Sv: Vilka egenskaper
Vill endast ha ett bett som hästen tycker om, så milt som möjligt (sätter inte på skarpa bett om hästen inte "vill" ha det, ex om den tycker mer om metall än syntet så får den ju det).
Rider allra helst bettlöst, hade önskat mig en kapson men får inprovisera och rider på remontgrimmor. Är de rejaält fodrade så blir de tillräckligt stadiga.
Bettet ska för det första ligga bra i munnen, jag vill helst ha silikonbett eftersom de är mjuka och smidiga. Hingsten går på det när han galopperas mkt (utan nosgrimma "såklart"). Annars rids han på remontgrimma, tjafsar mkt med bettet annars pga dålig lösgjordhet och framåtbjudning, så fort han slipper bettet kan lättare komma till ridning och han söker sig lättare till handen.
Annars så reklameras ju tredelade väldigt mkt nu, jag köpte det helt för ett tag sen, nu vet jag inte riktigt längre.. Lilla ungstoet har 9,5 och ett sådant tredelat ligger med antingen ena eller båda lederna på lanerna. Hon måste alltså går på tvådelat för hon får bara plats med en led mellan lanerna. Hur mkt bredare är större hästar??? Funderar på om det inte bara är MKT stora hästar (stor bred munn alltså) som kan ha tredelat utan att ngn led stör vid ett tygeltag... Men det är mina funderingar. Jaja, stora stoet går iat på ett smalt tredelat i ngn sorts mässing (ingen nosgrimma här heller). Hon är mkt svår i munnen eftersom hon blivit lite felriden.. Så det är svårt att avgöra om hon gillar bettet i sig eller inte.. Men hon gick bra på det innan det "blev lite fel". Vågar inte rida henne bettlöst ännu eftersom hon fortfarande kan bli lite panikslagen om hon inte förstår (mkt känslig och tog mkt illa vid sig av "felridningen") och bettet förstår hon iaf. Har inga så stora silikonbett till henne så det finns inte med bland valmöjligheterna (hon ska bara motioneras i vinter innan fölningen så det känns inte aktuellt att be ägaren köpa mer bett...).
Det stora ungstoet går på tredelat efter "dagens mode", hennes tandläkare förespråkar tredelat och rakt men jag gillar inte att rida på raka metallbett (har inte fått ngn häst att tycka om det) så det har blivit tredelat. Eftersom hon är så ung är det även här svårt att avgöra, det mesta sitter ju i utbildningen, men hon verkar trivas. Har pullargrimma då ägaren inte vill låta unghästar gå utan nosgrimma och engelsk skaver på kinderna.
Mitt lilla ungsto letas det bett till. Lutar åt ett tvådelat stübben, de är tillräcklig böjda för att ligga bra trots en led.