Bortglömd film som du har sett?

Som barn hade jag en film om Tummelisa på VHS som jag tyckte var både läskig och fin på samma gång. Jag har flyktiga minnen av olika scener och hur själva teckningstekniken såg ut men jag har aldrig lyckats hitta just den versionen sen dess. Inget av det jag hittar när jag söker matchar det jag minns.
Och bara för att jag skrev här så lyckas jag givetvis hitta den... det är nämligen Oyayubi-Hime, den japanska versionen av Tummelisa från 1978.
 
Funderar på om det kan ha varit ett avsnitt av Kalla Kårar?
Det var en serie. Kommer ihåg den. Den kom efter T2, samma teknik. Skitdålig. Jag vet inte varför jag kommer ihåg den dock. Tittade inte så barnserier på 90-talet. Kan den ha gått på 00-talet @Pilot? Isf kan jag ha sett den med mina äldsta barn.
 
Jag har ett minne av någon film med en kaskelot som kommer bort och bla hamnar i ett stort oljeutsläpp som brinner?

Är inte det en tecknad variant av Moby Dick? Där man får följa den vita valen? Kommer typ ihåg det brinnande vattnet och att de åt bläckfiskar
 
Jag söker en film eller serie med två barn (pojkar?). De går ut i en dunge i skogen, snurrar och så dyker ett hus upp...
 
Är det denna? Googlade, men fick bara upp en svt-länk som inte funkade, och så dansbandsmusik🙈😅

"Far, far away
At the edge of the world
We are lost at a place
Out of time"

Den har iaf jag tänkt på ibland, gick på sommarlovsmorgon tror jag.:)

Japp, den är det! Minns väldigt lite av serien utöver att jag tyckte att det var väldigt spännande och spelade låten på repeat 😅
 
När jag var liten, vi gick nog på mellanstadiet, fick vi gå och titta på en film, som utspelade sig under andra världskriget, med klassen.
I filmen fanns det en pojke som lekte och var vän med en vit liten mus.
Ingen aning om vad filmen kan heta, men just den biten kommer jag ihåg.

Det jag sen kommer ihåg mest från visningen är att jag fick en utskällning från en kompis för att jag log/skrattade under någon scen. 😅
Hon förstod inte alls hur jag kunde tycka det var roligt med kriget och eländet som var så hemskt.
Saken var att oavsett hur eländigt det var så hade pojken ändå hittat en ljuspunkt i det hemska. Han hade hittat en vän i den lilla vita musen. Det tyckte jag var fint och fick en positiv känsla av.
 
För typ 20 år sedan såg jag en skittråkig film, om nån snubbe som jobbade i en pub i London och skulle på anställningsintervju eller om chefen var borta. Jag tyckte då att den var kass men jag är seriöst frustrerad över att jag inte kan lista ut vad det är för film
 
Sen har jag en bok som jag läste när jag gick på högstadiet. Handlar om en ung kinesisk flicka som får sina fötter bundna, ett par röda skor och hennes uppväxt.

Har letat efter titeln till och från under flera år.
Hittat andra på liknande ämne men har ändå inte känts helt rätt utifrån som jag kommer ihåg.
Nu under hösten fick jag äntligen google-gudarna på min sida: The Binding Chair eller De röda skorna som den heter på svenska.

Jag gillade boken då. Frågan är om det är värt att läsa den på nytt en sådär 20 år senare med ett vuxet perspektiv.
 
När jag var liten, vi gick nog på mellanstadiet, fick vi gå och titta på en film, som utspelade sig under andra världskriget, med klassen.
I filmen fanns det en pojke som lekte och var vän med en vit liten mus.
Ingen aning om vad filmen kan heta, men just den biten kommer jag ihåg.

Det jag sen kommer ihåg mest från visningen är att jag fick en utskällning från en kompis för att jag log/skrattade under någon scen. 😅
Hon förstod inte alls hur jag kunde tycka det var roligt med kriget och eländet som var så hemskt.
Saken var att oavsett hur eländigt det var så hade pojken ändå hittat en ljuspunkt i det hemska. Han hade hittat en vän i den lilla vita musen. Det tyckte jag var fint och fick en positiv känsla av.
The island on bird street?

Förresten, det här har utvecklats till en fantastisk tråd måste jag säga. :laugh:
 
Jag har ett vagt minne av nåt program, tror det var en serie, där de i introt (?) flög genom rymden. Tror den var fransk.

Edit: Hittade denna på youtube men musiken stämmer inte. Minns iaf den gröna figuren på slutet.
 
Senast ändrad:
En tecknad serie. Från Frankrike, tror jag. En grön katt bodde hos en gammal kvinna i ett blått hus (i Paris?). Kvinnan var veterinär, eller bara tog hand om djur som skadat sig. Hittar den inte alls när jag försöker söka fram den, men minns jag gillade den :)
 
När jag var liten, vi gick nog på mellanstadiet, fick vi gå och titta på en film, som utspelade sig under andra världskriget, med klassen.
I filmen fanns det en pojke som lekte och var vän med en vit liten mus.
Ingen aning om vad filmen kan heta, men just den biten kommer jag ihåg.

Det jag sen kommer ihåg mest från visningen är att jag fick en utskällning från en kompis för att jag log/skrattade under någon scen. 😅
Hon förstod inte alls hur jag kunde tycka det var roligt med kriget och eländet som var så hemskt.
Saken var att oavsett hur eländigt det var så hade pojken ändå hittat en ljuspunkt i det hemska. Han hade hittat en vän i den lilla vita musen. Det tyckte jag var fint och fick en positiv känsla av.

Åh är det inte Ön i Fågelgatan?
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 299
Senast: Rosett
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
303
Senast: Hellhound
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 540
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp