Bukefalos 28 år!

Vilka månader?

Maj, juni, juli, augusti på repeat. Kan offra en månad på en kall, vintrig december vart fjärde år, som ett eget jul-skottår :).
Har arbetat på varmare breddgrader i flera år och insett att jag uppskattar klimatet, ljuset, växtligheten mer än jag trott!
 
September är nog min favoritmånad. Färgglada löv och precis lagom varmt/kallt med en tröja över eller så. Våren är inte riktigt likadan, det är lite för skarpa kontraster tror jag, kallt på natten än och solen blir nästan för ivrig på dagen. Medan i tidiga hösten så kan värmen dröja sig kvar från dagen och solen är inte alltför skarp på dagen.
Typ perfekt :D
 
Näst bäst efter september. Kryddor börjar kunna skördas, snön är borta sedan en tid och inga återfall inträffar, hyfsat varmt utan flugor, getingar och bromsar, frukost kan ätas ute, svalorna kommer med sina telningar, fodringen till hästarna kan nedtrappas och avslutas.

Maj :love:
Här är ju snö av dåliga kvalité och där det inte är snö är det vatten och lera. Tog en bild ute idag och allt är grått eller brunt nere i dalen. Men jag avskydde maj när jag bodde i Uppsala också, då började det bli för varmt och man visste att det bara skulle bli värre och värre.
Utslagna bokskogar, vitsippor, skir grönska, blommande vårlökar och fruktträd, LJUSA morgnar och kvällar, lagom varmt - och hela sommaren finns kvar framför en som en ännu oöppnad present. Och så ESC-final mitt i alltihop. Hur kan man annat än att älska sköna maj?!
Jag avskyr sommar så gillar inte att ha den framför mig 😅. Bokskogar låter fint iaf. Vad är ESC?
Jag skulle avlida med 3 juli i rad. Vilken mardröm!!!!!
Enig!
 
Precis som det är tycker jag känns bäst. Men bodde jag väldigt mycket mer norrut kanske jag tog en extra maj och en till extra september. Men i Värmland är det perfekt som det är. November som väldigt många tycker mindre om är mysig på nåt vis och makens favotmånad att resa i. Och december är väldigt mysig på jobbet. Januari är lite nystart och sedan blir det massa skidor både för mig och på tv... och hösten med svampen och luften och sen älskar jag sommaren.
 
Det är tur att bukes medlemmar inte kan bestämma över årets månader känner jag :cautious: :D dålig smak!

Jag har kommit fram till att maj borde vara ok i kanske Dalarna? Inte snö och lera men ändå inte för varmt?
 
Januari, februari, april(ljust tack vare snön, kul med skidor)
maj, maj, maj((ljus försommar)
juni, juni, juni(ljus sommar)
juli, augusti, september(strand, bad, och hyfsat ljus, varm sensommar)

Jag gillar ljus. :p
 
Jag skulle vilja ha en extra maj och en extra september. I utbyte kan jag lämna februari och november.

Älskar årstidernas växlingar, men den gråa höst som ofta är i november klarar jag mig utan. Lika så känns februari mest som en transport på väg till den underbara vårvintern i norr.
 
Det är tur att bukes medlemmar inte kan bestämma över årets månader känner jag :cautious: :D dålig smak!

Jag har kommit fram till att maj borde vara ok i kanske Dalarna? Inte snö och lera men ändå inte för varmt?

Nä, kan vi inte enas om sommartid eller normaltid så lär det inte bli lättare att bryta ner på månadsnivå. 😄

Tror inte du varit så aktiv i Eurovision Song Contest-trådarna, men om det inte var en retorisk fråga så är ”ESC” förkortningen av detta traditionsenliga spektakel!
 
Nä, kan vi inte enas om sommartid eller normaltid så lär det inte bli lättare att bryta ner på månadsnivå. 😄

Tror inte du varit så aktiv i Eurovision Song Contest-trådarna, men om det inte var en retorisk fråga så är ”ESC” förkortningen av detta traditionsenliga spektakel!
Haha ja just det.

Aha, trodde det var nåt med hockey eller fotboll men jag har tydligen lika dålig koll på Eurovision song contest 🙈
 
Mörka november skulle jag nog klara mig utan. Annars gillar jag variationen med årstiderna. December är ofta mest mörkt med, så skjuta på julen till januari med snö skulle vara bättre.
 
De senaste åren har det känts som november mellan faktiska november och typ april :down: Lera, regn, blåst, mörker... (nåja mindre av just det i april förstås).

Jag gillar vinter i måttliga mängder men då ska det vara lagom med snö och sol. Inte bara is, hårt och äckelpäckel som det tyvärr ofta blir häromkring. Kring jul brukar novembervädret vara som allra värst och då är det ju dessutom kolsvart...

Min fördelning blir nog:
februari *1 (får väl sticka in julen här)
mars *2
april *1
maj *2
juni *1
juli *2
augusti *1
september *2
 
Det är tur att bukes medlemmar inte kan bestämma över årets månader känner jag :cautious: :D dålig smak!

Jag har kommit fram till att maj borde vara ok i kanske Dalarna? Inte snö och lera men ändå inte för varmt?
Låter rimligt! Nu är det min första maj i Dalarna, men ett normalt år tror jag det är exakt så (med reservation för att Dalarna är stort :D). I år inledde vi dock med ca 5 grader första veckan och sen slog det helt plötsligt till och blev 25... Men tror inte det är standard riktigt. :p
 
Alla ni som gillar maj, ni ser väl till att njuta nu? Hälften har redan passerat och det är ett år kvar till nästa gång
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: Kirre
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Mineur
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263
Kropp & Själ Det som är värst med min ankolyserande spondylit är bäckenet. Värken och tröttheten. Ni har säkert sprungit eller gått så benen är helt...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp