Vilka klassiska sagor känner ni till?

Mina barn älskar när jag återberättar Dummerjöns för dom.
för jag lägger in put i lummö gut u ha(gotländska)
Annars är väl dom flesta välkända uppräknade vid det här laget.
 
Det beror väl på vad vi diskuterar. Om det i tråden efterfrågas sagor, utan definition, och många kommer med exempel som du inte tycker är sagor, då kanske det är rimligt att ha en diskussion kring begreppet?

Ja kanske. Men du verkar tycka att i princip all litteratur är sagor, till och med romaner, och det blir lite för experimentellt och ointressant för mig.
 
Ja kanske. Men du verkar tycka att i princip all litteratur är sagor, till och med romaner, och det blir lite för experimentellt för mig.
Om jag återberättar en roman (till exempel Gullivers resor) när någon ber mig berätta en saga, så menar jag att den är en saga då, i den formen. Som roman är den en roman. Förstår du hur jag tänker?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Unafraid
·
Tjatter Har du någon film som du har sett för länge sedan men glömt bort och nästan trott att du har drömt den. Jag börjar. Hjälp! Jag är en...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 739
Senast: alazzi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
706
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp