Vilka krav kan man som outbildad ha på ny häst?

Hej! Precis som rubriken lyder så undrar jag vilka "krav" man som outbildad ryttare kan ha på en ny häst? Jag är 26 år och har + 10 års erfarenhet, men kan inte mycket mer än grunden inom ridning (just nu, jag har kunnat tidigare i mitt liv). Vilka krav kan jag ha på en häst jag ska köpa när jag själv inte kan så mycket? Är det rimligt att jag, om jag vill tävla lite smått inom exempelvis dressyr i framtiden, kan ställa kravet på att hästen ska ha gått t.ex. LB när jag själv inte är där ännu? Eller är det mer rimligt att jag köper en outbildad häst att försöka utvecklas tillsammans med? Jag tycker mig läsa "orutinerad ryttare - rutinerad häst" överallt.

De råd jag fått är att är man bara ärlig med var man är i sin utbildning och vad man har för mål så har de flesta säljare förståelse för detta när man kommer och tittar på en häst. Jag har däremot upplevt raka motsatsen, och det trots gedigen kontakt innan provridningen där jag förklarat att jag inte kan så mycket men att jag VILL lära mig och kommer ta hjälp av tränare m.fl. När jag väl kommit dit och provridit så har de blivit besvikna. Jag har också blivit besviken på mig själv, för det har ju inte alltid gått så bra. Jag vet ju samtidigt att jag förmodligen utvecklas snabbast och på bästa sätt om jag har en egen häst att rida för tränare på. Vad ska jag göra? Är det bara att sätta sig på ridskola igen tills man är "där"? Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt säljare och häst? Jag känner att mitt självförtroende inom ridningen sviktar allt mer då jag gör mig själv besviken, och känner att andra blir det på mig också, gång på gång. Huvudfrågan är således: Kan jag ha krav på en utbildad häst när jag själv inte är utbildad?

Jag hade satsat på en häst kring den nivån du vill kunna tävla framöver, vill du rida MSV om 5 år och inte byta häst så köp inte en som aldrig gått högre än LB. Vidare skulle jag leta efter en trygg och schysst häst som gör rätt när du gör rätt, då lär man sig mest :)
 
Självklart ska du ha en ordentligt utbildad häst. Ska du ha en egen häst ska du lägga ner pengar på att köpa en som kan något. LB tycker jag är lågt. Har flera gånger sett hur outbildad häst och outbildad ryttare slutat i katastrof, hästen har tagit över för ryttaren har inte haft de rätta kunskaperna för att hantera situationen.
Jag kan förstå att säljare inte vill sälja sin häst till dig. Om du kommer och provrider och inte har med dig tränare och kan väldigt lite så skulle inte jag heller sälja min häst till dig. Sen är ju ridning inte allt utan hanteringen och vården är en ännu större bit. Hur ser dina kunskaper ut där? Är de väldigt bra kan ju de kompensera dålig ridning i en säljares ögon.

Jag tycker inte LB är särskilt lågt, inte om man det med menar att man ridit LB med godkända procent på tävling (riktig tävling, inte klubbtävling eller liknande med glädjepoäng). Den stora majoriteten hästar skulle jag säga är inte tävlade i dressyr alls, och tittar du på de ekipage som vinner LB så är de inte alls oävna, varken hästar eller ryttare. En häst som går stadigt i LB med bra procent skulle jag säga är en helt ok skolad häst, som man kan lära sig mycket av. Det finns ju massor av hästägare som inte tävlat dressyr öht, men ändå tycker sig rida tillräckligt bra för att ha en egen häst.

Sen är det sant att LB är bebisnivå för hästar och ryttare som siktar på GP, men hur många är det? För vanliga hobbyryttare, som inte har hästarna som yrke, så är LB ungefär så långt man kommer under sitt ryttarliv. Många kommer inte ens så långt.
 
...och för dem som aldrig har ridit så har vi hästar som aldrig har blivit ridna! :p (skoja ba!)

Till TS, klart du ska ha en läromästare som gått minst MSV och står ur med ryttare som kanske inte alltid är i balans och ger rätt hjälper.

En frisk, okomplicerad och förlåtande läromästare med några år kvar på tävlingsbanorna, som gått minst Msv kostar ju iofs en hel del. 100 000+, allra minst, skulle jag säga - så om det är självklart är väl lite beroende på plånboken.
 
Jag tycker att som köpare kan du väl ställa precis vilka krav du vill, ju större krav ju större plånbok.

Det viktigaste tycker jag är att först fundera över vilken sorts hästliv du vill ha NU, inte om tio år. Det är jättebra med mål men du kan ju inte köpa en Ferrari för att du drömmer om att köra en, fast du egentligen till vardags vill ha en lättkörd och trygg Opel Astra.

Och hur är du som person? Lista ut vilken sorts hästpersonlighet som skulle passa dig bäst, antingen vilken sort du skulle tycka var enklast eller vilken som du skulle utvecklas mest av (det beror ju helt på hur du är lagd så att säga).

Hästar är DYRT. Så det ska vara roligt nästan jämnt. Och är det inte det, är det kanske dags att fundera över hur du kan förändra hästvardagen så den blir rolig.

Om jag försöker läsa mellan raderna och gissa så misstänker jag att du vill ha en stabil häst med mycket "buffert" för misstag. Alla hästraser kan tävlas i dressyr, så det gäller att hitta en som du kan älska och brinna för och bli glad av bara av att tänka på.

Leta efter rätt personlighet på en grundutbildad häst från en säljare som känns seriös och trevlig. Och glöm inte bort att hitta en bra plats att ha hästen på som passar din livsstil.

(och ja, jag anser att ridningen kommer i andra hand. Ni kan ha en underbar resa och lära er tillsammans om ni passar personlighetsmässigt. Räkna in tränare i din hästbudget.)
 
Jag tycker inte LB är särskilt lågt, inte om man det med menar att man ridit LB med godkända procent på tävling (riktig tävling, inte klubbtävling eller liknande med glädjepoäng). Den stora majoriteten hästar skulle jag säga är inte tävlade i dressyr alls, och tittar du på de ekipage som vinner LB så är de inte alls oävna, varken hästar eller ryttare. En häst som går stadigt i LB med bra procent skulle jag säga är en helt ok skolad häst, som man kan lära sig mycket av. Det finns ju massor av hästägare som inte tävlat dressyr öht, men ändå tycker sig rida tillräckligt bra för att ha en egen häst.

Sen är det sant att LB är bebisnivå för hästar och ryttare som siktar på GP, men hur många är det? För vanliga hobbyryttare, som inte har hästarna som yrke, så är LB ungefär så långt man kommer under sitt ryttarliv. Många kommer inte ens så långt.

Fast jag håller med om att LB inte direkt är någon utbildning att hänga i granen.
Däremot kan man ju se det som att hästen, om den är tävlad och har skött sig, har tävlingsvana och är van vid miljön. Det är ju absolut ett plus!

Men utbildningsmässigt är inte LB mycket. Och jag tror absolut att de flesta, som vill och tränar för en vettig tränare och inte har några större handikapp själva eller i sin häst, kan ta sig till iaf MSV C/gamla LA.
När det börjar komma byten i språnget blir det svårare. Då kan en del hästar och en del ryttare falla bort. Men MSV brukar de flesta som bara har viljan och tränare som är hyfsad kunna ta sig till. Det behöver man inte vara en stor talang för själv. :)
Sen kanske man inte vinner. Men att rida det på godkänt klarar många!
Jag tror det kan vara "farligt" att måla upp mer som så himla svårt. Jag tror det dödar ambitionen för en del. Man ser det som ouppnåerligt och försöker inte ens.
En bra tränare bör kunna ta de allra flesta ryttare dit, på sikt givetvis beroende på var man startar.

Jag tycker också att man gör hästarna en otjänst genom att höja lägre utbildning sas. Man utbildar dem ju i dressyr för att få dem hållbara och friska. Därför bör man inte ha för låga krav sas. Man måste börja skyffla över vikten bakåt och komma till självbärighet för att vissa hästar ska hålla för den mängd ridning i ridhus/på ridbana som många idag sysslar med.
Och det kan man inte än i LB. :)
 
Hej! Precis som rubriken lyder så undrar jag vilka "krav" man som outbildad ryttare kan ha på en ny häst? Jag är 26 år och har + 10 års erfarenhet, men kan inte mycket mer än grunden inom ridning (just nu, jag har kunnat tidigare i mitt liv). Vilka krav kan jag ha på en häst jag ska köpa när jag själv inte kan så mycket? Är det rimligt att jag, om jag vill tävla lite smått inom exempelvis dressyr i framtiden, kan ställa kravet på att hästen ska ha gått t.ex. LB när jag själv inte är där ännu? Eller är det mer rimligt att jag köper en outbildad häst att försöka utvecklas tillsammans med? Jag tycker mig läsa "orutinerad ryttare - rutinerad häst" överallt.

De råd jag fått är att är man bara ärlig med var man är i sin utbildning och vad man har för mål så har de flesta säljare förståelse för detta när man kommer och tittar på en häst. Jag har däremot upplevt raka motsatsen, och det trots gedigen kontakt innan provridningen där jag förklarat att jag inte kan så mycket men att jag VILL lära mig och kommer ta hjälp av tränare m.fl. När jag väl kommit dit och provridit så har de blivit besvikna. Jag har också blivit besviken på mig själv, för det har ju inte alltid gått så bra. Jag vet ju samtidigt att jag förmodligen utvecklas snabbast och på bästa sätt om jag har en egen häst att rida för tränare på. Vad ska jag göra? Är det bara att sätta sig på ridskola igen tills man är "där"? Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt säljare och häst? Jag känner att mitt självförtroende inom ridningen sviktar allt mer då jag gör mig själv besviken, och känner att andra blir det på mig också, gång på gång. Huvudfrågan är således: Kan jag ha krav på en utbildad häst när jag själv inte är utbildad?

Jag tycker nog egentligen inte hästen utbildning är det absolut viktigaste. Det beror lite på vilket budget du har att röra dig med.

Det absolut viktigaste tycker jag är att hästen har vinklar och kropp för att göra det du vill. Och att den inte är för känslig, vare sig fysiskt eller psykiskt.
Om du inte har tränat dressyr på länge och är lite ringrostig kommer du göra lite fel. Det gör även vi som rider dagligdags. Man tabbar sig ibland. Och mer ju grönare och mindre van man är.
Så jag tycker du bör leta efter en häst som är förlåtande.
Med det menar jag en häst som dels inte är så himla rörlig och har så stor gång och är fysiskt känslig. För ju mer gång och rörelser desto viktigare är det att de går i balans. De blir mer känsliga för slitage iom att steget är så stort och de kan vara överrörliga i lederna. Inte helt sällan är de också mentalt känsligare för ryttarens missar i hjälperna och ev balansmissar.
Det blir också svårare att lära sig sitta mjukt och följsamt i korrekt sits på en häst som har mycket rörelser. Det behöver man egentligen inte om man inte vill tävla lite högre klasser.
En häst med lite mindre gång är lättare att sitta på. Och många av dem tål också felridning mer.

Kolla efter en medelålders häst som verkar stadig mentalt och inte är allt för känslig.

Vill du rida msv om några år och har budget för det tycker jag absolut du kan kika på såna hästar. Det finns absolut såna hästar som inte är för känsliga för en grönare ryttare. Men hittar du en trevligt grundriden häst som går LB/LA och är förlåtande och lagom i övrigt ser inte jag det som en katastrof. Det är viktigare att hästen är vettig och lagom i rörelser och lynne än att det tex startat MSV B.
Du kan ju ta hjälp av tränare som rider igenom hästen regelbundet eller tom lämna den på utbildning någon period om du vill ta den uppåt sas utbildningsmässigt sen.

Ta däremot hjälp vid provridning av en människa som kan det här med att välja häst åt andra än bara sig själv. Det är inte helt lätt att veta vad man borde ha. Så ta du proffshjälp! :)
 
Jag tycker inte LB är särskilt lågt, inte om man det med menar att man ridit LB med godkända procent på tävling (riktig tävling, inte klubbtävling eller liknande med glädjepoäng). Den stora majoriteten hästar skulle jag säga är inte tävlade i dressyr alls, och tittar du på de ekipage som vinner LB så är de inte alls oävna, varken hästar eller ryttare. En häst som går stadigt i LB med bra procent skulle jag säga är en helt ok skolad häst, som man kan lära sig mycket av. Det finns ju massor av hästägare som inte tävlat dressyr öht, men ändå tycker sig rida tillräckligt bra för att ha en egen häst.

Sen är det sant att LB är bebisnivå för hästar och ryttare som siktar på GP, men hur många är det? För vanliga hobbyryttare, som inte har hästarna som yrke, så är LB ungefär så långt man kommer under sitt ryttarliv. Många kommer inte ens så långt.

Skämtar du?

Fast det beror förstås på vad du menar med "bra procent".
Vilket "halvblod" som helst bör med vettig grundträning klara LA på ca 65%.

Jag har en fjording som gick LB på 63% bland "stora bruna" som fyraåring. Det är inga fantastiska poäng men en fyraårig fjording är ju inte riktigt det man ser som en dressyrhäst, heller. Så om du menar att LB är ungefär så långt som man kommer på ett ryttarliv så har du helt klart andra referenser än jag har...
 
Skämtar du?

Fast det beror förstås på vad du menar med "bra procent".
Vilket "halvblod" som helst bör med vettig grundträning klara LA på ca 65%.

Jag har en fjording som gick LB på 63% bland "stora bruna" som fyraåring. Det är inga fantastiska poäng men en fyraårig fjording är ju inte riktigt det man ser som en dressyrhäst, heller. Så om du menar att LB är ungefär så långt som man kommer på ett ryttarliv så har du helt klart andra referenser än jag har...

Det är ju bara att ta en titt i blup-databasen. De flesta hästar är inte startade i dressyr öht, än mindre har de gått med godkända procent. De allra flesta ryttare tävlar inte alls, och av dem som tävlar är det väldigt många som tävlar i annat än dressyr, och faktiskt aldrig ställer upp i några dressyrtävlingar. Allas ryttarliv går inte ut på att tävla dressyr, och det är inget som kommer per automatik. Den som hela livet gör en ordentlig tävlingssatsning på dressyr kommer såklart oftast betydligt längre än LB, men väldigt många rider hela livet utan att göra någon större tävlingssatsning i dressyr.

Sen att det teoretiskt skulle gå att träna upp de flesta hästar, det tvivlar jag inte alls på, men de flesta hästar tränas aldrig upp till den nivån. Ungefär som att man helt säkert kan lära alla hästar (i princip) spansk skritt, men det innebär inte att alla hästar kan det. Så om du hittar en häst som faktiskt tränats till och lyckats med att gå LB på 60%, då har den fått mer dressyrtävlingsträning än de flesta hästar.

Det handlar ju inte vad man teoretiskt skulle kunna träna hästar till, utan vad hästar de facto är tränade till. Som sagt, väldigt många hästar och väldigt många ryttare tävlar inte alls något att tala om, så redan när du säger att du vill ha en häst som tävlat så pass att den har stabila resultat på en viss nivå, så har du säkert redan där gallrat bort 70%-80% av alla ridhästar, som inte tävlats alls.
 
Men va?! En LB är ju normal vardagslydnad. Svängbar, styrbar, ställbar och tre gångarter. Skulle inte den genomsnittliga ridhästen klara det?

Nåja, lite mer krävs för att faktiskt rida en LB på tävling med godkända procent. Och de flesta kommer aldrig så långt som till tävlingsbanan - och här var det ju frågan om att skaffa en häst som faktiskt på riktigt har tävlingsresultaten, inte som i teorin skulle kunna tränas upp till att kunna få dem. De flesta hästar skulle säkert kunna klara det, men de flesta har inte de facto gjort det. De har inte resultaten, de har potentialen.

Att hemma i princip kunna göra rörelserna som ingår i LB är en sak, att rida ett helt program, göra rörelserna direkt efter varandra vid rätt bokstäver i tävlingsmiljö utan att hästen blir spänd och t ex hamnar över tygeln i vissa moment något annat.
 
. Så om du hittar en häst som faktiskt tränats till och lyckats med att gå LB på 60%, då har den fått mer dressyrtävlingsträning än de flesta hästar.
redan när du säger att du vill ha en häst som tävlat så pass att den har stabila resultat på en viss nivå, så har du säkert redan där gallrat bort 70%-80% av alla ridhästar, som inte tävlats alls.


OK.
Så du menar att min fjording som gick stadigt på LB på strax över 60% som fyraåring, fått mer dressyrtävlingsträning än de flesta hästar?
Hon gjorde fyra starter. Den första på 59.8%, de andra tre låg på dryga 60%, den västa på strax över 63% (LB:2).
Jag tycker att det vore väldigt synd att kalla en sådan häst för en läromästare i dressyr eller välutbildad.

Visst, jag är med på resonemanget att många (kanske de flesta, jag vet inte) ryttare inte tävlar alls.

Det säger dock inte att en häst som är utbildad LB och går stadigt på drygt 60%, är en välutbildad häst.
Det är en häst som är (knappt) grundutbildad, och det räcker på den nivån med att vara skapligt lydig och nöjaktigt korrekt för att få sådana siffror på LB.
 
Nåja, lite mer krävs för att faktiskt rida en LB på tävling med godkända procent. Och de flesta kommer aldrig så långt som till tävlingsbanan - och här var det ju frågan om att skaffa en häst som faktiskt på riktigt har tävlingsresultaten, inte som i teorin skulle kunna tränas upp till att kunna få dem. De flesta hästar skulle säkert kunna klara det, men de flesta har inte de facto gjort det. De har inte resultaten, de har potentialen.

Att hemma i princip kunna göra rörelserna som ingår i LB är en sak, att rida ett helt program, göra rörelserna direkt efter varandra vid rätt bokstäver i tävlingsmiljö utan att hästen blir spänd och t ex hamnar över tygeln i vissa moment något annat.

Som skrivet i förra inlägget: att gå godkänd % i LB är inte så svårt.
Annars borde det inte ha gått med min ponny.
Eftersom varken ponny eller jag är någon vidare talang.
Jag är dock konsekvent och ponny är lydig och det räcker till godkänd LB.
 
Som skrivet i förra inlägget: att gå godkänd % i LB är inte så svårt.
Annars borde det inte ha gått med min ponny.
Eftersom varken ponny eller jag är någon vidare talang.
Jag är dock konsekvent och ponny är lydig och det räcker till godkänd LB.

Om det är svårt eller inte är ju egentligen mindre relevant, faktum kvarstår att de flesta ridhästar inte har de tävlingsmeriterna. De flesta är inte tävlade i dressyr öht. Jag tror inte det är särskilt svårt att lära en häst spansk skritt heller, det betyder inte att alla kan det, av den enkla anledningen att väldigt många inte tycker det är så viktigt för hästen att kunna. Ungefär som att väldigt många rider och håller på med hästar hela livet utan att någonsin starta en dressyrtävling.

Jag håller med dig om att i princip alla hästar har potentialen att gå LB med godkända procent. Men det är inte samma sak som att man har förverkligat den potentialen. Och det är ju bara att åka ut på närmsta lokala dressyrtävling (och de ekipagen man ser där får man ju anta är de som är intresserade av dressyr, åtminstone tillräckligt för att göra sig omaket att ställa upp) så ser man att uppenbart är det inte helt plättlätt ändå, eftersom det alltid finns ett gäng ekipage som inte når 60%. Även om du gjorde det på din ponny.
 
OK.
Så du menar att min fjording som gick stadigt på LB på strax över 60% som fyraåring, fått mer dressyrtävlingsträning än de flesta hästar?
Hon gjorde fyra starter. Den första på 59.8%, de andra tre låg på dryga 60%, den västa på strax över 63% (LB:2).
Jag tycker att det vore väldigt synd att kalla en sådan häst för en läromästare i dressyr eller välutbildad.

Visst, jag är med på resonemanget att många (kanske de flesta, jag vet inte) ryttare inte tävlar alls.

Det säger dock inte att en häst som är utbildad LB och går stadigt på drygt 60%, är en välutbildad häst.
Det är en häst som är (knappt) grundutbildad, och det räcker på den nivån med att vara skapligt lydig och nöjaktigt korrekt för att få sådana siffror på LB.

Ja, eftersom hon var tävlad öht, får man väl anta att hon fått mer tävlingsträning än de som inte var startade alls? Och de flesta hästar är inte startade alls, titta in på blup så får du se. De flesta halvblod har inga resultat från dressyrtävlingar - och då kan man väl anta att de tillhör den grupp hästar som tävlas mest i dressyr, skulle man titta på nordsvenskar eller varmblodstravare så är andelen sannolikt ännu mindre.

Jag håller med om att en fyraåring inte är någon bra läromästare, men det har mer med ålder att göra, inte så mycket med bristande tävlingsmeriter.
 
Ja, eftersom hon var tävlad öht, får man väl anta att hon fått mer tävlingsträning än de som inte var startade alls? Och de flesta hästar är inte startade alls, titta in på blup så får du se. De flesta halvblod har inga resultat från dressyrtävlingar - och då kan man väl anta att de tillhör den grupp hästar som tävlas mest i dressyr, skulle man titta på nordsvenskar eller varmblodstravare så är andelen sannolikt ännu mindre.

Jag håller med om att en fyraåring inte är någon bra läromästare, men det har mer med ålder att göra, inte så mycket med bristande tävlingsmeriter.

Min poäng var väl snarast att ponny utan någon som helst tidigare tävlingserfarenhet gick och gjorde stabila starter på LB på godkänd nivå.
Alltså en helt "grön" ponny, med en ryttare som heller knappt hade tävlat dressyr.

Men jag tror att du och jag uppfattat frågan olika.
Jag har uppfattat att diskussionspunkten handlar om huruvida LB är "utbildat" eller inte.
Jag anser att LB handlar om grundridning, oavsett tävling eller därhemma.

Du skiljer "hemmaridning" från tävlingsridning - det gjorde inte min ponny och jag. Men det är ju möjligt att tävlingsridningen landar på sämre nivå än hemmaridningen om ryttaren (inte hästen) har "tävlingsnerver" och ställer till det för sig och hästen.

Jag har för övrigt en annan fjording, en femåring, som ställde till resultaten en del när vi testade dressyrtävling på LB i våras. I hans fall var det hans och inte mina nerver: som vuxen hingst ute bland många hästar blev det onödigt mycket att titta på så koncentrationsbristen ledde till en hel del poängstraff för ostadig form och annan allmän olydnad. Så visst, vissa orutinerade hästar kan ställa till det och behöva mer tävlingsträning för att få normalresultat på tävlingsplats.
 
Min ponny som startat LB:1 med 60% och ridit Pay & ride samma klass med 65% skulle jag kalla en bra läromästare. hon går stadigt i form och det är mest missarna i galoppfattningarna som dragit ner poängen) så jag skulle rekommendera till vilken liten nybörjaryttare som helst eller någon som vill börja tävla och som kanske har sikte på LA nästa år eller om några år. Jag skulle inte rekommendera henne till någon som har sikte på MSV de närmsta åren (även om ponnyn säkert med rätt ryttare skulle kunna ta sig dit trots hennes lite för korta kropp och för tjocka hals :p).

Hon är lugn och snäll och är "grundutbildad" - en bra ponny för en inte så rutinerad ryttare. på hemmaplan tränar vi på galoppfattningar från skritt, skänkelvikningar, öppnor & slutor, tramp, förvänd galopp, men vi är inte redo för att starta LA, inte i år iallafall.

om man inte är så rutinerad tycker inte jag att man behöver ha en häst som tävlat mer än LA, det är viktigare tycker jag att man har en riktigt bra tränare. har man en häst som har rätt inställning och grundutbildning kan tränaren ta både ryttaren och hästen så långt som ryttaren själv vill upp mot toppen.

Jag har inga ambitioner att starta MSV - än så länge - men tycker det är kul att utveckla mig själv i lugn takt och tycker det är lite kul att komma ut och tävla på låg nivå. mina två hästar har jag själv "utbildat" de var grundridna när jag köpte dem. Jag är verkligen ingen unghästinridare :p så det har nog gått väldigt mycket långsammare än vad det kunde ha gjort men jag har hållit på med hästar länge och ridit länge (dock har jag börjat ridit "dressyr" först på gamla dar)... Ibland känns det som det hade varit kul att ha en häst som kunde allt, men då är jag rädd att jag som ryttare inte hade hängt med :p Jag har bla lånat grannes MSV häst och ridit lektion på, men bara för att jag sätter mig på henne så gör hon ju inte galoppombyten på beställning utan man får lik förbannat börja rida på LC/LB nivå där man själv är :p
 
Men alltså: visst kan man köpa en tävlingsmaskin som gått hur mycket som helst med sin ryttare. Men det spelar ju ingen roll, om jag inte kan lotsa runt hästen i låga klasser. Det är ju inga maskiner.

En duktig ryttare kan ta en grundriden häst runt en LB med godkända procent. En medioker ryttare kan misslyckas med samma uppdrag på en välmeriterad häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 716
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 207
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp