Vilka grenar är WESTERN-grenar????

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Texaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 681

Texaz

Trådstartare
SpinOff på uppklassningstråden där vi (FÖRLÅT!!!) spårade ur lite!

Nå vilka grenar bör ingå på WRAS-tävlingar och varför????

Jag börjar själv...

Jag anser att det ska vara RIKTIGA westerngrenar där man rider med WESTERN-utrustning, och sen är ju jag mer lagd åt ranchhållet, varför jag skulle vilja se mer rena ranchgrenar, t ex ranchtrail, vilken inte ofta finns på WRAS-tävlingar....

Hunter anser jag hör hemma inom engelsk ridning (inget ont om den, rider engelskt också!), och den är såklart given inom rasshower då man visar RASERS mångsidighet. Däremot anser jag inte att det är riktig westernridning!!!

Sv: Vilka grenar är WESTERN-grenar????

vad är den stora skillnaden mellan pleasure och HuS mer än utrustningen, och lite högre tempo/längre steg?

då borde inte pleasure räknas som westerngren för vad har man för nytta av en häst som galloperar på samma ställe när man vill ta sig från punkt a till b?

Haha, nej och det vågade jag knappt själv skriva......Men nej egentligen kanske man borde skilja på ranchgrenar och westerngrenar...hm....
Själv anser jag att pleasure är mördande tråkigt att titta på men himla kul att rida!!!:p Fast jag är nog mer för att rida än att titta överlag...

Nåja men just utrsutningen tycker jag kan vara rätt avgörande, att rida sin häst i pleasure och reining med för den delen, anser jag mer syftar till att visa hästens lydighet UTAN boskap..... Men det är ju jag det!!!:laugh:

Håller med dig! Jag tycker oxå att WRAS ska hålla sig till westerngrenarna - de som rids med westernsadel.
Vill man rida HUS eller likande får man väl vända sig till en förening för den typen av klasser tex NSBA. Nu är ju de förvisso inte öppna för alla raser, men det kan ju anntingen ändras eller så får man starta en egen förening.

vad är den stora skillnaden mellan pleasure och HuS mer än utrustningen, och lite högre tempo/längre steg?

då borde inte pleasure räknas som westerngren för vad har man för nytta av en häst som galloperar på samma ställe när man vill ta sig från punkt a till b?

De här känns nästan som lite sandlåde nivå för vad jag vet så har du sysslat me western så länge att du vet att joggen kommer från att de ville valla korna i en långsam takt, likaså den korta galoppen. Och det har sedan utvecklat till en tävlingsgren. Precis som att man inte har nån större nytta av att kunna spinna 5 varv på raken med en reininghäst. :)

Jag har fått lära mig att pleasuren hämtat sin inspiration från lååååånga dagar ute på prärien. En häst ska vara bekväm (a pleasure to ride) att rida i många sadeltimmar. Tempot ska vara energibesparande men framåt. Så det har en grund i ranchhistoren vad jag vet.

jo, men nu har det ju gått såpass till sin extrema punkt, jag tycker HuS och hack är westerngrenar. ibland behöver man kanske ta sig över en liten stock tillexempel.
det jag menar är att det är inte någon milsvid skillnad på HuS och pleasure. Om inte annat skulle det nog locka mer folk till WRAS, vi har ju redan lite tunt, och kan bli tunnare. Alternativt är att göra en Hunterklass i westernutstyrsel. Hack blir det lite svårare med men det kan man faktiskt hålla sig till rasklubbarna med.

jo, men nu har det ju gått såpass till sin extrema punkt, jag tycker HuS och hack är westerngrenar. ibland behöver man kanske ta sig över en liten stock tillexempel.
det jag menar är att det är inte någon milsvid skillnad på HuS och pleasure. Om inte annat skulle det nog locka mer folk till WRAS, vi har ju redan lite tunt, och kan bli tunnare. Alternativt är att göra en Hunterklass i westernutstyrsel. Hack blir det lite svårare med men det kan man faktiskt hålla sig till rasklubbarna med.

Håller visst med dig om att det gått till extremformer med både gångart och paljetter, långt från en skitig cowboy på prärien:)
Men min personliga åsikt är att det ska vara westernutrustning på esterntävling (pratar EJ rasshower). Har inget emot ett litet stockhopp - kanske i ranchtrailen??

Är frågan ställd som ett diskussionsunderlag?
Annars är det väl helt enkelt så att en WRAS-ansluten klubb som arrangerar en tävling sanktionerad av WRAS tillhandahåller grenar som ingår i WRAS regelbok.

Men du sitter väl i WRAS´förbundsstyrelses tävlingsutskott? Då vet du ju vilka grenar som kan arrangeras?
Eller har du blivit ombedd av förbundsstyrelsen att öppna för diskussion angående westerngrenar här på Bukefalos? Och isåfall varför?

(Ännu en anledning att ha ett forum på WRAS-portalen, då kan sådana här frågor ställas till medlemmarna, inte till "vemsomhelst" på ett öpet forum).

Nejdå, detta är min helt personliga nyfikenhet, vet ju själv hur jag ser på det och vill bara veta hur andra tänker! WRAS har INGEN som helst del i detta, det är bara fria tankar från min sida PROMISE!!!!!;)

Fast jag tycker ju att det är fel att vilja utesluta t.ex hus, hack o seat. Vill vi inte visa för t.ex engelsk folk att med en westernhäst, oavsett ras kan man göra ALLT, utan betydelse för utrustning. Inte bara jaga kor och glida på bakbenen.

Jag tycker det verkar vara lite gammaldags tänkande, själv skulle jag vilja få bort fördomarna mot oss westernryttare, att vi skjuter pang pang och skenar omkring eller för den delen bromsar våra hästar till förbannelse för att de ska gå långsamt.

Och för det tredje, sporten utvecklas. Förra året upptäckte jag Hunt Seat Eq och det var bland de roligaste jag ridit. Allt måste utvecklas, precis som utrustningen, hästarna och ryttarna.
Nej, fram för alla klasser! Man ska kunna välja, som jag, som har en pleasure häst med SM medaljer i Hunter.

Det var lite det här tänket jag var ute efter:laugh:
Iof så gillar jag att glida på bakbenen också, och att jobba med boskap! :D

Det var lite det här tänket jag var ute efter:laugh:
Iof så gillar jag att glida på bakbenen också, och att jobba med boskap! :D

Javisst, men min tankegång är att öppna upp för mesta möjliga istället för att stänga in sig.

Jaså? Och HUR skulle du visa de engelska ryttarna det??? Vart ju ramaskri när SQHA skulle ha sina tävlingar på Strömsholm...

För övrigt är då jag mer imponerad av de ridhästar som tävlar dressyr och hoppning OCH western på ett bra sätt än de klasser jag hittills sett inom hunter.....

Jaså? Och HUR skulle du visa de engelska ryttarna det??? Vart ju ramaskri när SQHA skulle ha sina tävlingar på Strömsholm...

För övrigt är då jag mer imponerad av de ridhästar som tävlar dressyr och hoppning OCH western på ett bra sätt än de klasser jag hittills sett inom hunter.....

när vi hade NSBA klasser på vårat Norrlandsmästerskap så blev engelskryttarna väldigt positiva.

Helt ovetandes kom de till stallet och trodde att ridhuset skulle vara uthyrd till en annan klubb, och så möts de av vackra hästar i hopputstyrsel! tror inte äns de visste att det skulle vara en tävling. det blev en skara nyfikna som satt sig på läktaren då. de trodde inte att det gick att rida "normalt" på westernhästar(!!!)

Fast jag tycker ju att det är fel att vilja utesluta t.ex hus, hack o seat. Vill vi inte visa för t.ex engelsk folk att med en westernhäst, oavsett ras kan man göra ALLT, utan betydelse för utrustning. Inte bara jaga kor och glida på bakbenen.

Fast vi pratar ju om hästar som i grunden INTE är westernhästar, och det borde väl engelskfolket veta att det går att göra annat än rida western på dem?

tydligen inte. :grin:

min erfarenhet av fördomarna iallafall.

Fast...för att visa Engelskryttarna ens häst förträfflighet så att dom tror på det är det nog bättre att ställa upp i vanlig dressyr och hoppning på deras arrangemang. Bara för att hästen inte är behängd med westernutrustning gör ingen imponerad utan när hästen gör bra resultat.

Min erfarenhet är att en häst ska prestera för att falla i god jord hos de som rider engelskt. Sen att dom kan tycka att det är kul att titta på är en annan sak.

Jag utgår från mig själv...skulle aldrig rida HUS i någon form. Som gammal dressyr- och hoppryttare väljer jag i så fall att gå till dom grenarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 942
Senast: Em-Jay
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: Smulan75
·
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Jagoda
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31