Vilka sadelmärken ska man akta sig för?

lejnun

Trådstartare
Står i startgroparna för att börja leta ny hoppsadel till min unghäst. Att hitta en sadel som passar är ju en djungel i sig, men det jag vill veta är om ni har dåliga erfarenheter av något speciellt märke/modell, typ är känd för att ha vek bom eller dålig kvalitet på lädret, dålig stoppning ect? Ös på!!;)

Sv: Vilka sadelmärken ska man akta sig för?

Det enda råd jag har är att hitta en sadel med BRA läder. Och med garanti. Ta ut en sadelutprovare så får du all hjälp du behöver.

Jag har själv gjort många tabbar genom mina 14 år i "hästvärlden". Köpt märekeslösa sadlar, köpt syntetsadlar, Zaldisaldar och lite så. Ingen hit.

Jag rider idag i prestigesaldar, både hopp och dressyr. Och jag kommer nog fortsätta med det.

Vill man ha begagnat är det i den absoluta majoriteten ingen garanti. Dels p g a ålder, men också för att de flesta bara har garanti som gäller för första köparen, d v s den som köper sadeln ny.

Känns det angeläget med garanti ska man dessutom vara mycket noga med att tolka garantivillkoren rätt, för det är många, många inskränkningar i just garantiåtaganden.

Jag har haft många olika sadlar och min absoluta favorit är en syntetsadel, så dom ska man absolut inte akta sig för så länge det är en av bra kvalite.

Jag tror att det finns någon som har dålig erfarehet av alla märken..
Jag skulle vara mer försiktig med VEM som provar ut sadeln, inte vilket märke det blir!

Så sant, så sant!
Du kan gå en endagarskurs och vips är du diplomerad sadelutprovare!

Det har jag också blivit varse, har vid två olika tillfällen med olika sadelinprovare fått dåligt passande sadlar rekommenderade. Nu står jag på och vacklar hur jag ska göra. Jag har en fin märkessadel som passar unghästen ganska bra, lite vid så jag får padda men han kommer växa i den. Men JAG trivs inte så bra med sadeln. Har fått ett bud på sadeln där jag får tillbaka det jag gett för den. Ska jag sälja eller behålla? Känns som det är läge att sälja sadeln och få tillbaka pengarna, jag kan ta en billigare sadel ett tag tills jag vet var hur hästen utvecklas...samtidigt är jag lite kräsen, beslutsångest. Samtidigt så är det drygt att behöva börja leta sadel igen.....

Senast ändrad:

Det har jag också blivit varse, har vid två olika tillfällen med olika sadelinprovare fått dåligt passande sadlar rekommenderade. Nu står jag på och vacklar hur jag ska göra. Jag har en fin märkessadel som passar unghästen ganska bra, lite vid så jag får padda men han kommer växa i den. Men JAG trivs inte så bra med sadeln. Har fått ett bud på sadeln där jag får tillbaka det jag gett för den. Ska jag sälja eller behålla? Känns som det är läge att sälja sadeln och få tillbaka pengarna, jag kan ta en billigare sadel ett tag tills jag vet var hur hästen utvecklas...samtidigt är jag lite kräsen, beslutsångest. Samtidigt så är det drygt att behöva börja leta sadel igen.....

Sälj sadeln!
Det är jättesvårt att få en sadeln såld i dagens läge! Har haft min över 2 år trots att den är av känt märke och priset är i princip "bortslumpningspris", för att jag vill bli av med den.

Jag hade sålt sadeln.

Vad gäller dåliga sadlar så skulle iaf inte jag köpa riktiga lågprissadlar typ Börjes, Hööks, Kingston, Globus allra billigaste osv.

Annars är nog de flesta sadlar mer eller mindre bra med förutsättning att de passar både häst och ryttare.

Jag har fallit för Lippos sadlar, jag tycker att man får mycket och trevliga sadlar för lite pengar och har ändå en kvalité som är på helt godtagbar nivå.
Å då är jag ändå van vid dyrare sadlar med nypris på 25-30 000:- och trodde aldrig jag skulle kunna tycka så bra om dessa billigare sadlar.
Många andra sadlar i Lippos prisklass har jag tyckt är betydligt sämre på alla punkter.
Men sen ska den ju passa både på hästen och ryttaren också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 662
Senast: mackan
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Miljon
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 887
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31