Vilka krav kan man som outbildad ha på ny häst?

Sissin1

Trådstartare
Hej! Precis som rubriken lyder så undrar jag vilka "krav" man som outbildad ryttare kan ha på en ny häst? Jag är 26 år och har + 10 års erfarenhet, men kan inte mycket mer än grunden inom ridning (just nu, jag har kunnat tidigare i mitt liv). Vilka krav kan jag ha på en häst jag ska köpa när jag själv inte kan så mycket? Är det rimligt att jag, om jag vill tävla lite smått inom exempelvis dressyr i framtiden, kan ställa kravet på att hästen ska ha gått t.ex. LB när jag själv inte är där ännu? Eller är det mer rimligt att jag köper en outbildad häst att försöka utvecklas tillsammans med? Jag tycker mig läsa "orutinerad ryttare - rutinerad häst" överallt.

De råd jag fått är att är man bara ärlig med var man är i sin utbildning och vad man har för mål så har de flesta säljare förståelse för detta när man kommer och tittar på en häst. Jag har däremot upplevt raka motsatsen, och det trots gedigen kontakt innan provridningen där jag förklarat att jag inte kan så mycket men att jag VILL lära mig och kommer ta hjälp av tränare m.fl. När jag väl kommit dit och provridit så har de blivit besvikna. Jag har också blivit besviken på mig själv, för det har ju inte alltid gått så bra. Jag vet ju samtidigt att jag förmodligen utvecklas snabbast och på bästa sätt om jag har en egen häst att rida för tränare på. Vad ska jag göra? Är det bara att sätta sig på ridskola igen tills man är "där"? Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt säljare och häst? Jag känner att mitt självförtroende inom ridningen sviktar allt mer då jag gör mig själv besviken, och känner att andra blir det på mig också, gång på gång. Huvudfrågan är således: Kan jag ha krav på en utbildad häst när jag själv inte är utbildad?
 
Exakt var tycker du att du ligger kunskapsmässigt i ridningen? "outbildad ryttare" som kunde mer förr säger inte så mycket. Vad menar du med att du inte är där än gällande LB i dressyren?

I mina ögon så är en häst på LB nivå endast grundriden.

När jag startade med hästar så hjälpte jag till på stall och red ut i skogen. Sen fick jag ridlektioner av mina föräldrar. Efter några år vart det foderhästar. När jag sen köpte min första häst så var det en pensionerad (utbildad till st Georg) tävlingshäst. En trygg stabil läromästare. En häst som jag som grön ryttare kunde utvecklas på och få en bra grund att gå vidare på. Så ja, jag håller verkligen med i "orutinerad ryttare - rutinerad häst"
 
Självklart ska du ha en ordentligt utbildad häst. Ska du ha en egen häst ska du lägga ner pengar på att köpa en som kan något. LB tycker jag är lågt. Har flera gånger sett hur outbildad häst och outbildad ryttare slutat i katastrof, hästen har tagit över för ryttaren har inte haft de rätta kunskaperna för att hantera situationen.
Jag kan förstå att säljare inte vill sälja sin häst till dig. Om du kommer och provrider och inte har med dig tränare och kan väldigt lite så skulle inte jag heller sälja min häst till dig. Sen är ju ridning inte allt utan hanteringen och vården är en ännu större bit. Hur ser dina kunskaper ut där? Är de väldigt bra kan ju de kompensera dålig ridning i en säljares ögon.
 
Hej! Precis som rubriken lyder så undrar jag vilka "krav" man som outbildad ryttare kan ha på en ny häst? Jag är 26 år och har + 10 års erfarenhet, men kan inte mycket mer än grunden inom ridning (just nu, jag har kunnat tidigare i mitt liv). Vilka krav kan jag ha på en häst jag ska köpa när jag själv inte kan så mycket? Är det rimligt att jag, om jag vill tävla lite smått inom exempelvis dressyr i framtiden, kan ställa kravet på att hästen ska ha gått t.ex. LB när jag själv inte är där ännu? Eller är det mer rimligt att jag köper en outbildad häst att försöka utvecklas tillsammans med? Jag tycker mig läsa "orutinerad ryttare - rutinerad häst" överallt.

De råd jag fått är att är man bara ärlig med var man är i sin utbildning och vad man har för mål så har de flesta säljare förståelse för detta när man kommer och tittar på en häst. Jag har däremot upplevt raka motsatsen, och det trots gedigen kontakt innan provridningen där jag förklarat att jag inte kan så mycket men att jag VILL lära mig och kommer ta hjälp av tränare m.fl. När jag väl kommit dit och provridit så har de blivit besvikna. Jag har också blivit besviken på mig själv, för det har ju inte alltid gått så bra. Jag vet ju samtidigt att jag förmodligen utvecklas snabbast och på bästa sätt om jag har en egen häst att rida för tränare på. Vad ska jag göra? Är det bara att sätta sig på ridskola igen tills man är "där"? Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt säljare och häst? Jag känner att mitt självförtroende inom ridningen sviktar allt mer då jag gör mig själv besviken, och känner att andra blir det på mig också, gång på gång. Huvudfrågan är således: Kan jag ha krav på en utbildad häst när jag själv inte är utbildad?
Är du inte ens på LB nivå skulle jag inte köpa häst. Ta privatlektioner o lär dig rida :)
 
Jag skulle hellre sälja en utbildad, stabil och relativt okomplicerad häst till en person som du än en häst som är outbildad. Som någon sa tidigare Lätt B är grundridning, jag skulle titta efter äldre hästar som gått högre om jag vore du. Har du möjlighet att rida på ridskola/rida för tränare under tiden du letar? På många bra ridskolor finns fina hästar och möjlighet att rida enskilda lektioner - det kan vara ett sätt att jobba med ridningen och självförtroendet under tiden du letar.
 
Jag förstår att LB endast räknas som grundriden. Det jag menar (ber om ursäkt för otydligheten) är att jag själv inte tävlat, därför la jag mitt exempel ganska lågt. För mig är det stort att tävla öht eftersom jag inte gjort det tidigare.

Jag red på ridskola i ca 7 år när jag var yngre, slutade i 15-årsåldern. Haft egen häst de senaste 6 åren med förhoppning om att kunna tävla, men inte kunnat rida för tränare/tävla då hästen inte höll. Fick ta bort hästen för ca 8 månader sedan. Så erfarenheten av att äga häst har jag och jag sätter alltid hästen först, jag kan lättare ridning, men inte mycket mer än så.

Jag ber om ursäkt om inlägget/tråden är helt galet korkad, men jag kände att jag behövde lite råd från er som kan.
 
Jag förstår att LB endast räknas som grundriden. Det jag menar (ber om ursäkt för otydligheten) är att jag själv inte tävlat, därför la jag mitt exempel ganska lågt. För mig är det stort att tävla öht eftersom jag inte gjort det tidigare.

Jag red på ridskola i ca 7 år när jag var yngre, slutade i 15-årsåldern. Haft egen häst de senaste 6 åren med förhoppning om att kunna tävla, men inte kunnat rida för tränare/tävla då hästen inte höll. Fick ta bort hästen för ca 8 månader sedan. Så erfarenheten av att äga häst har jag och jag sätter alltid hästen först, jag kan lättare ridning, men inte mycket mer än så.

Jag ber om ursäkt om inlägget/tråden är helt galet korkad, men jag kände att jag behövde lite råd från er som kan.
När jag köpte häst så var jag inte särskilt utbildad i ridningen, jag hade ridit i 10 år men mest bara ut i skogen. Hade hjälpt till massor i ett stall så skötsel osv. kunde jag.
Jag köpte mig en häst som endast var riden i alla gångarter och inte alls utbildad, jag tänkte ju ändå bara rida i skogen. Vartefter jag lärde mig mer så ville jag ju lära mig ännu mer och det blev väldigt svårt med en häst som inte kunde någonting. Så jag rekommenderar verkligen att köpa en häst som kan, för det är mycket svårare att lära sig ihop än att sitta på en häst som redan kan. Med en häst som inte kan så är det ju inte säkert att den gör rätt när du gör rätt så då blir det svårt (i alla fall för mig som inte har någon naturlig "talang" för det här med ridning...)
 
Jag skulle inte ha några problem med att sälja min egen häst till en "grönare" ryttare men är det din utbildningsnivå som är problemet?

En skogsmulle ryttare eller oerfaren ryttare med självkännedom och som ändå kan rida sjysst och balanserat ser jag inga problem med, däremot skulle jag ha svårt att sälja min guldklimp till någon som är obalanserad och har svårt att ha koll på hjälperna. Om det så att du inte ridit på ett tag så kanske provridningarna gått mindre bra för att du är så ovan? Då kanske det bättre att ta ett par lektioner eller vara medryttare ett tag tills du hittat flytet i ridningen igen?
 
Jag förstår att LB endast räknas som grundriden. Det jag menar (ber om ursäkt för otydligheten) är att jag själv inte tävlat, därför la jag mitt exempel ganska lågt. För mig är det stort att tävla öht eftersom jag inte gjort det tidigare.

Jag red på ridskola i ca 7 år när jag var yngre, slutade i 15-årsåldern. Haft egen häst de senaste 6 åren med förhoppning om att kunna tävla, men inte kunnat rida för tränare/tävla då hästen inte höll. Fick ta bort hästen för ca 8 månader sedan. Så erfarenheten av att äga häst har jag och jag sätter alltid hästen först, jag kan lättare ridning, men inte mycket mer än så.

Jag ber om ursäkt om inlägget/tråden är helt galet korkad, men jag kände att jag behövde lite råd från er som kan.
Inte alls nåt korkat inlägg, tvärt om bra att du funderar i de här banorna. Jag skulle säga att du behöver en jättesnäll och stabil häst. En alltför känslig blir det lätt problem med. Och för att klura ut om hästen är 'rätt' för dig behöver du någon erfaren människa med dig på provridningarna.

Vad hästen gått i dressyr är kanske inte det viktigaste men den ska vara rutinerad och kunna röra sig korrekt under ryttare i alla gångarter. Om inte har du en lång väg att gå och behöver mycket hjälp. Det går det också - jag håller på att utbilda min korsningshäst vid 12 års ålder. Det innebär att hon rids av min tränare två gånger i veckan och går lektion för tränaren två ggr per vecka. Det är jättekul men bygger helt på att jag har tillgång till en mycket duktig tränare flera gånger i veckan.
 
Jag skulle inte ha några problem med att sälja min egen häst till en "grönare" ryttare men är det din utbildningsnivå som är problemet?

En skogsmulle ryttare eller oerfaren ryttare med självkännedom och som ändå kan rida sjysst och balanserat ser jag inga problem med, däremot skulle jag ha svårt att sälja min guldklimp till någon som är obalanserad och har svårt att ha koll på hjälperna. Om det så att du inte ridit på ett tag så kanske provridningarna gått mindre bra för att du är så ovan? Då kanske det bättre att ta ett par lektioner eller vara medryttare ett tag tills du hittat flytet i ridningen igen?

Där sa du något... ja, så är det kanske. Kanske är jag lite obalanserad. Jag får nog helt enkelt rida lite lektioner och träna upp mig ordentligt innan jag fortsätter att titta på ny häst.
 
Tack så mycket för alla svar!

Känns som att jag borde ta mig en riktig funderare över hur jag ska fortsätta. Förmodligen blir det ingen häst i nuläget utan jag ska försöka rida lektion för tränare som kan hjälpa mig i min ridning. Att sikta mot tävling just nu är kanske inte rätt mål... Borde förmodligen börja väldigt basic och verkligen fokusera på min ridning. Känns tråkigt att vara "hästlös" bara... Saknar att ha en bästa kompis att ha roligt med.
 
Tack så mycket för alla svar!

Känns som att jag borde ta mig en riktig funderare över hur jag ska fortsätta. Förmodligen blir det ingen häst i nuläget utan jag ska försöka rida lektion för tränare som kan hjälpa mig i min ridning. Att sikta mot tävling just nu är kanske inte rätt mål... Borde förmodligen börja väldigt basic och verkligen fokusera på min ridning. Känns tråkigt att vara "hästlös" bara... Saknar att ha en bästa kompis att ha roligt med.

Men det är klart att du inte ska vara hästlös om du inte vill det!

Jag hör till dom som tycker att det är viktigare att man har grundkunskaper i hästskötsel o hästhantering från dag 1, snarare än att man måste vara duktig på att rida. Jag är själv "återfallsryttare" och då hade mitt uppehåll varit betydligt längre än din (uppemot 25 år) och jag tyckte att det lilla jag en gång kunde hade jag tappat helt, o inte var det mycket det heller. Jag hade lärt mig att rida på turridningar, fått hoppa upp på kusinens ponnyer mm och jag kunde inte ens rida en häst i form. Jag visste vad det var, typ, men hade aldrig gjort det. Var dessutom skiträdd i början o vågade knappt galoppera.
Jag skaffade mig först en, och sen en till, utomordentligt trevlig arab. Min nuvarande häst har jag haft i 7 år och vi har gjort en lååååång resa tillsammans. Hon har lärt mig ALLT, och vi fortsätter att utvecklas tillsammans.

Se till att skaffa en häst som är en riktig läromästare, o då menar jag välriden o snäll, och (mycket viktigt!!) den sortens häst som liksom går o tar det lugnt om du inte får till det, i stället för att bli sur. Det finns hästar som får spader och blir stissiga av osäkra ryttare med trubbiga hjälper - man vill ha en mer förlåtande sort.

Det finns en häst för dig därute - läs annonser noga bara, och vad ärlig med vad du vill när du kontaktar säljare.

Och - kontinuerlig ridning för BRA tränare är A och O!

Lycka till!! :):)
 
Man måste ju inte ha behovet att tävla för att få unna sig en egen häst, tycker jag då. Man kan ju bara få njuta av hästen, rida som man har lust till helt enkelt.
Jag har haft häst/hästar större delen av mitt vuxna liv, men jag har inte haft lust att just tävla sedan jag var ung.
Inte ens då brydde jag mig särskilt om själva tävlingsresultatet, eftersom jag inte är någon tävlingsmänniska. Huvudsaken för mig var då ( och även nu), att hästen och jag hade det bra tillsammans och gjorde vårt bästa.
Jag har visst ridit för tränare för att utveckla min ridning, och det tycker jag är viktigt för hästens skull om inte annat. Lätt att göra fel som outbildad ryttare, om man inte har någon som rättar till felen man alltid gör, när ingen ser på.
 
Jag tycket att du formulerar frågeställningen lite lustigt.

Vaddå "vilka krav kan man ställa på hästen"?

Du väljer väl själv, om du ska skaffa häst, vilken utbildningsnivå du önskar att den har.
Men nej, det är absolut inte fel att köpa en häst som är mer utbildad än man är själv som ryttare - det är väl det som brukar annonseras som "läromästare".
 
Jag köpte en häst som skulle utveckla min ridning.

Kändes såklart lite jobbigt till och från när jag provade superfina hästar som låg långt över mig i utbildningen (kändes så i alla fall)
Dock var jag tydlig med att jag´bara tävlat lätta klasser, så det verkade aldrig som om någon blev snopen över min rid-nivå.
Jag hade med mig en kompis som rider svår klass, hon vet precis vad jag är ute efter för känsla, och hon fick därför hoppa upp och känna på hästarna och dessutom hoppa de höjderna som jag inte var mogen för då.

Jag tycker absolut inte att du skall vara utan häst om du känner att du vill ha en.
- Så länge du har en kunnig person med dig genom köpet som kan hjälpa dig att hitta rätt häst samt se till att du utvecklas åt rätt håll när du väl fått hem hästen.
Se till att verkligen ha träningsmöjligheterna klara när du får hem hästen så att du inte fastnar i det gamla sättet du ridit på.

Se bara på tjärnornas Hoppning.
Där börjar många från absolut 0 i ridkunskaper (du har ju redan en stor del av grunderna) men eftersom hästarna är stabila läromästare (Har ridit några utav dem själv) så går det bra, eftersom de alltid rider med tränare och därför ser till att deras ridnivå eller balans inte påverkar hästen negativt. De rider dessutom väldigt få gånger jämfört med någon som har egen häst ;)
Det går absolut att hitta en häst som är så pass stabil och säker att du i lugn och ro kan lära dig grunderna igen. - utan att det för den delen är en "tråkig skogsmullehäst". - Och som sedan är duktig nog för att du skall kunna tävla också när den tiden känns inne. :)

Du verkar väldigt vettig, så bara du har någon/några erfarna som du respektrar och gillar i din närhet hela tiden så kommer det att gå galant.:up:
Det går sällan käpprätt åt skogen om man kan fråga om hjälp när man osäker. - Och det är tyvärr långt ifrån alla hästägare som kan det..
 
Där sa du något... ja, så är det kanske. Kanske är jag lite obalanserad. Jag får nog helt enkelt rida lite lektioner och träna upp mig ordentligt innan jag fortsätter att titta på ny häst.

Det brukar komma tillbaka rätt fort så det borde ju inte bli nåt jätte-projekt, men du får ju ut mer av provridningen själv också om du har lite ridning i kroppen sen innan :).
 
Om du gillar att tävla, lägg inte ner målen om att komma ut och tävla! Mål är ju till för att man ska ha något att sikta emot!

Jag säger som de andra köp en rutinerad häst. Men till en "nybörjare" skulle jag säga att det viktigaste är att hästen är en trygg och snäll individ, sjyst och arbetsam. Sen är det absolut fördel om den är utbildad minst LA om du vill tävla. Tycker inte den behöver ha tävlat jättehöga klasser. de flesta hästar som inte tävlat MSV har provat på både sidförande och lite mer avancerade rörelser på träningar. Det viktigaste i "dressyrsyfte" är att den går stadigt i form och är lyhörd tycker jag. Det känns lite utifrån dina beskrivningar att du lär börja tävla på LC & LB nivåer och kommer troligen vara där något år eller två om du får hjälp att befästa dig där och sakta men säkert börja träna LA. har du en häst som är tävlad LA med bra resultat räcker hästens kunskaper ett bra tag innan du kommit ifatt och sen kan ni säkert med hjälp av tränare komma högre upp i klasserna :).

Sen skulle jag inte begränsa mig utan även försöka hitta en häst som är trygg att hoppa - fast det är såklart bara om du själv gärna skulle vilja hoppa lite oxå.
 
Det gamla ordspråket stämmer:

"Oerfaren ryttare, erfaren häst. Oerfaren häst, erfaren ryttare"

Det är svårt att lära sig läsa om inte läraren kan läsa.

...och för dem som aldrig har ridit så har vi hästar som aldrig har blivit ridna! :p (skoja ba!)

Till TS, klart du ska ha en läromästare som gått minst MSV och står ur med ryttare som kanske inte alltid är i balans och ger rätt hjälper.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 718
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 207
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp