Bukefalos 28 år!

Vilka månader?

Om du helt egoistiskt fick välja vilka månader som ett år skulle bestå av, hur såg ditt år ut?

Mitt år skulle börja med 1 månad januari, sedan 3 månader maj, 3 månader juni, 3 månader juli och så avslutar vi med 1 månad december.

Hur underbart att slippa hösten!

Har funderat men gick inte. Blir inte nöjd med mina hypotetiska resultat. Närmast att stryka är väl juli, november eller en kass regnig december, men ett bra år är de supermysiga.

Jag gillar maj och september-oktober allra bäst, men anledningen till att de triggar lyckokänslor är kontrasterna så jag skulle ändå undvika att stryka deras grannar.
 
November-februari hade jag kapat direkt!

Mars
April
April
Maj
Maj
Maj
Juni
Juli
Augusti
Augusti
September
Oktober

Så är nog mitt optimala år!
 
För min del hade vi gärna kunnat skippa januari och februari, resten av månaderna är okej fram till och med oktober. Sen kan vi stryka november men behålla december på grund av julen. Hatar kyla och hatar mörker.

Rent realistiskt hade jag faktiskt varit hjälpt av att strunta i att ställa om klockan till vintertid i slutet på oktober, fram till dess är mitt liv och vardag uthärdligt. Men att gå till jobbet i mörker, komma hem i mörker åtminstone fyra månader per år är tortyr.
 
Mitt problem är nog att jag älskar mörkret, älskar ljuset och älskar förändringarna - men ogillar stark kyla men allra mest stark värme. Juli är därför kandidat #1 att ryka om någon ska bort.
 
Jag avskyr maj. Så värdelös månad, det är mycket snö kvar i skogen och på fjället men ändå dålig snö för skidåkning. Juni är dålig också för det är en hel del snö på fjället. Juli kan vara olidligt varm men vill nog ändå ha lite sommar efter extra många vintermånader så behåller den.

Hade velat ha:
1 januari
2 februari
4 mars
2 april
1 juli
1 augusti
1 september
 
Ja jag vill ju också ha och behöver variationerna, vid första tanken är det frestande att tänka sig sex månader maj/juni och sex månader september/oktober men alltså då hade jag nog snabbt jobbat ihjäl mig med allt som går att göra ute.

Jag behöver och njuter av novemberkvällarna att "cocoona", skumbad i badkaret, tända ljus, varma soppor och glo på Netflix för att orka när maj och trädgårdspeaken sätter in, och september när allt ska tas om hand samtidigt som hästarna börjar stallas in igen.

Men skulle något ruckas på, så är juli risk för för varm, med för mycket flugor och insekter och sånt, och januari är för kall och lång (och fattig). Och i januari är jag jäkligt trött på mörkret efter att ha uppskattat det i alla fall lite grann i november-december. Men jag kan tänka mig att offra januari och juli mot en bonusmånad vardera av maj och september.
 
Januari, April, maj, maj, maj, juni, juni, juli, juli, augusti, augusti, augusti.

Inga slaskiga övergångsperioder. Och regn främst nattetid.

Vartannat- var tredje år en oktober.

(Självklart utifrån när jag trivs, inga konsekvenser inräknade).
 
Februari 2xmars 2xapril 2xmaj juni 2xseptember oktober december.
Påsk gånger 2 blir också bra. Då kan jag jobba den ena och tjäna bra och åka skoter den andra. :up:
 
Tidiga våren + november är helt klart skippbart för mig!
Tidiga våren menar jag januari till slutet på april. Man bara längtar efter sommaren och varje gång det blir lite varmare så väcks hoppet och man tänker att nuuu, nu blir det vår/sommar! Och så kommer skiten med någon överraskningssnö :meh: snö ska bara vara i december, med någon glad överraskning i slutet på hösten.
På våren ska man inte ha snö, punkt slut!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
943
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: movi
·
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: Kirre
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
528
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp