Vilka egenskaper

TheWickedWitch

Trådstartare
söker ni hos ett bett?
Vad fick er att vilja prova det bett ni har nu?
Följer ni rådande "bett-moden" eller går ni efter "gamla beprövade" bett?

Jag måste erkänna att jag går mycket efter "mag-känsla" när jag provar/handlar nya bett...

Sv: Vilka egenskaper

När Brisse kom fick jag med två träns, ett med ett för stort tvådelat bett och ett med ett hackamore.
Ägaren berättade att han inte gillade bett så han reds bara på hackamore. Det visade sig dock att han hade sylvassa tänder och därför inte ville ha bett i munnen... :mad:

Köpte ett tredelat eggbett till han då, för det är snällast. Och det är det trivs han med och går fint på så jag har inte haft anledning att prova något annat på honom. Har tre bett till honom:

-tredelat eggbett
-tredelat mässingsbett
-tredelat fullcheek

Pinky får bestämma!

Och hon väljer tunga, korta bett, och tvådelade går helt bort.

De hon går bäst på är ett tredelat muffbett från Hööks, med STORA ringar och STOR mittdel, helt vansinnigt egentligen... :crazy: Annars en oledad pelhamstång (rids med dubbla tyglar!) eller ett oledat tränsbett.

På de oledade betten är det viktigt att mundelen är tillräckligt böjd, hon gillar inte tryck på tungan. Längden är viktig på alla bett! Är de det minsta för långa blir de förmodligen otydliga och hon blir mycket förvirrad och osäker, och det vill jag inte spä på mer än nödvändigt... ;)

Så tja, hon är väl en "modehäst" då... :angel:
Fast jag tvivlar på att hon skulle vilja ha ett pessoabett, eller ett Mikmar eller något sååå trendigt. Och det vill jag inte att hon ska få prova heller! :cool:

Senast ändrad:

Det är hästen som får bestämma. Han får alltså ha det bett han trivs med. Nu rids han på ett odelat siliconbett, som han inte kan flytta upp i munnen och bita fast. (Han har tidigare haft problem med vargtänder och gjorde så för att komma undan det obehagliga bettet) Han har blivit lätt att tränsa. öppnar munnen för bettet någon som ALDRIG hände innan han fick detta bett.
Svaret är alltså: Prova dig fram för att se vad din häst trivs med.

Jag vill ha ett bett hästen trivs med och som ligger bra i munnen! Helst så milt så möjligt.

Valacken reds på ett normal tjockt 2-delat från början då gick han och gapade och försökte komma undan bettet så fort man rörde tyglarna men sen bytte jag till ett tredelat smalt svartjärn/koppar bett och då ändrade han sig och slutade gapa och öppnade munnen och tog bettet självmant. Dock fick jag för mig att byta till ett vanligt tredelat med en kula i mitten och då blev han ännu mjukare och mer positiv, varför vet jag inte, kanske gillar han inte så smala bett eller så var det metallerna han inte var helt 100 på. Så nu använder vi enbart det vanliga tredelade och ett hackamore.

På stoet har jag alltid haft ett riktigt tjock tvådelat, rakt happymouth pelham eller kandar men nu när hon och jag börjar om från "scratch" sas provade jag svartjärn/koppar bettet på henne och det trivs hon otroligt bra med så det kommer jag fortsätta använda, så småning om blir det även kandaret paralellt.
Stoet är väldigt bestämt och het i skogen och jag har känt att jag inte har rett ut henne varpå jag hellre satt på ett starkare bett än att bara harvat i ridhuset, men nu när vi verkligen börjar om på noll igen så ska jag f-n se till att jag reder ut henne på ett tredelat också!
Behöver man ett starkare bett så borde man kanske lära sig rida hästen istället för att fuska... Det tog tyvärr nästan 3 år för mig att komma på det :galen:

jag har 2 tredelade bett och ett rakt till min.
gick inte bra att rida på tvådelat som jag provade först, tredelat fungerade däremot, men hon grejar rätt mkt med det när det börjar snurra i huvudet på henne, då är det bra med ett rakt ibland som hon inte kan greja så mkt med.
hon funkar bra på båda.

Vill endast ha ett bett som hästen tycker om, så milt som möjligt (sätter inte på skarpa bett om hästen inte "vill" ha det, ex om den tycker mer om metall än syntet så får den ju det).

Rider allra helst bettlöst, hade önskat mig en kapson men får inprovisera och rider på remontgrimmor. Är de rejaält fodrade så blir de tillräckligt stadiga.

Bettet ska för det första ligga bra i munnen, jag vill helst ha silikonbett eftersom de är mjuka och smidiga. Hingsten går på det när han galopperas mkt (utan nosgrimma "såklart"). Annars rids han på remontgrimma, tjafsar mkt med bettet annars pga dålig lösgjordhet och framåtbjudning, så fort han slipper bettet kan lättare komma till ridning och han söker sig lättare till handen.

Annars så reklameras ju tredelade väldigt mkt nu, jag köpte det helt för ett tag sen, nu vet jag inte riktigt längre.. Lilla ungstoet har 9,5 och ett sådant tredelat ligger med antingen ena eller båda lederna på lanerna. Hon måste alltså går på tvådelat för hon får bara plats med en led mellan lanerna. Hur mkt bredare är större hästar??? Funderar på om det inte bara är MKT stora hästar (stor bred munn alltså) som kan ha tredelat utan att ngn led stör vid ett tygeltag... Men det är mina funderingar. Jaja, stora stoet går iat på ett smalt tredelat i ngn sorts mässing (ingen nosgrimma här heller). Hon är mkt svår i munnen eftersom hon blivit lite felriden.. Så det är svårt att avgöra om hon gillar bettet i sig eller inte.. Men hon gick bra på det innan det "blev lite fel". Vågar inte rida henne bettlöst ännu eftersom hon fortfarande kan bli lite panikslagen om hon inte förstår (mkt känslig och tog mkt illa vid sig av "felridningen") och bettet förstår hon iaf. Har inga så stora silikonbett till henne så det finns inte med bland valmöjligheterna (hon ska bara motioneras i vinter innan fölningen så det känns inte aktuellt att be ägaren köpa mer bett...).

Det stora ungstoet går på tredelat efter "dagens mode", hennes tandläkare förespråkar tredelat och rakt men jag gillar inte att rida på raka metallbett (har inte fått ngn häst att tycka om det) så det har blivit tredelat. Eftersom hon är så ung är det även här svårt att avgöra, det mesta sitter ju i utbildningen, men hon verkar trivas. Har pullargrimma då ägaren inte vill låta unghästar gå utan nosgrimma och engelsk skaver på kinderna.

Mitt lilla ungsto letas det bett till. Lutar åt ett tvådelat stübben, de är tillräcklig böjda för att ligga bra trots en led.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 295
Senast: sweep
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 172
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka