rondell här, hade en bil bakom mig som slänger sig om precis efter rondellen. Det är 30 där en bit, sedan blir det 50 men hen körde nog minst 70-80. Såg den köra om och sedan bara försvinna bort, jag låg i tillåten hastighet. Är inte alls lämpligt att köra om där, är alldeles för smalt och trångt för det.
Jag kör på en 30 väg och kör det. Framför mig är några barn på cykel.
Bakom mig ligger två andra bilar.
Då kommer en tredje bil och kör om oss alla dvs tre bilar och tre ungar på cykel i en kurva med skymd sikt! :crazy: :nailbiting:
Hade det kommit mötande trafik där hade väl ungarna strykit med och vi alla hamnat i en jättekrock!
 
När jag tog körkort läste jag att lika många taxibilar som finns i trafiken, lika många är det som kör påverkade av alkohol eller droger...
Det har etsat sig fast i min hjärna.. och gör mig livrädd att tänka på..
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Stöter på alldeles för många dårar alldeles för ofta, tycker jag.
Senast blev jag omkörd i en högersväng, där det var dubbla linjer. En tatuerad man i 25-30 års åldern såg jag. Ren tur att det inte kom nån mötande just då.

Fått bromsa in rejält när jag mötts av nån som kört om och jag kommit som mötande bil också. En gång visade det sig att en polisbil kom lite längre bakom den omkörande och troligen såg vad som hände, för de satte på blåljuset och körde ikapp såg det ut som :devil:
 
Blev omkörd på fel sida av en utländsk lastbil när jag var halvvägs ute ur en rondell med transporten!!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Så jäkla rädd va jag. Kunde inte gå åt sidan pga hög refug ( inte för att jag ville eller skulle) för att rädda situationen. Fick tvärnita när han trängde förbi ute i diket:rage:
 
Jag kör på en 30 väg och kör det. Framför mig är några barn på cykel.
Bakom mig ligger två andra bilar.
Då kommer en tredje bil och kör om oss alla dvs tre bilar och tre ungar på cykel i en kurva med skymd sikt! :crazy: :nailbiting:
Hade det kommit mötande trafik där hade väl ungarna strykit med och vi alla hamnat i en jättekrock!
Herregud! Man undrar ju vad de som gör sådan vansinniga saker egentligen tänker på, är de så inriktad på att de ska fram till varje pris, att de fullständigt struntar i riskerna? Har de noll säkerhetstänk?

Det med antalet taxibilar sade de till mig också när jag tog körkort. Riktigt otäckt att tänka på
 
70-väg, ser en cyklist vid vägrenen, helt plötsligt kastar sig gubben över för att korsa vägen ca 10 meter ifrån min bil. Jag var ju tvungen att tvärnita eftersom det kom så oväntat. :nailbiting::rage:
 
Som @stjarnhimmel skriver, det finns fler påverkade bilförare i trafiken än man vill veta...

Jag har kört rätt mycket bil hela mitt liv, många år uppåt 5000 mil, så jag har sett och upplevt en hel del vansinnigheter. Några trafikantgrupper som utmärker sig - och det handlar inte om fördomar utan om ren empiri - är unga män runt 18-22, lastbilschaufförer, norrmän, onsalabor och gekåskunder på väg hem. Har ringt in ett växande antal rattfyllon också, brukar bli 1-2 bekräftade varje år.
 
Det som gör mig extra uppmärksam:

1. Snorkvaddar. Dvs yngre förare som antingen sitter i en illalåtande bil (trimmad, körs av en av hankön) eller en liten rosthög (körs av honkön). De överskattar sin förmåga eller är livrädda vilket båda är lika illa.

2. Kepsar. Äldre man i keps som ligger 10 km under hastighetsgränsen och i övrigt är helt oförutsägbar. Den kvinnliga varianten är lika illa.

3. Fotbollsmorsor med en telefon inklämd mellan örat och axeln, i en SUV. De har noll koll på bilen och medtrafikanterna.

4. Medelålders man med dyrare Audi eller BMW, gärna en SUV. Tror av någon outgrundlig anledning att övriga trafikanter ska lämna fri lejd när den kommer. Gillar att göra idiotomkörningar.
 
Det som gör mig extra uppmärksam:

1. Snorkvaddar. Dvs yngre förare som antingen sitter i en illalåtande bil (trimmad, körs av en av hankön) eller en liten rosthög (körs av honkön). De överskattar sin förmåga eller är livrädda vilket båda är lika illa.

2. Kepsar. Äldre man i keps som ligger 10 km under hastighetsgränsen och i övrigt är helt oförutsägbar. Den kvinnliga varianten är lika illa.

3. Fotbollsmorsor med en telefon inklämd mellan örat och axeln, i en SUV. De har noll koll på bilen och medtrafikanterna.

4. Medelålders man med dyrare Audi eller BMW, gärna en SUV. Tror av någon outgrundlig anledning att övriga trafikanter ska lämna fri lejd när den kommer. Gillar att göra idiotomkörningar.

Tillägg på 1:an. I mina trakter iaf. EPA- traktorer. Visst de går bara i 30km/h ( de otrimmade iaf) men ynglarna gillar att köra slalom över körbanan eller köra om varandra lite hur som helst. Blir svett av ångest över att ta sig förbi.
 
Stöter på alldeles för många dårar alldeles för ofta, tycker jag.
Senast blev jag omkörd i en högersväng, där det var dubbla linjer. En tatuerad man i 25-30 års åldern såg jag. Ren tur att det inte kom nån mötande just då.

Fått bromsa in rejält när jag mötts av nån som kört om och jag kommit som mötande bil också. En gång visade det sig att en polisbil kom lite längre bakom den omkörande och troligen såg vad som hände, för de satte på blåljuset och körde ikapp såg det ut som :devil:
Vansinnigt. Hoppas polisen fick tag i hen :devil:
Har fått bromsa in när jag kommit som mötande bil vid onmkörningar ett flertal gånger jag också, en gång på 90 sträcka som lyckligtvis är väldigt bred men tjejen som körde om slängde sig om nästan när vi möttes. Då hade jag dessutom barnen med mig.

Jag och en kompis åkte från henne en gång och skulle hem till mig, är en smal väg med skymda kurvor hela tiden i stort sett. Möter en stor jeep av något slag som ligger nästan mitt i vägen, både vi och bilen bakom fick åka nästan ner i diket för att inte krocka.

@Lumos_Nox Herregud! Tur att det gick bra.
Tycker det är ofta man möter tungtrafik där förarna kör helt vansinnigt.

@Sporthorse Cyklister är livsfarliga verkligen, svänger bara rätt ut utan att ens titta först.
Inte alla såklart, men många.

@Snubbelfot @athena_arabians Man kan lägga till busschaufförer på den listan också. En del kör jättebra och en del borde inte sitta bakom ratten alls. Någonsin. De är lika läskiga att möta som de är att åka med.
 
Åkte buss hem från Örebro en gång, då ska bussen åka förbi rececentrum och hämta upp alla i stan, sedan in på resecentrum från andra hållet. Men inte denna nisse, han körde fullt ös och bokstavligen sladdar in där, från fel håll och med folk överallt. Gasar på som sjutton och kör även fel väg i stan. Sedan körde han alldeles för fort hela vägen till där jag bor, på en väldigt kurvig, backig väg med dålig sikt i stort sett hela tiden.
Satt och pratade med en kvinna och vi funderade allvarligt på om vi skulle komma levande hem eller inte :p
 
Det som gör mig extra uppmärksam:

1. Snorkvaddar. Dvs yngre förare som antingen sitter i en illalåtande bil (trimmad, körs av en av hankön) eller en liten rosthög (körs av honkön). De överskattar sin förmåga eller är livrädda vilket båda är lika illa.

2. Kepsar. Äldre man i keps som ligger 10 km under hastighetsgränsen och i övrigt är helt oförutsägbar. Den kvinnliga varianten är lika illa.

3. Fotbollsmorsor med en telefon inklämd mellan örat och axeln, i en SUV. De har noll koll på bilen och medtrafikanterna.

4. Medelålders man med dyrare Audi eller BMW, gärna en SUV. Tror av någon outgrundlig anledning att övriga trafikanter ska lämna fri lejd när den kommer. Gillar att göra idiotomkörningar.

+ inte så vanligt nuförtiden men gubbe med hatt var i alla fall förr en större varning än de med keps...
 
Det som gör mig extra uppmärksam:

1. Snorkvaddar. Dvs yngre förare som antingen sitter i en illalåtande bil (trimmad, körs av en av hankön) eller en liten rosthög (körs av honkön). De överskattar sin förmåga eller är livrädda vilket båda är lika illa.

2. Kepsar. Äldre man i keps som ligger 10 km under hastighetsgränsen och i övrigt är helt oförutsägbar. Den kvinnliga varianten är lika illa.

3. Fotbollsmorsor med en telefon inklämd mellan örat och axeln, i en SUV. De har noll koll på bilen och medtrafikanterna.

4. Medelålders man med dyrare Audi eller BMW, gärna en SUV. Tror av någon outgrundlig anledning att övriga trafikanter ska lämna fri lejd när den kommer. Gillar att göra idiotomkörningar.
Haha, den var verkligen spot on :D
 
Senast igår vid 18 i stockholm åkte en bil åt fel håll i rondellen, tur de var en flerfilig rondell.
 
Tillägg på 1:an. I mina trakter iaf. EPA- traktorer. Visst de går bara i 30km/h ( de otrimmade iaf) men ynglarna gillar att köra slalom över körbanan eller köra om varandra lite hur som helst. Blir svett av ångest över att ta sig förbi.

Jodå, vi har EPA-traktorer också:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6249400

:grin:

Polisen suckar när de hör att man ringer från Svärdsjö angående buskörning med EPA. De är glada att man ringer, det gör ju att de kan visa på att de måste lägga mer resurser på det. Jag har inga problem med EPA-traktorer om de sköter sig men här är det galet mycket buskörning.
 
De tre jobbigaste kategorierna enligt mig:

  1. Medelålders man i rätt dyr stor bil. Ska fram NU. Det är viktigare än trafiksäkerhet. Gör främst dumma omkörningar.
  2. Stressad kvinna med barn i bilen som skickar sms samtidigt. Känns igen på att bilen vinglar fram.
  3. Man 18-22 år. Kör fort för det är kul. Tror inte att något kan hända honom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 835
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 094
Senast: Iamia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 984
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp