Bukefalos 28 år!

Vilka dårar har ni mött i trafiken?

Haha, den var verkligen spot on :D

Jag kör för mycket bil helt enkelt och har sett för mycket :meh:

Kategori fyra har en underkategori:

4a. Skiboxen. Ofta Audi eller Passat med större motor, ibland BMW. Finns i fjällvärlden under vintersäsongen och är på väg dit eller hem. Ligger oftast i diket men är de på vägen karaktäriseras de av för hög hastighet och idiotomkörningar, gärna vid ett backkrön eller i en kurva (en kombination av de båda ger extra akutenpoäng).
 
Jodå, vi har EPA-traktorer också:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6249400

:grin:

Polisen suckar när de hör att man ringer från Svärdsjö angående buskörning med EPA. De är glada att man ringer, det gör ju att de kan visa på att de måste lägga mer resurser på det. Jag har inga problem med EPA-traktorer om de sköter sig men här är det galet mycket buskörning.
Här också, av någon anledning är det hemskt kul att köra som galningar utanför mina föräldrars hus. Har hänt att de fått sladd och hamnat i trädgårdarna där istället :p Risken finns att de hamnar i ån men de verkar tro att de är odödliga.
 
Jag har blivit omkörd på 90-väg av en som bogserade. Ok, jag hade hästsläp så jag höll nog inte exakt 90... Jag uppskattade deras hastighet i omkörningen till minst 120.
 
Ja jisses vi hade en dåre i en BMW för någon veckan sen, vid första rondellen kom den i hög fart i inre filen, och körde ut rakt fram, fortfarande blinkande med vänster blinkers, från innerfilen ut på enfilig avfart... I nästa rondell gjorde den samma manöver, varpå maken hängde på tutan, han var beredd redan innan... ;) Sen kom vi ut på tvåfilig väg när idioten tydligen trodde att sträckningen i mitten var till för att köra slalom på. Vi ringde faktiskt polisen men de hade ingen möjlighet att åka ut just då...
Vi har även ringt när en stor turistbuss vinglade över hela motorvägen, bromsade och gasade helt orationellt... Där kom faktiskt polisen ut och stoppade bussen...
 
Haha, just "gubbe med keps" har varit min pappas hatobjekt i trafiken så länge jag kan minnas :D.

Min morfar hatade "drettlänningar i husvagn" :D dock orsakade det många idiotomkörningar för han klarade inte av att ligga kvar bakom O_o Morfar lärde oss äldre kusiner att svära också eftersom vi ofta var med på sommarsemestrarna. Morfar svor konstant när han körde bil.

Mormor brukade varva Saaben vid rödljusen som värsta rallyföraren :crazy: Resten av körningen var inget att hänga i julgranen heller :meh: Större delen av min släkt har kört och kör som krattor.
 
Senast igår vid 18 i stockholm åkte en bil åt fel håll i rondellen, tur de var en flerfilig rondell.

Men så läskigt! Människan måste verkligen ha fått totalt hjärnsläpp.

Personen som jag körde upp för på Trafikverket frontalkrockade en gång under uppkörningmed en person som kom från fel håll på motorvägsavfarten. Personen hade förmodligen misstagit avfarten för en påfart. Både den som körde upp och inspektören fick klippas loss från bilen.
 
Jag kan förvisso bli irriterad när jag har bråttom och ligger bakom nån som kör långt under hastighetsbegränsningen (tänker typ 50 på 70-väg med bra väglag), men vad jag fullkomligt hatar är de som på motorvägen tycker att man mitt i en omkörning i vänsterfilen ska bereda väg för dom :devil: Rövskallar! Gärna blinkandes med heljus samtidigt som dom ligger precis i häcken på än:mad::banghead: Vad händer om man måste bromsa, var är marginalerna?!?:confused::eek::mad:

Dessa kategori 4 puckon!
 
Men så läskigt! Människan måste verkligen ha fått totalt hjärnsläpp.

Personen som jag körde upp för på Trafikverket frontalkrockade en gång under uppkörning med en person som kom från fel håll på motorvägsavfarten. Personen hade förmodligen misstagit avfarten för en påfart. Både den som körde upp och inspektören fick klippas loss från bilen.

Åh fy vilken mardröm! Jag undrar om den som körde upp klarade av att ta körkort sedan, det måste ha satt sig rejält i skallen.
 
Jag har bott i Pristina i två år. Jag har mött alla trafikdårar som finns, alla kategorier. Man vande sig till slut även om det första veckorna var lite förvånande att t ex få möte i en rondell. Fördelen är att jag aldrig hetsar upp mig i trafiken hemma längre. Från att ha använt tutan nästintill dagligen så vet jag inte längre om den faktiskt fungerar.
 
Jag kör mycket bil, både i jobbet och privat då det är låååånga sträckor för att ta sig någonstans i den här ändan av landet.

Förra veckan var jag och körde på kvällen, då dyker det upp en bärgare som på isig väg svänger ut framför mig från vänster på 90-väg med mitträcke. Såg hur han började ladda ut när jag närmade mig, sen tog han sig inte iväg och jag fortsatte framåt.. Istället för att stanna så försöker han gasa fram så jag fick tvärbromsa, det var riktigt nära! Sen spann det bara för honom när han skulle framåt.. Vettigt. :mad:


En annan av dom läskigaste trafiksituationerna var när vi semestrade med husvagnen söderut, körde tidig morgon i gryningen och det var väldigt lite trafik. Hamnar bakom en långtradare på mötesfri tvåfilig motorväg, vi börjar köra om och så bakom en kurva kommer möte när vi var jämsides med lastbilen. Fanns ingenstans att ta vägen, djupt dike till vänster, lastbil till höger och möte fram... Tror lastbilen tvärbromsade eller något men jag har faktiskt ingen aning om hur det gick till för jag blundade och hoppades på det bästa :o Rejält skakigt, det var sekunder från att vara sista andetagen.
 
Jag skulle köra förbi en buss som stod på en busshållplats en gång. 50 sträcka med stoppljus 100 m efter hållplatsen, två filig väg där ena filen är för de som ska svänga vänster. När jag är ungefär vid mitten av bussen börjar den åka och preja ut mig i andra filen så att kedjereflexen blev att bilen snettbakom fick tvärnita och nästan svänga in i refugen. Tack och lov gick det bra och ingen krock men det var nära!

Jag vet att bussar har företräde att svänga ut men den här visade inget tecken på att den skulle åka när jag kom. Ingen blinkers eller så. Hade den gjort det hade jag givetvis bytt fil så den kunde åka.
 
Idag blev jag bara irriterad på dåren i en större Renault som plötsligt körde extremt(!) nära mig när jag gjorde en omkörning på motorväg. Vi låg väl i ca 100km/h med räcke på vänstersidan och långtradare på högersidan. Jag är glad. Nu brukar jag visserligen överskatta min bils längd, men det kändes verkligen som om den andra bilen var PÅ mig och lika gärna hade kunnat vara en förlängning av min egna bil...

Med tanke på att det igår var en krock på just den motorvägen med 6 personbilar och 1 lastbil så känns det ju som om folk borde ha blivit påminda om hur viktigt det är att hålla lämpligt avstånd till bilarna framför :meh:

I förrgår, tror jag det var, så var det en liten Aygo framför mig på motorvägen. Helt plötsligt krängde den till och var väl som närmast ca 10cm från vägräcket. Därefter körde bilen lite halvmärkligt i några meter tills det var dags för den att svänga ner på en avfart. Då körde jag förbi den och såg en ung, manlig förare som var väldigt inne i ett samtal med någon på passagerarsätet :banghead:

Den här veckan har jag själv varit dum i huvudet också :o Vid en liten rondell där jag ofta kör så är det även övergångsställen. Den här gången var det rött för mig precis innan rondellen. När alla människor gått över och det blev grönt, då kör jag rakt ut i rondellen, utan att kolla om det kom någon bil i den :banghead: :banghead: Det kom dessutom en bil i den, som jag utan tvekan borde ha stannat för, men som tur var körde den gubben så lugnt att jag kunde rädda situationen genom att trycka ner gaspedalen ännu lite mer. Jag skulle dock inte blivit förvånad om han saktat ner för att släppa ut mig innan jag ens fick syn på honom. Herregud vad jag kände mig dum!
 
Nyss stod jag på en parkering vid ett köpcentrum för att köra ut på en högtrafikerad, dock liten, väg. Bilen framför mig blinkar vänster, kör ut men gör en u-sväng tillbaka in till parkeringen men misslyckas och fastnar halvvägs... say what?! Han kunde ju bara backat tillbaka, det var liksom bara jag bakom och en breeed in/utfart.
 
Åh, den här tråden fick mig att fundera lite till... Jag sitter på norra sidan Sthlm och behöver åka till en förort på södra sidan. Jag behöver åka antingen ikväll senast kl 20 eller någon gång under morgondagen (i så fall börjar jag nog dagen med det). Frågan är när det är minst antal galningar ute?

Jag är inte jättepepp på tranebergsbron i mörker, för den.. näst senaste gången var det en som körde förbi mig i läskig hög hastighet och sedan körde sicksack över precis hela vägen för att komma fram så snabbt som möjligt.
 
Nyligen i min stad, bil som körde i fel riktning på motorvägen. :nailbiting::banghead: Drogpåverkad förare. Krockade med endast 1 bil, några andra hann undan. Blev turligt nog inga allvarliga skador trots frontalkrock.
Denna staden har sin fair share av idiotiska omkörningar som lett till dödsolyckor de senaste åren, det är sjukt jäkla obehagligt. Speciellt när folk kör precis lika stressat på dessa vägsträckor trots nyheterna, trots skyltarna, trots hastighetskamerorna och inte minst anledningen till olyckorna - vältrafikerad 80 väg utan mitträcke på några kilometer.

I min hemstad finns också en rondell med på/avfart till motorväg. Där har det många gånger kommer trafik i fel riktning, samt alla som kör rakt ut i rondellen utan att öht titta, sakta ner eller stanna. Man kan inte direkt ha missat att man kört av motorvägen och upp på en rondell.
Ser mängder med skit i trafiken, många som gärna riskerar sitt och andras liv.
 
Enkelt:
Fanskapet som körde på mig.
Det var övergångsställe, jag hade reflexväst på mig, och en över ryggsäcken (som ju annars skymde hela västen på ryggen) + hängreflexer.
Det kom en bil som saktade ner rejält, hade utan problem hunnit stanna om den hade velat, men icke. Den körde, körde på mig och körde iväg.
Jag trodde den såg mig, och jag brukar verkligen vara superförsiktig när jag går över vägen, men det hjälpte visst inte.
Föraren har heller inte gett sig till känna. :cool:
 
En gång när jag och @niphredil var små och åkte bil med mamma och pappa ner mot Helsingborg så kom det en bil i fel färdriktning på motorvägen. Mot oss. Jag minns bara hur mamma skrek och pappa fick väja undan när den körde mot oss. Och sen att den krockade med bilen bakom oss och att vi stannade och ringde polis/ambulans. Det var det absolut läskigaste jag har varit med om i trafiken.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 904
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 155
Senast: Iamia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 041
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp