Vilka grenar är WESTERN-grenar????

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Texaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 681
Sv: Vilka grenar är WESTERN-grenar????

Fast det är ju inte så svårt. Det mesta handlar ju om samarbete redan nu. Tex om SQHA anordnar en AQHA show och NSBA-S har med klasser, redan det är ju ett samarbete som är vanligt. Eller att en wras ansluten klubb anordnar APHA eller AQHA klasser -en full show eller special event osv osv.
Det behöver inte vara så stora grejer.

Fast nu sitter ni och jämför Hunterklasserna med dressyr och hoppning.

Det finns Jumping (vanlig banhoppning) som klass inom både AQHA och APHA och i USA tävlar man även dressyr (och fälttävlan för den delen) på Quarter/Paint. Det är ungefär lika långt ifrån hunterklasserna som ranchtrail är ifrån pleasure, bara utrustningen som är lika.

De hunterklasser de flesta av er har sett är dessutom ett fåtal av alla som finns, och då de allra mest grundläggande.

Nja...jag jämför inte de grenarna. Några i tråden vill ha HUS-klasser på WRAS tävlingar och motivet är att visa engelskryttarna att hästarna kan...nu tror jag att målgruppen inte riktigt är så välrepresenterad på just westerntävlingar utan det smäller högre om man ställer upp i vanlig dressyr och hoppning på Ridsportsförbundets klubbars arrangemang.

WRAS har i övrigt E-klasser där westernutrustning inte är ett krav som fungerar som en "prova på" för alla. Ser alltså ingen anledning att lägga in en rasdisciplin på en allmän tävling.

Snarare som ett gångartstest som halvbloden har eller en bedömning av islandshäst på ovalbana isåfall.

Det är inte själva utförandet som bedöms och är det "krångliga" utan hästens gångarter, form, exteriör och övergångar. Det är alltså en gångartsgren.

...och då ser jag ännu mindre relevans för WRAS att anordna hunter-klasser! För hur ska man bedöma de olika rasernas gångarter, form, exteriör och övergångar på ett vettigt sätt? Dessa bedömningspunkter bygger ju på att man har hästar som har samma förutsättningar rent exteriört och gångartsmässigt, och det har vi ju inte på en WRAS-tävling som ju ska vara öppen för hästar av alla de slag!

Till dig,piraja och om det är någon mer som missuppfattat mig.

Jag har alltså inte promotat hunterklasser som wrasgrenar (läs mina inlägg ;) ) utan jag kände mig manad att tillrättalägga några missuppfattningar angående hunterklasserna och vad de gick ut på.

Nä, det har du kanske inte, men hela tråden gick ju ut på vad som är westerngrenar inom WRAS. Jag säger inte att du tycker att det ska finnas hunterklasser på WRAS tävlingar, jag menar att ditt inlägg ger mig fler argument emot att ha hunterklasser på WRAStävlingar.

Snarare som ett gångartstest som halvbloden har eller en bedömning av islandshäst på ovalbana isåfall.

Det är inte själva utförandet som bedöms och är det "krångliga" utan hästens gångarter, form, exteriör och övergångar. Det är alltså en gångartsgren.

Men är det då enbart QH/Paint som får vara med då eller är det öppet för alla raser? Det borde vara svårt att bedömma dem lika tycks det mig. (Som ni hör så kan jag ingenting om westerntävlingar, men jag vill gärna lära mig:angel:)

...och då ser jag ännu mindre relevans för WRAS att anordna hunter-klasser! För hur ska man bedöma de olika rasernas gångarter, form, exteriör och övergångar på ett vettigt sätt? Dessa bedömningspunkter bygger ju på att man har hästar som har samma förutsättningar rent exteriört och gångartsmässigt, och det har vi ju inte på en WRAS-tävling som ju ska vara öppen för hästar av alla de slag!

och pleasure är inte en gångartsgren?

en islänning har mycket mycket svårare att få till en bra "jog" jämfört med en quarter (många quartrar som tävlar wras, iallafall i norrland)

är det inte lättare för andra raser att gå i en gångartsgren där längre steg/lite högre tempo ?

Nej, inte på lägre nivå och förvånansvärt många "andra raser" placerar sig högt även på lite högre nivå på WRAS-tävlingar.

Fortfarande finns E-klasser för de som vill prova på och om intresset väcks tränar man sig sen för att kunna tävla i D och uppåt. Vissa nischar sig till några enskilda grenar och andra rider allt dom kan komma över. Väcks sen ett intresse för de amerikanska raserna mer specifikt inhandlas ofta en sådan och man börjar rida klasser som special- och rasföreningen tillhandahåller.

WRAS är en ren förening för westerngrenarna. Varför i hela friden lägga på fler grenar när det är tufft nog att anordna och hinna med de klasser som redan ingår? Jag ser då inte nyttan med det...

en islänning har mycket mycket svårare att få till en bra "jog" jämfört med en quarter (många quartrar som tävlar wras, iallafall i norrland)

är det inte lättare för andra raser att gå i en gångartsgren där längre steg/lite högre tempo ?

Visst är det så, men behöver vi ännu fler gångartsgrenar inom WRAS?

Men en gångartsgren som har sitt ursprung (om än halvt dolt i töcken nu..läs paljetter:angel:) i långa dagars rancharbete.
Och där namnet Pleasure står för att hästen ska vara "ett nöje" att rida = behaglig i sin gång

Varför inte locka nya talanger? att behöva sitta ner i trav kan vara mycket pinigt för yngre ryttare, för att inte tala om att hitta en passande westernutrustning.

Om det är pinigt att sitta ner och man har problem med westernutrustningen - varför i hela friden då inte hålla sig till engelskridning:confused:

Om det är pinigt att sitta ner och man har problem med westernutrustningen - varför i hela friden då inte hålla sig till engelskridning:confused:

när jag red ponny bävade jag för lättridningen. jag ville inte tävla riktigt pga det. i dressyr är det också nedsittning.

ja ni vet vad jag tycker och jag står för det. behövs inget mer tjafs. och jag vet vad pleasure mm var till för i grunden, men nu är det inte grund längre så att spelreglerna har ändrats, min åsikt iaf. nog med det.

HUR lätt är det, med handen på hjärtat, att hitta en westernsadel (som INTE är från börjes/hööks/skitmärke) till en B-ponny? om man inte vill importera villsäga, men det kan vara mkt kostsamt att köpa 5sadlar, eller mer, långväga innan man hittar något som passar.

när jag red ponny bävade jag för lättridningen. jag ville inte tävla riktigt pga det. i dressyr är det också nedsittning.

.

Totalt förvirrad:confused: Vad är pinigt?? att rida lätt eller att sitta ner i trav. Du skrev att det var pinigt att sitta ner i trav och nu bävade du för lättridningen? Vilket menar du? fattar nada av just den biten av ditt resonemang.

Din åsikt om att HUS ska vara med förstår jag men delar inte alls och det är min åsikt som jag står för:cool:

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 941
Senast: Em-Jay
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: Smulan75
·
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Jagoda
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Shettistråden del II