Vilka sadelmärken är bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Quadrophenia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 5 574
Sv: Vilka sadelmärken är bra?

pessoa trivdes jag bra med.
Griffin är ok om man vill ha en billigare sadel som är helt ok att rida i, bra stoppad och ligger bra på hästarna, till skillnad från t ex Kings**n på B*rjes.

Stübben är mitt favoritmärke i hoppsadlar, faktiskt...

Fabrikationsfel förekommer på alla sadlar, det finns alltid måndagsex. men i regel undvik lågprissadlar, det finns en anledning till att dom kan vara billigare än andra sadlar. Samma sak med färg på sadlar, har sett riktiga dyrsadlar där färgen nötts bort ganska fort, det är väldigt olika och kan ha många yttre orsaker också, inte bara dålig färg eller läderkvalité.
Prova dig fram och se vilken sadel som passar din häst och dig bäst...

Quadrophenia skrev:
Funderar på att skaffa ny hopp/flatbacksadel, då min inte ligger riktigt hundra.
Vilka märken är bra? Som inte har ev. fabrikationsfel, lädret ska hålla färg osv.
Vad har ni för erfarenheter, vilka är era favoritmärken. Och vilka ska man akta sig för?

Hälsningar/
Q
Har en Jacson Celine själv.... ;) Det är en skön sadel att rida i...!! Den blir tyvärr lätt lite skavd "framtill".... :mad: men i övrigt är det en jättehärlig sadel.... :D

Älskar min nya Jeremy Rudge, mkt fin sadel som, trots att dte är en hoppsadel, sätter en i en bra sits. Dessutom är hantverket riktigt bra.

JH tycker jag är en bra sadel kvalitetsmässigt Kloster Schöntal-sadlarna är också riktigt bra, håller sig år efter år. Har dock inte sett några nytillverkade Kloster schöntal

Globus! jag har aldrig suttit i en sån skön hoppsadel förut. Det finns ingen bättre , en jätte fin sadel till ett humant pris , jag köpte min för 7 300kr fabriks ny. Jag har en globus eparanza och skulle aldrig byta bort min pärla=)

jag har en grymt bra sadel, allround mot hoppning, av märket Leva.
mkt gammal, känns som ny i kvaliten, bra!

Jag tycker jätte mycket om
Prestige:love:
Albion:love:

Men jag skulle akta mej för Kieffer sadlarna dom är jätte sköna när man sitter i dem, men man får dålig sitts dessutom kan man få ryggproblem (ryttaren)
Zaldi har jag hört är inge bra dålig kvalitet mm, men jag vet inget själv men det är vad jag har hört;)

Har eller har haft

Prestige (Paris). Jätteskön sadel som dock "tappade" stoppningen (latex) i bossorna. Skulle kunna tänka mig en sådan igen.
Equipe Grand Prix Nuvarande favoritsadeln. Jättebekväm och ger bra balans. Har hållit sig i fint skick också.
Amerigo Vega Har inte haft den så länge, men red i monoflap-varianten ett tag och trivdes bra med den.
Wintec CC Prisvärd sadel. Ganska bekväm, men för lite framskuren för min del. Sedan blir det ju inte samma känsla i en syntet-sadel som i en fin lädersadel.
Zaldi allround/hopp Var väl ganska ok, men inte något jag skulle köpa nu.
Kieffer Vi har haft två stycken, båda har blivit/varit sneda. Obekväma för övrigt också tycker jag.

Kan tillägga att jag provat FB REflex och tyckte den var väldigt obekväm, inte heller Albion-sadlarna föll mig i smaken, men det kanske mest är en fråga om vad som passar ens egen kroppskonstitution etc.

En Albion har jag sen en liten tid tillbaka. Väldigt nöjd med den än så länge. Provred flera innan jag bestämde, men alla inkl. jag själv tyckte det var stor skillnad på sitsen i den och andra. Man sitter bara SÅ bra!:banana:

Warhammer skrev:
Jag tycker jätte mycket om
Prestige:love:
Albion:love:

Men jag skulle akta mej för Kieffer sadlarna dom är jätte sköna när man sitter i dem, men man får dålig sitts dessutom kan man få ryggproblem (ryttaren)
Zaldi har jag hört är inge bra dålig kvalitet mm, men jag vet inget själv men det är vad jag har hört;)
Ryggproblem hos ryttaren av Kieffersadel!
Har mkt problem med min rygg (skall ev stelopereras),men ont i ryggen av mina Kieffersadlar har jag då aldrig ffått eller för den delen hört andra få.Däremot tål ryggen min inte bredare sadlar typ Albion!
Men det kan säkert variera.Tycker bara att Kieffersadlarna numera beskylls för både det ena och det andra!

Så bra att du hittat något du trivs med.

Som jag skrev så passar Albion absolut inte mig, men alla ser vi ju olika ut...;) Jag vill ha sadlar som är ganska smala i midjan (tror jag) och som har tyngdpunkten långt fram och det kanske inte riktigt stämmer in på Albion.

Sägs inte Albion vara specialdesignade för kvinnor med tanke på lutning på bäckenben etc. Jag kanske inte är tillräckligt kvinnlig... :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
963
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka