Vilka hjälper används?

simpan

Trådstartare
Har läst en hel del här inne på galoppforumet och i var och varannan tråd står det att galopphästarna rids på helt andra hjälper än "vanliga" ridhästar.

Har själv ett fullblod som kommer direkt från banan och har även tidigare haft fullblod (dock redan "omskolad" vid köpet). Jag märker inte av några annorlunda reaktioner på min häst, mer än att hon är väldigt känslig för vikthjälper, precis som man vill ha dem med andra ord. Det är aldrig några problem med att hon pullar och vägrar stanna när man tar i tyglarna, oavsett gångart. Hon är väldigt reglerbar. Har läst massor med skräckhistorier om fullblod som bara gasar mer om man drar i tyglarna för att de är "lärda" det på galoppen.... har svårt att tro att detta stämmer, men rätta mig gärna om jag har fel, har ju bara två exempel att jämföra med men har aldrig ens känt tendenser till det.

Det jag kan märka är att hon inte förstår skänklarna som framåtdrivande hjälp alla gånger och inte heller förstår en normal galoppfattning, men det har ju sina orsaker. Dessutom är hon bara tre år så hon får den grundutbildning som vilken annan unghäst som helst skulle ha fått, och vilken treåring fattar framåtdrivning och galoppfattning med en gång?? Känner att man lätt blir lite lurad att kräva för mycket då hästen är så otroligt ridbar och "färdig" jämfört med ett treårigt halvblod tex.

Tanken med denna tråd är att vi kanske kan göra en sammanställning av hur en galoppör rids när den står i träning, alltså vilka hjälper som används osv.

Sedan kan vi kanske ta med några BIG NO, NO som man absolut inte bör göra med sitt fullblod (ridmässigt, ang hjälper), om det finns något som utan tvekan kommer att ställa till det för den icke galoppinsatta ryttaren :D

Kort och gott en liten instruktion om hur galoppörerna rids och hur man ska rida när man "omskolar" dem för att inte orsaka onödiga "konflikter". Gillar egentligen inte att använda ordet omskolning men tar det för att göra det tydligt. Det låter så omfattande, som att det är ett jätteprojekt, hästarna är ju trots allt ridna, välhanterade och fungerar mkt bra i ridningen bara ryttaren rider rätt...

Och innan jag får svaret: Sök på omskolning så hittar du! så vill jag säga att det har jag redan gjort men inte hittat något vidare bra, vill att vi här kan sammamfatta allt ;) så gott det går iaf.

Så, kom igen, hur rider ni era galoppörer? Vad är det som skiljer sig så radikalt från "vanlig" ridning?
 
Sv: Vilka hjälper används?

Du har helt rätt! Ett välridet fullblod är det inga problem att ha som vilken ridhäst som helst oftast är de däremot extremt känsliga för alla hjälper. En galopphäst rids på vikthjälper och röst i första hand med ett jämt stöd i tyglarna.

De ryttarna som får problem med att skola om sina inköpta galopphästar är oftast de som brister i ridkunskaper eller så fick de tag i en äkta idiot (de finns inom alla raser). Oftast tjuvhåller ryttaren hästen, kortar tygeln oavbrutet och sågar lite, samtidigt klämmer de sig fast i sadeln och blir spända. Det är många hästar som reagerar att springa lite fortare i de lägena för att de aldrig har upplevt det tidigare.

Själv får jag för mig att tävla dressyr eller hoppning på mina ibland då jag vill ha lite omväxling och det brukar inte vara några problem trots att de är i full löpkondis.
 
Sv: Vilka hjälper används?

Ja, att du rider dina även som "vanliga" hästar och även tävlar dressyr och hoppning emellanåt är vida känt :D Superbra tycker jag, då har de redan grunden klar när det är dags att pensionera sig från banan :bow:

Hur vanligt är det bland tränarna egentligen? Jag får känslan av att många tycker att det är onödigt och tar tid från den vanliga träningen, stämmer det?

Vet ej om man får namnge tränare på forumet men om det är ok kan du kanske berätta vilka tränare som rider sina hästar så som du gör. Kan vara bra att veta för dem som söker ridhäst och är tveksam till en helt grön häst.
Vet ej om du kommer ihåg men jag har köpt min på ett tips från dig och är supernöjd, tackar och bockar! Hade det inte varit för dig hade hag inte haft denna underbara varelse hemma nu. :bow: Hon som hade henne i träning sade att hon inte var riden "vanligt" alls och inte van vid vanlig sadel osv så jag blev mkt glatt överraskad när allt bara fungerade när jag satt upp. Hade förväntat mig lite mer "unghästfasoner" och kanske lite mer fart och fläkt i början innan vi hittat varandra men hon har skött sig exemplariskt hela tiden. Ligger i form, lätt i handen, mkt reglerbar kommer nog att bli en toppenhäst när hon blir lite äldre och har fått lite mer utbildning.

En liten fråga från mig då, eftersom jag som bäst håller på att träna in galoppfattning. Hur sätter ni igång hästarna i galopp? Jag har inga problem att få damen att galoppera men det kan vara kul att vet vad "startknappen" är hos er där inte skänklarna hjälper till på samma sätt. *nyfiken*
 
Sv: Vilka hjälper används?

Är du en duktig ryttare är det inga problem om du köper dig en ”vanlig galopphäst”, Annikas är välridna för att komma från banan, men merparten av fullbloden som löper är ju trevliga och väl hanterade hästar. Skall du rida 15 stycken i en tight klunga i 60-70 km i timmen vill man kunna reglera dem, tro mig…

Även om de inte går i rätt form i träning så är de trots allt ridna 5dagar i veckan sedan de var två år, tro mig inte många ryttare står ut med att jobba med hästar som inte går att hantera. Skall man rida 4-5 hästar om dagen så vill man ha dem ridbara, dvs, fullbloden är det inga problem med så länge du som ryttare inte gör fel…

De klassiska felen som (jag tycker att) ”ridhästmäniskor” gör är att:
- När de köpt hästen (direkt från elitträning), låta hästen stå i ett antal månader/veckor. Anledningarna varierar, men tänker man bara efter så är det ju helgalet, klart att du får en het och olastad häst om du låter en elitidrottare bara lulla i hagen… Rid hällre ner hästen i kondition + att du har en hästy som inte hunnit börja känna sig alt för stallmodig när det väl blir dags.
- Många förändringar på kort tid. Fullbloden på banan får mat någon gång mellan 5.30-7 på morgonen, beroende på stall. Sedan rids de på förmiddagen, ”sover lunch” lugn aktivitet på eftermiddagen. Och de flesta får mat relativt tidigt på kvällen. Fullblodet som skall bli ridhäst har en klocka i kroppen som de nya stallet förväntar sig skall vara omställd över en natt. Utöver jetlaggen som fullblodet kan råka ut för så är ju allt annat nytt, som sadelläge och ridrutiner mm
- Vare sig om hästen har stått eller inte så när ryttaren väl är i sadeln så är det lätt att vara lite nervig och hålla för hårt i tyglarna. Håller du hårt betyder det att du förväntar dig att något skall hända o då händer det definitivt något i fullblodets värld.
- Det krävs en smidig och följsam ryttare, som ni påpekat så lystnar fullblodet väldigt mycket på vikthjälperna. Har sätt fullblod som ”gör rätt”, men rytaren inte uppfattar sinna egna signaler =pankaka…
- I fullblodets vardag så finns det traktorer, massor med hästar, högtalare (numera massa barnvagnar) osv. Men tänk på att merparten har levt i en värld utan Islandshästar, brevlådor, stora stenar med kvartsränder osv…


Sir Prescott pratade massor under vårat besök i hans stall i Newmarket, men vad jag fastnade för var att man skall tänka som hästen, för den kommer aldrig att tänka som dig!
Sätt dig in i den världsbild som din häst kommer ifrån och du kommer att förstå dens beteende. Hästen tycker att det är obehagligt att passera en plats, kanske är det inte den som tycker att platsen är skrämmande utan faktiskt du som ryttare som förmedlar obehaget… tex djupt dike vid vägen osv…

Det finns så mycket negativa rykten om fullblod, men jag tror det är personer som har misslyckats snarare än att det har varit fel på deras hästars beteende…:crazy:

Men så är de ju minna :idea: åsikter...
 
Sv: Vilka hjälper används?

Ja, jag tror också att det är många oförtjänt dåliga rykten som följer fullbloden. De flesta pga okunniga ägare men givetvis så finns det, som annika säger, rötägg även inom denna ras liksom det finns bland alla andra.

Fullblod är en gudomlig ras, det är som att köra sportbil i jämförelse med många andra raser :love:

Ingen som har svar på min lilla fundering från föregående inlägg? Vad är "startkanppen" för galopp på "galoppspråket" utan skänklar som hjälper till?
 
Sv: Vilka hjälper används?

ja annika dina är helt klart undantag!!! tycker att det är coolt att du "chockar" dem med lite "ridhäst-grejjer" då å då :D

säg till när du vill komma å rida till min "heliumballong"... ;)
idag blåste det + trilla ner löv + svajjade lite i gräset runt ridbanan...
piggelin var piggelin deluxe :rofl:
 
Sv: Vilka hjälper används?

Ingen som har svar på min lilla fundering från föregående inlägg? Vad är "startkanppen" för galopp på "galoppspråket" utan skänklar som hjälper till?

Instämmer med vad de andra sagt om fullbloden, startknappen är för det mesta så enkelt som att du trycker med knogarna/handen på manken.. ;)
 
Sv: Vilka hjälper används?

ja annika dina är helt klart undantag!!! tycker att det är coolt att du "chockar" dem med lite "ridhäst-grejjer" då å då :D

säg till när du vill komma å rida till min "heliumballong"... ;)
idag blåste det + trilla ner löv + svajjade lite i gräset runt ridbanan...
piggelin var piggelin deluxe :rofl:

Känner igen d där.. Misstänkte skarpt igår att ena hästen är mörkrädd... :angel: Hon levde iaf :devil: för minsta lilla.. *grr* :angel:
 
Sv: Vilka hjälper används?

å kortar tyglarna.. haha.. vilket e j*T jobbigt när dt går fortare å fortare å tyglarna glider å man måste ta nytt tag....

till å med min "avdankade" tar varje tillfälle att "missupfatta" :angel:
 
Sv: Vilka hjälper används?

haha precis, har man precis fått "bukt" med farten så blir man tvungen att ta nytt tag och sen börjar vi om igen.. :p
 
Sv: Vilka hjälper används?

å kortar tyglarna.. haha.. vilket e j*T jobbigt när dt går fortare å fortare å tyglarna glider å man måste ta nytt tag....

Hmmm, det där låter ju lite som skrönan om att de gärna drar iväg när man kortar tyglarna/håller i rejält och bromsar... :confused:

Hur är det egentligen, hur gör merparten av hästarna? Har jag haft tur med mina som inte märkt av några sådana tendenser alls eller är det "rötägg" som beter sig på det här viset? (inget ont om din häst Messy, hoppas at du inte tar det så, vill bara få igång en debatt)
 
Sv: Vilka hjälper används?

nej då jag tar inte illa upp!!! :)

asså när jockeyn byter grepp så att säga å tar tag i hästen så ska den ju öka...

min är inte skolriden för 5 öre å har dessutom haft ont å sprungit lite i "panik"...
så idag tex gick hon "superfint" (för å va vi å än så länge) å då märkte jag ju att då hajjade hon ju förhållningarna...
men när hon är stressad så går det fortare å fortare å byter jag grepp så e jag köööörd...
 
Sv: Vilka hjälper används?

Det finns nog ingen riktig startknapp för att fatta galopp på löpshästarna. Det brukar räcka att tänka galopp och korta tygeln en aning och lätta ur sadeln för att hästarna ska börja galoppera. Hästarna på banan vet när man ska galoppera och ofta är vi flera som rider tillsammans.

När jag fattar galopp på mina fullblod brukar jag fatta för innerskänkel/ ytter tygel precis som på ridhästarna. Men först är jag alltid noga med att ha hästen loss i sidan, ställd åt rätt håll och stöd på yttertygeln innan jag försöker. Missar man i taijmingen av hjälperna eller inte har hästen lösgjord blir det lätt fel fattningar. ofta har hästarna svårare att fatta höger galopp då de under lång tid har tränat/tävlat mycket i vänstervarv. Har du svårt att få till fattningarna tror jag att det kan vara lättare att fatta när du står i lätt sits.
 
Sv: Vilka hjälper används?

Alla galoppörer jag har ridit in eller varit med att rida in har ridits in som vilka andra hästar som helst. De har också ridits ut och satts igång som vilka andra hästar som helst.
Visst blir det ingen dressyrskolning på dem, men att hoppa vanliga bommar tycker jag är en del i utbildningen på alla hopp-galoppörer.

En galopphäst är en häst, och alla hästar fungerar på hjälper. En hjälp är inte ett inlärt kommando utan alla hästar flyttar sej för tryck och man kan genom att balansera upp dem, eller obalansera dem få ut ett visst mönster.

Det är när vi människor ger otydliga hjälper som hästen gör fel!!
 
Sv: Vilka hjälper används?

jag känner faktiskt inte igen att det skulle stå att det är så annorlunda i trådarna?

Precis som du skriver är de känsligare för vikten än många halvblod vilket kan vara mycket knepigt för den som inte är van, för hästen kanske ångar på för att ryttaren hänger i framvikt tex.

Och känsligare för alla hjälper men de reagerar inte annorlunda än andra hästar.

Den skillnad jag märker är attt varje gång jag sätter mej på ett (även mycket välridet) halvblod så tycker jag de känns stelare (och en av dem jag suttit på sista åren går msv dressyr så det är ingen stel häst) och att galoppen känns som :crazy: .

Men ridningen är inte annorlunda, som sagt.

Så jag vet inte om du kanske har missförstått eller om vi ser olika saker i texterna?

Sen passar inte vissa dresssyrtränare så bra, de som fokuserar på att "hala och dra och sparka på", men det skulle jag inte gilla med vilken häst som helst.

Fullbloden kräver ju lättare hjälper, och mer av ryttaren tycker jag, inte sitta och knipa med låren, inte vara alltför obalanserad, inte klamra i tyglarna så fort det är något.

Egentligen är det tacksammare att rida ett stort tungt halvblod (om man generaliserar lite) för då syns inte alla dina brister lika tydligt på hästen, men på fullblod syns det obarmhärtigt :o


O sen skrev NinniW mycket klokt som jag instämmer i, bla ang vilka fel folk gör som köper fullblod.:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka hjälper används?

Självklart lyssnar även d på förhållningar, annars hade det ju varit lite svårt (svårare :p ) att få stopp på dem... Men man kortar för det mesta tyglarna automatiskt innan man börjar galoppera för att vara beredd att hålla dem, det medför ju att just korta tyglarna=aha galopp!

Men som andra sagt! Jag har aldrig märkt att hästarna när de rids i dressyr springer fortare om jag kortar tyglarna en aning. (undantaget om de är extremt pigga och laddade och bara väntar på att man tänker ordet galopp....)
 
Sv: Vilka hjälper används?

Det är när vi människor ger otydliga hjälper som hästen gör fel!!
:bow:
Jag hade en tränare som präntade in det som du säger. Hästen gör vad du säger till den att göra, om du inte säger så att den fattar blir det fel.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 943
Senast: Pyrran
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 392
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 443
Islandshäst Hjälp mig! Vad är rimliga krav på sig själv och på hästen efter en tur som inte gick som den skulle, orsakade lite rädsla o osäkerhet...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Isselassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp